Web Analytics Made Easy - Statcounter

درخشش دوباره طلا در سایه افزایش نگرانی‌ها از موج دوم همه‌گیری، جزئیات پیش فروش تابستانه ایران خودرو اعلام شد، رشد ۱۷.۳ درصدی شاخص قیمت نهاده‌های ساختمانی در بهار ۹۹، رشد ۷.۳ درصدی نقدینگی در فصل بهار برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز چهارشنبه ۱۱ تیرماه شبستان به شرح زیر است:

درخشش دوباره طلا در سایه افزایش نگرانی‌ها از موج دوم همه‌گیری

چندین ایالت آمریکا آمار بی‌سابقه موارد ابتلا را ثبت کرده و شمار تلفات در آمریکای لاتین از ۱۰۰ هزار نفر تجاوز کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نیویورک تایمز در گزارشی اعلام کرد که اتحادیه اروپا خود را برای ممانعت از سفر آمریکایی‌ها به بلوک آماده کرده و ایالات متحده را به همراه برزیل و روسیه در یک طبقه بندی قرار داده است.

این در حالی است که «فیلیپ لِین» اقتصاددان ارشد بانک مرکزی اروپا هشدار داده که با وجود داده های باثبات در روزهای اخیر، اقتصاد منطقه یورو برای احیای به زمان زیادی نیاز دارد. آمریکا در حال بررسی اعمال تعرفه روی کالاهای صادراتی به ارزش ۳.۱ میلیارد دلار از بریتانیا، فرانسه، اسپانیا و آلمان است.

«ایتیفن اینز» تحلیل گر ارشد بازارهای جهانی در آکسی کوپ می‌گوید: با توجه به اینکه شمار موارد روزانه ابتلا به کووید-۱۹ در آمریکا افزایشی است، تیتر نخست روزنامه‌های صبح امروز بار سنگینی است.

در وال استریت، شاخص داو جونز ۷۰۸.۷۲ واحد یا ۲.۷۱ درصد ریزش کرد و اس‌اندپی نیز با افت ۸۰.۸۲ واحدی یا ۲.۵۸ درصدی به ۳۰۵۰.۴۷ واحد رسید و نزدک کامپوزیت نیز ۲۲۲.۲۰ واحد از دست داد و به ۹۹۰۹.۱۷ واحد رسید.

صندوق بین المللی پول اعلام کرد که حالا انتظار دارد رشد اقتصادی جهان با کاهش ۴.۹ درصدی در سال جاری مواجع شود؛ رقمی که در مقایسه با پیش بینی ۳ درصدی در ماه آوریل به شدت افزایش یافته است؛ این نهاد علاوه بر این، پیش بینی خود را از احیای اقتصادی در سال ۲۰۲۱ کاهش و آن را از ۵.۸ در آوریل به ۵.۴ تنزل داد. شاخص دلار ۰.۵۲ دلار افزایش یافت و هر یورو با ریزش ۰.۳۴ درصدی به ۱.۱۲۶۸ دلار رسید.

 

جزئیات پیش فروش تابستانه ایران خودرو اعلام شد

«فرشاد مقیمی» با بیان اینکه پیش ثبت‌نام جدید برای تابستان داریم، اعلام کرد: زمان آن به محض اینکه در کمیته خودرو مصوب شود اعلام عمومی خواهد شد.

 

مدیرعامل ایران‌خودرو اظهار کرد: پیش ثبت نام جدید برای تابستان داریم و زمان آن به محض اینکه در کمیته خودرو مصوب شود اعلام عمومی خواهد شد.

 

او ادامه داد: برنامه ریزی شده که ایران‌خودرو برای تابستان مشارکت در تولید، پیش‌فروش و فروش فوق‌العاده داشته باشد که زمان آن‌ها متعاقبا اعلام خواهد شد.

 

مقیمی اضافه کرد: هنوز تعداد خودرو‌ها برای پیش فروش مشخص نیست و باید در کمیته خودرو تصمیم گیری می‌شود، اما بر اساس ظرفیت و میزان تولید، بیش از تعداد پیش فروش قبلی است.

 

او در خصوص تحویل فروش فوق العاده ۱۵ هزار دستگاه خودرو، اظهار داشت: خودرو‌ها قطعا در زمان ۳ ماهه تعیین شده تحویل داده می‌شود همچنان که تا به امروز حدود ۵ هزار خودرو از ۱۵ هزار خودرو تحویل داده شده است.

 

رشد ۱۷.۳ درصدی شاخص قیمت نهاده‌های ساختمانی در بهار ۹۹

براساس اعلام مرکز آمار، شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در فصل بهار ١٣٩٩ به عدد ٥٣٦,٥ رسید که این رقم نسبت به شاخص فصل قبل (٤٥٧.٤)، ١٧.٣ درصد افزایش داشته است. درصد تغییرات شاخص قیمت نسبت به فصل مشابه سال قبل معادل ٣١,٩ درصد بوده است که نسبت به همین اطلاع در فصل قبل (٢٨.٣) ٣.٦ واحد درصد افزایش داشته است.

درصد تغییرات میانگین شاخص چهار فصل منتهی به فصل بهار سال ١٣٩٩ نسبت به میانگین شاخص چهار فصل منتهی به بهار سال ١٣٩٨ معادل ٢٩,٣ درصد بوده که نسبت به همین اطلاع در فصل قبل (٣٥.١) ٥.٨ واحد درصد کاهش داشته است.

در فصل بهار سال١٣٩٩ شاخص قیمت گروه «خدمات» با ٢٥,٨ درصد افزایش نسبت به فصل قبل بیشترین تاثیر را در شاخص کل داشته است. گروه « سیمان، بتن، شن و ماسه » با ١٩.١ درصد و گروه « آهن آلات میلگرد پروفیل درب و پنجره و نرده » با ١٠.٨ درصد افزایش به ترتیب رتبه‌های بعدی تاثیرگذاری در افزایش شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران داشته‌اند. همچنین از بین تمامی گروه‌ها، گروه « شیشه »، با ١٤ درصد، گروه «نقاشی ساختمان» با ٨.١ درصد و گروه «گچ و گچ کاری» با ١٩.٦ درصد افزایش نسبت به فصل قبل کمترین تاثیر در افزایش شاخص کل را داشته‌اند.

 

رشد ۷.۳ درصدی نقدینگی در فصل بهار

بر اساس محاسبات انجام گرفته توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی، حجم نقدینگی در هفته منتهی به ۱۳۹۹.۳.۲۹ به ۲۶۵۱۴.۶ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به پایان سال قبل ۷.۳ درصد رشد نشان می‌دهد. همچنین حجم پایه پولی در پایان خرداد ۱۳۹۹ به ۳۸۳۴.۷ هزار میلیارد ریال رسیده است که در مقایسه با پایان سال قبل ۸.۸ درصد رشد نشان می‌دهد.

 مقایسه آمار رشد نقدینگی با رقم مشابه سال گذشته (۵.۳ درصد) حاکی از آن است که تحت تاثیر حمایت‌های صورت گرفته از خانوار‌ها و فعالان اقتصادی در پی شیوع ویروس کرونا و نیز افزایش میزان تنخواه‌گردان دولت در سال جاری، رشد نقدینگی در مقایسه با سال گذشته ۲ واحد درصد افزایش یافته که امری مورد انتظار بوده است.

بانک مرکزی حسب وظایف قانونی و تخصصی خود روند تحولات متغیر‌های پولی و اعتباری را مستمراً رصد و نظارت می‌کند و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های جدید ایجاد شده در حوزه سیاست‌های پولی و عملیات بازار باز، نسبت به هدایت متغیر‌های پولی و نرخ سود در مسیر مورد نظر در چارچوب هدف تورمی خود اقدام می‌کند. در این خصوص می‌توان به زمینه‌سازی مناسب بانک مرکزی برای عرضه و فروش اوراق بدهی دولتی از طریق کارگزاری این بانک و نیز اقدام اخیر بانک مرکزی در خصوص اعلام نرخ سپرده‌پذیری از بانک‌ها در سطح ۱۰ درصد و در ادامه افزایش آن به سطح ۱۲ درصد اشاره کرد.

 

هر گرم طلای ۱۸ عیار ۸۷۴ هزار و ۱۰۰ تومان/ دلار ۱۸ هزار و ۹۹۲ تومان

امروز (چهارشنبه 11 تیر) هر گرم طلای 18 عیار 874 هزار و 100 تومان، هر انس طلا در بازارهای جهانی 1782 دلار، هر گرم طلای 24 عیار یک میلیون و 165 هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح قدیم 8 میلیون و 650 هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح جدید 9 میلیون و 18 هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی 4 میلیون و 570 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی 2 میلیون و 540 هزار تومان و سکه یک گرمی یک میلیون و 350 هزار تومان ارزشگذاری شده است.

 

امروز (چهارشنبه 11 تیر) در بازار آزاد ارز دلار 18 هزار و 992 تومان، یورو 21 هزار و 102 تومان، پوند 25 هزار و 475 تومان، درهم امارات 5627 تومان، یوان چین 2922 تومان و لیر ترکیه 3005 تومان ازشگذاری شده است.

 

این در حالی است که روز گذشته (سه شنبه 10 تیر) هر گرم طلای 18 عیار 857 هزار تومان، هر انس طلا در بازارهای جهانی 1770 دلار، هر گرم طلای 24 عیار یک میلیون و 142 هزار تومان ارزشگذاری شده است. روز گذشته سکه بهار آزادی طرح قدیم 8 میلیون و 480 هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح جدید 8 میلیون و 773 هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی 4 میلیون و 440 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی 2 میلیون و 440 هزار تومان و سکه یک گرمی یک میلیون و 290 هزار تومان ارزشگذاری شده بود.

 

روز گذشته (سه شنبه 10 تیر) در بازار آزاد ارز دلار 19 هزار تومان، یورو 21 هزار تومان، پوند 24 هزار 832 تومان، درهم امارات 5542 تومان، یوان چین 2872 تومان و لیر ترکیه 2960 تومان ارزشگذاری شده بود.

 

رشد ۴ برابری و ۴۰۰ درصدی بورس ناشی از استقبال مردم از سود دهی بازار سرمایه است

«محمود گودرزی» شب گذشته (سه شنبه 10 تیر) در گفتگوی 18 و 30 دقیقه شبکه خبر سیما به مقایسه ارزش سهام بورس امسال تهران (دوره ۴ ماهه) نسبت به سال گذشته پرداخت و گفت: رشد ۴ برابری و ۴۰۰ درصدی بورس امسال ناشی از استقبال مردم از سود دهی بازار سرمایه است.

 

معاون بورس تهران به سهامداران توصیه کرد اگر تصور می کنید حبابی در ارزش سهام بورس وجود دارد بهتر است سهامداران به فروش سهام اقدام کنند.

 

وی از عرضه دو صندوق دیگر پذیره نویسی جدید در عرصه نفت و فولاد خبر داد./

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی خبرگزاری شبستان اخبار شاخص قیمت نهاده سکه بهار آزادی طرح درصد افزایش ایران خودرو گرم طلای فصل بهار بانک مرکزی هزار تومان ۷ ۳ درصدی پیش فروش ۷ ۳ درصد فصل قبل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۸۳۷۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ده درصدی مصرف برق در خراسان رضوی

به گزارش قدس خراسان، مهدی شفیعی‌زاده اظهار کرد: میزان مصرف برق مشترکان در سال ۱۴۰۱ به میزان هشت میلیارد و ۹۷ میلیون و ۳۱۴ هزار و ۷۱۶ کیلووات ساعت بوده که در سال ۱۴۰۲ به هشت میلیارد و ۲۳۴ میلیون کیلووات ساعت رسید.

وی اضافه کرد: این موارد شامل بخش‌های خانگی، عمومی، کشاورزی و صنعتی و سایر مصارف می‌شود که بخش کشاورزی با سه میلیارد و ۶۲۷ میلیون کیلووات ساعت معادل ۴۴ درصد از کل، بیشترین مصرف برق را به خود اختصاص داده است.

مدیر دفتر نظارت فروش و وصول مطالبات شرکت توزیع نیروی برق خراسان‌رضوی گفت: پارسال ۱۳ هزار و ۸۲۲ میلیارد و ۸۳۶ میلیون ریال ارزش انرژی مصرف شده توسط مشترکان برق خراسان رضوی بوده است.

شفیعی زاده شمار مشترکان شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی در سال ۱۴۰۲ را یک میلیون و ۴۴۴ هزار و ۴۰۵ مشترک ذکر کرد و افزود: از این تعداد ۸۳.۳۳ درصد مشترکان خانگی، ۲.۸۹ درصد مشترکان عمومی، ۱.۴۶ درصد مشترکان کشاورزی، ۵۹ صدم درصد مشترکان صنعتی و ۱۰.۹۳ درصد مشترکان سایر مصارف هستند.

وی به افزایش مشترکان برق خراسان رضوی در سال ۱۴۰۲ اشاره و اظهار کرد: تعداد مشترکان در سال ۱۴۰۱ به میزان یک میلیون و ۴۱۲ هزار و ۵۲۴ مشترک بود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • افت فروش خودرو‌های برقی فولکس واگن/ چرا اروپایی‌ها دوباره به خودرو‌های بنزینی روی آوردند؟
  • افزایش ده درصدی مصرف برق در خراسان رضوی
  • افزایش ۳۷ درصدی میزان تولید پتروشیمی بوشهر
  • تعاملات سایپا با فولاد مبارکه در راستای افزایش ۱۰۰ درصدی تولید خودرو
  • جهش همزمان تولید و فروش شرکت نفت ایرانول در سال جدید
  • نصف قیمت ماشین بخر! قسطی با ۵۰ درصد پیش‌پرداخت
  • آغاز فروش سایپا ۱۵۱ با نرخ جدید/ افزایش ۵۰ میلیون تومانی قیمت وانت پراید!
  • آغاز فروش سایپا ۱۵۱ با قیمت جدید/ افزایش ۵۰ میلیون تومانی وانت پراید!
  • آغاز فروش سایپا ۱۵۱ با قیمت جدید/ افزایش قریب به ۵۰ میلیون تومانی وانت سایپا
  • افت فروش آیفون در چین؛ اپل به رتبه سوم سقوط کرد