Web Analytics Made Easy - Statcounter

نمایش نامه نویس و کارگردان تئاتر معتقد است با وجود نقش اساسی فرهنگ رضوی در زندگی آحاد جامعه، انعکاس آن در آثار هنری را چنان که باید شاهد نیستیم چرا که این امر نیازمند انگیزه سازی برای هنرمندان است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، برگزاری جشنواره تئاتر رضوی هر سال  همزمان با دهه کرامت فرصتی برای تولید آثار فاخر در حوزه فرهنگ و هنر رضوی  بود، امسال به دلیل شیوع کرونا این رویداد هنری برگزار نشد اما تئاتر ر ضوی  همچنان نیازمند متون فاخر نمایشی است و تئاتر ما در حوزه نمایشنامه های با موضوع امام(رضا) با فقر متون مواجه اس ، ما به متون ارزشمند در حوزه های معنوی و بخصوص نمایشنامه هایی مبین سیره رضوی نیاز فراوان داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کمبود نمایش نامه های مبتنی بر فرهنگ رضوی در کشور را با «حسین مسافرآستانه» نمایش نامه نویس و کارگردان تئاتر به گفتگو نشسته ایم که در زیر می آید:

 

 

چرا نمایش نامه با موضوع امام رضا(ع) و فرهنگ رضوی در کشور کم است و نمایش نامه نویسان اقبال چندانی به آن ندارند؟

بله ما با کمبود متون نمایشی با موضوع امام رضا(ع) مواجه هستیم؛ یکی از موضوعاتی که به شدت همه اقشار مختلف ما در زندگی اجتماعی و اعتقادی خودشان درگیر آن هستند و با ان زندگی می کنند و راه و رسم برنامه های زندگی پیوندی با آن خورده است همین فرهنگ رضوی است، فرهنگ رضوی نقش اساسی در زندگی همه آحاد جامعه ما دارد اما متاسفانه انعکاس آن را در آثار هنری آنچنان که شایسته باشد شاهد نیستیم. دلیل اصلی اش این است که انگیزه ای برای این کار باید بوجود بیاید. هنرمندان در صورتی که بدانند آثارشان در جایی قابلیت ارائه دارد شاید انگیزه پیدا کنند که آن آثار را هم بنویسند و هم در حوزه تئاتر اجرا کنند.

 

 

آیا جشنواره تئاتر رضوی فرصت مناسبی برای کارگردانان و نمایش نامه نویسان با موضوع فرهنگ رضوی بوجود نیاورد؟

 جشنواره تئاتر رضوی که در سالیان گذشته برگزار می شد انگیزه خیلی زیادی را برای هنرمندان ما ایجاد کرده بود؛ مجموعه آثارنمایشی که امروز شاهد رونمایی آنها بودیم حاصل برگزاری جشنواره های تئاتر رضوی است همه این آثار برای آن جشنواره نوشته و اجرا شد و ما امروز شاهد انتشار آنها برای هنرمندان و سایر اقشار اجتماعی هستیم . این انگیزه ها متاسفانه مقطعی است. یعنی ما به عنوان یک هنرمند در طول سال تکلیف مان را نمی دانیم که اگر قرار است درباره تئاتر رضوی بخواهیم کار کنیم کارمان را کجا ارائه بدهیم جشنواره یک فرصت مقطعی برای تولید اثر است اما جشنواره کافی نیست.

 

 

 چرا برگزاری جشنواره تئاتر رضوی به تنهایی کافی نیست؟

اثر جشنواره بعد از برگزاری باید بهره برداری شود آثاری که امروز رونمایی شد از نویسندگان خوب و مطرح تئاتر کشور هستند؛ چندان مردم با این آثار روبرو نشدند و این آثار فرصت اجرای عمومی به جز تعداد اندکی پیدا نکردند این باید تبدیل به یک جریان فرهنگی شود تا جا بیفتد.

 


چرا در حوزه تئاتر رضوی نیاز سنجی نمی شود؟
اگر این نیاز سنجی از سوی مسئولیت ذی ربط انجام شود قطعا به نتیجه می رسد این به عنوان یک نیاز شکی نیست که وجود دارد اما در طول سال شاهد اجرای چنین آثاری نیستیم برعکس،ما در طول سال شاهد اجرای آثاری هستیم که ۹۰ درصد آنها ترجمه آثاری است که از نظر فرهنگی سنخیتی با زندگی اجتماعی امروز مردم ما ندارند و با زندگی مردم ما هیچ پیوندی ندارد، اما آثار خوب و ارزشمند و انسانی است، بله قبول، اما انها با باید وجود داشته باشند آثار ترجمه باید به رشد آثار تولیدی ما کمک کند نه اینکه آثار ما را متوقف کند الان به اینجا رسیده ایم که گویی ترجمه ها، نویسندگان ما را دارد منزوی می کند و این خطرناک است ترجمه ها باید به رشد نویسندگی و نمایش نامه نویسی ما منجر شود و اگر این اتفاق نیفتد مردم ما باید با آبشخور ترجمه در اجرای تئاتر روبرو شوند که این کار مضری برای فرهنگ ماست پیوند بین آثار جهانی باید ما را به رشد برساند و اگر به رشد نمی رساند باید ببینیم مشکل کجاست که در داخل برای ما این اتفاق می افتد و نویسندگان ما منزوی می شوند ، فرهنگ رضوی یکی از این آبشخورهایی است که به شدت مورد نیاز جامعه است، فرهنگ عاشورایی نیز همینطور و فرهنگ های دیگری که ریشه در فرهنگ اجتماعی و هنری خودمان دارد آثار ملی که از گذشته در داستان های گذشته و در افسانه هایمان شاهد هستیم و تطبیق آن با نیازهای امروزی جامعه ما اینها جایشان واقعا خالی است که یک برنامه ریزی و سیاستگذاری حمایتی خوبی می خواهد.

 

 

نوشتن نمایشنامه با موضوع فرهنگ رضوی نیازمند حمایت سیاستگذاران فرهنگی از هنرمند است؟

من با خیلی از نویسندگان صحبت کردم در این خصوص که چرا آثارشان را درباره مسائل اجتماعی مورد نیاز جامعه است نمی نویسند و راست هم‌ می گفتند ما برای کجا بنویسیم و جایی به ما توجه نمی کنند و اعلام نیازی از سوی سیاستگذاران برای تولید چنین آثاری وجود ندارد. این چیزی است که باید سرلوحه کار مدیران جدید به عنوان یک نیاز قرار بگیرد تا هم انگیزه ای برای هنرمندان ایجاد کند و هم آثار ماندگاری را شاهد باشیم تا در دوره های آینده هم قابلیت استفاده داشته باشد تلنگرهای مقطعی خلق اثر می کند اما ان خلق اثر ماندگاری نخواهد داشت ما نیاز به استمرار فرهنگی داریم این استمرار و مداومت هست که رشد به دنبال دارد.  

پایان پیام/32

منبع: شبستان

کلیدواژه: حسین مسافرآستانه فرهنگ رضوی تئاتر دهه کرامت جشنواره تئاتر رضوی برای هنرمندان فرهنگ رضوی نمایش نامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۸۰۸۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوای موسیقی مقامی خراسان در سواحل خلیج فارس

جابر آفریدون رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تایباد گفت: هنرمندان خطه مرزی تایباد در دومین جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس در بندرعباس به روی صحنه رفتند و به اجرای موسیقی مقامی خراسان پرداختند.

وی افزود: این گروه هنری، متشکل از هنرمندان نسل قدیم و جدید موسیقی، با نام «مولانا» و با حضور اساتیدی همچون حسین رحمت الهی و یعقوب تنها و نیز یونس یوسفعلیزاده و عزیز عزیزانی به عنوان نماینده استان خراسان رضوی در این جشنواره فرهنگی حضور داشتند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تایباد ادامه داد: چهاردهمین جشنواره فرهنگی و هنری خلیج فارس و دومین جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس از هفتم تا دهم اردیبهشت در تالار شهید آوینی مرکز استان هرمزگان برگزار شد.

آفریدون بیان کرد: از ۳۲ اثر ارسال شده، تعداد ۱۰ اثر برگزیده به بخش پایانی این جشنواره موسیقی راه پیدا کردند و هنرمندانی از استان‌های هرمزگان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، گیلان، سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان و کرمان به روی صحنه رفتند.

این مقام مسئول تصریح کرد: خطه تایباد به عنوان مهد و خواستگاه موسیقی مقامی خراسان شناخته می‌شود؛ به طوریکه در حال حاضر ۱۵۰ هنرمند دوتارنواز در این شهرستان شناسایی شده اند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تایباد خاطرنشان کرد: در راستای انسجام بیشتر فعالیت فرهنگی و هنری، در سال ۱۴۰۱ برای اولین بار باشگاه دوتارنوازان در شهرستان اساس گذاری شد که هدف آن استعدادیابی در حوزه موسیقی، پرورش و آموزش آن و نیز اعزام هنرمندان به رویداد‌های مختلف است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • اضافه‌شدن ۶ نمایش به جشنواره تئاتر رضوی برای اجرا در دهه کرامت
  • شش نمایش همراه جشنواره تئاتر رضوی شدند
  • چگونه به هنر نگاه کنیم و واقعا آن را ببینیم؟
  • نوای موسیقی مقامی خراسان در سواحل خلیج فارس
  • مروری بر آثار ایرانی در بینال ونیز/ آنجا که نگاه پایان می‌گیرد
  • انتشار فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران
  • دو انتصاب جدید در جشنواره اتقان
  • تونس حوزه هنری را نماینده تئاتر ایران می‌داند/مفاهیم مشترک تئاتری
  • همکاری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و اداره کل هنرهای نمایشی برای تولید آثار نمایشی
  • افتتاحیه نمایشگاه «در ستایش سعدی» در موزه خوشنویسی ایران