Web Analytics Made Easy - Statcounter

تولید خودروی باکیفیت یکی از موضوعات مهمی است که صنعت خودروسازی با آن دست به گریبان است و در حال حاضر ۴۸ محصول مبتنی بر فناوری نانو توسط ۲۵ شرکت فناور در این حوزه تولید می‌شود. به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، ۱۹۵ کشور در جهان وجود دارد. از این تعداد تنها ۲۰ کشور سالانه بیش از یک میلیون دستگاه خودرو تولید می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران در سال ۱۳۹۶ با تولید بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو در رتبه شانزدهم تولید جهانی خودرو قرار گرفت. از سویی پس از پیروزی انقلاب اسلامی تولید خودرو در کشور افزایش یافت و در دهه ۸۰ با یک جهش ناگهانی مواجه شد. سال ۱۳۸۷ تولید برای نخستین بار از سقف یک میلیون خودرو عبور کرد.

گسترش فعالیت‌های نانویی در صنعت خودرو
در این میان فناوری‌های نوین در کیفیت و کمیت خودرو‌های تولیدی، نقش اساسی ایفا می‌کند که فناوری نانو به عنوان یکی از کلیدی‌ترین این فناوری‌ها است. به صورت کلی با استفاده از فناور‌ی‌های نانو می‌توان اهداف گوناگونی را در این صنعت محقق کرد. اهدافی مانند ارتقا کیفیت محصولات و قطعات تولیدی اقتصادی، ارتقای راندمان تولید و کاهش هزینه‌های تولید قطعات، توسعه محصولات و فناوری‌های پیشرفته، ارتقای استاندارد‌های محیط زیستی، داخلی سازی با کیفیت قطعات و عدم وابستگی به منابع خارجی، کاهش مصرف سوخت و توسعه نسل جدید خودرو‌های برقی یا هیبریدی مبتنی بر نانوباطری‌ها.

در حال حاضر ۴۸ محصول مبتنی بر فناوری نانو توسط ۲۵ شرکت فناور در حال تولید است، این محصولات مرتبط با قطعات نانوکامپوزیت‌های پلیمری پیشرفته مقاوم، رنگ پذیر و سبک، انواع نانو رنگ‌ها مثل رنگ ضد خراش، نانو کاتالیست، نانو فیلتر هوای ورودی موتور، نانو روغن موتور با خاصیت ترمیمی، تایر با افزودنی‌های نانو مقاوم به سایش و جلوگیری از کاهش باد، نانوباطری با طول عمر بالاتر، درزگیر، چسب و انواع عایق ها، آیینه‌های پیشرفته نابازتاب، گرمکن صندلی منعطف، قطعات فلزی دارای نانوپوشش‌های مقاوم، سنسور‌های پیشرفته خودرو، قطعات مصرفی مثل سره جوش نانوکامپوزیت با طول عمر بالا را شامل می‌شوند.

توسعه محصولات فناورانه جدید
همچنین چندین مرکز تخصصی و شرکت دانش بنیان در حوزه کاتالیست‌های پیشرفته، پلیمر‌های پیشرفته و پوشش‌های پیشرفته نانو در شهر‌های مختلف کشور مثل مشهد، تهران، تبریز در حال توسعه محصولات جدید هستند.

یک مثال ملموس از نقش فناوری‌های نوین در صنعت خودرو، نانوکاتالیست خودرو است. در حالی که در سال‌های اخیر به دلیل قیمت بالای کاتالیست‌های معمولی تامین این نوع کاتالیست‌ها با مشکلاتی روبرو شده است، نانو کاتالیست‌ها به دلیل مصرف کمتر فلزات گرانبها با قیمت کمتر و راندمان بالاتر به خدمت گرفته شده‌اند. اکنونتمامی کاتالیزور‌های نسل جدید نصب شده بر روی خودروها، مبتنی بر فناوری‌های نانو هستند. اساس عملکرد نانوکاتالیزور‌ها بدین صورت است که با ایجاد یک بستر فوق واکنشی هوای آلوده خروجی موتور را تصفیه می‌کند.

بومی سازی دانش و ظرفیت تولید کاتالیست‌های پیشرفته خودرو‌های سواری
در حال حاضر دانش و ظرفیت تولید کاتالیست‌های پیشرفته خودرو‌های سواری در کشور موجود است و دو مجموعه دانش بنیان نانو نسل‌های پیشرفته کاتالیست‌های خودرو سواری و دیزل را توسعه داده‌اند. ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همواره از ایده‌ها و طرح‌های نوآورانه فعالان زیست بوم فناوری و نوآوری حمایت می‌کند تا مسیر پیشرفت در این حوزه با سرعت پیموده شود.

مشابه این توانمندی در ساخت قطعات الکترونیکی خودرو، قطعات پلیمری و پلاستیکی خودرو، فیلتر‌های خودرو وجود دارد. از مجموعه‌های خودروساز، انتظار می‌رود با اعتماد و تامل بر این مجموعه‌های مبتنی بر دانش بتوانند در بازه زمانی معقول فناوری‌های نوین را در قسمت‌های مختلف این صنعت به کار برند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فناوری نانو صنعت خودروسازی ایران ساخت معاونت علمی و فناوری کاتالیست ها فناوری نانو صنعت خودرو فناوری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۸۰۶۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضربه سنگین خودروهای بی‌کیفیت تولید داخل به تشدید ناترازی بنزینی و کسری بودجه ارزی کشور

سید علی مرتضوی کارشناس انرژی در رابطه با خسارت سنگین خودروسازی انحصاری به صنعت انرژی کشور و تحمیل ناترازی انرژی بر کشور اظهار کرد: آمارهای ارائه شده از سوی ستاد نوسازی سازمان حمل و نقل کشور، تصویری تلخ از وضعیت خودروسازی ایران ترسیم می کند. با تردد بیش از 35 میلیون خودرو، توجه به اینکه 37 درصد از این خودروها در گروه فرسوده قرار می گیرند، نگران کننده است. این خودروهای فرسوده نه تنها به دلیل افزایش آلاینده ها برای محیط زیست مضر هستند، بلکه به میزان قابل توجهی در مصرف سوخت نیز کمک می کنند. ارقام سرسام آور مصرف روزانه 46 میلیون لیتر بنزین و 17.5 میلیون لیتر گازوئیل توسط خودروهای فرسوده نیاز مبرم به مداخله در صنعت خودروسازی کشور را نشان می دهد.

وی گفت: پیامدهای این مصرف ناپایدار وخیم است. خسارات وارده به صنعت خودروسازی کشور صرفاً از استفاده از خودروهای فرسوده بالغ بر 9 میلیارد دلار است. این یک بار اقتصادی قابل توجه است که کشور نمی تواند از آن چشم پوشی کند. علاوه بر این، کیفیت پایین تولید خودرو در ایران با افزایش مصرف بنزین، بسیار فراتر از سطح مورد انتظار مرتبط است. با پیش بینی مصرف 60 میلیون لیتری در روز، واقعیت کنونی بیش از 130 میلیون لیتر در روز نشان دهنده مشکلی جدی است که نیاز به رسیدگی فوری دارد.

وی ادامه داد: همچنین کیفیت نامناسب تولید خودروهای داخلی پیامدهای گسترده ای فراتر از مصرف سوخت دارد. همچنین به مشکلات کمبود انرژی کمک کرده و واردات بنزین به میزان 4 میلیارد دلار در سال آینده را ضروری کرده است. این موضوع نه تنها بودجه کشور را تحت فشار قرار می دهد، بلکه سیاست ها و عملکردهای نادرست در صنعت خودروسازی داخلی را نیز برجسته می کند.

 کمبود بنزین در سال های آینده تهدیدی جدی برای اقتصاد 

وی گفت: بازار انحصاری در صنعت خودروی ایران نقش بسزایی در تشدید این مسائل داشته و فضای غیررقابتی ایجاد کرده است که باعث شده تا محصولات زیر مجموعه بر بازار مسلط شوند. پیامدهای این وضعیت فراتر از ضررهای اقتصادی است. کمبود انرژی و افزایش واردات بنزین، پیشرفت کشور را به خطر می اندازد و درآمد نفتی آن را تضعیف می کند. پتانسیل کمبود بنزین در سال های آینده تهدیدی جدی برای اقتصاد ایران و ثبات کلی آن است. نیاز به اصلاحات فوری در صنعت خودرو را نمی توان نادیده گرفت، زیرا عدم رسیدگی به این مسائل پیامدهای گسترده ای برای کل کشور خواهد داشت.

این کارشناس انرژی به لزوم تنوع بخشیدن به سبد سوختی اشاره کرد و گفت: برای رسیدگی موثر به این چالش ها، یک رویکرد چند وجهی مورد نیاز است. اولاً، باید تلاشی هماهنگ برای جایگزینی خودروهای فرسوده با مدل‌های استاندارد و کم‌مصرف‌تر صورت گیرد. این نه تنها مصرف سوخت را کاهش می دهد، بلکه باعث صرفه جویی قابل توجهی در روز می شود. علاوه بر این، باید با تمرکز بر سوخت های جایگزین مانند CNG یا گاز مایع (LPG) به عنوان جایگزین بنزین، می توان وابستگی به بنزین سنتی را کاهش داد و استفاده از منابع انرژی پاک تر و پایدارتر را ترویج کرد. انتقال به سمت خودروهای دوگانه سوز که از CNG یا LPG در کنار بنزین سنتی استفاده می کنند، می تواند به طور قابل توجهی مصرف سوخت کلی وسایل نقلیه را کاهش دهد و به ترکیب انرژی متعادل تر در بخش حمل و نقل کمک کند.

مصرف بنزین کشور به 130 میلیون لیتر در روز رسیده است

وی گفت: وضعیت صنعت خودروی ایران چالش مهمی است که نیاز به اقدام فوری دارد. مصرف ناپایدار سوخت در کنار کیفیت پایین تولید خودروهای داخلی، پیامدهای گسترده ای دارد که نمی توان آن را نادیده گرفت. کیفیت پایین تولید خودروهای ایران، سبب افزایش مصرف بنزین شده است به نحوی که باید مصرف کشور حدود ۶۰ میلیون لیتر در روز باشد ولی متاسفانه به دلیل کیفیت پایین خودروها به بیش از ۱۳۰ میلیون لیتر در روز رسیده است که این موضوع نیز خسارت بزرگی دیگری بر کشور زده است.

وی افزود: تعمیم مشکلات بی کیفیتی و بازار انحصاری در صنعت خودروی ایران، به ناترازی انرژی و در نتیجه واردات بنزین به میزان ۴ میلیارد دلار در سال آتی، سبب کسری بودجه دولت نیز شده است و مقصر اصلی این وضعیت صنعت انحصاری و غیررقابتی خودروسازی داخلی است که باید سریعا در این روند اصلاح شود وگرنه ناترازی بنزین در طی سال‌های آتی و تشدید واردات بنزین، کل درآمد نفتی کشور را نابود خواهد کرد.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • بومی سازی کاتالیست‌هایی که در تولید بنزین استفاده می‌شود
  • بومی‌سازی کاتالیست‌هایی کاربردی در تولید بنزین توسط محققان یک شرکت دانش‌بنیان
  • آشنایی با برترین سازندگان جرثقیل سقفی در جهان
  • حمایت از طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی
  • طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی در کشور حمایت می‌شوند
  • حمایت ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته از طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی
  • پژو سقوط کرد؛ سرگردانی ایران‌خودرو برای تولید محصول محبوب
  • طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی حمایت می‌شوند
  • رئیسی: ایران پیشرفته و فناور می‌تواند برای جهان نوآوری داشته باشد
  • ضربه سنگین خودروهای بی‌کیفیت تولید داخل به تشدید ناترازی بنزینی و کسری بودجه ارزی کشور