Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-07@13:09:06 GMT

پیش بینی معاملات بازار بورس

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۸۱۱۷۹

یک اقتصاددان ضمن بررسی وضعیت اقتصادی کشور، با تاکید بر اینکه رشد اقتصاد در ایران منفی است، اظهار کرد: با توجه به این رشد منفی، رونق بازار سرمایه و ارزش معاملاتی آن که روزانه به بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد، باید حبابی باشد. اگر این چنین نبود رشد اقتصادی منفی نداشتیم. یکی از دلایلی که این بازار فعلا مورد توجه دولت قرار دارد، این است که از این بابت مالیات می گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درواقع دولت از هر معامله‌ای در بازار سهام نیم درصد مالیات می‌گیرد. ناطقان: محمود جام ساز  با تاکید بر اینکه بازار سرمایه در کشورهای پیشرفته وظیفه مهمی را در توسعه اقتصادی بر عهده دارد، اظهار کرد: به این صورت که زمانی که شرکت‌ها طبق مقررات خاصی در بورس پذیرش می‌شوند یا عرضه اولیه دارند، این سهام  به خرید ماشین آلات، تجهیزات مورد نیاز برای تولید، کشاورزی و... اختصاص داده و در نهایت به ایجاد اشتغال و افزایش تولید داخلی منجر می‌شود.

وی با بیان اینکه ایران در سال‌های قبل یک کشور بانک محور بوده و به بازار سرمایه توجهی نداشته است، گفت: منظور از کشور بانک محور این است که همه موسسات تولیدی، کشاورزی، خدماتی، کسب و کارها، بنگاه های کوچک و متوسط و...، بخشی از سرمایه گذاری را از بانک‌ها به صورت تسهیلات بلند مدت دریافت می‌کنند و درمورد سرمایه در گردش هم  از کمک تسهیلاتی بانک‌ها بی‌بهره نیستند.

بررسی عملکرد بانک‌ها در کشور

این اقتصاددان ادامه داد: در این شرایط بانک‌ها نقش بسیار مهمی را در افزایش تولید ناخالص داخلی ایجاد می‌کنند. درواقع هدف از جمع آوری سپرده‌های خرد مردمی و پرداخت بهره به این سپرده‌ها، تجمیع این سپرده‌ها برای اعطای اعتبارات تولیدی، تجاری و ... است تا آن‌ها نقش اساسی خود را برای تزریق سرمایه که یکی از مهم‌ترین عوامل تولید است، ایفا کنند.

جام‌ساز با بیان اینکه بانک‌ها در ایران به دو دسته  تجاری و تخصصی تقسیم شده‌اند، توضیح داد: بانک‌های تجاری وام‌ها را برای امور تجاری، بازرگانی، صادرات و واردات و بانک‌های تخصصی نیز، مانند بانک‌های مسکن و کشاورزی و... وام‌ها را به امور مربوط به رشته تخصصی خودشان اختصاص می‌دهند.

وی با تاکید بر اینکه بانک‌های کشور هیچ زمانی وظیفه مذکور را به طور کامل انجام نداده‌اند، گفت: فسادی که در بخشی از بانک‌ها حاکم است باعث شد منافع خرد مردمی که به عنوان سپرده جمع آوری کردند، در اعطای تسهیلات تحت سلطه عوال رانتی قرار بگیرد، از سوی دیگر بانک‌ها مبادرت به ایجاد شرکت‌ها و موسساتی کنند که به طور غیر مستقیم با آن‌ها در ارتباط هستند و یا همه سپرده های مردمی را به تعداد خاصی از افراد اختصاص دادند.

این اقتصاددان ادامه داد: برخی تسهیلات چند میلیاردی یا چند هزار میلیاردی را فقط به برخی افراد خاص می‌دهند درصورتی که این تسهیلات می‌تواند بین صدها موسسه بخش خصوصی، واحدهای بزرگ و متوسط و کسب و کارها به طور عادلانه توزیع شود و در بخش واقعی اقتصاد(بخش خصوصی) که موتور محرکه اقتصاد است، تحرکی ایجاد شود. البته بانک‌ها درحال حاضر از منابع تهی هستند. درواقع برای بخش خصوصی واقعی منابعی ندارند.

جام ساز با بیان اینکه در کنار بانک‌ها بازار سرمایه هم راه اندازی شد، اظهرا کرد: البته بازار سرمایه در ابتدا ضعیف عمل کرد و در سال ۱۳۸۴ شاهد ترکیدن حباب این بازار به دلیل اطلاعات نامتقارن و مدیریت ناصحیح و اعمال قدرت صاحبان اصلی سهام بودیم و تا مدتی بازار سرمایه کشور آنچنان از توجه و رونق برخوردار نبود. گرچه تعداد زیادی از موسسات دولتی و خصوصی بورسی شده بودند  اما مردم به دلیل عدم شناخت بازار سرمایه و همچنین عملکرد گذشته این بازار، رغبت نمی‌کردند که با سپرده‌های بانکی خودشان سهم بخرند.

وی با اشاره کسری بودجه، گفت: کسری بودجه بالا است. زمانی که تولید ناخالص داخلی منفی باشد، یعنی سرمایه گذاری در بخش مولد صورت نمی‌گیرد. زیرا یکی از عوامل مهم افزایش تولید ناخالص داخلی سرمایه گذاری است. رشد اقتصادی در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸، منفی بوده و اقتصاد کشور مجموعا در این دو سال، ۱۴ درصد کوچک‌تر شده است. زیرا سرمایه گذاری صورت نگرفته است، تولید تحلیل رفته و اشتغال هم کاهش یافته است.

رونق حبابی بازار سرمایه

این اقتصاددان افزود: اگر بازار سرمایه یک بازار سرمایه عمیق بود و وظایف اصلی بازار سرمایه را انجام می‌داد، پول سهامی که توسط مردم خریداری می‌شد، باید توسط شرکت‌ها در تولید کارخانه‌ها و بنگاه‌ها هزینه می‌شد. در این شرایط تولید افزایش و در نتیجه تولید ناخالص داخلی افزایش می‌یابد. بنابراین زمانی که با رشد اقتصادی منفی رو به رو هستیم یعنی سرمایه‌هایی که در بورس جمع می‌شود به سمت تولید هدایت نمی‌شود و به بخش‌هایی مانند طلا و دلار می‌رود یا اینکه در بورس به صورت قمارگونه می‌چرخد. بنابراین بازده سهام در پایان سال منفی خواهد بود.

جام‌ساز با بیان اینکه زمانی که سهام‌دار وارد بورس می‌شود، از دو جهت انتظار دارد که سودآوری داشته باشد، توضیح داد: نخست سودآوری به دلیل بازده سهام در پایان سال است. هرچه سهام مثبت‌تر باشد، باید ارزش اسمی در بورس بالا رود. دوم از جهت خرید و فروش سهام به ارزش اسمی آن.

وی با تاکید بر اینکه رشد اقتصاد در ایران منفی است، اظهار کرد: با توجه به این رشد منفی، رونق بازار سرمایه و ارزش معاملاتی آن که روزانه به بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد، باید حبابی باشد. اگر این چنین نبود رشد اقتصادی منفی نداشتیم. یکی از دلایلی که این بازار فعلا مورد توجه دولت است و از یک طرف تبلیغات زیادی برای جذب سپرده‌ها انجام می‌دهد و از طرف دیگر سپرده‌های بانکی را کاهش داده است، سهام عدالت را آزاد کرده و سهام شستا که متعلق به تامین اجتماعی است را عرضه کرده است، این است که از این بابت مالیات می گیرد. درواقع دولت از هر معامله‌ای نیم درصد مالیات می‌گیرد و درآمد کسب می‌کند. یکی از علل مهم قدرت گرفتن بورس همین مساله است.

این اقتصاددان ادامه داد: با توجه به اینکه دولت کسری بودجه دارد، درامد نفت محدود است و پیش بینی شده امسال به دو میلیارد دلار خواهد رسید، درامدهای مالیاتی را هم نمی‌تواند به خاطر کاهش رشد اقتصادی  وصول کند، هم اوراق بدهی منتشر و هم از بورس استفاده می‌کند و هدف این است حدود ۳۰ هزار تا ۵۰ هزار میلیارد تومان از بورس درآمد کسب کند.

وی با تاکید بر اینکه روند بورس در آینده افزایشی نخواهد بود، اظهار کرد: در چند روز اخیر ارزش معاملاتی بورس در یک روز به ۲۵ هزار میلیارد تومان هم رسید اما باز به ۱۲ هزار میلیارد تومان برگشت. زیرا قیمت دلار بالا رفت و مردم بخشی از سرمایه خود را به دلار تبدیل کردند.
منبع: ایسنا برچسب ها: بازار ، بورس ، پیش بینی ، ناطقان

منبع: ناطقان

کلیدواژه: بازار بورس پیش بینی ناطقان تولید ناخالص داخلی هزار میلیارد تومان مالیات می گیرد سرمایه گذاری بازار سرمایه رشد اقتصادی رشد اقتصاد سپرده ها بانک ها جام ساز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۸۱۱۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تابلوی بورس، تابلوی رکود

شاخص در روز یکشنبه با افت حدود ۵هزار واحدی به ۲میلیون و ۲۵۹هزار واحد رسید. کاهش قیمت ارز و تداوم تثبیت قیمت در بازار نیما سبب شد تا طی ۵ روز ۷۹۰میلیارد تومان پول از بازار خارج شود. امروز یک‏سال از سقوط شاخص از قله ۲میلیون و۵۰۰هزار واحدی می‏گذرد.

«دنیای‌اقتصاد» عملکرد بورس طی یک‌سال اخیر را بررسی کرده است. شاخص‌کل بورس در روز یک‌شنبه به‌عنوان اولین روز کاری هفته‌جاری با افت ۵ هزار و ۱۰۰ واحدی به ۲ میلیون و ۲۵۹ هزار واحد رسید، به‌طوری‌که بازدهی این نماگر بازار از ابتدای سال حدود ۳ درصد بوده است، ضمن آنکه شاخص‌کل هموزن نیز با رشد ۱۹۲ واحدی به ۷۵۱ هزار و ۳۷ واحد رسید. بازدهی این نماگر ثانویه بازار سرمایه نیز از ابتدای ۱۴۰۳، هنوز بیش از یک‌درصد است.

به‌نظر می‌رسد، رشد قیمـــــت دلار در روز‌های ابتدایی سال‌۱۴۰۳ بازار را نسبت به رشد سهام کامودیتی‌محور که از کل بازار به لحاظ بازدهی عقب‌تر بودند، امیدوارتر کرده‌بود، چراکه با وجود اختلاف بالای دلار نیما و آزاد بورس تهران، به‌طور تاریخی حدس زده می‌شد این اختلاف به حداقل ممکن برسد.

ظاهرا دولت سیزدهم دلار نیما را خط قرمز خود می‌داند و رشد آن را با سرعت بسیار محدودی دنبال می‌کند. اکنون بورس دچار سردرگمی شده‌است. عملکرد خوب کلیت بازار در گزارش‌های فروردین و از سوی دیگر کارنامه سبز برخی از صنایع در صورت‌های مالی سالانه برخی از شرکت‌ها که اخیرا منتشر شده، سبب شده‌است تا شاخص هموزن افت بیشتری را تجربه نکند، چراکه از اول سال نیز از شاخص‌کل عقب‌تر بوده‌است. به‌نظر می‌رسد شاخص هموزن جای زیادی برای افت بیشتر ندارد، چراکه به‌طور تاریخی باید این نماگر فرعی بازار از نماگر اصلی جلوتر بیفتد.

به‌نظر می‌رسد با توجه به احتمال نوسان اندک، اما مثبت دلار آزاد، جو بازار سرمایه در این هفته متعادل‌تر شود، اما در نهایت اگر مقاومت بانک‌مرکزی برای رشد دلار نیما ادامه‌یابد، بازار چاره‌ای ندارد جز آنکه در محدوده ۲ میلیون و ۲۲۰ هزار واحد پناه گیرد.

تابلوی بورس، تابلوی رکود

همچنان ارزش معاملات در بورس تهران اعداد بسیار پایینی به‌ثبت می‌رسد، به‌طوری‌که با وجود ۸ روز معاملاتی نسبتا پررونق در دو هفته گذشته، دوباره ارزش معاملات به زیر ۳ هزار میلیارد‌تومان رسید. همچنین میانگین ارزش متحرک ارزش معاملات خرد نیز حکایت از آن دارد که ارزش معاملات کوتاه‌مدت بازار پایین‌تر از بلندمدت است. کاهش دوباره میانگین ارزش معاملات متحرک ۵‌روزه به زیر ۲۰‌روزه حکایت از تداوم رکود در بازار سهام دارد، ضمن آنکه میانگین‌های متحرک بلندمدت ارزش معاملات به‌هم نزدیک شده‌اند، از این‌رو به‌طور تاریخی در صورتی‌که محرک‌ها بازار را هدایت کنند، عبور میانگین متحرک ۵‌روزه از سایر میانگین‌ها می‌تواند بازار را به سمت ارزش معاملات ۲۰ هزار‌میلیاردی هدایت کند.

این درحالی است که ارزش معاملات دلاری نیز در سطوح پایینی قرار دارد و تا زمانی‌که چند روز متوالی بالای ۱۰۰ میلیون دلار تثبیت نشود، نمی‌توان از بازار انتظار رونق داشت. این شاخص، اکنون در محدوده ۳۰ میلیون دلار قرار دارد. علاوه‌بر این، در اولین روز معاملاتی هفته نزدیک به ۸۰ میلیارد‌تومان پول حقیقی از بازار خارج‌شده و این درحالی است که از ابتدای سال حدود ۴ هزار و ۳۰۰ میلیاد‌تومان پول حقیقی از بازار خارج شده‌است.

با بورس چه می‌توان کرد؟

بورس تهران، درگیر چند متغیرسیاسی و اقتصادی است و نمی‌داند به کدام‌سو برود. از سویی با نوسان‌ها نرخ ارز به‌طور موقتی خوشبین و بدبین می‌شود. از سویی دیگر به امید رشد دلار نیما رونق می‌گیرد و دوباره با رکود همراه می‌شود. از طرف دیگر بازار ترجیح می‌دهد با وجود تعدیل P/E بازار سرمایه با انتشار برخی از گزارش‌ها همچنین با P/E زیر میانگین تاریخی خود معامله شود، چراکه هنوز سایه نرخ بهره ۳۰ درصدی سنگینی می‌کند.

همچنین بورس، با درگیری‌های منطقه‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کند و هر لحظه امکان دارد که دشمن‌های منطقه‌ای دوباره تنش‌ها را افزایش دهند، لذا بازار دچار بی تصمیمی شده‌است. هرچند ممکن است در هفته پیش‌رو با نوسان اندک و مثبت دلار فضا متعادل‌تر شده و شاخص‌کل نیز استراحت کند، اما در صورتی‌که رویکرد ارزش دولت تغییری نکند، بازار سهام به روند نزولی ادامه خواهد داد و در آغوش محدوده ۲ میلیون و ۲۲۰ هزار‌واحدی پناه خواهد گرفت.

دیگر خبرها

  • افزایش شرکت های بورسی در کرمانشاه
  • تابلوی بورس، تابلوی رکود
  • چرا بورس درجا می‌زند؟!
  • خروج نقدینگی از بازار سرمایه ادامه‌دار شد
  • معامله ۲۷۰ میلیاردی سهام در بورس آذربایجان غربی
  • آینده بورس در چند پرده
  • پیش‌بینی بورس در هفته سوم اردیبهشت ۱۴۰۳/ پیشتازی فولادی‌ها و پالایشی‌ها در این هفته
  • آیا بورس به تنهایی می‌تواند باعث رونق تولید شود؟ 
  • پیش بینی بورس یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • سفارش‌های حمایتی بازارساز با نزدیک شدن شاخص کل بورس به نقاط خاص