Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@11:09:55 GMT

آغاز مرمت حمام خزینه پیرشهید شیروان

تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۰۲۶۰۱

آغاز مرمت حمام خزینه پیرشهید شیروان

علی مستوفیان روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مرمت این اثر تاریخی در یک فاز و با سه میلیارد ریال انجام می شود که تا سال آینده به پایان خواهد رسید.

وی با بیان اینکه این اثر تاریخی نخستین بار است که مرمت می شود گفت: مرمت حمام خزینه پیرشهید شیروان جزو پروژه های مشارکتی با دهیاری است که با اتمام آن به عنوان یک کاربری گردشگری از آن استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مستوفیان افزود: با توجه به اهمیت حفاظت و مرمت آثار تاریخی، در سال ۸۶ این بنا آواربرداری شده بود اما، روستاییان از آن به عنوان زباله‌گاه استفاده می کردند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: در دو سال گذشته اقداماتی برای دیوار کشی و حصار کشی و حفاظت آن صورت گرفته که با مرمت آن شاهد ماندگاری و اهمیت آن خواهیم بود.

حمام خزینه روستای پیرشهید شهرستان شیروان بنای تاریخی دوره قاجاریه که با معماری ویژه اسلامی ایرانی ساخته شده است.

این حمام خزینه که در سال ۸۲ با شماره ۸۹۴۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده از سه بخش اصلی شامل رختکن، گرمخانه و خزینه آب سرد و گرم تشکیل شده است،

رختکن یک هشتی با پلان دوازده ضلعی است و دسترسی به آن از طریق یک رشته پلکان می باشد.

در هر ضلع رختکن تاقچه هایی برای قرار دادن وسایل قرار دارد و از گوشه شرقی رختکن می توان به گرمخانه دست یافت، این قسمت نیز شامل شش فضای مربع مستطیل شکل است، سه فضای بزرگ آن ۴.۸ در ۵.۵ متر و سه فضای کوچکتر ۴.۸ در ۳.۴ متر است.

اتاق موجود در گوشه شرقی حمام، گرمخانه آن بوده و از دو فضاهای کوچک تر نیز به عنوان خزینه استفاده می شده است، این حمام مانند سایر حمام های خزینه ای پایین تر از سطح زمین ساخته شده است.

روستای پیر شهید در فاصله‌ پنج کیلومتری جنوب شرقی شیروان واقع است که ۳۲۰ خانوار مشتمل بر هزار و ۴۱۶ نفر جمعیت در آن سکونت دارند.

برچسب‌ها مرمت میراث فرهنگی شیروان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مرمت میراث فرهنگی شیروان مرمت میراث فرهنگی شیروان حمام خزینه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۰۲۶۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

2 روش هوشمندانه برای ساخت شیرآب و شیر حمام با لوله PVC (فیلم)



منبع:فرادید

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: عملیات ساخت جنگنده‌های فوق پیشرفته سوخو ۵۷ در روسیه (فیلم) نحوه ساخت دانخوری و آبخوری برای مرغ ها با بطری پلاستیکی (فیلم) مراحل و مواد لازم برای ساخت آهنربا (فیلم)

دیگر خبرها

  • انریکه بود که جلوی آشوب امباپه را گرفت
  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت
  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان
  • 2 روش هوشمندانه برای ساخت شیرآب و شیر حمام با لوله PVC (فیلم)
  • آغاز پیگیری‌ها برای راه اندازی رشته گردشگری و میراث فرهنگی در دانشگاه رازی
  • بازسازی پایه‌های پل زمانخان در سامان
  • جشن رختکن فوتسال افغانستان با آهنگ صادق بوقی؛ او او او او! + ویدیو
  • مرمت کاروانسرای ینگی‌امام ۲۰۰ میلیارد تومان می‌خواهد
  • کاروانسرای تاریخی شرکت نفت ارومیه ساماندهی می شود
  • آمادگی میراث فرهنگی ساماندهی و مرمت کاروان‌سرای تاریخی جنب شرکت نفت ارومیه