Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- پروژه بندر چابهار ایران که با سرمایه گذاری هند در حال توسعه است، شامل یک منطقه آزاد تجاری خواهد شد و همچنین قرار است افغانستان در این منطقه یک شعبه بانکی ایجاد کند. تاریخ انتشار: 09:34 - 14 تير 1399 - کد خبر: ۶۳۴۳۸۳

خبرگزاری میزان - بنابرگزارش رسانه‌های هند، شورای نگهبان ایران با ایجاد یک منطقه آزاد تجاری در بندر چابهار موفقت کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این راستا، یک یاداشت تفاهم میان سازمان بنادر ایران و مقامات منطقه آزاد تجاری برای اجرایی کردن قوانین و مصوبات مناطق آزاد تجاری در بندر چابهار امضا شده است.

آرون کومار گوپتا رییس سازمان بنادر جهانی هند گفت: ایجاد یک منطقه آزاد در بندر چابهار حمل و نقل کالا و بار در این بندر را افزایش خواهد داد.

وی افزود: بانک مرکزی ایران به بانک غضنفر افغانستان برای ایجاد یک شعبه بندر چابهار مجوز صادر کرده است. این امر می‌تواند به افزایش تجارت در چابهار کمک کند.

سازمان بنادر جهانی هند از سال ۲۰۱۸ تاکنون کنترل دو اسکله در بندر شهید بهشتی چابهار را بر عهده داشته است.
گوپتا توضیح داد: صادرات به افغانستان از طریق بندر چابهار از سال ۲۰۱۹ آغاز شد. از آن زمان تاکنون این صادرات رشد بسیار خوبی داشته است.

ارسال نخستین محموله ترانزیتی از بندر چابهار به هند
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: برای نخستین بار یک محموله ترانزیتی از بندر شهیدبهشتی چابهار در راستای توافق سه جانبه هند، افغانستان و ایران به هندوستان ارسال شد.

بهروز آقایی اظهار داشت: کشتی کانتینربر هیزل تعداد ۳۰ دستگاه کانتینر یخچالی و ۹ دستگاه کانتینر معمولی که همه آن‌ها حاوی محموله‌های ترانزیتی از مبدا کشور افغانستان به مقصد بنادر موندرا و ناواشیوا بودند بارگیری و به همراه ۲۸ دستگاه کانتینر خالی به هند ارسال شد.

آقایی افزود: ۱۴ کشتی اختصاصی در ۲ سال اخیر برای حمل کالای اساسی افغانستان به بندر شهیدبهشتی چابهار وارد شده که تنها پنج کشتی حامل گندم اهدایی دولت هندوستان به این کشور امسال وارد این بندر شده است.

سرمایه گذاری هند در بندر چابهار
دولت هند در برنامه بودجه سال ۲۰۲۰-۲۰۲۱ خود که به پارلمان این کشور ارائه شد، بودجه اختصاص یافته به پروژه بندر چابهار را در مقایسه با سال گذشته دو برابر افزایش داد.

نشریه پرینت نوشت: در بودجه اعلام شده برای وزارت امور خارجه هند، ۱۰۰ کرور روپیه (معادل تقریبی یک میلیارد روپیه یا ۱۴ میلیون و ۱۰ هزار دلار) برای توسعه بندر چابهار ایران در نظر گرفته شده است.

افزایش بودجه پروژه بندر چابهار در زمانی که تنش‌ها میان ایران و آمریکا بسیار افزایش یافته است، نشان دهنده اهمیت این پروژه برای هند و همچنین تعهد دهلی نو برای تکمیل بندر چابهار است.

آمریکا برای توسعه بندر چابهار به هند یک معافیت از تحریم‌های ایران داده است. در ماه دسامبر سال گذشته رسانه‌های هندی اعلام کردند که آمریکا یک تضمین کتبی به هند ارائه کرده است که بر اساس آن هند می‌تواند برای خرید تجهیزات در بندر چابهار اقدام کند.

نیرمالا سیتارمان وزیر اقتصاد هند در ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ پس از دیدار با استیون مانچین وزیر خزانه داری آمریکا در دهلی نو اعلام کرد که هند برای ادامه تجارت با افغانستان به بندر چابهار ایران احتیاج دارد.

بندر چابهار ایران به دلایل مختلف برای هند اهمیت زیادی دارد و مهمترین دلیل آن موقعیت راهبردی این بندر است. هند با ادامه اختلافات با کشورهای همسایه خود از جمله پاکستان و چین، تصمیم گرفته است تا یک مسیر جدید برای دسترسی به کشورهای غرب و آسیای مرکزی ایجاد کند و منافع خود را در افغانستان محسور در خشکی گسترش دهد.

فاز اول این بندر در ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ با حضور حسن روحانی رئیس جمهور ایران و نمایندگانی از هند و سایر کشورهای منطقه افتتاح شد.

بیشتر بخوانید: تظاهرات ساکنان اراضی اشغالی علیه طرح الحاق کرانه باختری جروزالم پست: هماهنگی ایران و ترکیه برای مقابله با تل آویو است

بندر چابهار که در دریای عمان قرار گرفته است دسترسی هند به افغانستان از طریق دریا را آسان می‌کند. دولت هند متعهد به سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری برای توسعه چابهار و همچنین سرمایه گذاری ۱. ۵ میلیارد دلاری برای ساخت مجموعه‌ای از جاده‌ها و راه آهن شده است.

/انتهای پیام/

ایرنا

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: هند منطقه آزاد تجاری بندر چابهار بندر چابهار ایران منطقه آزاد تجاری بندر چابهار سرمایه گذاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۰۹۴۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عبور محموله تجاری ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه تهران

به گزارش خبرگزاری مهر، با وجود عدم اخذ مجوزات لازم و عدم هماهنگی با راه آهن جمهوری اسلامی، ۱۰ واگن محموله صادراتی کشور افغانستان به ترکیه که لکوموتیو آن توسط مجموعه موسوم به کنسرسیوم جدا شد و در مرز شمتیغ رها شده بود، روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت، توسط راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و با همراهی مرزبانی کشور به سمت مرز رازی در غرب کشور حمل شد.

همچنین راه آهن جمهوری اسلامی ایران، آمادگی خود را جهت حمل قطار دوم محموله تجاری پس از انجام تشریفات گمرکی و مرزبانی توسط صاحبان بار و شرکت فورواردر اعلام می‌کند.

در پی اطلاع رسانی‌های گذشته تاکید می‌شود که متأسفانه مجموعه موسوم به کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان، بدون طی روال قانونی اعم از اخذ مجوزات مرزبانی و گمرک و همچنین عدم اخذ مجوز از راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان متولی حمل‌ونقل ریلی کشور، اقدام به ارسال تعدادی واگن با محموله تجاری به مرز شمتیغ و سپس رها کردن این ۱۰ واگن در شمتیغ کرد و کوشید با فشارهای رسانه‌ای و توسل به برخی ادعاهای بعضاً کذب، نسبت به عبور این بار از مسیر ریلی جمهوری اسلامی ایران اقدام کند.

در این راستا راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به‌رغم ناپختگی و بی صداقتی صورت گرفته از سوی کنسرسیوم، با لحاظ کردن مصالح ملی و با حسن نیت، حمل بخش اول محموله تجاری را روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت آغاز کرد و این محموله روز گذشته (شنبه ۱۵ اردیبهشت) از تهران نیز عبور نموده و اکنون در مسیر مرز رازی واقع در شمال غرب کشور است. همچنین راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود جهت حمل محموله تجاری بعدی را پس از کسب مجوزات لازم از سوی مراجع ذیربط از جمله مرزبانی و گمرک اعلام می‎‌کند.

راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، تأکید می‌کند برقراری خط دائمی تبادلات تجاری ریلی با کشور افغانستان به ایران مستلزم انجام اصلاحات لازم بر روی خطوط ریلی افغانستان جهت رسیدن به استانداردهای مورد نیاز و همچنین انجام روال اداری و تشریفات قانونی لازم شامل اخذ مجوزهای مربوطه از مرزبانی، گمرک و راه‌آهن توسط فورواردرها خواهد بود.

راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در راستای سیاست دولت سیزدهم مبنی بر توسعه ارتباط با همسایگان، ضمن تأکید مجدد بر تمایل خود برای گسترش هرچه بیشتر حمل ریلی محموله‌های تجاری کشور افغانستان به صورت صادرات، واردات یا ترانزیت آمادگی خود جهت کمک به بهسازی و بازسازی خطوط مربوطه و تسریع در برقراری مبادلات تجاری ریلی میان دو کشور ایران و افغانستان را اعلام می‌دارد.

کد خبر 6097908

دیگر خبرها

  • بارگیری غیراستاندارد محموله افغانستان توسط کنسرسیوم ریلی+عکس
  • محموله تجاری ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه راه‌آهن تهران عبور کرد
  • عبور محموله تجاری ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه تهران
  • ۱۰ واگن جدا شده محموله های ترانزیتی افغانستان به مرز رازی رسید
  • بار ترانزیتی افغانستان به ترکیه از تهران گذشت/ آمادگی راه‌آهن برای حمل محموله‌های بعدی
  • منطقه آزاد چابهار در مسیر ساخت نیروگاه خورشیدی
  • شکوفایی صنعت همدان با ایجاد بندر خشک
  • بندر شهید بهشتی ـ چابهار
  • آمادگی شهرداری زلنودولسک روسیه برای ایجاد مرکز تجاری ایران
  • بحران آب در مغان جدی است