Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-27@02:27:02 GMT

روز قلم و جايگاه آن

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۱۰۳۷۸

روز قلم و جايگاه آن

خبرگزاری آریا- صرفاً یک نوشته نیست بلکه یک نوشته آگاهی‌بخش است که افق‌ها و تأملات فکری جدیدی را بر روی خواننده و مخاطب باز می‌کند.

در تقویم ما روز 14 تیرماه به عنوان روز قلم نامگذاری شده است.
اهمیت قلم چیست؟ جایگاه قلم چیست؟ نقش قلم چیست؟ کارکرد قلم چیست؟
دست به قلم بُردن بایستی منجر به آگاهی‌بخشی شود؛ دست به قلم بردن می‌بایست به ترویج انسانیت و اخلاق در جامعه منجر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


قلم، صرفاً یک نوشته نیست بلکه یک نوشته آگاهی‌بخش است که افق‌ها و تأملات فکری جدیدی را بر روی خواننده و مخاطب باز می‌کند.
قلم فقط به دنبال چیستی رویدادها نیست بلکه به دنبال چرایی آنها نیز می‌رود.
قلم حتی در شکل نوشتاری نیز به دنبال آموزش نگارش زبان و ادبیات فارسی است؛ پس، قلم یک جایگاه آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و انسان‌سازی دارد.
بدین روی، جایگاه و منزلت قلم، یک جایگاه سطحی، معمولی و عادی نیست بلکه یک جایگاه عمیق، اثرگذار، هدایت‌گر، انسان‌ساز و جامعه‌ساز باید باشد.
شأن و منزلت قلم تا جایی است که در قرآن کریم سوره‌ای به نام سوره قلم، نامگذاری شده است: « ن وَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُونَ: ن، سوگند به قلم و آنچه می‌نویسد».
پس، آنچه قلم می‌نویسد بایستی اطلاع‌رسانی دقیق و واقع‌بینانه، تحلیل چرایی موضوعات براساس مستندات، نویسندگی آگاهی‌بخش، اخلاق‌مداری، مسئولیت‌پذیری اجتماعی، رعایت انصاف در نوشتار، پرهیز از توهین کردن به دیگران، دوری جستن از تهمت زدن به افراد، ترویج فضائل اخلاقی، انسانی و مدنی در جامعه باشد (هدایت‌گری به سوی جامعه‌سازی از نوع مدینه فاضله).
قلم و آنچه می‌نویسد یک دانشگاه است که نقش آن انسان‌سازی، جامعه‌سازی و روشنگری است.
اینجاست که قلم، کارکرد تعهد و مسئولیت‌پذیری اجتماعی دارد و نمی‌تواند نسبت به رویدادها و پدیده‌های اجتماعی و مشکلات و مطالبات مردم، بی‌تفاوت باشد.
از این روست که قلم و آنچه می‌نویسد بایستی در مسیر مطالبه‌گری برای رفع مشکلات، معضلات و چالش‌های جامعه باشد. 
پس، جایگاه، منزلت و شأن قلم و آنچه نوشته می‌شود یک جایگاه والا، مطالبه‌گر، فضیلت‌گرا و هدایت‌گرست. 
فرارسیدن 14 تیرماه، روز قلم را به همه فعالان عرصه مهم و اثرگذار قلم استان لرستان، شادباش می‌گویم.

✍ شهرام شرفی: فعال عرصه قلم.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: روز قلم 14 تیر لرستان قلم و آنچه یک جایگاه نیست بلکه قلم چیست یک نوشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۱۰۳۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دادستانی انتظامی قضات جوان، مومن و متعهد را به جامعه معرفی می کند 

به گزارش جام جم آنلاین کرمان؛ حجت الاسلام والمسلمین جعفر قدیانی، در آیین تکریم و معارفه رییس جدید نظارت و ارزشیابی در جمع قضات شهر کرمان ضمن قدردانی از زحمات قضات استان کرمان اظهار داشت: کرمان مزین است به نام سیدالشهدای جبهه مقاومت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و امروز اگر نیروهای مسلح ما در اوج اقتدار در منطقه و جهان هستند به برکت خون این شهید والامقام و هزاران شهید دیگر است. 
 
وی به عملیات غرور آفرین سپاه و نیروهای مسلح علیه رژیم غاصب صهیونیستی اشاره کرد و گفت: در تاریخ اسلام و پس از حیات امامان معصوم(ع) شیعه هیچ وقت به اندازه امروزعزت نداشته است این نعمتی که است که به برکت انقلاب اسلامی، اندیشه های حضرت امام خمینی (ره) و رهبری حضرت آیت الله امام خامنه ای (مدظله العالی) تحقق یافته است و شیعه به این جایگاه رسیده است.
 
حجت الاسلام قدیانی، خطاب به قضات جوان گفت: خوب است گاهی به گذشته خود مراجعه کنیم و جایگاه کشورمان درسطح جهانی و بین المللی و وضعیت آن زمان را با پیشرفت های اکنون مقایسه کنیم، بیش از 45 سال از انقلاب اسلامی می گذرد و تعداد زیادی از جمعیت کشور جوانانی هستند که قبل از انقلاب را ندیده اند و کسانی که قبل از انقلاب را دیده اند نیز گاهی یادشان می رود، قبل از انقلاب کجا بوده ایم و الان کجا هستم.

وی، افزود: این عظمت برای انقلاب اسلامی نیست که با موشک و پهپاد به رژیم صهیونیستی و امریکا پاسخ داده شود و آنها هیچ کاری نتوانستند انجام دهند؟ این عظمت برای ایران اسلامی است که کشورهای ابرقدرت  به دنبال خرید پهبادهای ایرانی هستند؟
 
این مقام عالی قوه قضاییه گفت: در دل تحریم ها نیروهای مسلح ما موفق به ساخت مدرنترین موشک های کروز و بالستیک نقطه زن شده اند و باید بپذیریم که علیرغم همه مشکلات و سختی ها،کشور رو به پیشرفت است.
 
دادستان انتظامی قضات کشورگفت: حفظ شان و جایگاه قضات و همچنین معرفی قضات شجاع،مومن و متعهد به جامعه در دستور کار دادستانی انتظامی قضات کشور قرار دارد و قدردان زحمات شبانه روزی قضات و کارمندان پرتلاش دردستگاه قضایی هستیم. 

گفتنی است در این آئین از خدمات غلامعباس مبشری تقدیر و مختار شمس الدین، مستشار دادگاه تجدیدنظر استان کرمان به سمت رییس جدید نظارت و ارزشیابی قضات دادگستری کرمان منصوب شد.

دیگر خبرها

  • تاکیدامام جمعه بوکان براهمیت نقش و جایگاه معلمان و کارگران در جامعه
  • معلمان سکانداران علمی جامعه هستند
  • دادستانی انتظامی قضات جوان، مومن و متعهد را به جامعه معرفی می کند 
  • «امیدآفرینی» بهترین اسلحه برای مبارزه در جنگ ترکیبی دشمن است
  • دادستانی انتظامی قضات جوان، مومن و متعهد را به جامعه معرفی می کند
  • بانوان در نظام و انقلاب اسلامی جایگاه ویژه ای دارند
  • امروز موزه‌ها زیربنا و زیرساخت توسعه هستند/اهمیت جایگاه موزه‌ها در دانشگاه‌های کشور
  • شورای آموزش و پرورش بازوی اصلی دستگاه تعلیم و تربیت است
  • قانون نانوشته!
  • دستگیری ۷۰ سارق و کشف ۵۰۰ موبایل مسروقه در پایتخت