Web Analytics Made Easy - Statcounter

موج جدید کرونا در بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحده شروع شده است و آمار مبتلایان دوباره در حال به افزایش است. در این بین رفتارهای خودمراقبتی هم رو به کاهش و حساسیت افراد نسبت به بیماری کاهش پیدا کرده است. افراد در قرار گرفتن در ازدحام جمعیت و محیط‌های محصور ترس کمتری نشان می‌دهند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ نرم‌افزارهای مدل‌سازیی بیماری های عفونی و تخمین میزان همه‌گیری نشان می‌دهند که طی شش ماه آینده قرار نیست اتفاق عجیبی بیفتد و چه بسا سطح مبتلایان به بیماری بالاتر هم برود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسیاری از افراد هنوز مبتلا نشده‌اند و البته مستعد ابتلا هستند. در حال حاضر گفته می‌شود که مبارزه با بیماری سخت‌تر هم شده است چراکه سطح فاصله‌گیری اجتماعی پایین آمده است. در اروپا و آمریکا شاهد تظاهرات گسترده علیه نژادپرستی هستیم که منجر به ازدحام جمعیت شده است و همین مسئله باعث شیوع بیشتر بیماری می‌شود.

در اینجا نکاتی را بیان می‌کنیم که نشان می‌دهند چرا نباید این بیماری همه‌گیر را پایان یافته بدانیم و چرا باید به مبارزه با این بیماری ادامه دهیم.

۱- مانعی به نام فعالیت‌های اقتصادی

اگر ویروس کرونا را مثل آتش تلقی کنیم ما مثل درخت و سوخت هستیم که در مسیر این آتش قرار داریم و قرار داشتن ما در معرض این آتش باعث می‌شود شدت این آتش‌سوزی بیشتر شود. وقتی در وضعیت قرنطینه قرار داشتیم احتمال ابتلا به بیماری کمتر بود اما حالا این احتمال بسیار بیشتر شده است.

۲- فاصله‌ای زیاد تا رسیدن به ایمنی جمعی

برای اینکه اثرات ویرانگر بیماری به حداقل برسد بخش بزرگی از جمعیت باید به این بیماری مبتلا شوند. گفته می‌شود تا زمانی که بین ۵۰ تا ۶۵ درصد مردم به این بیماری مبتلا نشوند ایمنی گله‌ای اتفاق نمی‌افتد. هنوز به آستانه‌های این رقم هم نرسیده‌ایم. در بهترین حالت در برخی از ایالت‌های آمریکا ۲۰ درصد مردم مبتلا شده‌اند. از طرف دیگر فراموش نکنیم که نرخ مرگ‌ومیر این بیماری به ما می‌گوید که مبتلا شدن ۵۰ درصد مردم به این بیماری یعنی مرگ‌ومیری بسیار فراتر از حد تصور. به همین خاطر گفته می‌شود که فاصله اجتماعی تا سال ۲۰۲۲ ضروری است.

۳- جدی گرفتن توصیه‌ها

مصونیت گله‌ای تنها راه ایمن شدن نیست. ردگیری بیماران و جداسازی آن‌ها خیلی می‌تواند به شکستن زنجیره انتقال کمک کند. خیلی از اوقات افراد بدون اینکه بدانند گسترش‌دهنده بیماری‌اند و سرفه و عطسه جدی‌ترین راه انتقال این بیماری است پس ماسک را باید جدی گرفت. تجربۀ کرۀ جنوبی به ما می‌گوید که استفاده از ماسک تا چه حد مفید بوده است. همچنان باید توصیه‌ها را جدی گرفت.

۴- از ایمنی جمعی مطمئن نباشید

بعدازاینکه فرد به ویروس مبتلا می‌شود بین ۵ تا ۱۴ روز طول می‌کشد تا نخستین نشانه‌های خود را بروز دهد. قبل از اینکه فرد علائم داشته باشد تا یکی دو روز قبل از آن می‌تواند ناقل بیماری باشد. بسیاری از مبتلایان علائم ندارند و همین باعث می‌شود که افراد احساس کنند دیگر بنا نیست مبتلا شوند و یا اینکه قبلاً مبتلا شده‌اند و خطری آن‌ها را تهدید نمی‌کند.

۵- واکسن به‌سرعت کارساز نخواهد بود

حتی بعد از کشف واکسن هم‌زمان زیادی برای ریشه‌کن کردن بیماری لازم است. از میزان کارایی واکسن گرفته تا الگوی دسترسی و توزیع آن بین افراد بسیار زمان‌بر هستند. فراموش نکنیم که تلاش‌ها برای کشف واکسن تا امروز بی‌ثمر بوده‌اند. نباید فراموش کنیم که فقط دو بیماری از طریق واکسن ریشه‌کن شده‌اند: آبله و یک بیماری دامی به نام ریندرپست. پس نباید در تأثیر واکسن دچار اغراق شویم.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ابتلا به بیماری ایالات متحده ماسک نژادپرستی ویروس شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۰۷۲۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی

بنابر اعلام وزارت بهداشت واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کودکان کشور وارد شد.

به گزارش خبرآنلاین، واکسن خوراکی روتاویروس جهت پیشگیری از اسهال‌های ناشی از این روتاویروس برای شیرخواران تجویز می‌شود.

بنابر اعلام وزارت بهداشت شروع این برنامه از دانشگاه‌های علوم پزشکی هرمزگان و بوشهر و در شیرخواران ٢ ماهه است.

دکتر عرشی - رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت پیش از این اعلام کرده بود که واکسن روتاویروس در سنین ۲ و ۴ و ۶ ماهگی تزریق می‌شود و واکسیناسیون روتاویروس حداقل از سالانه ۱۰ هزار بیماری اسهال شدید و نیاز به بستری جلوگیری خواهد کرد.

همچنین اواخر سال گذشته واکسن پنوموکوک به برنامه واکسیناسیون کشوری وارد شد و اجرای آن از بندر خمیر هرمزگان شروع شد. بنابر اعلام رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت این واکسن نیز در سنین ۲ و ۴ و ۱۲ ماهگی تزریق می‌شود و می‌تواند سالانه از ۱۵۰۰ مرگ کودکان جلوگیری کند.

دیگر خبرها

  • علایم هشداردهنده «آرتریت پسوریاتیک»
  • پیش بینی آرتروز ۸ سال زودتر، با هوش مصنوعی و یک آزمایش خون
  • بسیاری از اختلالات روانی ریشه جسمانی دارند
  • محققان: با هوش مصنوعی می‌توان آرتروز را ۸ سال زودتر پیش‌بینی کرد
  • سردرد‌های مکرر نشانه چیست؟
  • چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس
  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • بیماران«ای‌ال‌اس» با امانت دادن تجهیزات به یکدیگر زنده‌اند
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!