Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@13:29:43 GMT

بهترین محلول ضد عفونی کننده دست را بشناسید

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۸۰۳۶۱

بهترین محلول ضد عفونی کننده دست را بشناسید

شستشو مرتب و کامل دست‌ها از ضروریات رعایت بهداشت محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا، بنابراعلام تجهیزات پزشکی سدان، این موضوع بیشتر به دلیل تماس مداوم و تکراری آنها با اشیا مختلف است؛ اما در موارد خاص علاوه بر شستشو معمولی دست‌ها نیاز است تا آنها را کاملا ضدعفونی کنیم.

برای انجام این کار گزینه‌های مختلفی وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از آب و صابون معمولی تا الکل و ژل های ضدعفونی‌کننده و از وایتکس و پودرهای شستشوی آنزیم دار تا سرکه و محصولات طبیعی همه در این مورد قابل‌ استفاده هستند؛ اما سوال مطرح‌ شده این است که کدام محلول ضدعفونی‌کننده بهترین عملکرد را دارد؟ به عبارتی بهترین محلول ضدعفونی‌کننده دست را چگونه ممکن است شناخت؟

در این مطلب به بررسی شرایط و مشخصاتی می‌پردازیم که باعث می‌شود تا یک محلول به‌عنوان بهترین ضدعفونی‌کننده دست به حساب آید. با ما همراه باشید.

آیا آب و صابون اصولا ممکن است یک محلول ضدعفونی‌کننده محسوب شود؟

شستشو دست‌ها با آب تمیز و صابون معمول‌ترین شیوه پاکیزه سازی دست‌هاست. این روش که طی سال‌ها برای این منظور بکار می‌رود، ضمنا شناخته‌شده‌ترین مورد نیز به نظر می‌رسد.

استفاده از آب پاکیزه و در دسترس  تقریبا همه‌جا امکان‌پذیر است. علاوه بر این شستشو با آب و صابون نیاز به فراهم آوری مقدمات چندانی نیست و به راحتی میسر می شود.

تا چندی پیش بسیاری از مردم از خواص فوق‌العاده و کم‌نظیر صابون برای پاکیزگی دست‌ها از مواد میکروبی و آلودگی‌ها بی‌اطلاع بودند و آن را تنها به‌عنوان یک شوینده معمولی به حساب می‌آوردند؛ اما امروزه بر طبق تحقیقات علمی ثابت‌ شده که محلول آب و صابون نه‌تنها یک شوینده عالی بلکه ضدعفونی‌کننده‌ای قوی و موثر نیز هست.

شرایط شستشوی صحیح دست‌ها با آب و صابون

برای نابودی ویروس تا و برطرف کردن آنها از دست‌ها توسط محلول آب و صابون یا استفاده از صابون مایع لازم است تا زمان شستشو حداقل ۲۰ ثانیه ادامه پیدا کند. مالش صابون به تمام بخش‌های هر دو دست و زیر ناخن‌ها هم لازمه یک شستشوی کامل با این محلول است.

همچنین نحوه شستشوی دست‌ها با صابون باید به‌گونه‌ای باشد که مرحله آبکشی نیز کامل و با تماس کافی دست‌ها برای رفع باقیمانده صابون همراه باشد. شاید این امکان وجود داشته باشد که وجود این شرایط را جزو محدودکننده‌های استفاده از آن به حساب آورد. قیمت مناسب و غیرقابل مقایسه محلول آب و صابون نیز از دیگر مشوق‌های مصرف این محلول محسوب می شود.

ضدعفونی‌کننده های الکلی

با وجود تمام آنچه گفته شد، بعضی‌اوقات و در شرایط خاص آب سالم و صابون جهت استفاده موجود نیست. در سفر به نقاطی که آب لوله کشی و امکان استفاده از محلول صابون وجود ندارد، ضدعفونی‌کننده های الکلی را ممکن است به‌عنوان یک گزینه مناسب جایگزین کرد.

الکل به‌ خوبی قادر است که انواع باکتری و ویروس را از سطح دست‌ها پاک کند و امکان رشد و تکثیر را از آنها بگیرد. کاربرد این محلول به شکل اسپری تقریبا در هر موقعیتی امکان‌پذیر است.

ازآنجا که کاربرد این محلول نیازمند انجام مقدمات خاصی نیست، آن را یک ضدعفونی‌کننده مناسب برای دست به حساب می‌آورند؛ اما کاربرد این ماده نیز ممکن است مانند هر ضدعفونی‌کننده دیگری دارای مشکلات و محدودیت‌هایی باشد.

مثلا استفاده مکرر و طولانی از این ماده با خشکی پوست و آسیب به لایه قشری آن همراه است. برای جبران این مشکل کاربرد لوسیون‌های چرب و مرطوب‌کننده تا الزامی به نظر می‌رسد.

ژل ضدعفونی‌کننده دست و کاربرد آن:

گروه دیگر از موادی که برای ضدعفونی دست‌ها استفاده وسیعی دارند، ژل های ضدعفونی‌کننده هستند. این مواد که حالت مایع و ژلاتینی دارند، بر اساس ترکیب حساب شده‌ای از شوینده‌ها و الکل تهیه می‌شوند.

معمولا وجود اتانول ۷۰% از مشخصات اصلی این محلول تا محسوب می شود. نوع الکل مصرفی و درصد ترکیب آن با ماده شوینده به‌خوبی تعیین‌کننده میزان پاک‌کنندگی این نوح محلول‌های ژله‌ای به حساب می‌آید. استفاده از نرم‌کننده تا در این مورد از مشکل خشکی دست‌ها که در اسپری تا و پدهای الکلی وجود دارد تا حد زیادی کاسته است.

نتیجه

در مجموع ممکن است چنین گفت که بهترین محلول ضدعفونی‌کننده دست آب و صابون است. این ترکیب که در اکثر شرایط موجود و قابل‌ دسترس است، از قیمت مناسب و موارد و مشکلات حاشیه‌ای به‌مراتب کمتری نسبت به سایر انواع ضدعفونی‌کننده تا برخوردار است.

در سایر شرایط ممکن است از محلول‌های الکلی با نسبت مناسب جهت ضدعفونی دست به شکل اسپری  استفاده کرد؛ البته کاربرد زیاد این مواد باعث از حذف چربی و رطوبت پوست و بروز خشکی در آن می شود؛ همچنین محلول‌های الکلی ممکن است بروز حساسیت تنفسی را در افراد شدت ببخشند؛ اما سهولت حمل و امکان استفاده فوری و بدون حاشیه را باید از مزایای آن تا به حساب آورد.

برای خرید می‌توانید به فروشگاه آنلاین تجهیزات پزشکی سدان مراجعه نمایید.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ژل های ضدعفونی کننده محلول ضدعفونی کننده ضدعفونی کننده دست آب و صابون دست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۸۰۳۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسمومیت با قارچ‌های وحشی رشد ۳ برابری داشته است / علائم مسمومیت را بشناسید

مسئولان حوزه بهداشت و درمان همیشه درباره مصرف نکردن قارچ‌هایی که در طبیعت روییده هشدار دادند، زیرا تشخیص سمی یا غیرسمی بودن این نوع قارچ‌ها بسیار دشوار است و مصرف آن می‌تواند باعث فوت افراد شود، این درحالی است که اورژانس کشور از رشد سه برابری مسمومیت با قارچ‌های وحشی در طبیعت خبر داده است.

‌به گزارش خبرگزاری ایمنا با شروع فصل بهار و افزایش بارش‌ها در این فصل زمینه رشد قارچ‌های وحشی در طبیعت بیشتر می‌شود و در این فصل شاهد حضور بیشتر افراد در دل طبیعت هستیم، لذا مهم است که افراد از مصرف این قارچ‌ها خودداری کنند و هشدارهای مسئولان ذی‌ربط درباره مسمومیت‌زا بودن این نوع قارچ‌ها را جدی بگیرند.

بابک یکتاپرست، معاون روابط عمومی اورژانس کشور با اشاره به آمار مسمومیت با قارچ وحشی گفت: امسال با توجه به افزایش میزان بارش باران، رویش قارچ در طبیعت افزایش یافته است و از آنجایی که اطلاعات مردم و گردشگران درباره قارچ‌ها کم است؛ ممکن است عده‌ای با مصرف این قارچ‌های وحشی، دچار مسمومیت شوند.

وی با اشاره به آمار مراجعان مسمومیت به اورژانس افزود: از هشتم فروردین تا پنجم اردیبهشت ماه و در واقع طی مدت حدود یک ماه، ۵۳ نفر بر اثر استفاده از قارچ وحشی، مسموم شده‌اند، در حال حاضر ۱۴ نفر از این افراد در بیمارستان‌ها تحت نظر هستند، همچنین ۳۹ نفر درمان شده و ترخیص شده‌اند.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: این مسمومیت تاکنون فوتی برجای نگذاشته، اما لازم است که افراد و به خصوص طبیعت‌گردان از مصرف این قارچ‌ها پرهیز کنند، میزان مسمومیت‌ها، نسبت به گذشته سه برابر افزایش یافته است، بنابراین این موضوع باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

به گفته سخنگوی سازمان اورژانس کشور بیشترین میزان مسمومیت‌ها با قارچ در استان‌های فارس، لرستان و کرمانشاه به ترتیب با ۱۶،۱۳ و ۱۰ نفر بوده است.

نشانه‌های مسمومیت با قارچ سمی

حمید قهرمانی، کارشناس معاونت بهداشتی استان گیلان یکی از دلایل مسمومیت افراد، پس از مصرف قارچ‌های سمی را تشخیص غلط آنها دانست و یادآور شد: برخی به‌علت شکل ظاهری قارچ‌های سمی که شبیه به قارچ‌های غیر سمی و خوراکی هستند، دچار اشتباه می‌شوند.

وی با تأکید بر این‌که همه انواع قارچ‌ها، خوراکی نیستند و بعضی سمی و خطرناک هستند، افزود: خوردن چند لقمه از قارچ‌های سمی می‌تواند کبد، کلیه یا حتی مغز را از کار انداخته و در مواردی سبب مرگ شود، تنها در آزمایشگاه می‌توان نوع قارچ را شناسایی کرد و از روی ظاهر یا مزه قارچ نمی‌توان سمی یا غیرسمی بودن قارچ را تشخیص داد.

این پزشک با تأکید بر اینکه فرد مسموم باید سریع‌تر به بیمارستان منتقل شود، گفت: تهوع و استفراغ، اسهال، شکم درد و عرق کردن گاهی علائم مغزی مانند توهم، خواب‌آلودگی، تشنج و یا بی‌قراری از نشانه‌های زودرس مسموم شدن با قارچ‌های سمی است.

قهرمانی با بیان اینکه از چیدن، خریدن و مصرف قارچ‌های روییده شده در طبیعت، کوه و دشت پرهیز و تنها از قارچ‌های خوراکی تولید شده در کارخانه‌های معتبر استفاده شود، ادامه داد: پختن، آب پز یا کباب کردن قارچ‌های وحشی موجود در طبیعت سمی بودن آنها را از بین نمی‌برد.

وی با اشاره به تنها راه پیشگیری از مسمومیت با قارچ گفت: تنها راه پیشگیری از مسمومیت با قارچ خودداری از مصرف قارچ‌های روییده در طبیعت است، سم قارچ پادزهر ندارد و تنها باید از خوردن قارچ‌های وحشی موجود در طبیعت و غیر پرورشی دوری کنیم، کودکان یکی از گروه‌های پرخطر و در معرض مسمومیت با قارچ هستند.

کد خبر 748427

دیگر خبرها

  • مسمومیت با قارچ‌های وحشی رشد ۳ برابری داشته است / علائم مسمومیت را بشناسید
  • اعجاز سنگ نمک را بدانید تا از بلای مختلف و انرژی‌های منفی به دور باشید | خود را به آرامش دعوت کنید
  • شیوع آفت سن گندم با گرم شدن هوا افزایش می‌یابد
  • ویدیو/ دستاوردهای هوافضای کشور در ۱۴۰۲ را بشناسید
  • ۷ بوم‌گردی برتر یزد که باید بشناسید
  • مواظب این موجود خطرناک باشید
  • مواظب این موجود خطرناک باشید!
  • ریشه کنی مالاریا در ایران دچار اختلال شد
  • یک نشانه مهم زوال عقل در سالمندان را بشناسید
  • هپاتیت و مننژیت در حال شیوع در میان فلسطینیان است