Web Analytics Made Easy - Statcounter

فناوری هوش مصنوعی طی دهه گذشته پیشرفت قابل‌توجهی داشته و به صنایع مختلف و زندگی روزمره انسان‌ها نفوذ کرده‌است. در این گزارش به مرور برخی از کاربردهای این فناوری می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، یکی از مزایای هوش مصنوعی (AI) این است که به ما کمک می‌کند مشکلات موجود در یک جامعه را از منظر دیگری مشاهده کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه هیاهوی زیادی درباره سوءاستفاده از هوش مصنوعی وجود دارد، اما نباید از روش‌های بسیاری که می‌توان از هوش مصنوعی برای حل مسائل مختلف، درمان، بهینه‌سازی و غیره استفاده کرد، غافل باشیم. امروزه مسائل جهانی پیچیده و بسیاری وجود دارد که هوش مصنوعی می‌تواند به‌عنوان یک ابزار ارزشمند و هوشمند، راه‌حل‌هایی برای مشکلات آزاردهنده در اختیار ما قرار دهد.

در ادامه 10 مورد از بهترین خدمات هوش مصنوعی را بررسی می‌کنیم.

غربالگری سرطان

امروزه از هوش مصنوعی با الگوریتم‌های یادگیری عمیق، در مراقبت‌های بهداشت و درمان استفاده می‌شود.
به‌طور خاص، قابلیت تصویربرداری هوش مصنوعی برای شناسایی و غربالگری سرطان ازجمله سرطان پستان نویدبخش است. همچنین از هوش مصنوعی برای پیش‌بینی پیشرفت بیماری‌ها در یک شبکه درمانی استفاده می‌شود.

گروهی در مرکز درمانی Mount SinaiT از الگوریتم‌های هوش مصنوعی مبتنی بر یادگیری عمیق، برای پیش‌بینی پیشرفت بیماری‌ها ازجمله سرطان‌های کبد، روده و پروستات استفاده کردند که با دقت 94درصدی همراه بود. به لطف تحقیقات منتشرشده در زمینه سرطان، آزمایش‌های بالینی و تولید دارو، داده‌های زیادی وجود دارد که در هوش مصنوعی قابل بررسی بوده و سپس برای تصمیم‌گیری در مورد مراقبت‌های بهداشت و درمان به انسان‌ها کمک می‌کند.

نجات زنبورها

پروژه جهانی زنبورعسل (The World Bee Project) که توسط یک شرکت خصوصی انگلیسی را‌ه‌اندازی شده است، از هوش مصنوعی برای نجات زنبورها استفاده می‌کند. جمعیت جهانی زنبورها روبه‌زوال است و این خبر بدی برای سیاره زمین و تأمین مواد غذایی بشر است.

این پروژه در همکاری با شرکت اوراکل، امیدوار است با جمع‌آوری داده‌ها از طریق سنسورهای اینترنت اشیاء، میکروفون‌ها و دوربین‌های موجود در کندو‌ها، بتواند زنده‌ماندن زنبورها و کمک به رشد آنها را بهبود بخشد. سپس داده‌های جمع‌آوری‌شده در سرویس‌های ابری بارگذاری شده و توسط هوش مصنوعی تجزیه‌وتحلیل می‌شوند. از این طریق الگوها یا روندهایی که می‌توانند مداخلات اولیه را برای کمک به زنده ماندن زنبورها هدایت کنند، تجزیه‌وتحلیل می‌شوند. درنهایت، هوش مصنوعی باعث می‌شود که اطلاعات آنی در مقیاس جهانی به اشتراک گذاشته شود و اقداماتی برای نجات زنبورها صورت گیرد.

ابزاری برای افراد معلول

یکی دیگر از کاربردهای هوش مصنوعی کمک به افراد معلول و ناتوان است. شرکت هواوی از هوش مصنوعی و فناوری واقعیت افزوده برای ایجاد اپلیکیشن StorySign استفاده کرد. StorySign برنامه‌ای رایگان برای تلفن همراه است که به کودکان ناشنوا کمک می‌کند با ترجمه متن به زبان علامت، بتوانند متون مختلف را بخوانند.

این شرکت همچنین وسیله‌ای با کاربرد آسان و مقرون‌به‌صرفه به‌نام Track.Ai ایجاد کرده است که می‌تواند اختلالات بینایی در کودکان را شناسایی کند. بنابراین قبل از بروز اختلالاتی که باعث کوری می‌شود، می‌توان درمان را آغاز کرد.

برنامه هوش مصنوعی دیگری که توسط هواوی ساخته شده است، احساسات را به صداهای کوتاه و ساده ترجمه می‌کند. این برنامه برای کمک به افراد نابینا ساخته‌شده تا احساسی را که در چهره شخص صحبت‌کننده مشاهده می‌کند، ارزیابی کرده و به فرد نابینا منتقل کند. این اپلیکیشن با استفاده از دوربین پشت تلفن‌همراه بینی، دهان، ابروها، چشم‌ها را ارزیابی کرده تا ویژگی‌ها و احساس صورت مانند عصبانیت، ترس، انزجار، غم و اندوه، خوشحالی و تعجب را بیان کند.

تغییرات آب‌وهوا

با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان در حل یکی از بزرگ‌ترین مسائل جهان، پیشرفت چشمگیری ایجاد کرد.
تغییرات آب‌وهوایی یک مشکل عظیم است، اما چندین مدیر متفکر در هوش مصنوعی و یادگیری ماشین معتقدند که این فناوری ممکن است قادر به مقابله با آن باشد.

یادگیری ماشین می‌تواند انفورماتیک (داده‌ورزی) اقلیم را بهبود بخشد. 30 مدل آب‌وهوا که توسط "هیئت بین‌دولتی تغییر اقلیم" استفاده می‌شود، توسط الگوریتم‌های یادگیری ماشین بهبود یافته است.

هوش مصنوعی همچنین می‌تواند به آموزش و پیش‌بینی تأثیر تغییرات آب‌وهوا در مناطق مختلف کمک کند. محققان مؤسسه الگوریتم‌های یادگیری مونترال (MILA) از (شبکه‌های مخالف مولد (GAN) برای شبیه‌سازی آسیب طوفان‌های شدید و بالا آمدن سطح دریا استفاده می‌کنند.

حفاظت از حیات‌وحش

کاربرد دیگر هوش مصنوعی برای سیاره زمین، تلاش‌های مربوط به حفاظت و حراست از حیات‌وحش است و این امکان را برای محافظت‌کنندگان فراهم می‌کند تا داده‌ها را به‌راحتی تجزیه‌وتحلیل کنند.

گروهی از محققان دانشگاه هاوایی طی پروژه‌ای، با استفاده از هوش مصنوعی 600 ساعت صوت را تجزیه‌وتحلیل کردند تا تعداد برخوردهای اتفاق افتاده بین پرندگان و خطوط برق را تشخیص دهند.

در تلاشی دیگر برای متوقف ساختن کاهش گونه‌های در معرض خطر با استفاده از هوش مصنوعی، مرکز تحقیقات مصنوعی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، از یک پهپاد برای شناسایی شکارچیان و مکان‌یابی حیوانات استفاده می‌کند. داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط پهپادها به‌وسیله ابزارهای یادگیری ماشینی، برای پیش‌بینی شکارچی و فعالیت حیوانات، تجزیه‌وتحلیل می‌شوند.

شرکت‌های Wild Me و مایکروسافت از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند تا با تجزیه‌و‌تحلیل عکس‌هایی که افراد در اینترنت بارگذاری می‌کنند، به‌طور خودکار عمل شناسایی، ورود و ردیابی حیوانات در معرض خطر مانند نهنگ‌ها را انجام دهند.

مبارزه با قحطی جهانی

یکی از مناسب‌ترین ابزارها برای مبارزه با پایان بحران گرسنگی در جهان، هوش مصنوعی است. این ابزار می‌تواند میلیون‌ها "نقطه داده" را تجزیه‌وتحلیل کرده تا به تعیین محصول مناسب، توسعه بذر، به حداکثر رساندن بازده فعلی و کنترل دقیق مواد علف‌کُش کمک کند.

درحال حاضر برنامه‌های کاربردی بسیاری در حال استفاده هستند، اما موردی که در اینجا ذکر می‌کنیم "سیستم هشداردهنده پیش‌آگاهی تغذیه" (NEWS) است. این سیستم با استفاده از یادگیری ماشین و داده‌های بزرگ مناطقی که به دلیل نارسایی محصول در معرض خطر کمبود مواد غذایی، افزایش قیمت موادغذایی و خشک‌سالی هستند، شناسایی می‌کند.

کاهش نابرابری و فقر

یکی از انتقادات مربوط به الگوریتم‌های هوش مصنوعی، گرایش و سوگیری انسانی است که می‌تواند از طریق الگوریتم‌های مورب یا مجموعه داده‌های آموزشی معرفی شود، اما هوش مصنوعی درواقع می‌تواند به کاهش نابرابری‌ها کمک کند. برای مثال پروژه Aquitas دانشگاه شیکاگو و Fairness 360 دانشگاه آی.بی.ام ابزارهای رایگانی هستند که می‌توانند تبعیض را پیگیری و تصحیح کنند. دانشگاه آی.بی.ام علاوه بر این، از دستگاهی مبتنی بر هوش مصنوعی برای غلبه بر بی‌سوادی استفاده می‌کند. همچنین یک برنامه ویرایشگر متن هوشمند که توصیفات شغلی را ارزیابی می‌کند، به یک ناشر کمک کرد تا درصد زنان استخدام‌شده در شرکت خود را افزایش دهد.

در موردی دیگر، کالج لندن از هوش مصنوعی، براساس تصاویر خیابانی از شرایط زندگی در شهرها، برای شناسایی نابرابری استفاده می‌کند؛ با این هدف که استفاده نهایی این اطلاعات بتواند اوضاع را بهبود بخشد. همچنین در یک پروژه دانشگاه استنفورد، هوش مصنوعی تصاویر ماهواره‌ای را برای پیش‌بینی مناطق فقر، که می‌تواند در تخصیص کمک‌های اقتصادی تأثیر بگذارد، تجزیه‌وتحلیل می‌کند.

کشف اخبار جعلی

اگرچه هوش مصنوعی می‌تواند "اخبار جعلی" را به سمت توده مردم سوق دهد، اما برخی شرکت‌ها مانند گوگل و مایکروسافت از هوش مصنوعی (یادگیری ماشین و پردازش زبان طبیعی) برای ارزیابی خودکار صحت‌وسقم مقالات، استفاده می‌کنند. فیس‌بوک نیز باتوجه به تریلیون‌ها پستی که در سراسر جهان منتشر می‌شود، باید آنها را نظارت کند. بنابراین این شرکت از هوش مصنوعی برای یافتن کلمات و الگوهایی استفاده می‌کند که بتواند خبر جعلی را نشان دهد.

علاوه بر فیس‌بوک، امروزه بسیاری از وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی از ابزارهای هوش‌مصنوعی برای تجزیه‌وتحلیل محتواها استفاده می‌کنند.

ارزیابی تصاویر پزشکی

امروزه از هوش مصنوعی در جهات مختلفی برای بهبود سیستم مراقبت‌های بهداشت و درمان استفاده می‌شود.

زیمنس Healthineers یک شرکت پیشرفته پزشکی است که هوش مصنوعی را در بسیاری از فناوری‌های نوآورانه خود ادغام می‌کند. یکی از این فناوری‌ها AI-Rad Companion.4 است؛ یک دستیار رادیولوژیست که مطالعه و سنجش تصویربرداری پزشکی را انجام می‌دهد. همچنین هوش مصنوعی با تقویت بررسی تصویربرداری پزشکی، به کاهش حجم کار رادیولوژیست‌ها کمک می‌کند. نوآوری دیگر این شرکت AI-Pathway Companion5 است. این ابزار بینش‌هایی از آسیب‌شناسی، تصویربرداری، آزمایشگاه و ژنتیک را برای هر بیمار ارائه کرده و مراحل بعدی را براساس داده‌ها پیشنهاد می‌کند.

بهبود امکانات موجود

مرکز هوش مصنوعی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی طی پروژه‌ای از هوش مصنوعی استفاده می‌کند تا بفهمد در صورت وقوع زلزله، چگونه آب موردنیاز شهر لس‌آنجلس را تأمین کند.

ازآنجاکه زیرساخت‌های شهری در حال کهنه شدن است، این پروژه باهدف شناسایی مناطق استراتژیک برای بهسازی شبکه لوله‌ها انجام می‌شود؛ به‌طوری‌که زیرساخت‌های مهم (مانند بیمارستان‌ها، آتش‌نشانی و مراکز پلیس) برای ارتقاء لوله‌های مقاوم در برابر زلزله در اولویت قرار دارند. برای حل این مشکل هوش مصنوعی با شبیه‌سازی سناریوهای مختلف، بهترین راه‌حل را برای آن پیدا می‌کند.

اگرچه در سراسر دنیا عده‌ای با به‌کارگیری فناوری هوش مصنوعی مخالفت کرده و مدعی هستند معایب آن بیشتر از مزایای آن است، اما این فناوری با پیشرفت قابل‌توجهی که در دهه اخیر داشته، باعث شده در صنایع و ‌حوزه‌های مختلف و حتی زندگی روز‌مره انسان نفوذ کند و با نشان‌ دادن خدمات و تأثیرات مثبت خود، زندگی بشر را بهبود بخشد.

انتهای پیام/4112/

 

منبع: آنا

کلیدواژه: سرطان هوش مصنوعی کاهش فقر حیات وحش اخبار جعلی تصویربرداری پزشکی کاربرد هوش مصنوعی استفاده از هوش مصنوعی هوش مصنوعی استفاده می کنند تجزیه وتحلیل استفاده می شود هوش مصنوعی یادگیری ماشین برای پیش بینی بهبود بخشد هوش مصنوعی داده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۱۲۲۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز عملیات احداث زمین چمن مصنوعی در خضرآباد

پرهیزگاربخشدار خضرآباد با اشاره به اهتمام جدی در توسعه زیرساخت‌های ورزشی گفت: راه‌اندازی و احداث اماکن ورزشی در همه نقاط، زمینه‌ساز ارتقای فرهنگ ورزش همگانی، سلامت و تندرستی مردم است و بی‌شک افزایش سرانه ورزشی این منطقه موجب ارتقای سطح سلامت و تندرستی اهالی ورزش دوست می‌شود.

وی افزود: برای ساخت این مجموعه ورزشی مبلغ ۱۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات مصوبات سفر نماینده مردم یزد، اشکذر و زارچ به بخش خضرآباد، فرمانداری و اداره ورزش و جوانان شهرستان اشکذر هزینه خواهد شد.

پرهیزگار ادامه داد: زمین چمن مصنوعی شهید امینی برای استفاده مشترک جوانان روستا‌های مرزانک، دربرز و کمال آباد ساخته می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • نجات ۹ قطعه کبک وحشی از شکارچیان متخلف در سقز
  • چالش‌های زیست‌محیطی در توسعه هوش مصنوعی
  • آغاز عملیات احداث زمین چمن مصنوعی در خضرآباد
  • دستیار هوشمند خانگی/ هوش مصنوعی چگونه به خانه‌داری کمک می‌کند؟
  • هوش مصنوعی بی طرف نیست ؛ چشم بسته در جنگ شلیک می کند
  • افتتاح زمین چمن مصنوعی شهر جورقان
  • حفاظت از حیات وحش مناطق آزاد نیازمند اجرای قرق اختصاصی است
  • اینترنت فورجی به قمر زمین می‌رود
  • هوش مصنوعی چگونه به معماران و طراحان کمک می‌کند؟
  • احداث نخستین زمین چمن مصنوعی در ایلام