Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-30@07:00:23 GMT

اورکی نماینده ایران در بخش موسیقی اسکار شد

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۰۷۸۴۶

اورکی نماینده ایران در بخش موسیقی اسکار شد

ستار اورکی آهنگساز ایرانی به‌عضویت آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار درآمد. اورکی از آهنگسازان خوش فکر و با ذوق موسیقی ایرانی است و فعالیت حرفه‌ای خود را از سال 69 و از سن 21 سالگی آغازکرده است و طی سال‌ها تلاش در عرصه موسیقی بویژه موسیقی فیلم، توانست جایگاه موفقی را به‌دست آورد.

اورکی تا به امروز بیش از٨٠ موسیقی فیلم با کارگردانان شاخص سینمای ایران ساخته است که برخی از این آثار جوایز ارزنده‌ای چه در داخل و چه خارج از ایران کسب کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ساخت موسیقی برای فیلم‌های اسکاری «جدایی نادر از سیمین» و «فروشنده»، به‌کارگردانی آقای اصغر فرهادی در کارنامه هنری اش شاخص است.
 کارنامه هنری او تنها به موسیقی فیلم خلاصه نمی‌شود و همکاری موفقی با خوانندگانی همچون علیرضا قربانی، محمد اصفهانی، سالار عقیلی، محمد معتمدی، رضا یزدانی و حمیدرضا حامی و نیما مسیحا نیز داشته است. ستار اورکی امروز نماینده ایران در شاخه موسیقی درآکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار است و این نخستین باراست که یک آهنگساز ایرانی به این آکادمی راه پیدا کرده است.
ستار اورکی در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره انتخابش در این آکادمی گفت: «هر ساله بر تعداد اعضای آکادمی علوم و هنرهای سینمایی افزوده می‌شود، البته به‌عضویت درآمدن در این آکادمی دارای سلسله مراتب خاصی است و طبق قوانین این مجموعه، افرادی می‌توانند به‌عضویت در بیایند که دارای رزومه مشخصی باشند. یعنی توانسته باشند درجایزه اسکار اتفاق مهمی رقم بزنند. من نیز به‌دلیل برگزیده شدن دو فیلم آقای اصغرفرهادی در جایزه اسکار توانستم به این آکادمی راه پیدا کنم.» آشنایی و همکاری ستار اورکی با اصغر فرهادی به فیلم «جدایی نادراز سیمین» برمی‌گردد و رضایت کارگردان سبب شد اورکی موسیقی فیلم «فروشنده» را نیز برعهده بگیرد حال سلیقه و دیدگاه‌های این آهنگساز جوان و خوش آتیه با کارگردان با تجربه و شناخته شده ایران بسیار نزدیک شده و به نقطه نظر‌ها و حساسیت‌های فرهادی بخوبی آشناست.
این آهنگساز در ادامه بیان کرد: «بسیار خوشحالم و مفتخرم که به‌عنوان نماینده ایران به عضویت رسمی این آکادمی درآمده‌ام و به‌عنوان داوراین جایزه بزرگ دربخش موسیقی حق رأی خواهم داشت.»  آکادمی علوم وهنرهای سینمایی سازمانی غیردولتی است که در سال ۱۹۲۷ میلادی در ایالات متحده امریکا تأسیس شد. تمامی اعضای آکادمی از پرسابقه‌ترین دست‌اندرکاران صنعت سینما هستند که وظایف این آکادمی، برگزیدن نامزدها و برندگان جوایز اسکاراست. عضویت در آکادمی علوم و هنرهای سینمایی یک بار در سال و با ارسال دعوتنامه‌هایی به تعداد محدودی از صاحبنظران و افراد واجد صلاحیت در جامعه سینمایی ارسال می‌شود ونامزدهای عضویت توسط اعضای فعال آکادمی معرفی می‌شوند و سپس کمیته‌هایی متشکل از نمایندگان برجسته چهارده شاخه آکادمی – کارگردان‌ها، فیلمنامه نویسان، فیلمسازان مستند و... - در مورد صلاحیت آنها رأی می‌دهند. به‌گفته اورکی کسانی می‌توانند در این آکادمی پذیرفته شوند که معمولاً توانسته باشند سهم مهمی در یکی از اتفاقات جایزه اسکار داشته باشند. او افزود: زمانی که فیلم «جدایی نادر از سیمین» برنده جایزه اسکار شد، موسیقی این فیلم نیز در سالن «دالبی» اسکار توسط آهنگساز مشهور هالیودجیمز هورنر اجرا و رهبری شد.»
این آهنگساز درپاسخ به این سؤال که حضور نماینده ایرانی چقدر می‌تواند در معرفی و انتخاب بهتر موسیقی ایرانی مؤثر باشد پاسخ داد: «من تنها حق دادن یک رأی دارم و داوران دیگری هم حضور دارند و تلاش می‌کنم یک اتفاق هنری را به‌صورت واقعی نه با نگاه متعصبانه انتخاب کنم تا اتفاق ناعادلانه‌ای صورت نگیرد.»
امسال از بین معرفی ۸۱۹ نفر در شاخه‌های مختلف به‌عنوان اعضای جدید این آکادمی ستار اورکی آهنگساز در شاخه موسیقی، نرگس آبیار نویسنده و کارگردان در شاخه نویسندگی، سمیرا مخملباف در شاخه کارگردانی و علی عباسی سینماگر ایرانی دانمارکی نیز در شاخه کارگردانی، چهره‌های ایرانی هستند که به عضویت آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار درآمده‌اند. نکته جالب اینکه امسال تنوع نژادی در این نهاد سینمایی بسیار مورد توجه قرار گرفته و حتی افزایش داشته است، تلاشی که از سال ۲۰۱۶ و در سایه اعتراضات با هشتگ اسکارخیلی سفید آغاز شده بود.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: آکادمی علوم و هنرهای سینمایی نماینده ایران جایزه اسکار موسیقی فیلم ستار اورکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۰۷۸۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور نیکی کریمی و حامد بهداد در جمع داوران جشنواره فیلم اقوام

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدعلی باشه‌آهنگر، حامد بهداد، ابوالفضل جلیلی، نیکی کریمی، محمود کلاری، رضا کیانیان و محمدحسین لطیفی، ۱۶ فیلم سینمایی نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی را داوری می‌کنند.

اسامی فیلم‌های سینمایی به این شرح است: «۷۶۰۰» از بهروز باقری، «احمد» از امیرعباس ربیعی، «آپاراتچی» از قربانعلی طاهرفر، «آسمان غرب» از محمد عسگری، «آفتاب گرگ و میش» از محسن دانشور بیری، «بی‌تار» از جمیل رستمی، «پدران» از سالم صلواتی، «خورشید آن ماه» از ستاره اسکندری، «سون‌سوز» از رضا جمالی، «شوماه» از مژگان بیات، «عروسک» از اصغر یوسفی‌نژاد، «عزیز» از مجید توکلی، «کاژه» از مجتبی سعیدزاده، «مسخ نرگس» از حامد علیزاده، «میرو» از حسین ریگی و «نوروز» از سهیل موفق.

نخستین دوره جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی توسط موسسه فرهنگی هنری فصل هنر و بنیاد ایران‌شناسی با شعار «اقوام، ریشه ایران‌زمین» ۲۶ تا ۳۰ اردیبهشت در تهران برگزار می‌شود.

بخش اصلی جشنواره شامل فیلم‌های داستانی سینمایی و کوتاه، مستند، انیمیشن، فیلمنامه و نماهنگ منطبق با موضوع جشنواره است که گستره زیست‌بوم، آیین‌های فرهنگی و مذهبی، سبک زندگی، آداب و رسوم و سنن اقوام ایرانی، تاریخ اقوام، میراث فرهنگی ملموس و ناملموس و ظرفیت‌های گردشگری را در برمی‌گیرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کت چرم معروف آل پاچینو(عکس)
  • قیمت هر شاخه تیرآهن در سال جدید چقدر است؟
  • حضور نیکی کریمی و حامد بهداد در جمع داوران جشنواره فیلم اقوام
  • این صدا برای بچه‌های ایران است/ جزییات یک کنسرت باتربیت!
  • پیام جدید القسام درباره کشته شدن ده‌ها اسیر صهیونیست
  • درآمد میلیون دلاری شبکه‌های ماهواره‌ای از سینمای ایران! چرا و چگونه؟!
  • «پدر قهوه»؛ سریال جدید مهران مدیری درباره چیست؟
  • رزهای تولیدی خراسان جنوبی ۳۷.۵ میلیارد تومان ارزآوری داشت
  • رکورد فروش روزانه سینما شکسته شد
  • بعد از «اسکار» مهران مدیری با «پدر قهوه» در شبکه نمایش خانگی