Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-08@13:47:14 GMT

رصد یک کهکشان مارپیچی توسط تلسکوپ فضایی هابل

تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۰۵۳۲۶

رصد یک کهکشان مارپیچی توسط تلسکوپ فضایی هابل

ناسا در وبسایت خود تصویر کهکشانی مارپیچی را منتشر کرد که الگوهای مارپیچی آن به وضوح مشخص است.

به گزارش ایسنا به نقل از ناسا، در این تصویر، شاهد الگوی مارپیچی در یک کهکشان هستیم که به دلیل ماهیت ظریف و پَر مانند آن قابل توجه است.

تصویر این کهکشان که "ان‌جی‌سی ۲۷۷۵"( NGC ۲۷۷۵) نام دارد، توسط تلسکوپ فضایی هابل رصد شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بخش مرکزی کهکشان عملا هیچ شکل‌گیری ستاره‌ای وجود ندارد.

کهکشان "NGC ۲۲۷۵" به عنوان یک کهکشان مارپیچی شفاف دسته‌بندی می‌شود که ۶۷ میلیون سال نوری از ما فاصله دارد و در صورت فلکی سرطان واقع شده است.

در این کهکشان میلیون‌ها ستاره‌ روشن، جوان و آبی می‌درخشند و در خطوطی از گرد و غبار در هم تنیده‌اند.

تصور می‌شود که مجموعه این ستاره‌های آبی و گرم باعث ایجاد ستاره‌ها در ابرهای گازی مجاور می‌شوند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کهکشان مارپیچی کهکشان ناسا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۰۵۳۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جیمزوب: حرارت سیاره فراخورشیدی آهن را ذوب می‌کند

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از لایو ساینس، مشاهدات جدید تلسکوپ فضایی جیمز وب نشان می‌دهد، یک طرف سیاره فراخورشیدی (WASP-43) به طور دائم رو به خورشید است در حالی که طرف دیگر همیشه به سمت و سوی فضاست.

دانشمندان با استفاده از این تلسکوپ فضایی نقشه وضعیت هوای سیاره فراخورشیدی را که در فاصله ۲۸۰ سال نوری از زمین قرار دارد، تهیه کرده‌اند.

به گفته دانشمندان، سیاره فراخورشیدی WASP-43b عمدتاً از هیدروژن و هلیوم تشکیل شده است و به دلیل نزدیکی به ستاره میزبانش که هر ۱۹ ساعت  به دور مدار خود می چرخد، به طور قابل توجهی گرمتر از هر سیاره گازی در منظومه شمسی است.  از آنجا که مقدار نور فروسرخ میانی منتشرشده از یک جرم تا حد زیادی به گرمای آن بستگی دارد، داده‌های روشنایی جیمز وب را می‌توان برای محاسبه دمای سیاره مورد استفاده قرار داد.

محققان از ابزار«ام آی آر آی» (MIRI) وب برای مشاهده دماهای متفاوت در سراسر سیاره استفاده کردند و دریافتند، میانگین دمای آن ۲۳۰۰درجه فارنهایت (۱۲۵۰ درجه سانتیگراد) در روز در مقایسه با ۱۱۰۰ درجه فارنهایت (۶۰۰ درجه سانتیگراد) در شب است؛ حرارت این سیاره در روز به صورتی است که آهن را ذوب می‌کند و تفاوت دمایی بین روز و شب که نسبتاً خنک‌تر است منجر به شکل‌گیری بادهای شدید می‌شود.

دانشمندان سرعت این بادها را ۵۶۰۰ مایل در ساعت (۹۰۰۰ کیلومتر بر ساعت) تخمین زده‌اند و حاصل بررسی و یافته‌های خود را آخر ماه آوریل در مجله «نیچر استرونومی» (Nature Astronomy) منتشر کردند.

کشف، رصد و تخمین سرعت بادهای این سیاره فراخورشیدی نه تنها پدیده نادر این  سیاره است بلکه به قواعد فیزیک مربوط می‌شود و توانایی برجسته‌ تلسکوپ جیمز وب را به نمایش می‌گذارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نهنگ تک‌شاخ، تازه‌ترین عروسک ریزگرانشی ناسا / عکس
  • جیمزوب: حرارت سیاره فراخورشیدی آهن را ذوب می‌کند
  • کشف سرنخ‌های جدیدی درباره شکل‌گیری اولین سیاه‌چاله‌های جهان
  • حرارت سیاره فراخورشیدی آهن را ذوب می‌کند
  • علم جدیدی به نام پزشکی فضایی شکل گرفته است
  • تصاویر نجومی هجدهم اردیبهشت (۷ مه)
  • ناسا با دوربین ۳۶ پیکسلی به اکتشاف فضا می‌رود
  • تصاویر نجومی هفدهم اردیبهشت (6 مه)
  • ناسا هر ساعت تمام آلاینده‌های هوا را اندازه‌گیری می‌کند
  • در این سیاره سرعت باد مثل سرعت «گلوله» است