جفا به سینما/ بروکراسی که شکست خورد
تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۰۱۸۷۳
به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، فرزاد موتمن کارگردان در صفحه شخصی خود نوشت:اکران مجدد فیلمهـا در سینماهـا طى دو هـفته اخیر واضحتر از هـر زمان دیگرى نشان داد که در کشور ما فیلمهـا بر اساس ارزش هـاى تجارى، نمى فروشند، آنهـا توسط یک قیچى، متشکل از برخى تهـیه کنندگان، دفاتر پخش و سینما داران در یک لبه و بروکراسى دولتى سینما در لبه دیگر و در هـماهـنگى با یکدیگر، «بفروش»، یا «نفروش» می شوند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سالهـاست که وضع بر این منوال است. گروهـى با تکیه بر ثروتى که در سینما به دست نیاورده اند (اغلب کارشان چیز دیگریست) لابى هـائى به دست آورده اند و گروه دیگر با تکیه بر حق امضایی که منصب دولتى نصیبشان ساخته، سینما را مصادره و آن را به دو گونه «طنز» و «اجتماعى» تقسیم کرده اند (گونه هـاى واقعى را اصلاً نمیشناسند) و هـر دو دسته، فیلمهـایشان را با دامن زدن به جریانى انحصار طلب در نحوه تقسیم سینماهـا، مى فروشانند و باقى سینما را نابود می کنند اما این بار زورشان به اپیدمى نرسید.
بروکراسى اکران حتى آنقدر باهـوش نبود که بفهـمد چرا در آنسوى دنیا، نولان فیلم جدیدش را اکران نمی کند یا اکران آخرین جیمزباند به تعویق می افتد، آنهـا دو فیلمى که هـر دو قرار بود که پرفروشترین فیلمهـاى سال جارى باشند را در حالى اکران کردند که سینما هـا باظرفیت کامل نمی توانند بلیط فروشى کنند و طبعاً فروش این دو هـفته اخیر از انتظارى که صاحبان فیلم (و هـمه) داشتند، بسیار دور است، بعلاوه، انگار حضرات متوجه نیستند که با مرگ روزى صد و شصت هـفتاد نفر از هـموطنانمان، بخش وسیعى از جامعه، عزادار است و شاید انرژى خندیدن نداشته باشد، هـمچنین بیکارى چند ماهـه، گرانى مجدد هـمه چیز، اضطراب ناشى از اپیدمى مرگبار و ... شاید دیگر کنجکاوى قبلى براى تماشاى فیلمى عصبى و مملو از عربده کشى و لات بازى و فحاشى و ناموس بازى را به هـمراه نداشته باشد.
در چنین شرایطى عاقلانه این بود که با یکى دو فیلم آرامتر که شاید چندان امیدى به موفقیت تجارى برایشان تصور نمیشد، شروع می کردند، اولین اکران پس از کرونا را تجربه می کردند و سپس، تصمیم گیرى می کردند و سینماهـا را از فروش فوق العاده اى که از این فیلمهـا انتظار میرفت، محروم نمی ساختند. هـنوز هـم دیر نشده؛ اجازه بدهـید اکران متنوع ترى داشته باشیم. به نفع «پرفروش هـا» هـم هـست. زمان آن رسیده است که فیلمهـا، به دو گونه «قوى» (منظور فیلمی است که امکان فروش آن قوى باشد) و «ضعیف» (فیلمى که شاید چندان گیشه پر فروشى نداشته باشد) تقسیم نشوند، این هـمه «ریل گذارى»، انجام نشود، اجازه بدهـید سینما شرایطى طبیعىتر را تجربه کند و نفس بکشد.»
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: فیلم سینمایی شنای پروانه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۰۱۸۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ملیپوش فرنگی که شاید در مسابقات مجارستان کشتی بگیرد
از جمع چهار کشتیگیری که حضورشان را در المپیک قطعی کردهاند شاید فقط یک فرنگیکار برای بهبود رنک خود در آخرین تورنمنت رنکینگدار اتحادیه جهانی کشتی بگیرد. - اخبار ورزشی -
به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، در سال المپیک اتحادیه جهانی تنها دو مسابقه رنکینگدار برگزار میکند که اولینِ آن تورنمنت زاگرب بود که هر دو تیم آزاد و فرنگی ایران در آن شرکت داشتند. دومین مسابقه رنکدار نیز 17 تا 20 خرداد ماه در بوداپست برگزار میشود که باز هم قرار است هر دو تیم ایران در آن حضور پیدا کرده و تکلیف ملیپوش برخی اوزان نیز در مجارستان مشخص شود.
اما علاوه بر اوزانی که حضور نفرات در آن حکم انتخابی تیم ملی دارد، سؤال اینجاست آیا از بین چهار کشتیگیری که حضور خود در تیم ملی را قطعی کردند، کسی به بوداپست خواهد رفت؟
امین کاویانینژاد و علیرضا مُهمدی ملیپوشان جدید دو وزن 77 و 87 کیلوگرم ایران هستند که در این دو وزن رنک ندارند و حضورشان در بوداپست تغییری در وضعیتشان در جدول ایجاد نمیکند.
مُهمدی هرچند سال گذشته مدال نقره جهان را به دست آورد، اما در وزن غیرالمپیکی بود و او در وزن 87 کیلوگرم رنک ندارد. به همین خاطر با توجه به اینکه هر دو کشتیگیر در بیشکک هم روی تشک رفته و سهمیه المپیک گرفتهاند، بعید به نظر میرسد نیازی به حضورشان در بوداپست باشد.
امین میرزازاده هم بهعنوان قهرمان سال 2023 سنگین وزن جهان که در مسابقات آسیایی که آنهم امتیاز داشت، قهرمان شد، شرایط خوبی داشته و نیازی به حضور در آخرین مسابقه رنکدار ندارد، در این بین شاید فقط محمدهادی ساروی به این رقابتها اعزام شود که این هم بستگی به شرایط بدنی او و اینکه آیا نیازی به حضور در تورنمنت دارد یا نه، خواهد داشت.
ساروی سال گذشته با قبول شکست مقابل روسیلوی کوبایی در نیمه نهایی، به نشان برنز وزن 97 کیلوگرم رسید و سهمیه المپیک گرفت. او مدال برنز المپیک قبلی را هم در کارنامه دارد.
البته هنوز کادر فنی تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان در همین چهار وزن رسماً ملیپوش شدن کاویانینژاد، مُهمدی، ساروی و میرزازاده را اعلام نکرده است، چرا که در ادامه کار رعایت چارچوبها و انضباط اردویی نیز اهمیت زیادی خواهد داشت، اما طبق چرخه آنها بهعنوان نفر اول اوزان خود حضورشان در المپیک را قطعی کردهاند.
انتهای پیام/