Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: دهه کرامت همیشه در مشهد حس و حال خاصی برای زائران و مجاوران دارد؛ حس و حالی که با هیچ چیز در این دنیا قابل مقایسه نیست؛ در سال‌های گذشته عاشقان امام رئوف در هر جای جهان که بودند، سعی می‌کردند در چنین روزهایی خود را به مشهدالرضا برساند و با حضور در حریم قدس رضوی، عرض ارادتی به امام رئوف داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما امسال شرایط متفاوت است و شیوع ویروس کرونا که تمام جهان را تحت الشعاع قرار داده، وضعیت قرمز در برخی از شهرها از جمله مشهد باعث شده تا خیلی‌ها امکان حضور در صحن وسرای حرم رضوی را نداشته باشند و مراسم حرم مثل همیشه با حضور پرشور زائران برگزار نشود.

این روزها حال همه زائران را شاید در این بیت شعر بتوان خلاصه کرد: «هرگز نمیرد آنکه دلش جلد مشهد است، حتی اگر بال و پرش را جدا کنند»؛ امسال خیلی از مشهدی‌ها به نیابت از اقوام و دوستان خود در شب میلاد امام رضا (ع) به حرم رضوی مشرف شدند. هر گوشه حرم را که نگاه می‌کردی، خیلی‌ها با تلفن‌های همراه در حال مکالمه تلفنی بودند و با نگه داشتن تلفن روبروی پنجره فولاد امکان زیارت مجازی را برای عاشقان حضرتش فراهم می‌کردند.

زائرانی که فرصت حضور در حریم ملک پاسبان رضوی را داشتند نیز باید شرایط خاصی را رعایت می‌کردند، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک هنگام حضور در حرم رضوی، همراه داشتن ادعیه و جانماز شخصی از جمله مواردی بود که زائران باید رعایت می‌کردند. خادمان سلامت در ابتدای ورود زائر به حرم با محلول ضدعفونی کننده را در اختیار زائر قرار می‌دهند، همچنین در صحن‌های حرم اگر کسی ماسک نداشته باشد، به آنها ماسک می‌دادند.

مهرهای حرم رضوی در این ایام تعویض و مهرهای سنگی جایگزین شده تا امکان ضدعفونی را داشته باشند؛ همچنین در فواصلی مهرها تعویض و مهرهای جدید جایگزین می‌شد.

البته خیلی عظیمی از زائرانی که در حرم حضور داشتند از ماسک استفاده می‌کردند و در کلام برخی از زائران می‌شنیدیم که می‌گفتند از وقتی رهبری بر زدن ماسک تأکید کردند، ما نیز مصمم‌تر از قبل این دستورات بهداشتی را رعایت می‌کنیم.

امسال حضور زائران در حرم به حضور در صحن‌های این آستان مقدس محدود شده بود و به منظور رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی رواق‌ها و روضه منوره بسته بود.

خیلی‌ها نیز از طریق امواج، دل را به پنجره فولاد گره زدند و حضرتش را از راه دور زیارت کردند. برنامه‌های حرم رضوی نیز همزمان از طریق نمایشگرهای پهن پیکر تعبیه شده در صحن‌ها، رسانه ملی و درگاه اینترنتی رضوی تی وی به صورت زنده پوشش داده شده تا همه زائران از این برنامه‌ها بهره مند شوند.

از برنامه‌هایی که در شب میلاد در حرم امام رضا (ع) برگزار شد، تعویض پرچم و پوشش ضریح حرم امام هشتم (ع) است؛ این برنامه، شب گذشته برخلاف سال‌های گذشته به صورت محدود با حضور خادمان برگزار شد.

همزمان با آئین تعویض پرچم و پوشش ضریح، خادمان بارگاه منور رضوی در نقاره‌خانه حرم مطهر امام رضا (ع) حضور یافتند و رو به‌سوی گنبد طلایی با نوای روحانی طبل و نقاره، میلاد با سر سعادت امام رضا (ع) را به محضر امام عصر حضرت مهدی (عج) تبریک گفتند.

در شامگاه میلاد حضرت امام رضا (ع) با حضور جمعی از خادمان بارگاه رضوی مراسم گل‌باران حریم نورانی امام رئوف (ع) برگزار شد. در این مراسم خادمان ثامن الحجج (ع) شاخه گل‌هایی را به نیابت از تمامی عاشقان خاندان عصمت و طهارت در آستانه روضه منوره به رسم ادب تقدیم کردند.

خیلی از برنامه‌های دهه کرامت از جمله زیر سایه خورشید مثل قبل برگزار نشد و محدودیت‌هایی برای آن در نظر گرفته شد؛ این کاروان امسال به دلیل شیوع کرونا به همه شهرها نرفت و برنامه‌های بین المللی این کاروان نیز لغو شد. البته خادمان امسال با انجام تست کرونا و پروتکل‌های ابلاغی ستاد برگزاری سیزدهمین دوره جشن‌های مردمی زیر سایه خورشید مهیای سفر شدند.

اما مشهدالرضا نیز از این تغییرات بی نصیب نبود؛ سال‌های قبل در شب و روز میلاد امام رضا (ع) ایستگاه‌های صلواتی با توزیع شیرینی و شربت هر کدام به نحوی به زائران و مجاوران امام هشتم خدمت رسانی داشتند ولی امسال به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی، خبری از این ایستگاه‌های صلواتی نبود.

جلسات مذهبی مشهد نیز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی جشن میلاد امام رئوف را برگزار کردند؛ برخی از جلسات برای حفظ سلامت مردم، جشن را در فضای باز برگزار کردند و سایر جلسات نیز با درنظر گرفتن دستورالعمل‌های بهداشتی از جمله ضدعفونی کردن و رعایت فاصله گذاری اجتماعی جشن میلاد هشتمین نور ولایت را برگزار کردند.

کد خبر 4964485

منبع: مهر

کلیدواژه: حرم رضوی مشهد دهه کرامت ویروس کرونا شیراز بوشهر قزوین شیوع کرونا گرگان دهه کرامت شهرکرد بیرجند ایلام استانداری سمنان مواد مخدر مجلس شورای اسلامی ستاد مقابله با کرونا امام رئوف برنامه ها امام رضا حرم رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۰۲۷۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امام خمینی (ره) به اسلام و مسلمانان شخصیت بخشید


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، امام جمعه موقت خرم‌آباد، در جلسه استانی ستاد بزرگداشت ارتحال امام خمینی (ره) لرستان، گفت: امام خمینی (ره) نه تنها برای مسلمانان بلکه برای جهانیان و آزادگان الگو است.
حجت‌الاسلام بهروز شمسی‌فر افزود: امام خمینی (ره) نه تنها به ایران و ایرانی هویت داد بلکه به اسلام هویت داد و اسلام و مسلمانان را شخصیت بخشید.
شمسی‌فرگفت: کسی را پیدا نمی‌کنیم که مدیون امام نباشد، جایگاهی که مراجع، علما و حوزه‌های علمیه پیدا کردند را مدیون امام هستند، بنابراین بزرگداشت این امام هرچه باشکوه‌تر باشد بُردی برای جهان اسلام و ایران است، به ویژه بعد از عملیات وعده صادق این مراسم بیشتر به زیر ذره‌بین می‌رود.
امام جمعه موقت خرم‌آباد گفت: همه باید تلاش کنیم این مراسم از نظر کمی و کیفی باشکوه برگزار شود.
سرپرست شورای هماهنگی تبلیغات‌اسلامی استان لرستان نیز گفت: امام خمینی (ره) نه تنها در ایران بلکه در سرتاسر جهان به اندیشه‌های دینی و ذهن‌های بیدار هویت بخشید.
حجت‌الاسلام احمدرضا غلامی افزود: این اندیشه ظلم ستیزانه امروز بیش از هر زمان دیگری جهانی شده و نمونه آن حرکت معنادار دانشجویان آمریکایی در حمایت از مردم فلسطین است که به‌خوبی ثابت می‌کند اندیشه امام در سراسر جهان گسترش یافته است.
 وی در ادامه با اشاره به ویژه برنامه‌های سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) عنوان‌کرد: سلسله نشست‌های تبیینی جهت بازشناسی اندیشه‌های حضرت امام (ره) توسط اساتید حوزه و دانشگاه در سطوح مختلف برنامه ریزی شده و اجرا خواهد شد.
حجت الاسلام غلامی در پایان گفت: در روز چهاردهم خرداد نیز مراسم عمومی با حضور اقشار مختلف مردم برگزار و نظیر این مراسم در همه شهرستان‌ها و بخش‌های تابعه استان برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • فرماندار: طرح تأمین پارکینگ اطراف حرم مطهر رضوی را تحویل دولت داده‌ایم 
  • محفل شعر ارادت رضوی در دزفول برگزار شد
  • امام خمینی (ره) به اسلام و مسلمانان شخصیت بخشید
  • همایش هفته حج در سنندج برگزار می‌شود
  • برپایی جشن‌های دهه‌ کرامت در گیلان و میزبانی از سه کاروان خدام رضوی
  • ضرورت توسعه زیرساخت‌های اقامت و حمل و نقل در خراسان رضوی
  • لزوم توسعه زیرساخت‌های اقامت و حمل و نقل در خراسان رضوی
  • رونمایی از کتاب «جنبش علوی، هجرت رضوی» در مشهد
  • آیین «زنگ سپاس معلم» در مشهد برگزار شد
  • توزیع ۴۰۰ بسته معیشتی در بین ایتام خراسان شمالی