Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-26@22:30:50 GMT

دیدروژسترون برای چه بیماری موثر است؟

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۰۰۳۷۱

دیدروژسترون برای چه بیماری موثر است؟

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، دیدروژسترون یک پروژسترون مصنوعی است و عملکردی مشابه هورمون زنانه پروژسترون دارد.

این دارو برای درمان اختلالات قاعدگی در زنان استفاده می‌شود که ناشی از کمبود هورمون‌ها است.

دیدروژسترون همچنین برای کاهش خطر سقط جنین نیز استفاده می‌شود.

مصرف این دارو برای بیماران کمتر از ۱۸ سال ممنوع است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عوارض جانبی مصرف دیدروژسترون

عوارض جانبی معمول این دارو عبارتند از: حالت تهوع، دل درد، اسهال و استفراغ، سوء هاضمه، خارش، درد سینه، نوسانات خلقی، سردرد، مشکل در خوابیدن، سرگیجه، لکه بینی، خونریزی‌های نابجا و ...

در حین مصرف دارو ممکن است خونریزی‌های قاعدگی نامنظم شود که در آن صورت بهتر است بنا به تشخیص پزشک معالج میزان مصرف افزایش یابد.

نکته قابل توجه این‌که این دارو نباید توسط افرادی‌که دارای سرطان سینه یا اعضای تناسلی و همچنین بیماری کبدی هستند استفاده شود.

تداخلات دارویی دیدروژسترون

مصرف همزمان دیروژسترون و بروموکریپتین موجب ترشح بیش از حد و خود به خودی جریان شیر می‌شود.
مصرف همزمان دیروژسترون با دارو‌هایی همچون کاربامازپین، فنی‌توئین و ریفامپین موجب کاهش کارآیی دارو می‌شوند.

منبع: آنا

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: داروهای شیمیایی دانستنی های پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۰۰۳۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار مصرف خودسرانه دارو‌های بدون نسخه

کارشناس گروه تجویز و مصرف منطقی و اطلاع رسانی فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو، نسبت به تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای OTC هشدار داد. 

به گزارش مهر، راضیه کشاورز، در تشریح خطرات و تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه، گفت: هزینه بالای ویزیت پزشکان، اطلاعات اشتباه در فضای مجازی، عدم اعتماد به پزشک، ترجیح نظرات و سلایق بیمار بر پزشک معالج، ترجیح توصیه‌های غیراصولی افراد به یکدیگر به جای مسائل تجربی آنها، از دلایل مؤثر در مصرف بالای داروهایی است که بدون نسخه هم بفروش می‌رسد.

وی افزود: این تصور که مصرف داروی بیشتر تضمین کننده تأثیر بیشتر و بهبودی سریع‌تر است، یک باور غلط است و هیچوقت نباید داروهای OTC را با مصرف طولانی‌تر یا با دوزهای بالاتر از چیزی که در بروشور آن قید شده استفاده کرد.

کشاورز ادامه داد: اگر پس از مصرف دارو طبق نظر پزشک بهبودی حاصل نشود باید دوباره به پزشک مراجعه کرد اگر به این علائم توجه نشود و مصرف خودسرانه، داروهای OTC ادامه پیدا کند حتماً عوارض دارویی اتفاق می‌افتد.

کارشناس گروه تجویز و مصرف منطقی و اطلاع رسانی فرآورده‌های سلامت، همچنین توجه به فرهنگ سازی را در جلوگیری از مصرف خودسرانه دارو بسیار مهم دانست و گفت: عواملی از جمله مصرف بیش از مقدار توصیه شده، طولانی‌تر از زمان توصیه شده و بدون توجه به هشدارها و موارد درج شده روی برچسب دارو، همچنین مصرف این داروها بدون تجویز پزشک و داروساز، مصرف خود سرانه است و باید در این باره آموزش‌های دقیق و فرهنگ‌سازی داشته باشیم. مردم نباید تصور کنند که این داروها خطرات و عوارض کمی دارند و مهم نحوه مصرف آنها است که بتواند نتیجه درست را برایشان به همراه داشته باشد.

کشاورز خاطر نشان کرد: مهم‌ترین توصیه، مصرف دارو بر اساس دستورالعمل‌های روی برچسب است که طبق دستور پزشک یا مشاوره با داروساز که در داروخانه حضور دارند.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: مشکلات گوارشی و مغزی در پی مصرف خودسرانه دارو مصرف خودسرانه دارو برای پیشگیری از کرونا؛ ممنوع عوارض آمپول نوروبیون را بشناسید چرا مشاوره تلفنی با پزشک مورد استقبال کاربران قرار گرفته؟

دیگر خبرها

  • عوارض مصرف خودسرانه این دارو‌ها
  • هشدار مصرف خودسرانه دارو‌های بدون نسخه
  • تهدیدات مصرف خودسرانه دارو‌های بدون نسخه
  • عوارض مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه
  • بیماری‌های خودایمنی که باعث ریزش مو می‌شوند
  • این دارو‌ها و خوراکی‌ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند
  • زهره حمیدی وضعیت بیماری‌اش را تشریح کرد؛ بعد از بیماری یک انسان جدیدتر شدم
  • نشانه‌های کمبود ویتامین K
  • دلیل و عوارض بیماری ترانه علیدوستی چیست؟
  • جزییاتی از بیماری ترانه علیدوستی و علت آن