Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@08:10:38 GMT

صادرات ۱۶۴ میلیون دلاری کشمش/تولید ۳ میلیون تن انگور

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۸۵۴۲۲

صادرات ۱۶۴ میلیون دلاری کشمش/تولید ۳ میلیون تن انگور

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، داراب حسنی با اشاره به آخرین آمار سازمان بین‌المللی انگور و فراورده‌های آن در سال ۲۰۱۸، گفت: محصول انگور ۷.۴ میلیون هکتار از زمین‌های قابل کشت دنیا را به خود اختصاص داده که سهم ایران از مجموع سطح زیر کشت انگور در دنیا بالغ بر ۳۰۸ هزار هکتار است.

وی ادامه داد: از سطح زیر کشت ۳۰۸ هزار هکتاری انگور در کشورمان ۲۸۹ هزار هکتار از آن بارور و بیش از ۱۹ هزار هکتار از آن غیر بارور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین ۷۵ درصد از باغات انگور کشور آبی و ۲۵ درصد آن دیم است.

مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک، افزود: ارزیابی تولید محصول انگور در دنیا بیانگر افزایش تولید از میزان ۷۴.۳ میلیون تن در سال ۲۰۱۴ به ۷۷.۸ میلیون تن در سال ۲۰۱۸ بوده و میزان تولید در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال ۲۰۱۷ رشد ۶.۵ درصدی داشته است.

وی تصریح کرد: چین با ۱۱.۷ میلیون تن تولید، ایتالیا با ۸.۶ میلیون تن و آمریکا با ۶.۹ میلیون تن تولید، رتبه اول تا سوم تولید انگور را به خود اختصاص داده‌اند.

حسنی بیان کرد: مهمترین محصول تولیدی از انگور کشمش بوده و تولید آن در دنیا بیش از ۱.۳ میلیون تن در سال ۲۰۱۸ گزارش شده است.

وی یادآور شد: در بین کشورهای عمده تولید کننده محصول کشمش در سال ۲۰۱۸، ایران با تولید متوسط ۲۰۰ هزار تن و صادرات بیش از ۱۲۰ هزار تن در رتبه سوم تولید و صادرات پس از ترکیه و آمریکا قرار گرفته است.

مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک درباره ارزآوری کشمش، افزود: صادرات کشمش با ارزآوری بالغ بر ۱۶۴ میلیون دلار در سال ۹۸ سهم مهمی را از صادرات محصولات کشاورزی به خود اختصاص داده است؛ این میزان نسبت به سال ۱۳۹۷ حدود ۶ درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به نام گذاری سال جاری توسط مقام معظم رهبری به نام جهش تولید، بیان کرد: پتانسیل افزایش صادرات کشمش تا ۱۵۰ هزار تن برای سال جاری پیش بینی شده است.

حسنی با اشاره به اینکه میزان تولید انگور در کشور حدود سه میلیون تن است، به ارقام عمده تولیدی اشاره کرد و افزود: ارقام غالب انگور در کشور بی دانه سفید و قرمز (حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد) با کاربرد تازه خوری است؛ البته تغییر ارقام به ارقام رومیزی با قابلیت ماندگاری بالا در سردخانه از طریق سرشاخه کاری انگور در اولویت قرار دارد.

وی افزود: استان‌های فارس، قزوین، همدان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، مرکزی به ترتیب به عنوان برترین‌های تولید کننده محصول انگور در کشور هستند.

حسنی بیان اینکه سطح زیر کشت و تولید انگور در کشور از جایگاه بالایی در جهان برخوردار است، گفت: کشورمان از نظر میزان عملکرد در واحد سطح و کیفیت محصولات تولیدشده در بخشی از مناطق، از حد مطلوب و ایده‌آل فاصله دارد.

وی هزینه تمام‌شده برای تولید هر کیلوگرم محصول انگور را به علت سنتی بودن روش‌های کاشت، داشت، برداشت و پس از برداشت بالا عنوان کرد و گفت: این مهم موجب کاهش صرفه اقتصادی خواهد شد و توان رقابتی را از تولیدکنندگان می‌گیرد.

حسنی ادامه داد: پایین بودن عملکرد، بالا بودن ضایعات و هزینه تمام‌شده متأثر از عوامل مختلفی است که مهم‌ترین مورد آن نوع سیستم تربیت بوته تاک است.

مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک با اشاره به اجرای طرح فراز گفت: در این طرح، توسعه انگور به روش داربستی انجام می‌شود و هدف از اجرای طرح فراز پایین آوردن هزینه‌های کارگری به دلیل امکان استفاده از ماشین‌آلات و افزایش عملکرد در مقایسه با سیستم سنتی است.

وی از دیگر مزایای اجرای طرح فراز را امکان مقابله با آسیب‌های ناشی از سرما و تگرگ و حمله پرندگان عنوان کرد و یادآور شد: کارایی این سیستم در نفوذ نور و جلوگیری از آلودگی ناشی از تماس میوه با خاک موجب افزایش کیفیت و کمیت تولید محصول نیز می‌شود.

کد خبر 4963203

منبع: مهر

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی انگور کشمش ویروس کرونا قیمت دلار بانک مرکزی ایران وزارت جهاد کشاورزی مصرف برق بورس قیمت نفت بازار ارز وزارت صنعت معدن و تجارت قیمت سکه بهار آزادی قیمت یورو قیمت طلا تولید نفت بازار مسکن انگور در کشور محصول انگور سال ۲۰۱۸ هزار هکتار میلیون تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۸۵۴۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمرکز همدان بر توسعه زنجیره ارزش سفال و کشمش

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با بیان اینکه در صادرات، محور اصلی زنجیره‌های ارزش است، گفت: تمرکز همدان بر توسعه زنجیره ارزش سفال و کشمش به منظور توسعه صادراتی این محصولات است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، سید مجتبی حسینی در حاشیه برگزاری ششمین نمایشگاه اکسپو ایران، در جمع خبرنگاران، اظهار‌ داشت: امسال هدف از حضور استان همدان در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی، در کنار معرفی توانمندی‌های صادراتی و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری، معرفی بیشتر و بهتر دو زنجیره ارزش مهم سفال و کشمش است.

وی افزود: تعریف زنجیره ارزش انگور با ترسیم نقشه راه در این استان باعث رشد و توسعه این صنعت و اثرگذاری بر جی.دی. همدان خواهد شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان همچنین در تشریح زنجیره ارزش کشمش گفت: زنجیره ارزش شامل تعریف مسئله، جایگاه فعلی تولید انگور و کشمش در کشور، میزان تولید، سطح زیر کشت و همچنین موانع و مشکلات پیش روی این محصول است.

حسینی افزود: بی‌شک استان همدان در تازه خوری انگور و همچنین فرآوری این محصول ظرفیت بسیار خوبی دارد و می‌تواند علاوه بر ثبات و تعادل در قیمت‌ها به صادرات و ارزآوری در کشور منجر شود.

وی بیان کرد: انتظار داریم با برنامه‌ریزی صورت گرفته و ورود خوب استان همدان به بحث زنجیره ارزش سفال و کشمش؛ میزان بهره‌وری، تولید و صادرات این محصولات افزایش چشمگیری پیدا کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان عنوان کرد: برنامه‌ریزی و راهکار چگونگی بهبود طراحی، تولید، بسته‌بندی و فروش سفال و کشمش با مقیاس اندازه‌گیری سالانه در استان همدان انجام شده که به راحتی می‌توان میزان پیشرفت توسعه این زنجیره‌هایی ارزش را مطابق با آن ارزیابی کرد.

حسینی با بیان اینکه، در کنار سفال و کشمش که دو زنجیره اصلی استان ما تاکنون شناخته شده‌اند، تاکید کرد: مبل و منبت، پوشاک، گیاهان دارویی، سنگ‌های قیمتی و چرم نیز زنجیره‌هایی ارزشی هستند که توسعه آن‌ها در دستور کار قرار دارد.

وی عنوان کرد: زنجیره‌های ارزش راهبردی استان‌ها به صورت ملی و به همت معاونت اقتصادی وزارت کشور تعریف شده‌ و برای هر زنجیره ارزش برنامه عملیاتی، چشم انداز و طرح توسعه تدوین شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • صادرات ۸۰۰ میلیون دلاری ترکیه به ایران در ۳ ماه
  • صادرات ۸۰ میلیون دلاری محصولات تعاونی ها در مازندران
  • صادرات ۶.۲ میلیارد دلاری کشاورزی در ۱۴۰۲/ واردات گندم نصف شد
  • مشاهده علائم بیماری سفیدک انگور در تاکستان‌های خراسان شمالی
  • ارزآوری ۴۰۰ میلیون دلاری صنایع دستی ایران + فیلم
  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد
  • تکمیل و توسعه زنجیره ارزش سفال و کشمش اولویت استان همدان
  • تمرکز همدان بر توسعه زنجیره ارزش سفال و کشمش
  • زنجیره ارزش گردشگری درآمد پایدار همدان را تضمین‌ می‌کند
  • ۸۰۳ میلیون دلار محصولات شیلاتی از مازندران صادر شد