ظهور گدایان سیاردر تبریز بدون گدا/یک گدا هم برای این شهر زیاد است
تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۸۰۶۹۶
خبرگزاری مهر، گروه استانها- آناهیتا رحیمی؛ امروز با این یقین که رد و نشانی از آنها نخواهم یافت و قدری از تب و تاب آنها کاسته شده به راه افتادم؛ این را شنیده بودم که نزدیک ظهرها در خیابان رسالت و اطراف پل عابر پیاده راهنمایی پیدایش میشود، به دنبال او رفتم و با حضورش، شک ام به یقین تبدیل شد.
این بار در مکانی متفاوت و کنار یک سطل زباله نشسته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
گویا به تازگی در شهر تبریز گدایانی به چشم میخورد که وارداتی بوده و مکان ثابتی نیز برای خود ندارند و آن طور که به مشام میرسد به دلیل ممانعت از گدایی، به صورت سیار، فعالیت میکنند.
چهره کاملاً پوشیدهای دارد و تنها دست خود را هنگام رد شدن مردم از زیر چادر بیرون میآورد؛ قدمهای عابران آهستهتر میشود و هر کدام در حد توان خود به او کمک میکنند. آرام آرام نزدیک او میشوم با دیدن من درخواست کمک میکند بعد از گذشت چند دقیقهای خودم را به او معرفی میکنم اما به هیچ صراطی مستقیم نیست و قصد گفت و گو ندارد.
داستان زندگی من به درد تو نمیخورد، دختر صدای درد شنیدن نداری؛ این تنها جملهای بود که از نرگس خانم شنیدم اما هر طوری بود رضایت او را جلب کردم تا چند دقیقهای با من صحبت کند.
از مریض بودن همسر خود برایم گفت که هزینه دارو و درمان، امانش را بریده و برای تأمین مخارج خود، ساعتها نشستن روی آسفالت داغ و سوزان را انتخاب کرده است؛ اوایل از راه نظافت منازل مردم، پولی برای خودم دست و پا میکردم اما اکنون پیر شدهام و توانایی کار کردن را ندارم.
تنها یک پسر دارم که کارگری میکند اما او نیز مخارج خود را به زور تأمین میکند چه برسد که خرج ما را نیز بدهد درست است که همیشه هوای ما را دارد اما من نیز باید به فکر خودم باشم.
اسم من همانی که ورد زبان شما شده و چپ و راست میروید و میگوئید گدا را نگاه کن، همسرم چشم به راه من در خانه است تا با پولی که امروز به دست میآورم زندگیام را بچرخانم.
وقتی رد و نشانی از او میپرسم میگوید: اوایل در خانه پسرم در روستا زندگی میکردیم که کاری برای شوهرم در شهر پیدا شد و چند سالی میشود که به شهر آمدهایم اما بعد از چند ماهی کار کردن، همسرم مریض شد.
در یک خانه کلنگی در مناطقی که حتی کسی چشم دیدن آنها را ندارد زندگی میکنیم باید خدا را شکر کنم که این خانه پدر شوهرم بوده که بعد از فوت آنها ما در آنجا زندگی میکنیم و از شر صاحبخانه و اجاره بها در امان هستیم اما خانه مان کلنگی است.
دوست دارم همسرم سرپا شود و یک کار آبرومند برای خود پیدا کنم؛ در حق کسانی که دست مرا خالی نمیگذارند دعای خیر میکنم؛ به زور تلفظ میکند و میگوید من متکدی نیستم و از اینکه همه مرا به اسم گدا (یول چی) صدا میکنند قدری دلگیر میشوم.
از او میپرسم روزی شده تا دست خالی به خانه برگردی که در جواب میگوید: از این اتفاقها زیاد افتاده است و هزینه سوار شدن به اتوبوس را به زور جور کردهام تا خودم را به خانه برسانم؛ حتی برخی از مردم زخم زبانهایی میزنند که ناراحتم میکند.
من به جز این کار، چاره دیگری ندارم و با درآمدهایی که شاید از سازمانهای دیگر برایم بدهند مخارج زندگیام تأمین نخواهد شد.
قدری سکوت میکند و میگوید بیشتر از این چیزی برای گفتن ندارم، اما دختر جان همیشه افرادی که در بستر بیماری هستند را دعا کن.
مباحث فرهنگی عاملی دخیل در مقوله تکدی گری
مدیر کل کمیته امداد آذربایجان شرقی، عامل اصلی در مقوله تکدی گری را مباحث فرهنگی دانسته و به خبرنگار مهر گفت: تکدی گری بیشتر نشأت گرفته از ضعف موجود در ساختارهای فرهنگی است تا ساختارهای اقتصادی؛ ارتقا یافتن منزلت فردی، اجتماعی، افزایش یافتن خودباوری و روحیه کار و تلاش از حیث فرهنگی در جامعه موجب میشود تا مقوله تکدی گری به میان نیاید.
تکدی گری بیشتر نشأت گرفته از ضعف موجود در ساختارهای فرهنگی است تا ساختارهای اقتصادی
محمد کلامی ادامه داد: عامل دیگر ترویج تکدی گری در جامعه، حس دلسوزی مردم است که بدون شناخت و از روی احساس به این افراد کمک کرده و موجبات تشویق برخی از افراد به سمت تکدی گری را فراهم میکنند.
مشکلات اقتصادی و ضعف در کنترل
وی مسائل اقتصادی و ضعف در کنترل را از سایر عوامل مؤثر در مقوله تکدی گری معرفی کرده و افزود: با افزایش مشکلات اقتصادی در جامعه بالطبع نیازمندان نیز افزایش یافته و برای تأمین معاش به هر راهی از جمله تکدی گری متوسل میشوند.
وی در ادامه بیان کرد: ضعف در کنترل عامل دیگری است که نباید دستگاههای انتظامی و قضائی به برخی از افراد این اجازه را دهند که به سادگی با احساسات انسان دوستانه مردم بازی کرده و با چهرههای خاص در خیابان حضور یابند تا مردم نیز مجبور به کمک به آنها شوند.
اطلاع رسانی رسانهها برای افزایش شناخت و ارائه دانش
به گفته مدیر کل کمیته امداد آذربایجان شرقی، اطلاع رسانی از سوی رسانهها میتواند در افزایش شناخت و ارائه دانش به افراد مؤثر واقع شود از این رو باید دست در دست هم داده تا در شناسایی پدیده فقر فعالتر باشیم تا بخش ناچیزی از این افراد که از روی فقر به این کار متوسل میشوند را نیز کاهش دهیم.
وی توضیح داد: کمیته امداد در بحث ساماندهی تکدی گری هیچ گونه وظیفه قانونی و عملی ندارد و صرفاً نیازمندانی را که از طریق شناسایی توسط خیرین و نهادهای دولتی معرفی میشوند را تحت پوشش خود قرار میدهد؛ با توجه به اینکه برخورد و یا جمع آوری متکدیان در حیطه وظایف کمیته امداد نیست اما کمیته امداد در صورت شناسایی افراد معدودی که دارای واجد شرایط هستند را تحت پوشش قرار داده و از آنها حمایت میکند.
لزوم نگاه اصلاحی و برخوردی با افراد متکدی
کلامی با اشاره بر ضرورت نگاه اصلاحی و برخوردی با مقوله تکدی گری به خبرنگار مهر گفت: در مقوله تکدی گری با دو دسته از افراد روبه رو هستیم؛ افرادی که از روی نیاز و عدم شناخت با نهادهایی که میتوانند از آنها حمایت کنند به سمت تکدی گری رفتهاند که ارشاد، راهنمایی و حمایت از طریق نهادهایی حمایت گر در برخورد با این افراد میتواند مؤثر واقع شود؛ اما بخش عمدهای از متکدیان، افرادی هستند که به کمکهای مالی نیاز نداشته و از کودکان کار و فقر مردم سو استفاده میکنند که برخورد قهری با چنین افرادی باید انجام گیرد.
شهر بدون گدا افتخار است اما آرمان و هدف اصلی نیست
وی ادامه داد: نیازمندان واقعی باید توسط مقامهای قضائی و دستگاههای مسئول جمع آوری شده که در این رابطه کمیته امداد آمادگی دارد افرادی که نیازمند واقعی هستند را تحت پوشش قرار داده و با در اختیار گذاشتن وام و دورههای کارآموزی رایگان آنها را به سمت اشتغال هدایت کند.
شهر بدون گدا هدف نیست
وی با اشاره بر اینکه شهر بدون گدا افتخار است اما هدف نیست افزود: اگر شهر بدون گدا هدف باشد از هدف اصلی که همان شهر بدون فقیر است باز خواهیم ماند؛ ایجاد یک شهر بدون گدا ساده است به طوری که میتوان افرادی را که در خیابان به تکدی گری مشغول هستند را جمع آوری کرده و بگوییم که در شهر گدا وجود ندارد که بعد از آن به خارج از شهر برای تکدی گری ادامه خواهند داد.
مدیر کل کمیته امداد آذربایجان شرقی معتقد است که شهر بدون گدا افتخار است اما آرمان و هدف اصلی نیست و نباید هدف اصلی قرار بگیرد چرا که هدف اصلی شهر بدون فقیر است.
حضور افراد متکدی از شهر و کشورهای دیگر
وی در پایان اضافه کرد: اما اینکه کلانشهر تبریز، شهر بدون گدا هست یا نیست، باید گفت که در مقام نسبی در مقایسه با سایر شهرها و شهرهای بزرگ، میزان تکدی در کلانشهر تبریز پایینتر است و به خاطر همین میتوان گفت که تبریز شهر بدون گدا است؛ بخش عمدهای از افراد متکدی که در تبریز هستند از شهر و یا حتی کشورهای دیگر به این شهر آمدهاند چرا که ساختار فرهنگی تبریز به گونهای است که روحیه عزت طلبی در مردم بیشتر بوده و با وجود مشکلات به ندرت سمت تکدی گری سوق مییابند.
افراد تحویل مراکز بهزیستی و هیأت مستمندان میشوند
جانشین خدمات شهری و اجرایی کلانشهر تبریز در گفت و گو با خبرنگار مهر، ضمن تأکید بر فعال بودن سازمان پیشگیری از آسیبهای اجتماعی گفت: افراد بالای ۱۸ سال به عنوان متکدی، جمع آوری و تحویل مراکز حمایتی و هیئت مستمندان میشوند که افراد زیر ۱۸ سال نیز به عنوان کودکان کار به مراکز بهزیستی تحویل داده میشوند.
با کمک نیروی انتظامی، سازمانهای مردم نهاد و شهرداری تقریباً گدایی در کلانشهر تبریز وجود ندارد
یوسف قوام ادامه داد: در مقوله تکدی گری سازمانهای مردم نهاد از جمله هیئت مستمندان کمک بیشتری کرده که در این راستا برخی از این افراد نیز به سمت اشتغال هدایت داده میشوند.
کمبود، شرایط اقتصادی و یا از روی عادت
وی به نقش مؤثر هیئت مستمندان، سازمانهای مردم نهاد، نیروی انتظامی و شهرداری اشاره کرده و توضیح داد: برخی از افراد متکدی از سایر شهرستانها در شهر حضور مییابند که باید گفت با کمک نیروی انتظامی، سازمانهای مردم نهاد و شهرداری تقریباً گدایی در کلانشهر تبریز وجود ندارد و به همین خاطر است که میگوئیم کلانشهر تبریز بدون گدا است.
وی با تأکید بر نگاه اصلاحی با مقوله تکدی گری به خبرنگار مهر گفت: شرایط اقتصادی و کمبودهای موجود موجب میشود تا برخی از افراد به سمت تکدی گری سوق یابند اما از سویی برخی از افراد نیز از روی عادت، تکدی گری را انتخاب میکنند.
قوام در پایان اضافه کرد: تلاش مسئولین، سازمانهای مردم نهاد، نیروی انتظامی و شهرداری باعث شده است تا گدایی در کلانشهر تبریز وجود نداشته باشد.
از روی نیاز و یا عادت؛ هر چه که باشد برخی را سمت تکدی گری روانه ساخته است؛ سالهاست آمار و ارقام تکدی گری در کلانشهر تبریز رو به کاهش میباشد اما تعداد انگشت شماری به چشم میخورند که شاید از روی فقر به این کار سوق یافتهاند.
همه شهر تبریز را بدون گدا میشناسند اما دیدن حتی یک گدا در سطح شهر یا از روی فقر و یا عادت با چهرههای مختلفی در مناطق مختلفی پرسه میزنند قدری بدون گدا بودن تبریز را شک برانگیز میکند.
کد خبر 4961728منبع: مهر
کلیدواژه: تکدی گری تبریز شهر بدون گدا ویروس کرونا شیراز بوشهر قزوین شیوع کرونا شهرکرد گرگان ایلام مواد مخدر استانداری سمنان بیرجند دهه کرامت خطبه های نماز جمعه سازمان تبلیغات اسلامی سازمان های مردم نهاد کلانشهر تبریز نیروی انتظامی برخی از افراد شهر بدون گدا افراد متکدی کمیته امداد خبرنگار مهر شهر تبریز جمع آوری هدف اصلی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۸۰۶۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دانشگاه با فرهنگسازی در جامعه خودباوری را به منصه ظهور برساند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، مراسم بزرگداشت مقام و هفته معلم با حضور سعید رازقی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر، هیئت رئیسه دانشگاه، استادان، کارکنان و دانشجویان با تجلیل از استادان پیشکسوت دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر با محور «زندگی پاک بر بنیاد روانشناسی مثبتگرا» در این واحد دانشگاهی برگزار شد.
سعید رازقی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر در این مراسم اظهار کرد: حوزه کار با استادان و معلمان، بهترین حوزه فعالیتی و ارتباطی در جامعه است.
وی با بیان اینکه دوران دانشجویی، بهویژه دوره کارشناسی، دورانی ویژه، خاطرهانگیز و متفاوت از همه سالهای تحصیل است به دانشجویان توصیه کرد: این دوران فرصتی طلایی برای دانشجویان بوده و باید از تجربه و علم استادان نهایت بهره را ببرند. استادان برای دانشجویان، الگو و نماد هستند. بیشک تأثیر کلام، لحن گفتار، پوشش، رفتار و اعمال استادان تا سالیان سال بر روح و روان دانشجویان اثرگذار باقی خواهد ماند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر با اشاره به سلسله نیازهای انسان ازنظر آبراهام مازلو (نظریه انگیزشی در علم روانشناسی) اضافه کرد: باید تلاش کرد تا دانشگاه در کنار تدریس علوم و دانش، به معنای واقعی محل تربیت و فرهنگسازی در جامعه باشد تا بتوان خودباوری و خودشکوفایی که مبحث رأس این هرم است را به منصه ظهور رساند.
استاد بدون حضور دانشجو معنایی ندارد
یکی از استادان پیشکسوت دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر نیز درباره زندگی پاک با استفاده از غزلی از حافظ بر بنیاد روانشناسی مثبتگرا با بیان اینکه استاد بدون حضور دانشجو معنایی ندارد، گفت: نزدیک به سه دهه است که بیش از گذشته زندگی انسان با مقوله زندگی پاک آمیخته و در شرایط کنونی جهان و وجود هجمههای مختلف و ناپاکیهای بسیار، برگزیدن راه و رسم پاکی در زندگی و ادامه دادن به آن بسیار سخت شده و باید به فردی که در این سلوک زندگی میکند، هزاران آفرین گفت.
عباس عاشورینژاد با بیان اینکه ناپاکیهای بسیار دور تا دور زندگیها را فراگرفته و هیچ جا از گزند آثار مخرب آن در امان نمانده، عنوان کرد: این نفوذ در امور، حتی به نهادهای مقدسی همانند مدرسه و دانشگاه نیز رسوخ پیدا کرده و افرادی را که مسیر صحیح زندگی را برای خود برگزیدهاند را تحتفشار قرار داده است. این عیب روزگار کنونی، یک حسن نیز محسوب میشود در این فشارها، زمانی که انسان مرحلهای از زندگی خود را با همه فشارها با پاکی به پایان میرساند، قطعاً حلاوت و رضایت بیشتری در خود احساس خواهد کرد.
وی با قرائت غزلی از حافظ شیرازی عنوان کرد: «لسانالغیب» میفرماید:«کمتر از ذره نهای پست مشو مهر بورز / تا به خلوتگه خورشید رسی چرخزنان / بر جهان تکیه مکن ور قدحی میداری / شادی زهرهجبینان خور و نازکبدنان / پیر پیمانهکش من که روانش خوش باد / گفت پرهیز کن از صحبت پیمانشکنان / دامن دوست به دست آر و ز دشمن بگسل / مرد یزدان شو و فارغ گذر از اهرمنان» حافظ در این چهار بیت تأکید میکند که انسان میتواند زندگی زیبا و پاکی داشته باشد به شرط اینکه از نکاتی که از این غزل برداشت میشود، بهرهمند شود.
چهره ماندگار فرهنگی استان بوشهر اضافه کرد: این ابیات بدین معناست که نخست انسان بزرگ است و حق ندارد کوچک فکر کند و شایسته بوده اهداف بلند و ارزشمند انتخاب کند. همچنان که حرکت ذره به سوی خلوتگه خورشید است، مسیر حرکت انسان باید به سوی نور باشد. چنانکه در نظریه امید «اشنایدر» اصالت هدف به خوبی دیده میشود.
عاشورینژاد ادامه داد: دوم اینکه یکی از پیشفرضهای روانشناسی مثبتگرا این بوده که انسان باید بپذیرد که هیچ چیزی پایدار نیست. حافظ هم میگوید: انسان نباید بر جهان گذرا تکیه کند، همه چیز فانی است به جز ذات پروردگار، بنابراین انسان نباید عزتنفس و آبروی خود را فدای آرزوهای خام و ناپخته کند و شایسته بوده تا اگر چیزی دارد آن را با دیگران شریک شود تا زندگیاش به شادمانی بگذرد. سوم اینکه حافظ میگوید: از همنشینی با بدعهدان و پیمانشکنان بپرهیزد، چون اینان امنیت انسان را بر هم میزنند و آبروی آدمی را تهدید میکنند.
وی افزود: چهارم اینکه روانشانسی مثبتگرا بر اهمیت دوستی در تحقق «شادمانی درونی» و «شادکامی پایدار» تأکید دارد، حافظ هم میگوید: دوستان واقعی را بیابد و دایره دوستیهای اصیل را گسترش دهد و در حفظ رابطه دوستیها بکوشد و دشمنان و انسانهای شیطانصفت دوری کند.
به گزارش آنا، در این مراسم با قدردانی از استادان پیشکسوت و برجسته دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر در سال گذشته از استادانی که به مرتبه استادیاری و دانشیاری ارتقا یافته بودند، تجلیل شد.
انتهای پیام/