Web Analytics Made Easy - Statcounter

محدودیت های جدید در شبکه های اجتماعی در حالی اعمال خواهد شد که بیشتر کاربران توییتری در میان احزاب سیاسی ترکیه متعلق به حزب عدالت و توسعه است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری تسنیم، چند روز پیش پس از اظهارات رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در میان اعضای حزب عدالت و توسعه در مورد لزوم کنترل و ایجاد سازوکارهای مناسب برای محدودیت در شبکههای اجتماعی در این کشور، مساله آزادی بیان بار دیگر تبدیل به موضوع روز ترکیه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اردوغان خواستار کنترل فضای مجازی در ترکیه شد

چند روز پیش اردوغان در اجلاسی حزبی با مسئولان حزب عدالت و توسعه از نقاط مختلف کشور با بیان این عبارات که "شبکههای اجتماعی باید نظم و نسقی پیدا کنند. ما خواهان بسته شدن و تحت کنترل قرار گرفتن چنین شبکههایی هستیم. ما پیشنهاد خودمان در این موضوع را تا چند روز دیگر به مجلس ارائه خواهیم کرد"، خبر از احتمال محدودیتها در شبکههای اجتماعی این کشور داد.

اردوغان در سخنرانی خود به صراحت از یوتیوب، توییتر و نتفلیکس نام برده و البته منظور خود را محدود به این 3 شبکه نکرده کلیت شبکههای اجتماعی را در نظر گرفت.

او در ادامه سخنرانی خود بر مساله اخلاق تاکید و عنوان کرد که شبکههای اجتماعی تبدیل به جولانگاهی برای مسائل غیراخلاقی شده است.

اردوغان در سخنرانی دیگری نیز با مخاطب قرار دادن وزارت دادگستری و گروه نمایندگان حزب حاکم در مجلس و سایر نهادهای ذی ربط از آنها خواست تا به وضعیت پرهرج و مرج شبکههای اجتماعی رسیدگی کرده و در مورد مسئولیت حقوقی خود نسبت به عملکردشان در شبکههای اجتماعی زیرساختهای قانونی لازم را تهیه کنند.

او تاکید کرد که بیش از آنکه به "دیگران چه میگویند" بیاندیشد به این که "کشورمان به چه چیزی نیاز دارد" میاندیشد.

اردوغان در ادامه اظهاراتش از احتمال فیلتر و هر گونه اقدامات حقوقی برای مجرمان در شبکههای مجازی خبر داد.

این اظهارات او پس از آن رخ داد که حساب "اسرا اردوغان آلبایراک" دختر اردوغان و همسر برات آلبایراک، وزیر خزانه داری ترکیه مورد حمله قرار گرفته و انواع اهانتها و فحاشیها علیه او انجام شد. پیش از این نیز شخص اردوغان با افتتاح یک کانال یوتیوبی برای خود مورد حمله "dislike" مخالفان قرار گرفته بود.

در حالی که اردوغان در ویدئوی نخست کانال یوتیوبی خود گفته بود "متوجه این نکته هستیم که شبکههای اجتماعی را به دلیل اهمیتی که دارند نمیتوان نادیده گرفت. اگر ما نسبت به این شبکهها نفرتی داشتیم نمیتوانستیم آنها را تا این حد گسترده و تاثیرگذار مورد استفاده قرار دهیم." اما اکنون به سوی محدودسازی این شبکهها پیش رفته است.

بر اساس آنچه رسانههای نزدیک به دولت روز گذشته از مفاد احتمالی قانون ساماندهی به شبکههای اجتماعی منتشر کردند، شبکههای اجتماعی فعال در ترکیه موظف به داشتن دفتر و نمایندگی رسمی در این کشور خواهند بود.

گفته میشود هم اکنون دولت ترکیه وارد مذاکراتی با شرکتهای اینستاگرام، فیس بوک و توییتر شده که دو مورد نخست نظری مثبت به تاسیس دفتر در ترکیه داشته و توییتر از چنین اقدامی خودداری میکند.

حد نصاب لزوم تاسیس نمایندگی در ترکیه برای شبکههای اجتماعی داشتن حداقل یک میلیون کاربر ترک خواهد بود. به بیان دیگر هر شبکه اجتماعی که دارای یک میلیون کاربر ترک باشد موظف به تاسیس نمایندگی در ترکیه و مکلف به پرداخت مالیاتهای قانونی به دولت این کشور شده و در برابر اقدامات غیرقانونی سازمان یافته در آن بستر نیز پاسخگو خواهد بود.

از دیگر مفاد این قانون در نظر گرفتن جریمههای سنگین برای افرادی است که حساب کاربری  فیک ایجاد کنند. افراد صرفاً توانایی داشتن حساب حقیقی و یا حقوقی رسمی خواهند داشت و امکان ایجاد حسابهای متعدد از سوی یک نفر از افراد سلب خواهد شد.

در این مورد حزب حرکت ملی (MHP) نیز با حزب حاکم همصدایی کامل از خود نشان داده و باغچلی و تمام ارکان این حزب و نیز شاخههای جوانان آن موظف به مسدود سازی حسابهای کاربری خود در شبکههای اجتماعی تا اطلاع ثانوی شدهاند.

دو روز پیش سمیح یالچین که از او به عنوان دست راست دولت باغچلی یاد میشود در حساب توییتری خود با اعلام این خبر نوشت: تا زمانی که افتراگران، منافقان و افراد مبتذل از شبکههای اجتماعی پاکسازی نشوند این اقدام ادامه خواهد داشت.

اقدامات حزب حرکت ملی آن هم در عالیترین سطوح آن در حالی است که حزب عدالت و توسعه هنوز به صورت رسمی خواستار کمکی از آنها نشده است.

در مقابل، جناح مخالف اردوغان و حزب عدالت و توسعه این اظهارت او و اقدامات محتمل آتی را حرکتی در راستای کاهش آزادیهای مدنی و آزادی بیان در کشور قلمداد کردهاند.

بسیاری از منتقدین با بیان اینکه حزب حاکم تمام رسانههای تصویری و مطبوعاتی را به دست گرفته و امکان شنیده شدن هیچ صدای جدیدی را نمیدهد، معتقدند اکنون نیز حزب به سوی اعمال محدودیتهایی که چیزی جز تکصدایی در کشور و بستن دهان منتقدین نیست، حرکت میکند.

آنها معتقدند اردوغان در حالی از توهینها به دختر خود عصبی شده که تا پیش از این، ارتش سایبری او از هیچگونه توهین و حملهای به مخالفان خودداری نمیکرد و مشهودترین نمونه حملات آنها حملات به همسر صلاح الدین دمیرتاش بود.

همچنین قدرت نمایی جناح مخالف اردوغان در شبکههای اجتماعی را نیز میتوان در شمار علل ناراحتی اردوغان و تیم همراه او قلمداد کرد.

در هفتههای گذشته لایکها و ریتوییتهای انجام شده در مورد توییتهای علی باباجان که از آن به مانور قدرت باباجان در فضای مجازی عنوان شد، میتواند نمونهای از این وضعیت باشد.

حزب عدالت و توسعه چندی پیش هم با رهبری ماهر اونال، از مقامات بالادستی حزب، کمپین استفاده از دایره سبز و پرچم ترکیه برای کاربران عدالت و توسعهای راه انداخت که البته پس از چند هفته با شکست مواجه شد. هدف از این کمپین هم افزایی کاربران عدالت و توسعهای عنوان شده بود.

پس از تحکم طرفداران حزب عدالت و توسعه بر رسانههای جریان اصلی در ترکیه، در سالهای اخیر شاهد افزایش تعداد تلویزیونهای اینترنتی هستیم که اتفاقاً از حجم طرفداران قابل توجهی نیز برخوردار هستند. 

در ماههای اخیر نیز مصاحبههای متعدد سران احزاب مخالف با این شبکههای اینترنتی نشان دهنده همه گیری جامعه مخاطبان آنها و اهمیت آن است.

از این رو میتوان گفت که شبکههای تلویزیون اینترنتی تبدیل به آلترناتیو قابل توجه در فضای آزادی بیان ترکیه شده است و با اعمال قوانین محدودگر در این عرصهها بی شک فضای آزادی بیان در این کشور محدودتر خواهد شد.

نباید از یاد برد که پیش از این نیز فیلتر چند ساله ویکی پدیا، دستگیریهای گسترده افراد به دلیل توییتهای طرفدارانه از جریانهای تجزیه طلب یا گولنی و حتی در مواردی انتقاد از مقامات باعث انتقادات فراوانی علیه حزب حاکم شده بود.

موضوع محدودیتهای شبکههای اجتماعی از سوی اردوغان در حالی مطرح میشود که بر اساس آمار منتشر شده، حسابهای طرفدار او و یا عضو حزب عدالت و توسعه با 36.5 درصد در مقایسه با سایر احزاب در صدر قرار میگیرند.

پس از حزب عدالت و توسعه با 28.3 درصد حزب حرکت ملی و پس از آن با 21.1 درصد حزب جمهوری خلق و 9.3 حزب دموکراسی خلقها و 4.8 طرفداران حزب خوب حضور دارند.

انتهای پیام/

R1349/P/S8,1414/CT4 واژه های کاربردی مرتبط کشور ترکیه فیلترینگ

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کشور ترکیه فیلترینگ ترکیه فیلترینگ شبکههای اجتماعی حزب عدالت و توسعه حزب حاکم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۰۹۳۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردوغان: عراق درباره آب مطالباتی از ترکیه دارد

اردوغان درباره مسائل مربوط به آب بین عراق و ترکیه گفت: در اینجا نیاز به استفاده منطقی از منابع در مورد آب احساس می شود. عراق از ما در مورد آب مطالباتی دارد. آنچه در این مرحله باید انجام شود، تضمین استفاده پایدار از آب است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در بازگشت از عراق در جمع خبرنگاران به تشریح دستاوردهای سفرش پرداخت.

امیدوارم پ ک ک در عراق گروه تروریستی شناخته شود

وی با اشاره به موضوع امنیت در گفتگوها با طرف عراقی گفت: عراق اخیراً سازمان تروریستی پ.ک.ک را به عنوان یک سازمان غیرقانونی اعلام کرد. ما از این بابت رضایت کشورمان را اعلام کردیم. ما بار دیگر تاکید کردیم که انتظار داریم پ ک ک رسماً یک سازمان تروریستی اعلام شود و حضور آن در عراق پایان یابد. امیدواریم در دوره آینده نتایج عینی این امر را با وضوح بیشتری مشاهده کنیم.

رئیس جمهور ترکیه با اشاره به تفاهمنامه های انجام شده با بغداد نیز اظهار داشت: طرح توسعه راه در راس برنامه های ما قرار داشت. ما با تفاهم نامه چهارگانه ای که امضا کردیم از آستانه حساس دیگری در این زمینه عبور کرده ایم. امیدوارم از این به بعد پیشرفت بیشتری داشته باشیم.

همیشه در کنار ترکمانهای عراق هستیم

اردوغان ادامه داد: در بغداد با رهبران ترکمانهای عراق دیدار کردم. ما به برادران ترکمان خود اعلام کردیم که به عنوان یک کشور و ملت همیشه در کنار آنها هستیم و خواهیم بود.

وی در خصوص احتمال عملیات جدید ترکیه در شمال عراق نیز گفت: برای چشم انداز توسعه عراق و امنیت سرمایه گذاری های بین المللی، ضروری است که این گودال های تروریستی تسطیح شده و آینده ای قابل پیش بینی برای عراق ساخته شود. ما تروریسم را به هر طریقی نابود خواهیم کرد.

عراق درباره آب مطالباتی از ترکیه دارد

رئیس جمهور ترکیه در خصوص بحران آب در منطقه که بین عراق و ترکیه نیز چالش زا شده است، اظهار داشت: در اینجا نیاز به استفاده منطقی از منابع در مورد آب احساس می شود. عراق از ما در مورد آب مطالباتی دارد. آنچه در این مرحله باید انجام شود، ارائه طرح ها و برنامه های جدید مناسب برای تغییر شرایط آب و هوایی جهان و تضمین استفاده پایدار از آب است.

اردوغان ادامه داد: نباید فراموش کرد که ما هم به اندازه آنها مشکل آب داریم. ترکیه غنی از آب نیست و در رده کشورهایی است که دچار تنش آبی هستند. بنابراین اگر نتوانیم برنامه های خود را در مدت کوتاهی اجرا کنیم، ممکن است در تامین آب دچار مشکل شویم. بنابراین، باید اقدامات محتاطانه ای انجام دهیم. شاید بتوان با ارزیابی های انجام شده در این راستا به نقطه مشترکی رسید. بدون بررسی دقیق مسائل فنی و ایجاد سناریوهای آینده نمی توان این مسائل را حل کرد. ترکیه به جای رویکردی احساسی، رویکردی منطقی، آشتی‌جویانه و راه‌حل‌محور در مورد این موضوعات اتخاذ می‌کند.

رئیس جمهور ترکیه همچنین در خصوص وضعیت غزه و حملات رژیم اسرائیل اظهار داشت: مسئله غزه در حال حاضر مهمترین مسئله جهان اسلام است. غزه جایی است که جهان اسلام باید تمرکز کند، برای راه حل. ما به بحث درباره این موضوعات با مقامات حماس و رهبران بسیاری از کشورها ادامه خواهیم داد. این موضوع اولین دستور کار ما است و ما تمام تلاش خود را برای یافتن راه حل ادامه خواهیم داد. همه می توانند این موضوع را نادیده بگیرند یا فراموش کنند، اما ما نمی توانیم چنین رویکردی داشته باشیم.

وی افزود: ما برادران فلسطینی خود از جمله حماس را تنها نخواهیم گذاشت. به همین دلیل تاکنون حدود 45 هزار تن کمک به غزه ارسال کرده ایم. این کمک ها همچنان ادامه دارد و ادامه خواهد داشت. علاوه بر این، ما در حال حاضر در بیمارستان های خود در آنکارا و استانبول در حال مداوای مجروحان هستیم.

درباره خروج رهبران حماس از قطر چیزی نشنیده ام

اردوغان در خصوص احتمال تغییر محل زندگی رهبران حماس و خروجشان از قطر نیز گفت: چنین اطلاعاتی دریافت نکرده ام. فکر نمی کنم امیر قطر چنین اقدامی را انجام دهد. برخورد امیر قطر با آنها همیشه مانند یکی از اعضای خانواده است. من فکر نمی کنم که این نگرش نسبت به آنها در آینده تغییر کند.

هیتلر زمانه، نتانیاهو و همدستانش نمی توانند از پاسخگویی فرار کنند

رئیس جمهور ترکیه با اشاره به اقدامات این کشور علیه اسرائیل در مجامع بین المللی گفت: ما تمام اسناد جنایات اسرائیل را در دادگاه بین المللی دادگستری قرار داده ایم و به این کار ادامه خواهیم داد. ما به افشای حقیقت و صحبت درباره قتل های اسرائیل ادامه خواهیم داد. هیتلر زمانه، نتانیاهو و همدستانش نمی توانند از پاسخگویی فرار کنند. هر چقدر هم فرار کند، ما دنبالش می رویم. قطعاً روزی عدالت از بیگناهان و مظلومان بازخواست خواهد شد. اگر عدالت نپرسد، تاریخ خواهد خواست.

وقت آن است که مسائل بی اساس با ارمنستان را کنار بگذاریم

 

وی درباره اظهارات نخست وزیر ارمنستان و اقداماتش برای کاهش تنش با آذربایجان و ترکیه گفت: اکنون نظم جدیدی در منطقه ایجاد شده است. وقت آن است که مسائل بی اساس را کنار بگذاریم. همیشه بهتر است با واقعیت های زمانه رفتار کنیم تا با داستان های تاریخی ساختگی که هیچ ارتباطی با واقعیت ندارند. حالا پاشینیان هم این را فهمیده است.

رئیس جمهور ترکیه در خصوص استفاده نکردن پاشینیان از واژه نسل کشی نیز گفت: مورخان در درجه اول به آنچه در روند تاریخی رخ داده می پردازند. ما از همان ابتدا در مورد این موضوع بسیار باز بودیم و گفتیم که می توانیم آرشیو خود را باز کنیم و این کار را هم کردیم. اکنون زمان ایجاد نقشه های راه جدید بر مبنای واقعی است. امیدوارم ارمنستان از ظلمتی که دیاسپورا آنها را به بردگی گرفته خلاص کند و مسیر ایجاد آغازهای جدید را برای آینده ای روشن انتخاب کند.

اردوغان افزود: درهای فرصت برای همیشه باز نمی مانند. لازم است تا زمانی که باز است از آن به خوبی استفاده کرد. امیدوارم ارمنستان راه درستی را انتخاب کند و دوران جدیدی آغاز شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رئیس‌جمهور مصر به ترکیه سفر می‌کند
  • ادعای اردوغان: دیگر تجارت گسترده گذشته با اسرائیل را نداریم
  • اردوغان : روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
  • اردوغان: روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
  •  توصیف اردوغان از بغداد جنجال به پا کرد + عکس
  • اسرائیل در تلاش برای لغو دیدار بایدن و اردوغان است
  • اولین نتایج سفر اردوغان به عراق/ تشکیل ستاد عملیات مشترک بین آنکارا و بغداد
  • اردوغان: نتانیاهو مانند هیتلر است
  • اهداف سه‌گانه اردوغان از سفر به عراق چه بود؟
  • اردوغان: عراق درباره آب مطالباتی از ترکیه دارد