Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد حسین بوچانی گفت: بر اساس تکلیفی که شهردار تهران در شورای معاونین خود بر عهده مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران قرار داده است، موضوع رتبه بندی و سنجش شهر تهران به عنوان یکی از طرح‌های پژوهشی مهم از سوی این مجموعه با همکاری مراکز علمی و دانشگاهی در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران مکلف به تعیین شاخص‌های اسکن و رتبه بندی شهر تهران شده است، ادامه داد: در بررسی‌های اولیه مشخص شد به رغم آنکه نزدیک به ۵ دهه است که از نظام برنامه‌ریزی در کشور استفاده می‌شود، اما تا این لحظه متأسفانه هیچ شاخصی برای سنجش وضعیت پیشرفت شهرها تدوین و به تصویب نرسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران بیان کرد: در واقع مشخص نیست مجموعه کارهایی که برای پیشرفت شهرها توسط شهرداری‌ها انجام می‌شود، آیا آنها را به سمت پایداری و شکوفایی سوق می‌دهد یا این اقدامات، شهرها را به سوی یکسری از نابسامانی‌های اجتماعی سوق می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه در دنیا موضوعات مربوط به رتبه بندی و سنجش وضعیت کیفیت شهرها سال هاست مورد استفاده قرار می‌گیرد، تاکید کرد: در حال حاضر برخی از مؤسسات و نهادهای بین‌المللی وظیفه اسکن و رتبه بندی شهرها را بر اساس شاخص‌هایی که وجود دارد، برعهده دارند.

بوچانی با بیان اینکه شهرهای ایران برای قرار گرفتن در این رتبه بندی‌های بین‌المللی و استفاده از شاخص‌ها با مشکلاتی رو به رو هستند، گفت: نخست آنکه متناسب با شاخص‌هایی که در رتبه بندی‌های بین‌المللی وجود دارد، در شهرها داده و اطلاعات مورد نیاز تهیه و گزارش داده نمی‌شود به همین دلیل در رتبه بندی‌های بین‌المللی شهرهای ما به ویژه شهر تهران یا در رتبه‌های پایینی قرار دارند و یا اصلاً حضور ندارند.

به اعتقاد وی، وضعیت کنونی شهر تهران در رتبه بندی‌های بین‌المللی به معنای بد بودن آن نیست، بلکه به این معناست که خودمان را در معرض رتبه بندی و رصدهای بین‌المللی قرار نداده‌ایم.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران با بیان اینکه در حال حاضر با همکاری دانشگاه شهید بهشتی و برخی مراکز علمی دیگر مطالعات خوبی را در این زمینه انجام داده‌ایم، افزود: نخستین کاری که انجام می‌دهیم تنظیم شاخص پیشرفت شهری در ایران است. این شاخص‌ها به نحوی با توجه به مقتضیات شهری در کشور تهیه می‌شود تا مشخص شود شهرداری‌ها چه وظایفی دارند و آیا عملکرد شهرداری‌ها بر مبنای این شاخص‌ها اثرگذار است، یا خیر.

وی ادامه داد: اگر این شاخص‌ها تنظیم و تصویب شود، هر شهری در داخل کشور می‌تواند بر اساس آن وضعیت خود را سنجیده و میزان پیشرفت خود را در هر سال ارزیابی کند. در گام بعدی حتی شهرها در کنار یکدیگر می‌توانند وضعیت پیشرفت خود را ارزیابی کنند.

محمد حسین بوچانی با بیان اینکه اخیراً در این رابطه جلسه‌ای با رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور برگزار شده است، یادآور شد: در این جلسه طرح موضوع کردیم و از این طرح استقبال خوبی توسط آقای جمالی نژاد انجام و مقرر شد که این طرح یا از طریق وزارت کشور و یا از سوی شهردار تهران در هیأت دولت مطرح شود تا شاخص‌های تدوین شده مورد تأیید و تصویب قرار گیرد. در گام بعدی نیز قرار شد تا مرکز مطالعات در قالب یک نرم افزار ابتدا وضعیت شهرداری‌های کلانشهرها، مراکز استانی و شهرهای با جمعیت بالای ۱۰۰ هزار نفر را مورد ارزیابی قرار دهد. در واقع شهرداری‌ها بر اساس شاخص‌هایی که اعلام می‌شود، داده‌های مورد نیاز را تهیه می‌کنند تا در انتها مشخص شود هر کدام نسبت به دیگری در چه وضعیتی قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه شاخص‌های سنجش شهرها عینی مانند بررسی وضعیت فضای سبز و شاخص‌های ذهنی مانند وضعیت اعتماد مردم به شهرداری‌ها است، بیان کرد: این شاخص‌ها متناسب با مقتضیات شهری ما تنظیم شده است اما از شاخص‌های بین‌المللی نیز غافل نشده‌ایم. اگر برای اولین بار موفق شویم شاخص‌های سنجش شهرها را تنظیم کرده و به تصویب برسانیم، می‌توانیم مدعی شویم که یک کار ماندگار در مدیریت شهری شکل گرفته است.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران تاکید کرد: یکی از دلایلی که تصمیم گرفتیم تا شاخص‌های رتبه بندی شهرها را بر اساس مقتضیات داخل کشور تهیه کنیم، نبود مدیریت واحد شهری در ایران بود به همین دلیل نمی‌توانستیم از شاخص‌های بین‌المللی در گام نخست برای رتبه بندی شهرها استفاده کنیم. در ابتدا تصمیم گرفتیم به سمت ایجاد شاخص‌های شهری ملی در ایران برویم تا بتوانیم شهرها را بر اساس این شاخص‌ها با خود و بعد با شهرهای دیگر رتبه بندی کنیم در گام بعدی این امکان وجود دارد تا از شاخص‌های ملی و بین‌المللی به صورت ترکیبی استفاده کنیم.
 

کد خبر 4963536

منبع: مهر

کلیدواژه: قوه قضاییه وزارت آموزش و پرورش شورای شهر تهران ویروس کرونا آتش سوزی کمیته امداد امام خمینی هفته قوه قضاییه شهرداری تهران روز جهانی مبارزه با مواد مخدر اکبر طبری سیدابراهیم رئیسی مواد مخدر ستاد مبارزه با مواد مخدر سازمان تامین اجتماعی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران رتبه بندی های بین المللی رتبه بندی شهرها رتبه بندی شهر شاخص ها شهرداری ها شاخص ها بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۸۷۶۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۱۳ درصد مساحت شهرها، محدوده هدف بازآفرینی شهری است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی گفت: بیش از ۱۳ درصد مساحت شهرهای استان، محدوده هدف بازآفرینی شهری است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان‌جنوبی و به نقل از روابط عمومی استانداری، علیرضا عباس‌زاده در ستاد بازآفرینی پایدار شهری استان اظهار کرد: یکی از مهمترین بخش‌هایی که در مدیریت شهری در سطح استان و کشور حائز اهمیت بوده، بازآفرینی نقاط هدف شهری است.

وی با بیان اینکه برای زیست بهتر مردم، لازم است بافت‌های ناکارآمد شهری بازآفرینی و آماده شوند، افزود: در ۹ شهر استان از قبیل بشرویه، بیرجند، نهبندان، قاین، سرایان، فردوس، خوسف، گزیک و قهستان طرح‌های مصوب برای بازآفرینی شهری داریم.

معاون استاندار خراسان‌جنوبی گفت: اکنون بیش از ۳۳ درصد جمعیت شهری استان در بافت ناکارآمد و فرسوده ۹ شهر استان سکونت دارند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۱۳ درصد مساحت شهرهای خراسان جنوبی جزو محدوده هدف بازآفرینی شهری هستند، ادامه داد: باید زیرساخت‌های لازم را در این مناطق شهری و جمعیتی برای مردم فراهم کنیم.

عباس‌زاده ادامه داد: ستاد بازآفرینی پایدار شهری مأموریت دارد از محل اعتبارات گوناگون برای تأمین زیرساخت‌ها در مناطق هدف تصمیم‌گیری کند.

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر ۷۹ پروژه بازآفرینی شهری در محلات هدف تعریف شده است، اظهار داشت: عمده این پروژه‌ها به بهره‌برداری رسیده است و تعدادی باقی‌مانده که مصوب شد از محل اعتبارات مالیات بر ارزش‌افزوده استان که به شهرداری‌های مربوطه اختصاص پیدا می‌کند، این پروژه‌های نیمه‌تمام تکمیل شوند.

معاون استاندار خراسان‌جنوبی گفت: امیدوارم با این مصوبه، همه پروژه‌های نیمه‌تمام مناطق هدف بازآفرینی پایدار شهری استان در سال‌جاری به بهره‌برداری برسد و در ادامه، پروژه‌های جدیدی تعریف کنیم.

وی یادآور شد: برای اینکه ساکنان بافت فرسوده نسبت به نوسازی خانه‌های خود تشویق شوند، طرح کلید به کلید توسط دولت اجرایی شده است که مردم می‌توانند اطلاعات دقیق‌تر این طرح را از ادارات راه و شهرسازی و شهرداری‌ها دریافت کنند.

عباس‌زاده با بیان اینکه باید از تمام ظرفیت‌ها برای خدمت به مردم استفاده کرد، گفت: سال گذشته مبلغ ۲۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال برای اجرای ۱۰ طرح در شهرهای مختلف استان اختصاص پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در شهرهای بیرجند و قاین دارای سکونت‌گاه‌های غیررسمی هستیم، خاطرنشان کرد: تاکنون در زمینه بهسازی معابر، ایجاد مراکز فرهنگی و ورزشی، جایگاه خدمات اجتماعی، فرهنگسرا، اجرای کانال جمع‌آوری آب‌های سطحی، تکمیل فضاهای سبز و خدمات به مردم اقداماتی شده است که درمجموع ۹۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

معاون استاندار خراسان‌جنوبی با بیان اینکه سال‌های گذشته قیر رایگان به شهرداری‌های بیرجند و قاین اختصاص پیدا کرده است، افزود: تاکنون درمجموع ۸۲ هزار مترمربع از معابر آسفالت شده، به‌طوری‌که در شهر بیرجند و منطقه مهرشهر تمام معابر آسفالت شده است.

میرمحمد مودی، دبیر ستاد بازآفرینی پایدار شهری و مدیرکل راه‌وشهرسازی خراسان‌جنوبی هم در این جلسه با ارائه گزارشی گفت: در حال حاضر در ۹ شهر استان با جمعیت ۳۳۳ هزار و ۵۱۱ نفر که شامل ۳۳ درصد از جمعیت استان می‌شود، محلات هدف مستقر هستند.

وی با بیان اینکه مجموع مساحت هدف بازآفرینی در استان ۶۵۴ هکتار است، افزود: ۷۹ طرح در محلات هدف در دست اقدام است که تاکنون ۶۵ طرح تحویل شده و تعداد هشت طرح در حال انجام بوده و پیشرفت متوسط فیزیکی آن ۹۴ درصد است.

به گزارش ایمنا؛ بررسی و تصویب پروژه‌های موضوع بند ب تبصره ۱۱ قانون بودجه سال ۱۴۰۲، ارائه سند ملی توانمند سازی و ساماندهی سکونت‌گاه‌های غیررسمی و گزارش عملکرد شهرداری بیرجند و قاین در خصوص عملکرد قیر رایگان تخصیصی در سال ۱۴۰۱ از موضوعات مطرح شده در این جلسه بود.

کد خبر 748632

دیگر خبرها

  • ارتقای توانمندی ایران در مدیریت رودخانه‌ها و سیلاب‌ها
  • رتبه بندی داروخانه‌ها براساس شاخص شفافیت
  • رتبه بندی داروخانه‌ها بر اساس شاخص شفافیت
  • ۴۶۰ روز به پایان مدیریت شهری ششم باقی مانده است
  • مطالبات رتبه بندی فرهنگیان گلستان تا خرداد ماه تسویه می شود
  • اقدامات آموزشی و رتبه بندی معلمان
  • منافع شخصی دلیل عدم عمل به قانون در شهرداری ها / استمرار کاهش کیفیت زندگی در کلانشهرها و شهرها /نتایج وخیم عدم مشارکت در انتخابات شوراها
  • افزایش جابه‌جایی درختان در دوره زاکانی
  • تغییر زیاد در مدیریت شهری آسیب‌ جدی به شهر وارد می‌کند
  • بیش از ۱۳ درصد مساحت شهرها، محدوده هدف بازآفرینی شهری است