Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: «فلاکت» شاخص اقتصادی است که از افزودن شاخص‌های بیکاری و تورم به دست می‌آید و بیان گر وضعیت اقتصادی و اجتماعی یک جامعه است. «بیکاری» به عنوان شاخصی از وضعیت اجتماعی و اقتصادی و «تورم» به عنوان یک شاخص اصلی در حوزه اقتصاد مطرح هستند که جمع این دو نیز تصویری کلی را از وضعیت اجتماعی و اقتصادی جامعه پیش چشم قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین زمانی که نرخ بیکاری روند رو به افزایشی داشته باشد و تورم نیز رشد فزاینده ای داشته باشد شاخص «فلاکت» نیز افزایشی خواهد بود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که استان چهارمحال و بختیاری به علت نرخ بالای بیکاری از طرفی و تورم بالا از طرف دیگر از جمله سه استان اول کشور در نرخ بالای شاخص فلاکت است.

براساس آخرین آمارهای موجود از نرخ تورم و بیکاری در بین استان‌های کشور، بررسی‌ها نشان می‌دهد نرخ فلاکت در سه استان لرستان، کردستان و چهارمحال و بختیاری در وخیم‌ترین وضعیت قرار دارد.

چهارمحال و بختیاری با ۴۸.۷ درصد رتبه سوم نرخ فلاکت را در استان‌های کشور کسب کرده است.

چهارمحال و بختیاری ا ز نظر شاخص فلاکت جز چهار استان کشور با نرخ بالای این شاخص قرار گرفته است و این در حقیقت، شاخصه خوبی نیست و موجب مهاجرت از استان شده است رئیس شوراهای اسلامی چهارمحال و بختیاری چندی پیش در نشست با فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا عنوان کرد که چهارمحال و بختیاری از نظر شاخص فلاکت جزو چهار استان کشور با نرخ بالای این شاخص قرار گرفته است و این در حقیقت شاخصه خوبی نیست و موجب مهاجرت از استان شده است.

فرهاد رئیسی عنوان کرد: چهارمحال و بختیاری در بیکاری دومین استان کشور است که اکنون ۶۴ هزار نفر از جمعیت فعال آن بیکار است.

وی محرومیت زدایی را از موضوعات مهم در این استان عنوان کرد و گفت: چهارمحال و بختیاری تاکنون مورد ظلم قرار گرفته زیرا قبل از انقلاب از بسیاری نعمت‌ها محروم بود و امروز متأسفانه هنوز نمود یک پیشرفت در آن مشاهده نمی‌شود.

اجرای ۳۰ پروژه اقتصاد مقاومتی در چهارمحال و بختیاری مورد توجه قرار گرفته است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهار محال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: بر اساس اطلاعات دفتر آمار نرخ بیکاری استان سال ۹۸، ۲.۲ درصد کاهش یافت یعنی از ۱۷.۵ در سال ۹۷ به ۱۵.۳ در سال ۹۸ کاهش یافت که در بین استان‌ها به عنوان بیشترین توفیق در کاهش نرخ بیکاری تلقی شده است.

الله کرم نصیری بیان کرد: در سال جاری به منظور اجرای برنامه جهش تولید حدود ۸۰ پروژه اصلی با اعتبار بیش از هشت هزار میلیارد تومان از محل اعتبارات دولتی ملی و استانی، تسهیلات و سرمایه گذاری بخش خصوصی پیش بینی و پیشنهاد شد.

وی ادامه داد: همچنین ۳۰ پروژه اقتصاد مقاومتی در بخش‌های مختلف مورد تصویب قرار گرفت که با اجرای این موارد تحول خوبی در زمینه زیرساخت، تولید و اشتغال در سطح استان به وجود خواهد آمد.

پیگیری‌های خبرنگار مهر از سازمان مدیریت و برنامه ریزی چهارمحال و بختیاری بی نتیجه ماند

پیگیری‌های خبرنگار مهر از سازمان مدیریت و برنامه ریزی چهارمحال و بختیاری برای کسب اطلاعات از آمار دقیق از شاخص فلاکت بی نتیجه ماند و خبرنگار مهر بارها از این سازمان و حتی رئیس این سازمان جویای آمار دقیق شاخص فلاکت شد که متأسفانه به نتیجه‌ای در این زمینه نرسید.

به هر حال وضعیت نا مناسب اشتغال از طرفی و افزایش مخارج خانوار در پی تورم بالا از طرف دیگر زندگی را در این استان بسیار سخت کرده است و شرایط نامناسب اقتصادی و اجتماعی را در این استان رقم زده است.

استان چهارمحال و بختیاری با وجود داشتن ظرفیت‌های بی نظیر از جمله گردشگری، منابع آب، نیروی انسانی و… نتوانسته است آنگونه که باید مورد سرمایه گذاری قرار گیرد و طی سال‌های اخیر پروژه جدیدی مهمی برای توسعه استان کلید نخورده است.

آمارها از جمله شاخص فلاکت بیانگر این است برنامه‌های اقتصادی مدیران برای استان مناسب نبوده است و کارنامه قابل قبولی در این زمینه نداشته‌اند.

کد خبر 4962794

منبع: مهر

کلیدواژه: شاخص فلاکت استانداری چهارمحال و بختیاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی چهارمحال و بختیاری بیکاری ویروس کرونا شیراز بوشهر قزوین شیوع کرونا شهرکرد گرگان ایلام مواد مخدر استانداری سمنان بیرجند دهه کرامت خطبه های نماز جمعه سازمان تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری خبرنگار مهر شاخص فلاکت نرخ بالای استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۸۰۵۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

 نشست مشترک مسئولان قضایی گلستان با جامعه کارگری و کارفرمایی استان برگزار شد

  به گزارش جام جم آنلاین از گرگان حیدر آسیابی در  نشست با کارگران و کارفرمایان که به مناسبت گرامیداشت  هفته کار و کارگر در دادگستری استان برگزار شد با اشاره به سخنان  رهبر معظم انقلاب درباره حقوق کارگران  در دیدار اخیر ایشان با این قشر گفت: رکن اصلی اقتصاد کشور و رزمندگان جنگ اقتصادی  ، کارگران هستند و تلاش ما در دادگستری استان بر پیگیری مشکلات این قشر و حل آن است.
آسیابی با تاکید بر این که تنظیم قراردادهای خاص و تحمیلی به کارگران ،  از نظر قانونی اعتبار ندارند و خلاف قانون است گفت:  اگر  کارگران نسبت به این نوع قراردادها معترض باشند می توانند شکایت کنند .
وی از اختصاص وکلای معاضدتی برای کارگران هم خبر داد و گفت: برای کارگرانی که نیاز به مشاوره حقوقی  یا وکیل در پرونده های خود دارند نیز  در رایزنی با کانوی وکلای  قوه قضاییه، سهمیه ویژه  برای وکلای معاضدتی ، در نظر گرفته خواهد شد.
حیدر آسیابی افزود: برای حل مشکلات و اختلافات کارگران و کارفرمایان نیز شعب ویژه در شورای حل اختلاف استان اختصاص می یابد  تا افراد به جای مراجعه به محاکم ،  اول به شورای حل اختلاف مراجعه کنند .
آسیابی با اشاره به این که رویکرد ما در دستگاه قضایی استان بر پایه حمایت از واحدهای تولیدی است  افزود: این رویکرد  هم حمایت از کارفرما و هم حمایت از کارگر است  که در نتیجه آن فقط ر سال گذشته  110 واحد تولیدی یا احیا شدند یا از تعطیلی و ورشکستگی آنها جلوگیری شد .
وی ادامه داد:  حفظ حدود 3 هزار فرصت شغلی نتیجه احیای این واحد ها بود و اگر امروز به اذعان مسئولان اداره کل  کاهش 15 درصدی بیمه بیکاری در سال گذشته داشتیم  به علت رونق این واحدها و افزایش ظرفیت تولید در استان بود.
وی گفت: هدف جلسه امروز تعامل بین بخشی بین متولیان اجرایی بخش خصوصی در کنار سایر نهادهای مثل شورای گفتگوی بخش خصوصی، ستاد اقتصاد مقاومتی و ستاد رفع موانع تولید در استان بود تا با استفاده از ظرفیت همگرایی دستگاه قضایی برای حل مشکلات کارگران  تلاش شود.
وی با بیان این که حقوق کارگر فقط دستمزد نیست افزود: امنیت شغلی، بیمه بیکاری، بیمه سلامت، حفاظت و ایمنی محیط های کارگری و بازنشستگی هم شامل حقوق کارگر است و قانون برای تضمین این حقوق ضمانت اجرایی دارد.
وی  گفت: کارگران باید برای به روز کردن مهارت های خود آموزش های فنی و حرفه ای را جدی تر بگرند .
وی گفت: قوانین کار برای رعایت تعادل بین کارفرما و کارگر و تامین حقوق کارگران وضع شده است که مهم ترین ویژگی آن حمایتی بودن این قانون و بیشتر بر پایه تامین حقوق کارگران است.
حسینعلی خواجه مظفری، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان هم در این نشست با قدردانی از نگاه دادگستری استان برای ورود به موضوع مشکلات کارگران گفت: 188 هزار نفر کارگر بیمه شده در استان در 43 هزار کارگاه کار می کنند .
وی ادامه داد: میانگین مدت زمان رسیدگی به پرونده  الان به 16 روز رسیده است که رتبه سوم کشور  راداریم .
وی با اشاره به کاهش 15 درصدی تعداد افرادی که در استان  بیمه بیکاری دریافت می کنند افزود: تنها استان کشور هستیم که با سیر نزولی پرداخت بیمه بیکاری مواجهیم و به معنای کاهش اخراج کارگران است که نتیجه اقدامات ستا د اقتصاد مقاومتی دادگستری استان و دستگاه های اجرایی برای کمک به رونق تولید و جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی است .
بیمه کارگران ساختمانی ، اجرای طرح طبقه بندی مشاغل در کارگاه های بالای 50 نفر، تمکین نکردن کارفرمایان به آرای صادر شده در هیئت های حل اختلاف و مراجع قانونی، به کارگیری اتباع خارجی غیرمجاز،  قراردادهای چندماهه و تحمیلی از جمله مواردی بود که در جلسه امروز از سوی نمایندگان کارگری  مطرح شد

دیگر خبرها

  • صدور موافقت اصولی برای ساخت یک هتل در چهارمحال و بختیاری
  • آسمان چهارمحال و بختیاری کمی تا قسمتی ابری
  • رشد ۲۵ درصدی تولید لوازم خانگی در چهارمحال و بختیاری
  •  نشست مشترک مسئولان قضایی گلستان با جامعه کارگری و کارفرمایی استان برگزار شد
  • موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند | واقعیت سفره مردم را هم منعکس نمی‌کنند
  • وجود ۳۰ محصول صادرات محور در چهارمحال و بختیاری
  • بلداجی خنک‌ترین نقطه چهارمحال و بختیاری
  • تصاویر | ایران زیبا؛ چهارمحال و بختیاری
  • کمبود سرانه فضای آموزشی چهارمحال و بختیاری
  • ایجاد هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی در لردگان