Web Analytics Made Easy - Statcounter

چرخه مصرف برق در استان سمنان در فصل گرم سال با روشن شدن وسایل سرمایشی در خانه ها، به اوج خود می رسد.

بر اساس گفته کارشناسان، تا ۳۰ درصد برق بخش خانگی به مصرف تجهیزات سرمایشی می رسد، در واقع، وسایل سرمایشی با افزایش بار مصرفی در بخش خانگی، شاخص کل مصرف برق را بالا می برد که به طور معمول این روند هرساله از خردادماه آغاز می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اوج مصرف برق امسال در استان سمنان یک ماه زودتر رخ داد و حدود یک ماه زودتر از روز اوج مصرف برق در سال ۹۸ رقم خورد که دلیل عمده آن ورود انواع وسایل سرمایشی به چرخه مصرف است، این مساله زنگ خطری محسوب می شود به این معنا که اگر مردم در روند استفاده از وسایل سرمایشی مصرف بهینه را در دستور کار قرار ندهند، برای تعادل بخشی به حفظ مصرف انرژی برق، چاره ای به جز خاموشی‌های تابستانی نخواهد بود.

۳۱ خرداد روز اوج مصرف برق در سمنان

مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای استان سمنان گفت: مردم استان در روز  شنبه ۳۱ خرداد ۹۹ در شاخص مصرف برق امسال رکورد زدند و اوج مصرف برق در این استان از اوج مصرف سال ۹۸ هم فراتر رفت.

سیدعلی اکبر صباغ گفت: بر اساس گزارش مرکز دیسپاچینگ فوق توزیع معاونت بهره برداری شرکت برق منطقه ای سمنان، اوج توان مصرف برق در استان سمنان در روز دوشنبه معادل ۶۰۲.۴ مگاوات ثبت شد که این رقم ۱۳ مگاوات بالاتر از اوج مصرف سال گذشته است که در سی ام تیر ۹۸ ثبت شد.

وی با اشاره به افزایش دما و در نتیجه افزایش مصرف برق افزود: اوج توان مصرفی انرژی الکتریکی استان در سال گذشته به میزان ۵۸۹ مگاوات بود که در سال جاری و تاکنون این افزایش یک ماه زودتر اتفاق افتاده است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای استان سمنان ضمن درخواست از مردم این استان برای مصرف بهینه برق در تابستان گفت: همکاران صنعت برق استان ، تمام تلاش خود را به کار بسته اند که تابستان امسال نیز همچون سال های گذشته با کمترین مشکل و اعمال خاموشی سپری شود.

هر مشترک خود را به کاهش ۱۰ درصدی برق ملزم کند

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان سمنان تاکید کرد: با کاهش ۱۰ درصدی توسط هر مشترک در ساعات اوج مصرف برق، صرفه جویی قابل ملاحظه ای انجام خواهد شد.

سید محمد موسوی زاده افزود: در ساعات مصرف، استان سمنان بین ۵۰۰ الی ۶۰۰ مگاوات مصرف برق دارد که با مدیریت ۱۰ درصدی، ۵۰ تا ۶۰ درصد صرفه جویی به تنهایی برای استان حاصل می شود و در ابعاد کلی، عدد چشمگیری است. 

وی خاطرنشان کرد: استفاده از دور کند کولرهای آبی، تنظیم دمای کولرهای گازی بین ۲۴ تا ۲۶ درجه سانتیگراد و استفاده نکردن همزمان لوازم برقی پرمصرف در ساعات اوج مصرف روز و شب، به عنوان مهم ترین راهکارهای همکاری مشترکان برای کاهش مصرف به شمار می رود.

مدیریت مصرف انرژی به رزمایشی همگانی تبدیل شود

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان سمنان بیان داشت: موضوع صرفه جویی و مدیریت مصرف برق، مختص زمان و مکان خاصی نیست و در تمامی مقاطع و برهه زمانی باید در حفظ و صیانت از این موهبت الهی بیش از پیش کوشا بود و در انتقال آن به نسل جدید اهتمام داشت.

وی تصریح کرد: به جهت اهمیت موضوع و آغاز فصل تابستان و توجه بیشتر به مدیریت مصرف، هفته ابتدایی تابستان تحت عنوان «مدیریت مصرف» نامگذاری شده است و به نوعی یک رزمایش همگانی برای کلیه مشترکان است تا با رعایت راهکارهای ساده و کاربردی مدیریت مصرف بتوانیم با مشارکت حداکثری، از اوج بار تابستانی عبور کنیم.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان سمنان بیان داشت: اصلاح الگوی مصرف و اقتصاد مقاومتی به عنوان قوانین بسیار ارزشمندی هستند که نگاه جاری و افق سال های آینده به نحو بسیار هوشمندانه و مدبرانه در آن پیش بینی شده است.

موسوی زاده با بیان این که منابع محدودند و اگر در مصرف آنها برنامه ریزی نشود همه متضرر می شوند گفت: کشورهایی که دارای منابع غنی انرژی هستند، در استفاده از این منابع، مدیریت بهینه مصرف را همواره مدنظر دارند.

اتکای رویکردها بر فرهنگسازی و سیاست‌های غیرقیمتی

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان سمنان با اشاره به این که اتکای شرکت در حال حاضر سیاست های غیرقیمتی است که هر مشترک کمتر مصرف کند تشویق می شود افزود: موضوع سیاست غیرقیمتی، فرهنگی و به معنای تغییر رفتار است و جنس کار فرهنگی زمان‌بَر است و با تمرین و تکرار جایگزین ذهن می شود.

وی تصریح کرد: اگر هر مشترک برق استان سمنان یک لامپ ۴۰ واتی را در ساعت های اوج مصرف خاموش کند، حدود ۱۰ مگاوات صرفه جویی می شود و مصرف برق کاهش خواهد یافت.

رعایت دمای رفاه در استفاده از وسایل سرمایشی

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق استان سمنان گفت: متوسط مصرف برق هر کولرآبی حدود ۲۰۰ وات است و استفاده از دور کند کولرهای آبی، حدود ۳۰ مگاوات برای استان صرفه جویی در بردارد.

سیدبهروز کساییان بیان کرد: استفاده از دور کند کولرهای آبی ۵۰ درصد از مصرف برق آن می کاهد که با توجه به تعداد بالای این تجهیزات در استان، میزان صرفه‌جویی قابل توجه خواهد بود.

وی افزود: در کولرهای گازی دمای رفاه یا آسایش بین ۲۴ تا ۲۶ درجه سانتیگراد تعریف شده است که در صورت رعایت مصرف کنندگان ۲۰ درصد از مصرف این نوع وسایل سرمایشی را کاهش می دهد.

وی با اشاره به این که کولرهای اسپیلت از دو بخش داخلی و بیرونی تشکیل شده اند بیان داشت: برای اتصال این دوبخش به یکدیگر که به هر کدام یک یونیت گفته می شود باید از لوله های مسی انتقال حرارت استفاده شود که به طور معمول برای زیبایی بیشتر در بخش داخلی استفاده می‌شود که در معرض دید نباشد.

وی افزود: سازندگان کولرهای اسپیلت مشخص می کنند حداکثر فاصله بین پنل و موتور که به وسیله لوله های مسی به هم وصل می شوند باید چه مقدار باشد و دقت شود که امکان نصب موتور در فاصله بین ۵ تا ۱۰ متری پنل باشد.

کساییان گفت: خاموش کردن لوازم برقی پرمصرف در ساعات اوج بار روزها از ساعت ۱۲ تا ۱۶ و اوج بار شب ها از ساعت ۲۰ تا ۲۴ کمک بزرگی به تعادل در مصرف برق است.

کولرهای گازی پرمصرف ترین لوازم برقی

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق استان سمنان با اشاره به این که کولرهای گازی پرمصرف ترین لوازم برقی محسوب می شوند افزود: این دستگاه ها به صورت عمده به سه نوع اسپیلت، پنجره ای و ایستاده تقسیم می شوند.

وی تصریح کرد: کولرهای پنجره ای نیازی به برق کشی جداگانه ندارد و تنها با وصل کردن کابل برق به پریز شروع به کار می کنند و بدنه یکپارچه این کولرها به سادگی درون پنجره جاگذاری شده و از معایب آن می توان به مصرف بیش از حد برق اشاره کرد.

کساییان عنوان کرد: کولرهای اسپیلت قیمت بیشتری در مقایسه با کولرهای پنجره ای دارند و مصرف برق این دستگاه ها به مراتب کمتر است و در درازمدت صرفه جویی اقتصادی نسبت به کولرهای پنجره ای دارد.

وی اضافه کرد: کولرهای ایستاده کاربردهای محدودتری نسبت به دیگر کولرهای گازی دارند و از این نوع کولرها باید در مصارف صنعتی، خانگی بسیار خاص، تجاری و اماکن عمومی پررفت و آمد استفاده کرد.

افزایش ۲.۵ برابری مصرف برق با کولرهای آبی

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق استان سمنان گفت: مشترکانی که در ماه های غیرگرم سال به طور متوسط ۲۰۰ کیلووات ساعت در ماه برق مصرف می کنند، با راه اندازی یک کولرآبی در ماه های گرم مصرف‌شان به ۵۰۰ کیلووات ساعت می رسد که نشان از افزایش ۲.۵ برابری در مصرف و چهار برابری در هزینه برق دارد.

کساییان افزود: ظرفیت سرمایشی کولرها باید متناسب با فضای مورد استفاده و شرایط آب و هوایی محل انتخاب شود و انتخاب کولرهای بزرگتر از حدنیاز، باعث افزایش مصرف برق می شود. 

وی با اشاره به این که کانال کشی کولر باید از کوتاه ترین مسیر انجام شود اضافه کرد: هرچه مسیر کانال کشی کولرهای آبی طولانی تر باشد، فشار هوا در مسیر کانال ها افت پیدا می کند و جبران آن به انرژی بیشتری نیازدارد و همچنین سرمای حاصل شده نیز کمتر می شود.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق استان سمنان تصریح کرد: چنانچه کانال های کولر خارج از ساختمان قرار دارند، حتما باید به وسیله عایق کاری با پشم شیشه یا دیگر عایق ها، از گرم شدن کانال ها و هدررفتن سرما، در اثر تابش مستقیم نور خورشید برآنها جلوگیری شود.

برچسب‌ها سمنان مصرف بهینه برق برق شركت‌ توزيع نيروی برق

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سمنان مصرف بهینه برق برق شركت توزيع نيروی برق سمنان مصرف بهینه برق برق شركت توزيع نيروی برق مدیرعامل شرکت توزیع برق استان سمنان وسایل سرمایشی کولرهای گازی اوج مصرف برق کولرهای آبی مصرف برق لوازم برقی صرفه جویی پنجره ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۹۲۰۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وعده های واردات وسایل نقلیه عمومی عملی می شود؟

تین نیوز

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران گفت: در مورد واردات وسایل حمل و نقل عمومی وعده های زیادی شنیدیم و عملا اتفاق خاصی نیفتاد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، نرجس سلیمانی در دویست و سی و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در تذکری با بیان اینکه باعث تأثر است که پس از گذشت نزدیک به سه سال از دوره مدیریت شهری به اندازه هزینه های سفر به چین، وسایل حمل و نقل عمومی اضافه نشده است، گفت: شرکت ها در تمام دنیا انواع مختلفی دارند. به طوری که یا تک نفره یا سهامی عام، یا سهامی خاص، یا تعاونی و یا زیر مجموعه دولت هستند. شهرداری با یک شرکت قرارداد بسته که زیرمجموعه یک شرکت خصوصی است.

سلیمانی ادامه داد: اولین امضاء کننده قرارداد معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری است و با توجه به سند امضاء شده، گاهی اوقات قرارداد و گاهی تفاهم نامه، گاهی موافقت نامه و گاهی قرارداد تکمیلی عنوان شده است. به نظر می رسد این مسیر صعب العبور است.

وی با بیان اینکه نکته دوم در قرارداد در مورد تأمین کننده مالی است، افزود: چرا از میان این همه تأمین کننده منابع مالی در چین، شرکتی با مسئولیتی محدود در جایگاه تأمین کننده مالی در نظر گرفته می شود؟ عدم توجه به نکات بدیهی در اصول حقوقی همچون مکان انعقاد قرارداد را شاهد هستیم. در بررسی ها چه به عنوان عضو شورا و چه به عنوان عضو کمیسیون از شهردار سوال کردیم و قانع کننده نبوده است.

سلیمانی با اشاره به نامه بانک مرکزی به تاریخ ۱۴ فوریه ۲۰۲۴ در خصوص رقم مالی قرارداد، گفت: با این حجم از موضوع مالی ابهاماتی وجود دارد که باید به آن پاسخ داده شود. نرخی به عنوان مبنا در نظر گرفته شده و پنج درصد انتفاع و ضرر را تا پنج سال به دلیل نوسانات مالی برای طرفین ایجاد خواهد کرد. تهاتر نیاز به کارشناسی دقیق دارد تا آنچه تحویل داده می شود و آنچه که می گیریم در تعادل باشند.

سلیمانی تاکید کرد: در مورد واردات وسایل حمل و نقل عمومی وعده های زیادی شنیدیم و عملا اتفاق خاصی نیفتاد. مدیریت شهری در حوزه اجرایی با تک ماده نیز به نمره حداقلی نمی رسد البته زمان محدودی باقی مانده است. با مصاحبه های متعدد نتیجه ای حاصل نخواهد شد و باید کار جهادی برای ماندگار کردن مدیریت شهری دوره ششم صورت بگیرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • نیروگاه‌های حرارتی با آمادگی ۱۰۰ درصدی به استقبال تابستان می‌روند
  • پیش بینی ناترازی ۱۰ تا ۱۱ هزار مگاواتی برق در تابستان
  • رونمایی رسمی از بزرگترین پویش کشور در زمینه انرژی
  • برق کمتر مصرف کنید خودرو جایزه بگیرید
  • وعده های واردات وسایل نقلیه عمومی عملی می شود؟
  • یک بام و دوهوای دولت برای کولرهای گازی: تبلیغ ممنوع؛ فروش آزاد، قاچاق رها!
  • برای رفع مشکل مصرف انرژی باید صندوق بهینه‌سازی سوخت را فربه کنیم
  • رعایت توازن تولید و مصرف انرژی به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد
  • مصرف بهینه آب در استان بوشهر ضروری است
  • توانیر : قبض برق مشترکی که در تابستان از کولر گازی استفاده می‌کند بالای ٢ میلیون تومان پیش‌بینی می‌شود