Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-04@04:48:02 GMT

کاربردهای تصاویر ماهواره‌ای در پایش آتش سوزی

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۹۳۰۴۸

کاربردهای تصاویر ماهواره‌ای در پایش آتش سوزی

مصطفی منصورپور در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به راه اندازی سامانه هشدار سریع آتش سوزی با استفاده از تصاویر ماهواره ای، گفت: پروژه های مختلفی در حوزه پایش آتش سوزی جنگل ها، پیش از این توسط نهادهای مختلف تعریف شده است و هم اکنون نیز در سازمان فضایی ایران، پایش آتش سوزی ها در سطح ملی و در مرکز ملی پایش ماهواره ای انجام می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل سنجش از دور سازمان فضایی ایران با اشاره به کاربردهای فناوری سنجش از دور در پیشگیری حریق و آتش سوزی جنگل ها اضافه کرد: آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی یکی از بحران‌هایی است که هر ساله خسارات غیرقابل جبرانی بر اکوسیستم‌ها و محیط زیست وارد می‌سازد. به طوری که در دهه‌های اخیر به یک مسئله و چالش جهانی تبدیل شده است و تاکنون اقدامات متنوعی به منظور پیشگیری و مقابله با آن در سطوح جهانی، منطقه‌ای و ملی صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: عرصه‌های طبیعی ایران نیز از این امر مستثنی نبوده و هر ساله شاهد وقوع انواع آتش‌سوزی‌ها بنا به هر دلیلی در این عرصه‌ها هستیم. وقوع این آتش‌سوزی‌ها خسارات جبران ناپذیری بر رویشگاه‌های جنگلی و عرصه‌های مرتعی وارد می‎سازد. به طوری که هرساله سطح وسیعی از جنگل‌ها و مراتع ایران بر اثر این پدیده از بین می‌رود. لذا ضروری است اقدامات و فعالیت‌های مناسب جهت مقابله با این پدیده ویرانگر صورت گیرد.

منصورپور با بیان اینکه با توجه به این موارد، هم اکنون پایش مستمر آتش سوزی در کشور توسط مرکز ملی پایش ماهواره ای سازمان فضایی ایران در حال انجام است، خاطرنشان کرد: فناوری سنجش از دور با توجه به ویژگی‌های خاص خود، پتانسیل و ظرفیت‌های فراوانی در مبحث پایش و مدیریت آتش دارد. پوشش گسترده و کم‌هزینه و قابلیت تکرارپذیری در بازه‌های زمانی کوتاه از جمله این مزایا هستند.

وی به ۵ کاربرد عمده تصاویر ماهواره‌ای در حوزه پایش آتش سوزی اشاره کرد که شامل موارد زیر است:

-   تخمین و ارزیابی میزان و نوع مواد سوختنی موجود در عرصه.

-    ارزیابی میزان رطوبت مواد سوختنی.

-   تخمین و ارزیابی دمای سطح زمین و تبادل حرارتی.

-   شناسایی آتس‌سوزی‌های فعال.

-   تهیه نقشه منابع از دست رفته و محاسبه مساحت سطح سوخته. 

مدیرکل سنجش از دور سازمان فضایی ایران در خصوص کاربرد فناوری سنجش از دور در آتش سوزی های اخیر زاگرس گفت: بارش‌های خوب در اواخر زمستان ۱۳۹۸ و دو ماه ابتدایی سال جاری، باعث ایجاد پوشش گیاهی انبوه و متراکمی در عرصه‌های منابع طبیعی شامل جنگل‌ها و مراتع شد که پیش‌تر سازمان فضایی ایران با تحلیل و پردازش وضعیت پوشش گیاهی و ارائه نقشه‌های پیش‌بینی ریسک آتش‌سوزی، هشدارهای لازم جهت آمادگی در مقابل آتش‌سوزی‎های مکرر و شدید را صادر کرد.

وی ادامه داد: به تبع آن سازمان فضایی ایران پایش ماهواره‌ای آتش‌سوزی را در اولویت تیم کارشناسی مستقر در مرکز ملی پایش ماهواره ای قرار داد که به صورت مستمر و روزانه اقداماتی از قبیل تهیه و انتشار نقشه پیش‌بینی ریسک آتش‌سوزی برای روزهای آینده، شناسایی و اعلام آتش‌سوزی‌های فعال و تهیه نقشه سطح سوخته را انجام می دهد.

به گفته منصورپور، طبق پیش بینی هایی که داشتیم ماه خرداد شروع آتش سوزی ها در مراتع و جنگلها بود. طی پایش‌های ماهواره‌ای که انجام شده است، در خرداد ماه ۹۹ بیش از ۴۱۰۰۰ هکتار از سطوح سوخته در سطح کشور توسط مرکز ملی پایش ماهواره ای شناسایی شد که در این بین استان های فارس، کهگیلویه و بویر احمد و استان های واقع در کمربند زاگرس بیشترین میزان سطوح سوخته را داشتند.

کد خبر 4963541 معصومه بخشی پور

منبع: مهر

کلیدواژه: ویروس کرونا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تحقیقات علمی شرکت دانش بنیان نوآوری فناوری فضایی ناسا امنیت اطلاعات فناوری نانو فیس بوک امنیت سایبری ایالات متحده آمریکا شرکت هواوی گوگل سازمان فضایی ایران پایش آتش سوزی آتش سوزی ها سنجش از دور جنگل ها عرصه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۹۳۰۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت آرایش‌جنگی رسانه‌ها دربرابر رسانه‌های نظام سلطه

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، سردار سرتیپ پاسدار ابوالفضل شکارچی در نشستی با اصحاب رسانه استان ایلام اظهار داشت: با توجه به این‌که «رسانه‌های نظام سلطه و استکبار جهانی به صورت منسجم و یکپارچه با آرایش جنگی، نظام مقدس جمهوری اسلامی و ملت دلاور ایران را مورد هجوم همه جانبه قرار داده‌اند، رسانه‌های جبهه انقلاب اسلامی نیز بایستی با آرایش جنگی و به صورت منسجم، هماهنگ، همگرا و با همدلی ضمن دفاع از  امنیت و منافع ملی در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، علمی، دفاعی، امنیتی، سیاسی و ... نقش‌آفرینی کنند.

وی با اشاره به حماسه آفرینی مردم استان ایلام در طول دوره انقلاب اسلامی بیان داشت: مردم استان ایلام دارای سه شاخصه و ویژگی مهم، شامل صبر و مقاومت، اخلاص و مجاهدت هستند و در این رابطه شهدای والامقامی را تقدیم نموده که یکی از شهدای شاخص و ملی کشور، دانشمند هسته‌ای ایران، شهید بزرگوار داریوش رضایی‌نژاد می‌باشد که تربیت یافته این سرزمین شهید پرور و مجاهد پرور است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: مسئولان و فعالان رسانه‌ای کشور در عرصه جنگ نرم و شناختی؛ فرماندهان، افسران و جهادگران فی سبیل الله هستند که بایستی با استفاده از همه فرصت‌ها و ظرفیت‌ها علاوه بر دفاع همه جانبه از ملت، منافع ملی و آرمان‌های انقلاب اسلامی، آرایش تهاجمی بگیرند تا بر دشمن غلبه نمایند.

معاون فرهنگی و جنگ نرم ستاد کل نیروهای مسلح گفت: در شرایط کنونی، دستیابی به پیروزی در جنگ سخت و نیمه سخت وابستگی شدید به کارکرد هوشمندانه و هنرمندانه در عرصه جنگ نرم و شناختی در قبل، حین و بعد از هر اقدام دارد که چنانچه در این خصوص قصوری صورت پذیرد بسیاری از افتخارات و دستاوردهای انقلاب اسلامی از بین خواهد رفت؛ لذا ضرورت دارد مسئولان و فعالان رسانه‌ای جبهه انقلاب اسلامی با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها و فرصت‌ها و با شناخت کافی از ضعف‌ها و نقاط آسیب دشمنان کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با آرایش جنگی مناسب اعم از دفاعی و تهاجمی، به صورت هوشمندانه، هدفمند و منسجم در این عرصه وارد شوند و متناسب با لایه ها و سطوح جنگ نرم و شناختی(احساسات و هیجانات، ادراک، اندیشه، افکار و رفتار) برنامه ریزی و اقدام نمایند.

وی با تشکر از همه مسئولان و فعالان رسانه‌ای کشور در تمام سطوح، اعم از راهبردی، عملیاتی و راهکنشی در تبیین اراده رهبری، نیروهای مسلح و ملت ایران در قبل، حین و بعد از عملیات غرور آفرین و دشمن شکن وعده صادق که امت اسلامی و ملت های آزادیخواه جهان را غرق در شادی و سردمداران کفر و نفاق، استکبار جهانی و صهیونیست‌ها را ذلیل، خوار و ناامید ساخت، بیان داشت: امید است این هماهنگی، همگرایی، وحدت و همدلی که در عملیات وعده صادق وجود داشت در تمام عرصه های مورد نیاز انقلاب اسلامی تداوم داشته باشد.

دیگر خبرها

  • دعوت سپاه از مردم برای نقش‌آفرینی در کنگره شهدای استان مرکزی
  • سال پر پرتاب فضایی ایران با ماهواره‌های طلوع ۳، ظفر ۲ و کوثر
  • رسانه‌های جبهه انقلاب اسلامی باید آرایش تهاجمی بگیرند
  • درخواست جدید سردار شکارچی از مسئولان
  • ضرورت آرایش‌جنگی رسانه‌ها دربرابر رسانه‌های نظام سلطه
  • آماده پرتاب ماهواره برای دیگر کشورها هستیم/ پایگاه جدید فضایی ایران در چابهار دسترسی به مدارهای متوعی را فراهم می‌کند
  • شناسایی، پایش و رصد تهدیدات موجود و پیش بینی تمهیدات مناسب
  • زبان برنامه نویسی پایتون چیست و چگونه می‌توان آن را یاد گرفت؟
  • ایران در آستانه پرتاب ماهواره از پایگاه فضایی چابهار
  • دیدار امیرعبداللهیان با نخست‌وزیر بورکینافاسو