ضابطهمند شدن لباس بازیگران روی صحنه تئاتر
تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۹۳۸۲۲
خبرگزاری میزان- دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور گفت: با توجه به اینکه هنرمندان کشور همواره در معرض دید جامعه قرار دارند و به نوعی گاها از آنها الگوبرداری میشود، میتوانند در پوشش جامعه تاثیرگذار باشند.
به گزارش مشرق، سیده مرضیه شفاپور، پیرامون امضای توافقنامه ما بین انجمن تئاترشهر و کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور مبنی بر به کارگیری المانهای ایرانی - اسلامی و دوختهای اصیل برای لباس هنرمندان تئاتر گفت: با توجه به اینکه هنرمندان کشور همواره در معرض دید جامعه قرار دارند و به نوعی گاها از آنها الگوبرداری میشود میتوانند در پوشش جامعه تاثیرگذار باشند به همین دلیل ما در این تفاهمنامه میخواهیم که طراحان ما در دوخت لباس هنرمندان بتوانند موثر باشند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بیشتر بخوانید:
حجم تولیدات ایرانی حاضر در جشنواره مد و لباس فجر تولید چادر با محصولات نانو اتفاقی فوقالعاده است فیلم/ مانکنهای زنده یا پروژه سینمایی؟وی در همین راستا ادامه داد: البته توافقنامه صورت گرفته در قبال طراحی و دوخت لباس هنرمندان تئاتر روی صحنه است و هنوز برنامه ای برای لباس هنرمندان در زندگی شخصی در نظر گرفته نشده است، به این صورت که طراحان ما برای روی صحنه بردن آثار در بخش طراحی لباس در کنار گروهها قرار خواهند گرفت.
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور درباره چگونگی اجرای این طرح اظهار کرد: این توافقنامه دو بعد دارد، اولین بخش اینکه طراحان ما میتوانند طرحهای پیشنهادی خود را برای هنرمندان عرضه کنند و در بخش دوم هنرمندان تئاتر برای روی صحنه رفتن بدون ضابطه لباس نخواهند پوشید و البسه آنها براساس قوانین کارگروه مد و لباس تهیه و تولید میشود.
وی اجرای این توافقنامه را داوطلبانه خواند و اظهار کرد: در برنامه های آتی ما این طرح ریخته شده را برای البسه شخصی هنرمندان در فضای خارج از صحنه تئاتر در نظر داریم که طراحیهای خاص، به روز و با کیفیت با استفاده از المانهای ایرانی اسلامی برای آنها در نظر گرفته شود. این طرح بخش دوم طرح کلی ما خواهد بود که باید مورد رضایت هنرمندان و البته بنا بر قوانین پوشش در کشور باشد.
شفاپور درباره استقبال احتمالی هنرمندان از توافقنامه فوق اظهار کرد: من اعتقاد دارم که این طرح به خوبی از سوی هنرمندان مورد اقبال قرار خواهد گرفت، کار طراحان کارگروه مد و لباس آنقدر عالی است که خود هنرمندان به سوی این طراحان خواهند آمد. مطمئن باشید هنرمندان کشور با دید و شناختی که دارند از این طرح تبعیت خواهند کرد، ما سعی داریم تا با طراحی البسه ایرانی اسلامی باعث مباهات و فخر هنرمندان در هنگام پوشیدن لباس شویم.
وی عملی کردن توافق نامه کارگروه مد و لباس را سخت خواند و اظهار کرد: بسیاری از آثار تئاتر روی صحنه از متون خارجی استفاده می کنند، در طراحی لباس این آثار قرار نیست که ما از المانهای ایرانی استفاده کنیم، قرار است تا از دوختها و طرح های ایرانی برای چنین البسه ای استفاده کنیم.
شفاپور با تاکید بر استفاده از هنر ایرانی در دوخت البسه تئاتر خاطرنشان کرد: ما میخواهیم که هنر ایرانی در طراحی و دوخت البسه بازیگران تئاتر استفاده شود، واقعا اگر همت کنیم و رسانه در کنار ما قرار گیرد این طرح به زودی رونق خواهد گرفت، در حال حاضر ما طراحان ماهری را جذب کرده ایم و اتفاقا بسیاری از آنان از تئاتر سررشته دارند، لازم است یادآور شوم که هیچ الزامی برای استفاده از این توافقنامه از سوی گروه ها وجود نداشته و همه چیز داوطلبانه و خودخواسته است، البته اگر الزامی هم باشد باید از سوی انجمن تئاتر شهر به اهالی تئاتر گفته شود.
منبع: میزانمنبع: مشرق
کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا سهام عدالت مجلس یازدهم سلبریتی ها تئاتر لباس لباس هنرمندان طراحان ما مد و لباس روی صحنه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۹۳۸۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
۶ سال زندگی با «در انتظار گودو»!/ بازی با زمان بر صحنه تئاتر
امیرحسین جوانی کارگردان جوان تئاتر درباره برنامه خود برای اجرای اثری نمایشی در سال جاری، به خبرنگار مهر گفت: بعد از مواجهه اولم با نمایشنامه «در انتظار گودو» در سال ۹۵ و آشنایی با فضای خاص این نمایشنامه، همیشه در فکر طراحی یک اجرای متناسب با شرایط و حال و هوای روز جامعه ایران برای این متن بودم. این فرصت به کمک سیامک صفری در سال ۹۷ مهیا شد و به مدت ۶ ماه با یک گروه دانشجویی که نخستین تجربیات صحنهای خود را کسب میکرد، روی متن کار کردیم و در هشتمین جشنواره دانشجویی «ثمر» به صحنه بردیم. کار در آن دوره بهترین کار جشنواره شد و چندین جایزه دیگر را از آن خود کرد.
وی ادامه داد: جشنواره در سالن نوفل لوشاتو برگزار میشد و همین امر باعث شد مدیریت مجموعه از ما دعوت کند تا نمایش را در نوفل لوشاتو در قالب اجرای عمومی روی صحنه ببریم. ما «در انتظار گودو» را در سالن نوفل لوشاتو روی صحنه بردیم و هر شب با استقبال خوب تماشاگران مواجه شدیم.
جوانی تاکید کرد: متن «در انتظار گودو» یک کنجکاوی را در مخاطب بر میانگیزد و همین باعث پرمخاطب بودن این اثر میشود. گروهی که با این متن آشنا هستند به تماشای اجراهای مختلف از آن مینشینند تا ببینند که چگونه اجرا شده است و گروهی هم که آشنایی با متن ندارند همیشه اسمی از «در انتظار گودو» را شنیدهاند و کنجکاویشان در این باره است که ببینند این متن چه موضوعاتی را مطرح میکند و چه حال و هوایی دارد.
این کارگردان تئاتر یادآور شد: اجرای «در انتظار گودو» در آن سال با استقبال خوب مخاطبان همراه بود که شاید بیش از همه کنجکاوی خانواده تئاتر نسبت به این متن باعث این استقبال شد. دلیل دیگر تمرینهای خیلی فشرده، دقیق و ظریف ۶ ماهه ما روی متن بود و به همراه گروه نمایش توانستیم اجرایی سر حال را برای این متن داشته باشیم. اجرا به جایی رسیده بود که صندلیها خالی نبود و مخاطبان چند ردیف روی زمین مینشستند. من مجبور شدم در برخی شبها طراحی اجرای خود را تغییر دهم تا میزبان مخاطبان باشیم.
وی با بیان اینکه طی سالهای اخیر تمایل به اجرای مجدد نمایش «در انتظار گودو» را داشته است، اظهار کرد: بعد از اجراهای موفق سال ۹۷ و ۹۸ «در انتظار گودو»، همیشه این سودا را داشتم که این نمایش میتوانست اجراهای بیشتری را تجربه کند و همیشه به گروه میگفتم که دور جدیدی از اجرا را آغاز خواهیم کرد. متاسفانه شرایط مختلف از جمله شیوع ویروس کرونا باعث شد تا این امر میسر نشود. پاییز سال ۱۴۰۲ فکر اجرای مجدد «در انتظار گودو» بار دیگر به ذهنم آمد. در ابتدا به سراغ گروه اولیه اجرا رفتم ولی آنها امکان حضور در دور جدید را نداشتند. با سجاد افشاریان برای اجرای مجدد «در انتظار گودو» صحبت کردم و دوست داشتم با همراهی او دور جدید اجراها را روی صحنه ببرم. در پاییز سال گذشته به توافق رسیدیم و شروع به جمعکردن ایدهها و ایدههایی که در آن اجرای اولیه نمایش نبود رفتم. سپس شروع به گفتوگو با بازیگران جدید برای حضور در این نمایش کردم و حالا با بازیگران با سابقه تئاتر در حال تمرین هستیم تا نمایش را روی صحنه ببریم.
جوانی درباره زمان و مکان مدنظر برای اجرای مجدد نمایش «در انتظار گودو»، گفت: قرار است اواخر فصل بهار سال جاری و در تماشاخانه هیلاج، نمایش «در انتظار گودو» را روی صحنه ببریم.
وی درباره دلایل خود برای به صحنه بردن مجدد نمایش «در انتظار گودو»، یادآور شد: «در انتظار گودو» یکی از پر اجراترین آثار به صحنه رفته ادبیات نمایشی در جهان است و دلیل آن بعد فلسفی موجود در متن است که از زمان و جغرافیا فراتر است. جامعهای که با مسایل اقتصادی و اجتماعی مختلف مواجه است با فضای ابزورد داخل متن ارتباط برقرار میکند. با توجه به اتفاقات اقتصادی و اجتماعی ایران، خودم را به ۲ شخصیت اصلی این نمایشنامه نزدیک میبینم و از این رو این اثر برای جامعه امروز ما حرف برای گفتن دارد. ضمن اینکه اجرای دقیق و درست نمایشنامه «در انتظار گودو» میتواند مخاطبان بسیاری را با خود همراه کند.
این کارگردان تئاتر درباره شیوه اجرایی مدنظر خود برای این اثر نمایشی، توضیح داد: همیشه به نمایشنامه «در انتظار گودو» علاقه داشتم و هر چقدر که بیشتر ادبیات نمایشی جهان را مطالعه میکنم، این متن برایم خاصتر میشود چون مهندسی بسیار دقیق نویسنده اثر را روی این متن میبینم. «در انتظار گودو» واقعا در ادبیات نمایشی جهان کمنظیر است. خیلی زیاد به ساختار اصلی نمایشنامه وفادار هستم. بر اثر آزمودن روشهای مختلف به این نتیجه رسیدم که هیچ چیزی بیشتر از آنچه ساموئل بکت در این متن گفته از عهده ما بر نمیآید. بکت آنقدر جهان دقیق، مهندسیشده و منظمی را طراحی کرده که یک دیالوگ یا یک توضیح صحنه بیعلت نیست. من نه از سر یک سادهانگاری بلکه به دلیل درگیری ۶ ساله خود با این متن به این نتیجه رسیدم که توصیههای بکت بسیار توصیههای دقیق و به جایی هستند و به گروه اجرایی کمک خواهند کرد.
جوانی افزود: قسمتی از نمایش را به صورت فست موشن اجرا کردم که در آن هم به ساختار نمایشنامه وفادار هستم. چون مساله زمان را جزو کلیدواژههای بکت میبینم، قبض و بسط زمان در نمایشی که در آن سال طراحی کردم وجود داشت و در اجرای جدید هم تلاش میکنیم به آن طراحی برسیم و بازی زمان را که در ساختار نمایش هست در فرم هم پیدا کنیم.
کارگردان نمایش «در انتظار گودو» در پایان سخنان خود تصریح کرد: امیدوارم در سال جاری هم برای این اجرا و هم اجراهای دیگر بازدید حداکثری از سوی مخاطبان تئاتر انجام گیرد زیرا جامعه ما به این اتفاق نیاز دارد. تئاتر بیش از آنکه در فضاهای خصوصی در جریان باشد باید در فضاهای عمومی و برای مخاطبان بسیاری در جریان باشد و امیدوارم تئاتر پرمخاطب دهه ۷۰ احیا شود. در شرایط جنگ جهانی تئاتر و موسیقی فعال بود و باید در جامعه ما نیز با وجود مشکلات اجتماعی و اقتصادی تئاتر فعال باشد زیرا تئاتر میتواند مامن و محفلی باشد که به آن پناه ببریم.
کد خبر 6086660 فریبرز دارایی