Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@03:27:04 GMT

توسعه و آبادانی روستاهای قزوین با تدبیر دولت

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۸۳۲۶۲

توسعه و آبادانی روستاهای قزوین با تدبیر دولت

مهمترین هدف از اجرای طرح هادی روستایی که استارت اولیه آن از سال ۷۸ زده شد، ارتقای سطح زندگی، معیشت و رفاه اجتماعی روستاییان با اجرای پروژه‌های عمران روستایی عنوان شده و طی سال‌های گذشته نیز موفقیت‌های بی‌شماری را در حوزه آسفالت معابر روستایی، سنگفرش و احداث دیواره رودخانه‌ها، جدول گذاری در کنار عملیات بهسازی و مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی شاهد بوده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بدون شک برای ایجاد آبادانی و سازندگی یک منطقه، توجه به زیرساخت‌ها و ارتقای سطح کیفی بسیاری از امور خدماتی از جمله حمل و نقل، شبکه بهداشت، آب شرب، و در نهایت سالم‌سازی محیط زیست اطراف آن مهم بوده که موارد یاد شده در حوزه روستا می‌تواند ضمن مانع شدن از مهاجرت‌های بی‌رویه صورت گرفته در دهه‌های گذشته، راهگشای بسیاری از مشکلات موجود در این مناطق هم باشد. 

اجرای طرح هادی اما در روستاهای استان قزوین با هدف تسهیل در معیشت و رفاه روستاییان تاکنون توانسته رضایت خاطر بسیاری از روستاها، به خصوص روستاهای با جمعیت بالا و هدف گردشگری را تاکنون فراهم آورد و در این راه نیز اعتبارات زیادی هزینه شده است.

براساس آمارهای موجود، در حال حاضر استان قزوین دارای ۸۴۳ روستای دارای سکنه است که از این تعداد ۶۹۳ روستا بالای ۲۰ خانوار بوده که براساس اولویت سیاست بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مطالعه، تهیه و اجرای طرح هادی برای آنها ضروری می‌باشد.

به همین منظور خبرگزاری جمهوری اسلامی برای آگاهی از آخرین وضعیت اجرای این طرح در روستاهای قزوین مصاحبه‌ای را با اصغر گونجی، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان به عمل آورده که مشروح آن را می‌خوانیم.

ایرنا. تعریف طرح هادی چیست و گزارشی از وضعیت اجرای این طرح در روستاهای استان قزوین ارایه دهید

طرح هادی در واقع فراهم کردن امکانات و تجهیزات مورد نیاز جامعه هدف، یعنی روستا در تمامی بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی توسط متولیان امور این مناطق تعریف شده و در حالی که میانگین اجرای این طرح در روستاهای کشور ۵۱ درصد است اما این مساله در روستاهای بالای ۲۰ خانوار، به عنوان اولویت اجرا در سطح روستاهای استان قزوین، ۶۰ درصد می‌باشد. 

با توجه به وجود ۶۹۳ روستای بالای ۲۰ خانوار در سطح استان و در راستای سیاست‌های اجرای طرح هادی، بنیاد مسکن استان قزوین تاکنون در ۴۲۴ روستای منطقه اقدام به اجرای این طرح کرده که عملیات اجرایی در ۷۰ روستا نیز پایان یافته است.

تاکنون یک هزار و ۳۶ طرح هادی در سطح روستاهای استان قزوین تهیه، اجرا و بازنگری شده که از این تعداد، ۶۷۰ طرح مربوط به تهیه طرح و ۳۶۶ طرح نیز در بخش بازنگری قرار گرفته است.

با توجه به اینکه دوره هر طرح هادی ۱۰ ساله است، در صورت پایان مدت دوره و با پرشدن بافت روستا و تامین اعتبارات مورد نیاز، کارشناسان بنیاد اقدام به بازنگری دوباره آن می کنند و هم اکنون نیز در ۱۳۰ روستای استان قزوین شاهد اجرای این طرح از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هستیم.

ایرنا. در خصوص معیار انتخاب روستاها در اجرای طرح هادی و میزان اعتبارات تخصیص یافته در این حوزه توضیح دهید. 

مهمترین ملاک انتخاب برای تهیه و اجرای طرح هادی که توسط کمیته‌های برنامه‌ریزی استان، شهرستان و بخش‌ تصمیم‌گیری می‌شود، میزان جمعیت روستا است که پس از انتخاب و تخصیص میزان اعتبارات لازم، عملیات تهیه، اجرا و حتی بازنگری طرح توسط این نهاد آغاز می‌شود.

در حوزه اعتبارات، باید اذعان داشت با توجه به وضعیت بافت روستاها و پراکندگی جغرافیایی آنها، هر قدر میزان اعتبارات استانی در این حوزه بیشتر به ما اختصاص داده شود بدون شک ما نیز می‌توانیم اعتبارات بیشتری را از مرکز برای انجام پروژه‌های عمران روستایی خود دریافت کنیم زیرا دریافت اعتبارات از مرکز تابعی از تخصیص اعتبارات استانی است.

میزان اعتبارات سال ۹۷ بنیاد مسکن قزوین که در سال ۹۸ هزینه شد ۵۶ میلیارد تومان بود که ۴۳ میلیارد تومان آن ملی و مابقی آن استانی بود اما میزان اعتبار سال ۹۸ که امسال محقق خواهد شد از ۱۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان استانی، تاکنون ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان آن تخصیص داده شده که متاسفانه اعتبار ناچیزی بوده تا جایی که این رقم حتی نتوانسته پاسخگوی مطالبات پیمانکاران ما که چهار میلیارد تومان است، باشد.  

خدمات سال گذشته دولت در روستاها برابر با ۴۰ سال گذشته بوده است

میزان اعتبارات و خدمات ارایه شده از سوی بنیاد مسکن استان قزوین طی ۴۰ سال گذشته حدود ۸۰ میلیارد تومان بوده در حالی که دولت تنها در سال گذشته و در حوزه اجرای عملیات آسفالت ۹۰ میلیارد تومان در سطح روستاهای استان هزینه به عمل آورده است.

این در حالی است که خدمات بنیاد مسکن در حوزه میزان و حجم کار به هیچ عنوان قابل مقایسه با خدمات دهیاری‌ها نبوده چرا که میزان اعتبارات سالانه دهیاران ۸۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان، یعنی به اندازه اعتبارات ۴۰ سال گذشته بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بوده است.

دولت تدبیر و امید همچنین در نهضت آسفالت روستایی گام‌های مهمی را برداشته تا جایی که با گذشت بیش از ۴۰ سال از طول انقلاب اسلامی و طی چهار سال گذشته یک میلیون و ۴۳۰ هزار متر مربع آسفالت در سطح معابر روستایی استان به انجام رسید که ۷۰۰ هزار متر مربع آن مربوط به سال گذشته بود و این مساله یکی از کارهای بی‌نظیر دولت در سال‌های گذشته در حوزه عمران روستایی محسوب می‌شود.

تخصیص قیر رایگان نیز باعث شد تا ما شاهد ارایه خدمات خوب و سازنده در سطح روستاهای کشور و استان باشیم و در عین حال نیز فرصت خوبی برای احیا و بازآفرینی بسیاری از روستاها بود و در سال ۹۷ نیز همکاری خوبی در این زمینه با دهیاری‌ها در خصوص اجرای زیرسازی و روکش آسفالت معابر روستایی استان صورت گرفت.

با وجود اینکه امسال و براساس قانون مساله تخصیص قیر رایگان منتفی اعلام شده اما در حوزه اعتباری، سال گذشته ۵۶ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی و استانی و ۴۰ میلیارد تومان نیز از محل مشارکت دهیاری‌ها در بخش قیر رایگان و آسفالت معابر روستاها صورت گرفت.

تخصیص ۲۵ درصدی سالانه بودجه دوای درد اجرای طرح‌ها نیست

بودجه استانی و ملی در نظر گرفته شده امسال بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قزوین ۹ میلیارد تومان است در حالی که برای اجرای کامل طرح هادی در روستاهای استان قزوین سالانه به ۸۰ میلیارد تومان بودجه نیاز داریم که در صورت انجام این مساله، تا پنج سال آینده می‌توان شاهد اتمام این طرح در سطح تمامی روستاهای استان بود.

با توجه به اینکه اعتبارات سالانه بنیاد مسکن بسیار ناچیز بوده، تخصیص‌های ۲۵ درصدی بودجه این نهاد به هیچ عنوان پاسخگوی نیازها نیست و اگر حمایت‌های دولت، به خصوص در بخش قیر رایگان نبود، توسعه صورت گرفته در روستاها را امروز شاهد نبودیم.

ایرنا. اجرای طرح هادی در مهاجرت معکوس روستاها نقش داشته است؟

تهیه و اجرای طرح هادی در روستاها به طور متوازن و براساس تعداد جمعیت در سطح استان پیاده‌سازی می‌شود و انتخاب روستاها و میزان تخصیص اعتبارات نیز در کمیته‌های برنامه‌ریزی تعیین می‌گردد.

هدف دولت در توسعه و آبادانی روستاها، علاوه بر بهره‌مندی روستاییان از امکانات رفاهی و همچنین ایجاد درآمدزایی، جلوگیری از مهاجرت آنان به شهرها بوده که به نظر می‌رسد براساس آمارهای موجود در ۲ تا سه سال گذشته نیز تاحدود زیادی موفق عمل کرده است.  

با توجه به اینکه مشارکت دهیاری‌ها و کمکهای مردمی تاکنون توانسته اجرای طرح‌های عمرانی در روستاها را با موفقیت روبرو کند اما بنیاد مسکن براساس شرح وظایف ذاتی خود و با بهره‌مندی از اعتبارات ملی و استانی در راستای اجرای اهداف از پیش تعیین شده همچنان حضوری جدی در پروژه‌های عمرانی این مناطق برعهده دارد.

ایرنا. تحریم‌ها در حوزه ارایه خدمات روستایی نقش داشته است؟

بدون شک اعمال تحریم‌های ظالمانه از سوی دشمنان قسم خورده نظام در حوزه ارایه خدمات دستگاه‌ها بسیار موثر بوده اما برای مقابله با آن بنیاد مسکن راهکارهایی از جمله تخصیص اعتبارات لازم مالی در بخش طرح‌های نیمه تمام و تکمیل آن و یا اینکه اگر قرار باشد پروژه‌ای خاص و مورد نیاز آغاز شود باید زمان پایان آن نیز مشخص باشد را در دستور کار جدی خود قرار دارده است.

به عنوان مثال، عملیات اجرایی عمران روستایی اندج از توابع منطقه رودبار الموت با ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار از سوی بنیاد و ۲۰۰ میلیون از سوی امور روستایی امسال در دستور کار بنیاد مسکن قرار گرفته است.

این در حالی است که برای حفظ و نگهداری از پروژه‌های اجرایی در عمران و آبادانی، دستگاه‌های متولی و اجرایی باید با پرهیز از موازی کاری‌ها، در حفظ اموال بیت‌المال کوشا باشند چرا که انجام این کار به افزایش طول عمر طرح‌ها، کمک شایانی خواهد کرد.

برچسب‌ها دولت تدبیر و امید بنياد مسكن انقلاب اسلامی استان قزوین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دولت تدبیر و امید بنياد مسكن انقلاب اسلامی استان قزوین دولت تدبیر و امید بنياد مسكن انقلاب اسلامی استان قزوین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی روستاهای استان قزوین سطح روستاهای میزان اعتبارات اجرای طرح هادی میلیارد تومان عمران روستایی اجرای این طرح اجرای طرح ها طرح هادی قیر رایگان دهیاری ها سال گذشته ۴۰ سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۸۳۲۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت تسهیلات پروژه‌های خودمالکی مسکن متوقف نشده است

امتداد - طبق اعلام مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی پرداخت تسهیلات پروژه‌های خودمالکی مسکن متوقف نشده است.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، مدیر کل طرح ریزی و پایش طرح‌های مسکن اخیرا مدعی شده بود که اداره اعتبارات بانک مرکزی، جلوی پرداخت تسهیلات پروژه‌های خودمالک تا سقف ۵۵۰ میلیون تومان که مصوب شورای پول و اعتبار بوده را گرفته است و بانک مرکزی با توجیه اینکه پروژه‌های خود مالک باید تا سال ۱۴۰۲ پایان می‌یافت، نامه‌ای به بانک‌ها نوشته تا از انعقاد قرارداد متمم پروژه‌های خود مالک جلوگیری کنند.

 در همین راستا، مهدی صحابی، مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی ضمن رد این اظهارات به خبرنگار ایبنا گفت: با وجود اظهارات این مقام مسئول در خصوص مصوبه شورای پول و اعتبار باید گفت که این مصوبه صراحت دارد که افزایش سقف تسهیلات صرفا به پروژه‌های حمایتی طرح نهضت ملی مسکن تعلق می‌گیرد.

 وی ادامه داد: با توجه به محدودیت‌های منابع موجود شبکه بانکی برای اختصاص تسهیلات، این منابع باید به پروژه‌های بیشتر و به افرادی با درآمد کمتر در دهک‌های درآمدی هدف با آورده‌های کمتر تعلق گیرد. برهمین اساس مصوبه شورا صراحت دارد این تسهیلات صرفا مشمول پروژه‌های حمایتی طرح ملی مسکن با زمین‌های ۹۹ ساله می‌شود که از سوی وزارت راه و شهرسازی در اختیار این پروژه‌ها قرار داده شده است. در نتیجه طبق مصوبه شورای پول و اعتبار عملا افزایش سقف برای پروژه‌های خودمالکی در نظر گرفته نشده است.

 مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی تصریح کرد: به هر حال با توجه به لزوم حمایت بیشتر از رونق تولید مسکن و به رغم محدودیت‌های موجود، سال گذشته تصمیم گرفته شد تا پروژه‌های خود مالکی که در سال ۱۴۰۲ تکمیل شود و به مرحله فروش اقساطی یعنی دریافت دفترچه قسط توسط متقاضی تسهیلات برسد، شامل افزایش سقف شوند. این در حالیست که پروژه‌ها به رغم اینکه خود مالکی هستند، با مساعدت شورای پول و اعتبار می‌توانند با برخورداری از این شرایط مشمول افزایش سقف شوند.

 صحابی اظهار کرد: بنابراین اظهارات مدیر کل طرح ریزی و پایش طرح‌های مسکن که معتقد است اداره اعتبارات بانک مرکزی جلوی این مساله را گرفته، صحیح نیست و اتفاقا این اداره در راستای مساعدت بیشتر در سال گذشته، حتی فراتر از مصوبه شورای پول و اعتبار نیز تسهیلات موجود را مصوب و پرداخت کرده است. بدین ترتیب این ادعا که اداره اعتبارات مانع شده و با بانک‌ها مکاتبه کرده تا این اتفاق رخ ندهد، به هیچ عنوان درست ندارد.

وی گفت: ضمن اینکه اصلا افزایش سقف تسهیلات برای سال ۱۴۰۳ بابت پروژه‌های خودمالکی وجود ندارد. حال اگر وضعیت منابع بانکی اجازه دهد، افزایش سقف با توجه به نیاز و مشکلات پروژ‌های خود مالکی در سال ۱۴۰۳ باید مورد بررسی قرار گیرد. بدیهی است اگر امکانات فراهم شود قطعا اقدام عملی در این خصوص صورت خواهد گرفت، ولی تا این لحظه، افزایش سقف تسهیلات فقط به پروژه‌های حمایتی نهضت ملی مسکن تعلق می‌گیرد و به پروژه‌های خود مالکی نیز بر اساس سقف قبلی پرداخت می‌شود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • اجرای ۱۰۰۰ میلیارد پروژه عمرانی در روستاهای یزد
  • اجرای هزار میلیارد طرح عمرانی در روستاهای استان یزد
  • فناوری دانش بنیان باید در مسیر عمران و آبادانی به کارگیری شود
  • پیگیری اعطای زمین و تسهیلات مسکن در روستاهای دامغان
  • افزایش مشارکت مردم در ساخت مسکن با تکیه بر عرضه زمین و پرداخت تسهیلات به آن‌ها
  • دولت مکلف شد 300 هزار هکتار به زمینهای قابل سکونت در شهرهای با تراکم زیر 70 هزار نفر اضافه کند
  • تأمین آب کامل شهر توپ آغاج بیجار با اجرای ۴ کیلومتر خط انتقال آب
  • پرداخت تسهیلات پروژه‌های خودمالکی مسکن متوقف نشده است
  • آبرسانی به ۱۸۰ روستای خوزستان در قالب طرح محرومیت‌زدایی
  • پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصدی پروژه نهضت ملی مسکن هیدج