Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@23:42:54 GMT

بروجرد شهری صنعتی و پیشرو در رونق اقتصادی لرستان

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۸۳۴۳۶

بروجرد شهری صنعتی و پیشرو در رونق اقتصادی لرستان

حوزه صنعت از مهم ترین عرصهها در جهت رشد و پیشرفت جوامع به شمار میرود و براساس کارآمدی و پویایی این بخش، اثرگذاری کشورها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، صنعت نقش به سزایی در آغاز و تداوم رشد اقتصادی در جهان داشته و بسیاری از کشورها، تحقق رشد و توسعه پایدار را در سایه صنعتی شدن می بینند.

ایران نیز یکی از این کشورها است، علی رغم اینکه سال‌های متمادی از اولین تلاشهای ایران برای دستیابی به صنعت مدرن میگذرد و سرمایه گذاری‌هایی در این مسیر انجام شده، اما هنوز کشور به جایگاه قابل قبولی در صنعت دست نیافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به اعتقاد بسیاری از اقتصاددانان برای برنامه ریزی به منظور توسعه صنعتی باید تنگناهای اساسی در این بخش شناخته شود. این شناخت بدون داشتن تصویری واقعی از عملکرد بخش صنعت امکان پذیر نیست.
در شهرستان بروجرد از دیرباز و گذشته های دور موضوع صنعت مورد توجه بوده و قبل از صنعتی شدن جامعه مردم این دیار به رونق اقتصادی و صنعتی شدن فکر می کردند.
بازار معروف مسگرها در بروجرد گواه بر این ادعا است و رونق بازار مسگرها و ورشو بروجرد که موجب رونق اقتصاد بروجرد در ۲۰۰سال قبل نشان از فکر صنعتی و اقتصادی مردم بروجرد در کنار صنعت، کشاورزی، بافندگی و دامدارای داشته است.

سالها قبل حدود ۲۰۰ مغازه در این بازار وجود داشت و متاسفانه با روی کار آمدن ظروف چینی، بلور و استیل این صنعت کم کم رو به فراموشی می رفت که در سالهای اخیر به دلایل متعدد از جمله خاصیت‌های پزشکی استفاده از ظروف مسی استقبال مردم از این ظروف افزایش یافته است.
صنعت ورشو سازی در گذشته‌های نه چندان دور در شهر بروجرد رونق فراوانی داشت و بخش وسیعی از بازار قدیمی این شهر را به خود اختصاص می‌داده است.
گستردگی این هنر به حدی بوده است که نام شهر بروجرد و ورشو با هم آمیخته شده است، این فلز به صورت ورق از کشور آلمان و لهستان به ایران وارد می‌شده است و با داشتن جلا و مقاومت طولانی درمقابل پوسیدگی، آنرا “ژرمن سیلور” نیز اطلاق می‌کردند.
در ۲دهه اخیر توسعه صنعت در بروجرد با پیشرفت علم و تکنولوژی مسیری تازه را پیمود و با گستردگی بروجرد و ایجاد شهرک صنعتی بیش از ۶۰۰ واحد صنعتی بزرگ و کوچک در این شهر قوت گرفت و بروجرد عملا به عنوان قطب صنعت استان لرستان معرفی شد.

وجود کارخانه های بزرگ صنعتی و برند کشور مانند، اکسیر، سامان کاشی، داملران،کاشی جم، زاگرس خودرو  و ۱۰ کارخانه بررگ سنگبری با تولید سنگهای قیمتی صادراتی همه و همه موجب شد تا بروجرد در زمینه کاهش ییکاری و رونق اقتصادی حرف اول را در منطقه بزند.

اما با ورود تحریمها بسیاری از صنایع بروجرد همانند کل کشور با رکود مواجه شد و برغم تلاشهای فراوان و سرمایه گذاریهای فراوان مشکلاتی برای صنعت بروجرد ایجاد شد.

رییس اداره صنعت،معدن و تجارت بروجرد ضمن تبریک روز صنعت به همه صنعتگران و تلاشگران به عنوان سربازان جبهه اقتصادی کشور گفت: سال ۹۹ که توسط مقام معظم رهبری بنام سال جهش تولید مزین گردید وظیفه ی سنگینی را برای همه دستگاههای اجرایی و مرتبط در امر تولید تعریف کرده است که این وظیفه فقط به اداره صمت منتهی نمی شود بلکه همه دستگاها با برداشتن بخشی از موانع باعث جهش تولید میشوند.

حمید آزادبخت افزود: از ۶۱۰ واحد صنعتی که دارای پروانه بهره برداری هستند ۲۱۰ واحد تعلیق، ابطال و غیرفعال هستند که در نوع خود برای شهر صنعتی مثل بروجرد که قطب صنعتی استان می باشد قابل تامل است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه در سال جهش تولید هستیم، شرایط فعلی صنعت بروجرد آسیب شناسی و چاره اندیشید که با پشتیبانی و استفاده از ظرفیت نمایندگان بروجرد در مجلس شورای اسلامی در حمایت و احیاء واحدهای تعطیل پیگیری ها صورت گیرد.
وی اظهارداشت: یکی از اهداف مورد نظر در سال گذشته احیاء واحدهای راکد صنعتی تولیدی بود که با حمایت نمایندگان مردم و  فرماندار بروجرد ۱۵ واحد راکد با اشتغال ۳۵۰ نفر مجدد به چرخه تولید برگشت که این خود میتواند روزنه امید را در پیگیری اینگونه واحدها برای احیاء زنده کرد.

آزادبخت گفت: در شهرستان بروجرد ۲۲ معدن تالک، فلدسپات، سیلیس، شن و ماسه و خاک رس وجود دارد که از این واحدهای معدنی ۱۵ مورد فعال و مواد معدنی خود جهت مصارف در بازار تولید عرضه می نمایند و ۱۱۹ واحد صنایع معدنی از قبیل سنگبری وجود دارد.
وی اضافه کرد: در حال حاضر ۲ شهرک صنعتی در بروجرد وجود دارد که شهرک صنعتی شماره یک در حال تکمیل شدن است و شهرک شماره ۲ که در جاده اشترینان با هدایت سرمایه گذار بخش خصوصی فریز آن شکسته شد طرح ایجاد فرآوری فروسیلیس در ۵ فاز که فاز اول آن با اشتغال ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر کلنگ زنی و در سال ۹۹ به بهره برداری میرسد که در صورت تکمیل  حدود ۸۰۰ نفر اشتغال پایدار ایجاد میشود.
رییس اداره صمت بروجرد یادآور شد: درسال ۹۹ اداره صمت بروجرد با رایزنی های بموقع ۱۴ طرح ایجادی،توسعه ای و پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد و با اعتباری بالغ بر ۱۲۵۰ میلیارد تومان و اشتغال ۱۶۰۰ نفر در فهرست اولویت های سرمایه گذاری در دست اجرا دارد.
آزادبخت با اشاره به چالشهای مهمی که صنایع و واحدهای تولیدی این شهرستان با آن روبرو هستند، گفت: تحریم های ظالمانه، فشارهای اقتصادی بخاطر زمین گیر کردن اقتصاد کشور، کمبود نقدینگی و بالا بود نرخ سود بانکی با توجه مشکلات و موانع تولید کشور لزوم تفکیک مدیریت از مالکیت واحدهای تولیدی صنعتی نبود مشوق های بسیار قوی برای به حرکت در آوردن و ایجاد انگیزه برای تولید رقابتی در کشور و بروجرد از جمله مشکلات و چالشهای پیش رو صنعت است.

برچسب‌ها بروجرد اقتصاد مقاومتی ستاد تنظیم بازار لرستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بروجرد اقتصاد مقاومتی ستاد تنظیم بازار لرستان بروجرد اقتصاد مقاومتی ستاد تنظیم بازار لرستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۸۳۴۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع مشکلات عشایر ضروری است

ایسنا/لرستان معاون استاندار لرستان و فرماندار بروجرد گفت: رفع مشکلات قشر عشایر ضروری است.

مسلم مرادی امروز، یازدهم اردیبهشت‌ماه در جلسه شورای عشایری که در منطقه عشایری کولیدر بروجرد برگزار شد، اظهار کرد: سعی بر این است تا بخشی از مشکلات عشایر زحمت‌کش را که بخش عمده تولید را بر عهده دارند، حل شوند.

وی خاطرنشان کرد: عشایر مستقر در منطقه عشایری کولیدر مشکلاتی در حوزه آب، راه و مخابرات دارند که در جلسه امروز مطرح شد تا پیگیری‌های لازم برای حل بخشی از آنها صورت گیرد.

فرماندار بروجرد اضافه کرد: معرفی جاذبه های گردشگری و توسعه صنایع دستی در جامعه عشایری در جلسه امروز با حضور مدیران کل امور عشایر لرستان و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مطرح شد و تسهیلاتی در این زمینه در نظر گرفته شده است که به عشایر داوطلب فعال در این حوزه پرداخت خواهد شد.

مرادی بیان کرد: تیم‌های پزشکی، پیراپزشکی و دامپزشکی در این منطقه عشایری همزمان با جلسه شورای عشایری حضور دارند تا خدمات مورد نیاز عشایر ارائه دهند.

وی تصریح کرد: عشایر قشری تولیدکننده هستند که رفع مشکلات آن‌ها ضروری است و تداوم فروش دام در بین عشایر، به‌مرور منجر به بیکار شدن و مهاجرت آن‌ها به حاشیه شهرها می‌شود.

معاون استاندار لرستان ادامه داد: ظرفیت‌های خوبی در عرصه منابع طبیعی در مناطق عشایر وجود دارد که باید در حفظ و بهره‌گیری مناسب از آن بیش از گذشته کوشا باشیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رونق تولید در ایرانی‌ترین صنعت پتروشیمی کشور
  • فرصت ایران و امارات برای دستیابی به بازارهای شمال و جنوب و رونق ترانزیت 
  • ◄ فرصت ایران و امارات برای دستیابی به بازارهای شمال و جنوب و رونق ترانزیت
  • تحقق رونق تولید و رشد اقتصادی با بهبود شرایط کاری کارگران
  • لرستان؛ فرصت تولید و تجارتِ صنعت شیلات
  • دامپروری یکی از مزیت‌های لرستان محسوب می‌شود
  • کولیدر منطقه‌ای بکر برای توجه به مسئله گردشگری عشایر است
  • رفع مشکلات عشایر ضروری است
  • شوراها به بالندگی شهر و روستا کمک می‌کنند
  • ایرتاکسی فرصتی برای رونق مسیرهای کم تقاضا