Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-26@03:16:33 GMT

ساخت واکسن کرونا نهایی می شود + زمان ورود به ایران

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۱۵۶۰۰

ساخت واکسن کرونا نهایی می شود + زمان ورود به ایران

بیش از ۱۴۰ تیم از محققان برای ساخت واکسن کرونای ایمن و اثربخش در حال رقابت هستند.

‌به گزارش ایمنا، اگرچه ما می‌توانیم شیوع ویروس کرونا را از طریق قرنطینه و دیگر تدابیر فاصله گذاری اجتماعی کاهش دهیم، و دانشمندان نیز در حال ساخت داروهایی برای درمان علائم بیماری کووید ۱۹ هستند، تنها راه جلوگیری کامل از ابتلاء به ویروس کرونا واکسن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ساخت واکسن کرونا

محققان از سراسر جهان برای تولید یک واکسن در برابر کووید ۱۹ ساخت بیش از ۱۴۰ واکسن کرونا را در مرحله آزمایش دارند که از سوی سازمان جهانی بهداشت (WHO) پیگیری می‌شوند.

واکسن‌ها به طور معمول نیازمند سال‌ها تست و زمان اضافی برای تولید در مقیاس بزرگ هستند اما دانشمندان امیدوارند که یک واکسن ویروس کرونا را در عرض ۱۲ تا ۱۸ ماه بسازند.

واکسن از ویروس یا بخشی از آن تقلید می‌کند. واکسن‌ها سیستم ایمنی بدن فرد را تحریک می‌کنند تا آنتی بادی بسازد و باید استانداردهای ایمنمی بالاتری نسبت به داروهای دیگر داشته باشند زیرا به میلیون‌ها افراد سالم تزریق می‌شوند.

آمار ساخت واکسن کرونا

واکسن‌های پیش بالینی (واکسن‌های ی که هنوز در آزمایش‌های انسانی وجود ندارند): ۱۲۹

فاز ۱ (واکسن‌هایی که در آزمایش‌های ایمن در مقیاس کوچک انجام می‌شوند): ۱۵

فاز ۲ (واکسن‌هایی که در آزمایش‌های ایمن به شکل مبسوط انجام می‌گیرند): ۹

فاز ۳ (واکسن‌هایی که در آزمایش‌های ثمربخش و در مقیاس بزرگ انجام می‌شوند ):۲

واکسن‌های تأیید شده (واکسن‌هایی که برای استفاده عمومی تأیید شده باشند): ۰

روند ساخت واکسن کرونا

در مرحله پیش بالینی، واکسن کرونا را به حیوانات می‌دهند تا ببینند که آیا واکسن واکنش ایمنی حیوان را تحریک می‌کند یا نه.

در مرحله ۱ از آزمایش بالینی، واکسن کرونا به گروه کوچکی از افراد داده می‌شود تا مشخص کند که آیا این واکسن ایمن است یا خیر و بیشتر در خصوص پاسخ ایمنی که بدن به واکسن می‌دهد اطلاعات کسب کنند.

در مرحله ۲، واکسن کرونا به صدها نفر داده می‌شود تا دانشمندان بتوانند درباره ایمنی و میزان مصرف آن اطلاعات دقیق‌تری کسب کنند.

در مرحله ۳، واکسن کرونا به هزاران نفر داده می‌شود تا ایمنی، عوارض جانبی و اثربخشی خود را به طور کامل تأیید کنند. این آزمایش‌ها شامل یک گروه کنترلی است که به آنها ماده شبه دارو داده می‌شود.

چند نمونه از واکسن‌های کرونا در حال ساخت دانشگاه آکسفورد:

واکسن دانشگاه آکسفورد از طریق ویروس شامپانزه که حامل واکسن است، آزمایش می‌شود. حامل واکسن حاوی کدهای ژنتیکی پروتئینی است که در ویروس کرونا یافت می‌شود و یک واکنش ایمنی قوی را در بدن انسان ایجاد می‌کند. این واکسن در انگلستان در مرحله ۲ و۳ قرار دارد و به تازگی در آفریقای جنوبی و برزیل وارد فاز ۳ شده است. دانشمندان می‌گویند واکسن ساخته شده توسط دانشگاه آکسفورد این قابلیت را دارد که سه برابر بیشتر از بهبود یافتگان کرونایی، در بدن آنتی بادی تولید کند.

مؤسسه بیوتکنولوژی پکن:

این واکسن توسط یک شرکت چینی و مؤسسه‌ای نزدیک به ارتش چین در حال آزمایش است و گزارش‌ها حاکی از آن است که نتایج مثبتی را در آزمایش مرحله دوم نشان داده‌است; اگرچه هیچ داده‌ای از این آزمایش منتشر نشده است.

در ابتدا، واکسن مورد استفاده نظامی قرار گرفته‌است، اما مشخص نیست که چگونه این واکسن به طور گسترده توزیع خواهد شد.

مؤسسه ملی بیماری‌های عفونی و آلرژی:

شرکت بیوتکنولوژی آمریکایی مدرنا (moderna) در حال ساخت یک واکسن با استفاده از mRNA است تا بدن انسان را به تولید پروتئین‌های ویروسی فریب دهد. تا کنون هیچ واکسن mRNA برای یک بیماری عفونی تأیید نشده است و شرکت مدرنا نیز هرگز محصولی را به بازار نیاورده است. اما موافقان این واکسن می‌گویند که تولید انبوه آن آسان‌تر از واکسن‌های سنتی است. در صورتی که کارایی واکسن شرکت آمریکایی مدرنا با عنوان «mRNA-۱۲۷۳» ثابت شود، سالیانه ۵۰۰ میلیون دوز از آن تولید خواهد شد و از سال ۲۰۲۱ امکان افزایش ظرفیت تولید به یک میلیارد دوز نیز وجود دارد.

دانشگاه ملبورن / مؤسسه تحقیقات کودکان مرداک:

مؤسسه تحقیقاتی کودکان مرداک در استرالیا در حال اجرای مرحله سم آزمایش واکسن کرونا است واکسن سل صدساله استفاده می‌کند.

تصور نمی‌شود که این واکسن به طور مستقیم در برابر کووید ۱۹ ایمنی ایجاد کند، اما ممکن است واکنش ایمنی غیر اختصاصی بدن را افزایش دهد.

واکسن کرونا در ایران

ویروس کرونا نسبت به تمام ویروس‌ها پیچیده‌تر بوده و همین موضوع باعث شده است که زمان کشف واکسن آن طولانی‌تر شود.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید به طور خوش‌بینانه تا آخر سال ۲۰۲۰ حدود ۲/۵ میلیارد دوز واکسن کرونا به بازار عرضه خواهد شد.

مسعود مردانی متخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته کشوری کرونا درباره کشف واکسن ویروس کرونا گفته است که یک شرکت اروپایی توانسته است واکسن کرونا را بسازد و خوشبختانه آزمایش نمونه انسانی آن هم موفقیت‌آمیز بوده است. واکسن کرونا پاییز یا حداکثر زمستان به دست مردم خواهد رسید اما مردم باید بدانند تا زمان ساخته شدن واکسن تنها راه مهار کردن این ویروس کشنده رعایت کردن نکات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی است.

کد خبر 431921

منبع: ایمنا

کلیدواژه: واکسن کرونا ویروس کرونا کرونا ویروس کرونا کووید ۱۹ واکسن کووید ۱۹ واکسن واکسن جدید واکسن و دارو چگونه واکسن کرونا در ایران شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق ساخت واکسن کرونا واکسن کرونا واکسن هایی ویروس کرونا داده می شود واکسن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۱۵۶۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ازبکستان ۲ - ۱ ویتنام/ ازبک‌ها حریف ایران شدند

تیم ملی فوتسال ازبکستان در آخرین دیدار مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های فوتسال آسیا ۲۰۲۴ به مصاف ویتنام رفت که در پایان با نتیجه ۲ بر یک پیروز شد و به مرحله نیمه نهایی صعود کرد.

بدین ترتیب تیم ملی فوتسال ایران از ساعت ۱۷:۳۰ دقیقه جمعه هفتم اردیبهشت به مصاف ازبکستان خواهد رفت.ش

باشگاه خبرنگاران جوان ورزشی فوتبال و فوتسال

دیگر خبرها

  • ازبکستان در نیمه‌نهایی حریف ایران شد
  • ازبکستان ۲ - ۱ ویتنام/ ازبک‌ها حریف ایران شدند
  • (عکس) واکنش AFC به صعود تیم فوتسال ایران
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • زمان پایان لیگ تنیس روی میز مشخص شد
  • وعده بزرگ و جذاب پائز بعد از ورود به ایران
  • مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسن گارداسیل / الزامی به تزریق همگانی نیست
  • عراقچی: پس از اقدام نظامی، زمان ورود به میدان سیاست و دیپلماسی است
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا