Web Analytics Made Easy - Statcounter

وکیل پایه یک دادگستری ایجاد مزاحمت برای همسایگان را یکی از دلایل مهم منع قانونی نگهداری حیوانات عنوان کرد و گفت: طبق تبصره ماده ۳ آیین‌نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان گهداری حیوانات در قسمت‌های مشترک ساختمان ممنوع است و طبق قانون قسمت‌های مشترک ساختمان شامل پشت‌بام، حیاط، راه‌پله، راهروها و پارکینگ است که حق نگهداری هیچ‌گونه حیوانی اعم از اهلی یا وحشی در این قسمت‌ها برای ساکنین وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، مدتی است که معضل نگهداری حیوانات در منازل به‌خصوص در خانه‌های آپارتمانی زندگی شهری و آپارتمان‌نشینی این روزها را دچار مشکل کرده و علاوه بر معضل بهداشت، آلودگی صوتی و امنیت خاطر کسانی که از حیوانات وحشت و نگرانی داشته و به پاکی و نجاسات حیوانات توجه می‌کنند آزرده کرده است.

ازآنجایی‌که متأسفانه یکی از نشانه‌های روشنفکری کاذب این روزهای برخی از خانواده‌ها، نگهداری از حیوانات حرام‌گوشت و بر طبق احکام اسلامی نجس است،  این موضوع موجب نگرانی بسیاری از خانواده‌هایی که پایبند به احکام طهارت و نجاست اسلامی هستند  شده  و در پی این دوگانگی فرهنگی درگیری و نزاع بین همسایه‌ها افزایش یافته است.

سامانه «فارس من» باهدف ارتباط دوسویه مخاطبان خبرگزاری فارس و رسیدگی به مشکلات مطروحه از سوی مردم راه‌اندازی شده است، مخاطبان با ثبت سوژه‌های خود در این سامانه و جمع‌آوری امضاهای بیشتر می‌توانند خبرنگاران فارس را در پیگیری هرچه سریع‌تر مسائل و مشکلات استان همراهی کنند.

«جلوی نگهداری سگ در منازل را بگیرید» یکی از عناوینی بود که از طریق مخاطبان در سامانه فارس من ثبت شد.

مخاطب در ثبت این سوژه مطرح کرده است که «شب گذشته در مرکز شهر رشت، بازار روز یکی از ساکنین منطقه که با نگهداری سگ در خانه موجبات آزار و اذیت همسایگان را فراهم می‌کرد در مقابل اعتراض به رهاکردن سگ خود به جلوی درب خانه و آلوده کردن آن منطقه اقدام به توهین، ناسزا و ضرب و شتم همسایه‌ای که نسبت به این موضوع گله داشت کرد. این خانواده قانون شکن در مقابل اعتراض با ماشین روشن به سمت خانواده معترض حمله کرده، البته آسبی نرساند اما یکی از اعضای خانواده را نیز با ضرب و شتم آسیب وارد کرد. ترس ما این است که با وجود آلودگی‌های بهداشتی و منعیات شرعی در زندگی‌های آپارتمانی، این برخورد خشن کسانی که اقدام به نگهداری از سگ می‌کنند ترویج پیدا کند و علاوه بر آسیب جسمی، از طریق ضرب و شتم، امنیت روانی خانواده‌ها نیز دچار مشکل شود. از خبرنگاران فارس تقاضا می‌کنم این قانون شکنی را به صورت کارشناسانه پیگیری کنند، تا قانون شکنی در جامعه ما عادی جلوه داده نشود.»

سیده خدیجه محصصی در این خصوص در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به نگهداری سگ در آپارتمان و مکان‌های مشاع ساختمان که موردبحث بسیاری از شهروندان است، اظهار کرد: تبصره ماده ۳ آیین‌نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان تکلیف را مشخص کرده و بیان داشته که نگهداری حیوانات در قسمت‌های مشترک ساختمان ممنوع است و طبق قانون قسمت‌های مشترک ساختمان شامل پشت‌بام، حیاط، راه‌پله، راهروها و پارکینگ است که حق نگهداری هیچ‌گونه حیوانی اعم از اهلی یا وحشی در این قسمت‌ها برای ساکنین وجود ندارد.

وی با بیان اینکه اگر خانواده‌ای در منزل حیوان  نگهداری کند، در صورت عدم رضایت همسایگان قابل‌تعقیب جزایی قرار می‌گیرد، افزود: تعقیب جزایی به این دلیل است که نگهداری حیوان باعث ایجاد مزاحمت شده و این امر طبق قانون جرم محسوب می‌شود.

وکیل پایه‌یک دادگستری با بیان اینکه طبق قانون نگهداری حیوانات در قسمت‌های اختصاصی آپارتمان به‌شرط اینکه ازنظر مقررات بهداشتی ایجاد بیماری نکند اشکالی ندارد، گفت: اگر نگهداری حیوانات در قسمت‌های اختصاصی برای همسایه‌ها ایجاد مزاحمت کند شخص نگه‌دارنده مسئولیت کیفری خواهد داشت‌.

محصصی ایجاد مزاحمت برای همسایگان را یکی از دلایل مهم منع قانونی نگهداری حیوانات عنوان کرد و افزود: اگرچه نگهداری حیواناتی مانند سگ در داخل منزل شخصی منع قانونی ندارد اما اگر سروصدای حیوان یا عدم رعایت موارد بهداشتی؛ آلودگی صوتی و غیره باعث مزاحمت ساکنان دیگر ساختمان شود، شخص نگه‌دارنده قابلیت تعقیب جزایی توسط دیگر ساکنین آپارتمان را پیدا خواهد کرد.

وکیل پایه‌یک دادگستری با اشاره به ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات، تصریح کرد: هر کس فضولات حیوانات خویش ازجمله سگ را به‌طور غیربهداشتی دفع کند، به حبس تا یک سال محکوم خواهد شد، بنابراین، گرداندن سگ در محیط مشاع ساختمان و هم‌چنین در خیابان یا جلوی درب منازل که لزوماً مستلزم دفع فضولات آن‌ها در محیط و برخلاف مقررات بهداشت عمومی است جرم تلقی شده و مستلزم مجازات است.

محصصی با بیان اینکه قانون، دفع فضولات غیربهداشتی حیوانات را جرم تلقی می‌کند، افزود: عنصر قانونی در ماده ۶۸۸ قانون پیش‌بینی‌شده و عنصر مادی این جرم دفع فضولات حیوان در محیط عمومی و عنصر معنوی آن علم فرد خاطی به دفع غیربهداشتی فضولات حیوانات خانگی در محیط عمومی است؛ لذا تحقق جرم مذکور به علت عدم جرم انگاری سگ گردانی در محیط عمومی است.

وی با تأکید بر اینکه طبق قانون هیچ فردی اجازه نگهداری حیوان در قسمت‌های مشاع ساختمان ندارد، تصریح کرد: این ممنوعیت نگهداری در قسمت‌های مشاع ساختمان به‌صراحت در قانون ذکرشده است و امیدواریم در سال‌های آینده شاهد وضع قوانین متقن و محکم‌تری نسبت به این مقوله مهم در جامعه باشیم تا از هرگونه اختلاف یا سوءاستفاده از قوانین پیشگیری شود.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷

منبع: فارس

کلیدواژه: سگ رشت خانواده آلودگی صوتی وکیل پایه یک دادگستری قسمت های مشترک ساختمان نگهداری حیوان ایجاد مزاحمت مشاع ساختمان طبق قانون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۸۳۱۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لحظه بلعیده شدن جوجه‌های اردک توسط خرس مقابل چشم کودکان | ویدئو

دریافت 2 MB

به گزارش همشهری آنلاین، این اتفاق در باغ وحش پارک وودلند در سیاتل واشنگتن و مقابل چشم کودکان رخ داد. لحظه بلعیده شدن جوجه ها را ببینید.

کد خبر 848340 منبع: باشگاه خبرنگاران جوان برچسب‌ها حیوانات - حیات وحش خبر مهم کودکان حیوانات - باغ وحش

دیگر خبرها

  • تهران ۱۰ هزار سگ بدون صاحب دارد | زنده گیری روزانه ۵۰ سگ از سطح شهر
  • لحظه بلعیده شدن جوجه‌های اردک توسط خرس مقابل چشم کودکان | ویدئو
  • زنده گیری روزانه ۵۰ سگ بی‌صاحب در تهران
  • تغییر نام باشگاه استقلال؛ بدون مشکل یا تنش‌زا/ قانون چه می‌گوید؟
  • معرفی 10 مورد از نژاد های خرگوش خانگی در دنیا (+عکس)
  • خلیج فارس نقطه مشترک همه مردم ایران
  • درخواست آمریکا : سیستم مشترک دفاع هوایی کشورهای عربی مقابل ایران
  • فرمانده ارشد سپاه : اسم خلیج فارس را با کسی قسمت نمی کنیم/ اگر نفتکشی از ایران ببرید جبران خواهیم کرد
  • یک بام و دوهوای دولت برای کولرهای گازی: تبلیغ ممنوع؛ فروش آزاد، قاچاق رها!
  • انتقاد از دستورالعمل صادر شده توسط یک مسئول در قوه قضاییه:طبق قانون اساسی نمی‌توانید ثبت شکایت و دادخواست از دولت را ممنوع کنید