Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-07@20:48:27 GMT

نگاهی به فیلم سینمایی«یلدا»/ درام دادگاهی کلاسیک

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۹۴۶۲۲

کارگردان «یلدا» تا دقیقه آخر با احساسات بازیگران و تماشاگران فیلم بازی می‌کند و آن‌ها را پای این درام دادگاهی کلاسیک نگه می‌دارد.

 

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، فیلم سینمایی «یلدا» به کارگردانی مسعود بخشی و تهیه‌کنندگی علی مصفا پس از حضور در چند جشنواره بین‌المللی و کسب جایزه بزرگ جشنواره مستقل آمریکایی ساندنس، اکنون دو هفته‌ای است که همزمان با بازگشایی سینماها در ایران در سینماهای هنروتجربه روی پرده رفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«مگی گاگلر» منتقد سینما در یادداشتی به فیلم «یلدا» پرداخته است:

«سینمای ایران سال‌هاست با آثار فیلمسازانی همچون کیارستمی، بنی اعتماد، مهرجویی، بیضایی و فرهادی که راه را برای شناخت آن هموار کردند، میهمان همیشگی جشنواره‌های مهم جهان است. اگرچه رسانه‌های غربی ایران را جامعه‌ای مردسالار با فرهنگی زن‌ستیز معرفی می‌کنند، اما فیلمسازان انگشت‌شماری هستند که با تصویر کردن درست زنان در ایران امروزی و سنت‌هایش، واقعیت را بشکلی جالب نشان می‌دهند و «یلدا» ساخته مسعود بخشی یکی از آن‌هاست.

 

مریم زن جوانی که شوهر ۶۵ ساله‌اش را به قتل رسانده، برای طلب بخشش از مونا، دختر مقتول -که خود را مانند خواهر بزرگتر مریم می‌داند، اما توان گذشت از خون پدر را هم ندارد- به برنامه «لذت عفو» آورده شده است.

مسعود بخشی مسأله اصلی فیلم را - اینکه آیا مریم زنده می‌ماند و مونا او می‌بخشد؟ - تا پایان باز نگه می‌دارد. کارگردان هوشمندانه و تا دقیقه آخر با احساسات بازیگران و تماشاگران فیلم بازی می‌کند و آن‌ها را پای این درام دادگاهی کلاسیک نگه می‌دارد. یلدا همچنین با روایت باورپذیرش، نقش زنان را بخوبی در فرهنگی مردسالار به تصویر می‌کشد. پیرنگ و گفتگوهای فیلم توجه دائمی مخاطب را به هر کلام و عمل بازیگران طلب می کند. 

 افزون بر آن، یلدا دارای بازی‌های قدرتمند بازیگرانش است: بهناز جعفری و صدف عسگری حتی وقتی دیالوگ ندارند، قادرند تنشی بی وقفه بسازند ‌و به مخاطبان حسی از آنچه سینمای ایران و بازیگران با استعدادش می‌توانند باشند، می‌بخشند.

احساس پرشتاب و ‌سرگیجه آور حضور در استودیوی تلویزیونی بر تنش خلق شده توسط بازی‌های درخشان بازیگران و خود روایت می‌افزاید. 

«یلدا» اثری شایسته و ‌بجا از مسعود بخشی است که به ذهن همه شخصیت‌هایش نقب می‌زند و ‌موشکافانه انگیزه‌های مریم، مونا و سایر شخصیت‌های درگیر برنامه تلویزیونی را تحلیل می‌کند. «یلدا» فیلمی نفس‌گیر و‌ خوش‌ساخت است که رضایت بسیاری از تماشاگران را برآورده می‌کند و شایسته توجه بیشتر مخاطبان هم خواهد بود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: فیلم سینمایی یلدا مسعود بخشی نقد فیلم مسعود بخشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۹۴۶۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاهی آماری به بازی‌های استقلال و ذوب آهن؛ نکونام به دنبال اولین پیروزی

تیم استقلال تهران در شش بازی متوالی خود در مسابقات لیگ برتر و جام حذفی برابر ذوب آهن قدرتمند بازنده نبوده است. آخرین باخت آن ها برابر تیم اصفهانی در اوایل سال 1400 شکل گرفت. 

به گزارش طرفداری، استقلال در 6 بازی اخیر خود برابر ذوب آهن صاحب 5 برد و یک مساوی شده و در این دیدارها 9 گل زده و 2 گل دریافت کرده است.

آخرین ناکامی استقلال برابر تیم ذوب آهن اصفهان در روز 19 اردیبهشت 1400 ثبت شد و آبی پوشان برابر حریف اصفهانی 2-0 بازنده شدند. استقلال در حالی برابر ذوب آهن قرار می گیرد که فرهاد مجیدی و ریکاردو ساپینتو برابر ذوب آهن آمار صددرصد برد داشتند اما جواد نکونام در تنها دیداری که برابر این تیم قرار گرفت، به تساوی رسید.

استقلال 1-1 ذوب آهن در روز 6 آذر ماه 1402 استقلال 2-0 ذوب آهن در روز 11 فروردین 1402 استقلال 1-0 ذوب آهن در روز 22 مهر 1401 استقلال 1-0 ذوب آهن در روز 24 بهمن 1400 استقلال 2-0 ذوب آهن در روز 3 آبان 1400 استقلال 2-1 ذوب آهن در روز 29 اردیبهشت 1400 استقلال 0-2 ذوب آهن در روز 19 اردیبهشت 1400

از دست ندهید ????????????????????????

رضا عنایتی: دیگر مهاجمی مثل من پیدا نمی‌شود واکنش به گل شهاب زاهدی: پله هم نمی‌توانست این گل را بزند! سرمربی اینتر: طارمی بازیکن بزرگی است و از داشتنش خوشحالیم اضافه شدن کارلو آنچلوتی به حلقه شادی بازیکنان رئال مادرید / فیلم

دیگر خبرها

  • یک صحنه کلاسیک برای نیمکت استقلال
  • تصاویر کمتر دیده شده از مصطفی زمانی و خانم بازیگر در یک فیلم سینمایی |‌ زمان اکران اعلام شد
  • نگاهی آماری به بازی‌های استقلال و ذوب آهن؛ نکونام به دنبال اولین پیروزی
  • بازیگر ارباب حلقه‌ها درگذشت
  • برنارد هیل کاپیتان «تایتانیک» از دنیا رفت
  • پاسخ به یک ابهام بزرگ درباره فصل جدید «پایتخت»
  • آیا مست عشق پای ستارگان ترکیه‌ای را به سینمای ایران باز می‌کند؟
  • پاسخ به یک ابهام بزرگ دربراه فصل جدید «پایتخت»
  • صحنه‌هایی از فیلم جدید محمدرضا فروتن پس از ۵ سال | ببینید
  • دولت عشق آمد و من دولت پاینده شدم/ نگاهی به فیلم مست عشق