Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک استاد دانشگاه گفت: برنامه درسی حرفی برای آموزش صلح ندارد و محتوای سنگین کتاب‌های درسی و تکالیف زیاد بیشتر از جنس خشونت زایی برای دانش‌آموزان است. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ بهمن حوری زاد عضو هیئت علمی دانشگاه کسرا در نشست علمی تخصصی "تبیین ابعاد جامعه شناسی، روانشناختی و تربیتی خشونت خانگی و ارائه راهکارهای تربیتی" اظهار کرد: حلقه مفقوده‌ای در نظام آموزشی ما وجود دارد و آن هم درک مسئله است؛ متاسفانه در بیشتر موارد با تفکر بالغ یعنی براساس دانش، تجربیات و عادت‌ها می‌خواهیم از شر حل مسئله رها شویم در حالیکه در مدرسه باید مهارت درک مسئله را قبل از حل مسئله آموزش دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: خشونت یکی ازپدیده‌هاست که هنوز هم درک درستی از آن نداریم؛ نظام ما در ارزشیابی بر اساس عمل صالح اقدام می‌کند یا اشتباهات؟ عمل صالح در جامعه ما امتیاز نمی‌گیرد و وقتی فرزند یا دانش‌آموز اشتباه می‌کند، چگونه با آن برخورد می‌کنیم؟ باید بدانیم که اشتباه جزو لاینفک یادگیری است و اگر دانش‌آموز اشتباه نکند، یاد نمی‌گیرد پس در ارزشیابی نگاهمان به عمل صالح باشد و ضعف‌ها را بزرگ نکنیم.

این استاد دانشگاه با طرح این پرسش که جایگاه آموزش و یادگیری مهارت‌های زندگی، سواد عاطفی، سواد ارتباطی، مهارت گوش دادن، آموزش تفکر انتقادی و خلاق در نظام آموزشی ما کجاست، افزود: البته در دوره ابتدایی این حرکت آغاز شده و به خلاقیت بچه‌ها توجه می‌شود و امیدوارم به دوره‌های بعدی هم منتقل شود.

حوری زاد بیان‌کرد: نظام آموزشی و فرزندپروری ما رقابتی است یا رفاقتی؟ متاسفانه این نظام رقابتی است و شرایط ناعادلانه ایجاد می‌کند از سوی دیگر پدیده کنکور نابودکننده آرامش نوجوانان است.

وی با طرح این پرسش که در کلاس درس، چقدر فرصت می‌دهیم بچه‌ها از احساس و عواطف صحبت کنند، ادامه داد: در 186 مدرسه ابتدایی یزد طرح بهبود کیفیت آموزش و پرورش را اجرا کردیم و همه یاد گرفته بودند سواد عاطفی یعنی پرسیدن از احساسات و عواطف همدیگر که مقوله مهمی است ما نیاز داریم تا ابراز احساسات و عواطف را به دانش‌آموزان، آموزش دهیم.

این استاد دانشگاه مطرح کرد: در یک خانواده مقتدر، خط قرمزها و حدومرزها مشخص است آیا تا به حال شده در خانواده خود نشسته و در مورد خط قرمزها صحبت کنیم؟! فرزندپروری مقتدرانه، دانش‌آموز شاد و موفق تحویل می‌دهد اما سبک فرزندپروری مستبد، فرزندی را تحویل می‌دهد که ممکن است موجب خشم و خشونت شود.

حوری زاد افزود: متاسفانه در برخی خانواده‌ها شاهد هستیم که مادر می‌گوید بچه‌ها باید از پدر بترسند و به باورهای غلط در فرایند فرزند‌پروری اهمیت می‌دهند؛ از سوی دیگر در مدرسه دانش آموز باید ساکت، بی حرکت و چشم دوخته به معلم باشد که تمام این عوامل می‌تواند منشأ خشونت باشد؛ بدرفتاری با کودک، تضاد والدین با یکدیگر، عدم نظارت پدر و مادر موجب فضای مسمومی در خانواده می‌شود و خشونت را از خانواده به جامعه و مدرسه منتقل می‌کند.

این استاد دانشگاه گفت: دانش‌آموزی که رفتار خشن را از مدیر و معلم مشاهده می‌کند،‌ آسیب می‌بیند و بچه‌هایی که شاهد خشونت هستند نیز آسیب می‌بینند و همین موضوع باعث می‌شود تا دانش‌آموز خشونت را فرا بگیرد، برای خشونت‌زدایی در مدارس چه کرده‌ایم؟ مدرسه و برنامه درسی پنهان را به عنوان جعبه سیاه آموزش و پرورش باید بازخوانی کرد آنچه در کلاس درس اتفاق می‌افتد جعبه سیاه آموزش وپرورش است.

حوری زاد افزود: برنامه درسی حرفی برای آموزش صلح ندارد و بیشتر از جنس خشونت زایی است؛ حجم زیاد کتاب‌های درسی و حجم تکالیف زیاد و فشاری که به کودک وارد می‌کند او را از درس خواندن منزجر می‌کند؛ از سوی دیگر ناکارآمدی روشهای تاریخ مصرف گذشته، کنکور، رقابت، ارتباطات نامطلوب، حجم زیاد کتابها، معماری نامناسب فضاهای آموزشی، بی‌عدالتی در مدرسه، دانش‌آموزان ساکت و بی حرکت و چیدمان صندلی و میز و نیمکت‌ها در شکل‌گیری خشونت در فضای مدرسه تأثیر دارند.

وی خاطرنشان کرد: در مدارس ما برای ایجاد تفاهم، بهبود مهارت‌های اجتماعی، روحیه همکاری و همدلی دانش‌آموزان چه آموزشهایی ارائه می‌شود؛ خشونت‌های روانی رایج مثل تمسخر، حسادت، توهین، معرفی سرصف، تقسیم‌بندی دانش‌آموزان به دو گروه زرنگ و تنبل منجر به خشونت خواهد شد؛ روح آموزش ابتدایی مشارکت است و من افتخار می‌کنم به مدارس ابتدایی چرا که دبستان گذرنامه زندگی است.

این استاد دانشگاه با اشاره به راهکارها متذکر شد: گسترش فرهنگ گفتگو و همدلی در مدرسه و خانواده، بسیار مهم است از سوی دیگر باید در دبستان‌ها گفت‌وگو را رقم زد؛ ارتقای جایگاه مشاوره در مدرسه، آموزش والدین و معلمان، بازنگری برنامه‌های درسی برای رعایت اصول تحول روانی و شناختی کودکان، جایگاه سلامت روان در دوره ابتدایی و برنامه‌های درسی و مهارت ابراز وجود و اجازه دادن به کودکان برای حرف زدن باید مورد توجه قرار بگیرد.

"فقر عاطفی" در خانواده منشأ خشونت‌هایی چون "قتل رومینا"

انتهای پیام/

R1014132/P/S2,22/CT11 واژه های کاربردی مرتبط دانش‌آموزان مدرسه بیشتر بخوانید... ممنوعیت کلاس حضوری دانش‌آموزان تا زمان بازگشایی مدارس/ خانواده‌ها تخلفات را به این شماره اطلاع دهند هدایت تحصیلی دانش‌آموزان پایه نهم از نیمه تیر با ۲ روش حضوری و غیرحضوری دانشگاه فرهنگیان: ۲۵ درصد ساختمان‌هایمان تخریبی و ۵۰ درصد غیرایمن است!

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سیاسی سیاست ایران نظامی دفاعی امنیتی گزارش و تحلیل سیاسی مجلس و دولت امام و رهبری ورزشی فوتبال ایران فوتبال جهان والیبال بسکتبال هندبال کشتی و وزنه برداری ورزش های رزمی ورزش زنان ورزش جهان رشته های ورزشی بین الملل دیپلماسی ایران آسیای غربی افغانستان آمریکا اروپا آسیا اقیانوسیه پاکستان و هند ترکیه و اوراسیا آفریقا بیداری اسلامی اقتصادی اقتصاد ایران پول ارز بانک خودرو صنعت و تجارت نفت و انرژی فناوری اطلاعات اینترنت موبایل کار آفرینی و اشتغال راه و مسکن هواشناسی بازار سهام بورس کشاورزی اقتصاد جهان اجتماعی پزشکی رسانه طب سنتی خانواده و جوانان تهران فرهنگیان و مدارس پلیس حقوقی و قضایی علم و تکنولوژی محیط زیست سفر حوادث آسیب های اجتماعی فرهنگی ادبیات و نشر رادیو و تلویزیون دین قرآن و اندیشه سینما و تئاتر فرهنگ حماسه و مقاومت موسیقی و تجسمی استانها آذربایجان شرقی آذربایجان غربی اردبیل اصفهان البرز ایلام بوشهر استان تهران چهارمحال و بختیاری خراسان جنوبی خراسان رضوی خراسان شمالی خوزستان زنجان سمنان سیستان و بلوچستان فارس قزوین قم کاشان کردستان کرمان کرمانشاه کهگیلویه و بویراحمد گلستان گیلان لرس استاد دانشگاه دانش آموزان سوی دیگر دانش آموز بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۰۱۸۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش رشته شنا به شش هزار و ۵۳۶ دانش‌آموز در چهارمحال و بختیاری

فخرالدین اسدی اظهار داشت: توسعه فضا‌های ورزشی باز و سرپوشیده، زمین چمن مصنوعی و توسعه کلاس‌های تربیت بدنی از مهمترین برنامه‌های دولت سیزدهم است.

وی افزود: سرانه فضای ورزشی مدارس استان هم‌اکنون ۴۶ صدم مترمربع است و توسعه ورزش در مدارس ابتدایی با اجرای طرح مهارت آموزی در دستور کار قرار دارد.

به گفته وی، در این طرح دانش‌آموزان پایه چهارم در رشته طناب زنی، پنجم در رشته تنیس و ششم در رشته شنا و دوومیدانی فعالیت می‌کنند.

بیشتر بخوانید

آغاز مسابقات ورزشی دانش آموزان در چهارمحال و بختیاری

اسدی اضافه کرد: امسال شش هزار و ۵۳۶ دانش‌آموز پایه ششم در رشته شنا آموزش می‌بینند.

وی به اجرای طرح پایلوت کشوری سلامت دهان و دندان دانش‌آموزان مدارس عشایری اشاره کرد و بیان داشت: هشت هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز عشایری استان زیرپوشش این طرح قرار می‌گیرند.

اسدی ادامه داد: در استان چهارمحال و بختیاری ۱۵هزار فرهنگی، آموزش ۱۹۴ هزار دانش‌آموز را برعهده دارند.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • امتحانات نهایی دانش آموزان عشایری متوسطه در سه مدرسه برگزارمی شود
  • نرخ شهریه مدارس غیردولتی چه زمانی اعلام می شود؟/ امکان کاهش‌ شهریه برخی مدارس
  • تعیین «شهریه» مدارس غیردولتی ۳۱ اردیبهشت
  • ضرورت توجه به مدرسه محوری در آموزش وپرورش
  • آموزش درس زندگی به دانش آموزان در مدرسه‌ای در یزد
  • آموزش درس زندگی به دانش آموزان
  • مدرسه باید واقعیت جامعه باشد/ ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار معلم مخالف مدرک دانشگاهی خود آموزش می‌دهند
  • آموزش رشته شنا به شش هزار و ۵۳۶ دانش‌آموز در چهارمحال و بختیاری
  • اجبار دانش‌آموز برای تهیه لباس فرم جدید ممنوع است
  • سبک بازی‌محور؛ افقی نو در حوزه آموزش دانش‌آموزان