Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-02@04:41:35 GMT

هیچ ضعف زیرساختی برای دورکاری وجود ندارد

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۱۸۷۱۸

هیچ ضعف زیرساختی برای دورکاری وجود ندارد

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات گفت: هیچ ضعف زیرساختی برای موتور‌های طراحی شده داخلی و همچنین سیستم‌های یکپارچه برای تحقق دورکاری وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان،‌ «رضا باقری اصل» در گفتگو با صدا و سیما در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا ظرفیت‌های لازم همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها برای اجرای دورکاری شناسایی شده است؟ افزود: همه دستگاه‌های اجرایی دو دسته کار دارند که یک دسته مربوط به خدمات داخلی خودشان است که اختیار آن با روسای دستگاه‌ها و حوزه پشتیبانی دستگاه هاست که خدمات مالی، کارپردازی و نیروی انسانی جزو این اختیارات است، اما همه دستگاه‌های اجرایی یکسری خدمات دارند که باید به مردم ارائه کنند که از جمله آن خدمات حوزه سلامت، بیمه و بانکی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی گفت: همه زیرساخت‌های لازم از قبیل موتور‌های طراحی شده داخلی و سیستم‌های یکپارچه را در اختیار داریم و هیچ ضعف زیرساختی برای این خدمت‌ها وجود ندارد و شبکه دسترسی ما به گونه‌ای است که صد در صد نقاط شهری به خدمات تلفن همراه یا به خدماتی مبتنی بر شبکه ملی اطلاعات دسترسی دارند و بیش از ۹۵ درصد شبکه روستایی کشور هم متصل هستند که از نظر جمعیت ۹۵ درصد جمعیت کشور تحت پوشش نسل‌های سوم و چهارم تلفن همراه قرار دارند و دسترسی به شبکه ملی اطلاعات فراهم است.

 

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات افزود: در این شرایط تلاش دستگاه هاست که می‌تواند تا حد ممکن، امکان غیر حضوری کردن خدمات را فراهم کند و هر زمان مراجعه مردم کاهش یابد امکان دورکاری برقرار می‌شود.

 

باقری اصل گفت: در هر جایی که خدماتی بتواند الکترونیک ارائه شود مدیران باید شرایط دورکاری را برای کارکنان خود فراهم کنند و هر جا که نیاز به مراجعه مردم است طبیعتاً کارکنان دستگاه‌ها نمی‌توانند از مزایای دورکاری بهره‌مند شوند.

 

وی افزود: دولت در این خصوص آیین نامه‌ای ابلاغ کرده و این امکان برای کارکنان فراهم است که به صورت دورکاری خدمات مربوط به مردم را به شرط اینکه وقفه‌ای حادث نشود، انجام دهند.

 

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات در پاسخ به سوالی مبنی بر این که کسب و کار‌های اینترنتی از چه مکانیسمی کد کارگاهی دریافت خواهند کرد؟ گفت: یکی از اتفاقات بزرگ در هفته‌های اخیر که با شیوع بیماری کرونا رخ داد امکان شکل گیری فضا‌های اشتراکی برای کسب و کار‌های فضای مجازی و ایجاد زیربنا برای شرکت‌های مجازی بود که بتوانند در فضا‌های کار اشتراکی یا فضا‌هایی که منجر به تولید ارزش افزوده در فضای مجازی شود، فعالیت کنند.

 

باقری اصل افزود: برای این منظور یک سری مقررات در نظام سنتی داشتیم که در آن مقررات، مبتنی بر یک کد پستی فقط یک کارگاه می‌توانست فعالیت کند، اما اکنون که شرکت‌ها دورکاری می‌کنند و نیرو‌هایی را به صورت کار مجازی در اختیار می‌گیرند با وجود زیرساخت‌های فناوری اطلاعات که فراهم شده، لازم است در مقررات سنتی بازنگری شود.

 

وی گفت: با موافقت رئیس جمهور و اعضای دولت و همراهی وزرای تعاون و اقتصاد، اجازه صدور کد کارگاهی برای چند کارگاه در یک مکان فیزیکی صادر و همین طور اجازه داده شد تا با آن سرویسی که مبتنی بر محل اقامت قانونی اشخاص داریم اجازه فعالیت فضای مجازی صادر شود که این، هم برای فعالان حوزه کسب و کار مؤثر است و هم برای دولت در زمینه کار‌هایی که ناشناس بود مؤثر واقع می‌شود و نظام مالیاتی و بیمه در حقیقت آن‌ها را به رسمیت می‌شناسند.

 

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات ابراز امیدواری کرد: این موضوع منجر به اتفاقات خوبی برای کسب و کار‌های حوزه فضای مجازی شود و برای بقیه کسب و کار‌ها نیز این موضوع تحقق پیدا کند.

 

باقری اصل درباره زمان اجرایی شدن این طرح گفت: از یک تا دو هفته آینده سازمان تأمین اجتماعی برای فضای مجازی این امر را کلید می‌زند و براساس وعده وزیر تعاون قرار است این موضوع در نخستین جلسه شورای عالی کار مطرح شود که از این طریق مجوز‌ها برای سایر کسب و کار‌ها هم صادر شود.
 

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه بیشترین فعالیت‌های حوزه دولت الکترونیک در حوزه‌های مالی و پولی اتفاق افتاده است از برخی اقدامات نیروی انتظامی و قوه قضاییه در ماه‌های اخیر که موجب تحقق هر چه بیشتر دولت الکترونیک شده است، قدردانی کرد.     باقری اصل در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ما، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پرکارترین دستگاه‌ها در زمینه تحقق دولت الکترونیک کدام دستگاه‌ها بوده اند؟ افزود: امسال با تمرکز رئیس جمهور در حوزه دولت الکترونیک شاهد برگزاری دو جلسه شورای اجرایی با حضور آقای روحانی بودیم و پیگیری‌هایی در سطوح بالای دولت صورت گرفت و دستگاه‌ها توانستند خدمات دسترسی پذیر برای مردم ایجاد کنند که یکی از این خدمات موضوع وام یک میلیون تومانی بود که به صورت الکترونیک انجام شد.     وی گفت: یکی دیگر از کار‌های بزرگ، دیدن سبد سهام عدالت بود که بیش از ۱۷ میلیون نفر تقاضای مدیریت سهام از طریق خودشان را داشتند و توانستند سبد سهام خودشان را بدون مراجعه حضوری ببینند.  
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات افزود: یکی دیگر از اقدامات در حوزه حذف کاغذ از بیمه شخص ثالث بود و اکنون این بیمه به صورت کاملا الکترونیک صادر می‌شود و گردش کار آن هم الکترونیکی شده است.     باقری اصل با اشاره به اینکه در حوزه بورس و بیمه‌ها نیز اتفاقات خوبی رخ داده است به حوزه مالیاتی اشاره کرد و گفت: در این بخش ما با یک میلیون مورد نقل و انتقال املاک مواجهیم که رفت و آمد مردم بین دفاتر ثبت اسناد رسمی و ادارات مالیات برای اینکه تسویه حساب بگیرند معضلی شده بود، اما این موضوع الکترونیکی شده است و مردم در هنگام نقل و انتقال با صرف چند دقیقه این اقدام را انجام می‌دهند.     وی افزود: به نظر می‌رسد حوزه‌های پولی و مالی در موضوع دولت الکترونیک پیشگام بودند و بسیاری از خدمات‌هایی که تا پیش از این نیازمند به حضور افراد بود به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.     دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات گفت: در کنار این یک سری اتفاقات در حوزه مدارک تحصیلی رخ داد و این باعث تاسف ماست که می‌شنویم باز هم در سطوح بالا، مدارکی شناسایی می‌شود که اعتبار قانونی برای ثبت نام در مراجعی که نیازمند این مدارک هستند نداشته است و در همین راستا برای نخستین بار پایگاه اطلاعات مدارک تحصیلی برای سال ۹۲ به بعد تکمیل شد و پیگیری می‌کنیم اطلاعات از سال ۹۲ به قبل هم بارگذاری شود که البته این امر نیازمند تطبیق اطلاعات با سازمان ثبت احوال است و قطعاً اتفاقات خوبی در بخش مدارک تحصیلی رخ می‌دهد.  

باقری اصل گفت: در کنار این موضوع یکی دیگر از بزرگترین طرح‌های ما طرح سلامت الکترونیک است که ۸۰۰ میلیون مراجعه سلامت در کل کشور داریم که ۱۴ تا ۱۷ میلیون مربوط به مراجعه بستری است و اسناد بسیار زیادی تبادل می‌شود که خود این اسناد می‌تواند عامل انتقال بیماری و تبادل کاغذ‌ها نیز موجب امکان سوء استفاده اقتصادی شود.

 

وی افزود: دو تا سه سال این موضوع را پیگیری کردیم و خوشبختانه مدلی نهایی شد و اکنون رسیدگی الکترونیکی بیمارستان‌های دولتی کاملا فراهم شد و حوزه بیمارستان‌های ملکی تامین اجتماعی هم الکترونیک می‌شود و این امر به کلینیک‌ها و مطب‌ها تسری پیدا می‌کند. امیدواریم با این اقدامات آزمایشی که در استان‌های مختلف انجام می‌شود بتوانیم نسخه الکترونیک آن را در کشور ساری و جاری کنیم.

 

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات در همین ارتباط از نیروی انتظامی و قوه قضاییه که به عنوان دو دستگاه ویژه اقدام کرده بودند قدردانی کرد و گفت: در نیروی انتظامی یک سری از خدمات از قبیل خدمات خودرویی، شناسه خودرو و خدمات تاییدیه اماکن و نظام وظیفه الکترونیکی شد و تعامل خوبی در پیوند دادن میان خدمات انتظامی و دولت الکترونیک با همراهی فرماندهی ناجا برقرار شده است. سه شنبه این هفته جلسه کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیک در فرماندهی نیروی انتظامی برگزار می‌شود و از این پس این خدمات را به صورت الکترونیک خواهیم داشت.

 

باقری اصل افزود: برای بسیاری از صدور مجوز‌ها و گرفتن تاییدیه‌ها دیگر نیازی به مراجعه فیزیکی نیست و در قالب خدمات الکترونیکی در کمترین زمان انجام می‌شود.

 

وی گفت: در قوه قضاییه هم امکان ثبت الکترونیک عدم سوءپیشنه هم فراهم شده است و پیش از این چندین روز باید منتظر می‌ماندیم، اما اکنون کمتر از نیم ساعت گواهی عدم سوءپیشینه از طریق الکترونیک صادر می‌شود و شماره پیگیری را می‌توان به هر دستگاهی داد تا قابلیت استعلام الکترونیک انجام شود.

 

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات افزود: قوه قضاییه در کنار آن خدمات دیگری را هم فراهم کرده است که دیگر آن معطلی‌هایی که مردم برای گرفتن مجوز‌ها داشتند در مواردی که به ناجا و قوه قضاییه مربوط بود، مرتفع شده است.

 

باقری اصل گفت: در چهاردهمین جلسه شورای فناوری اطلاعات که میزبان فرمانده نیروی انتظامی سردار اشتری بودیم رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه به عنوان دو تن از معاونان آقای رئیسی در جلسه حضور داشتند و توافقاتی صورت گرفت تا میان دولت الکترونیک و این دو مجموعه خدماتی برقرار شود./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: دورکاری کارمندان دورکاری کارکنان دورکاری دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات دولت الکترونیک نیروی انتظامی کسب و کار ها قوه قضاییه فضای مجازی باقری اصل دستگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۱۸۷۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتخابات دور دوم در کرمانشاه به‌صورت تمام الکترونیک برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از کرمانشاه؛ علی شعبانی در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص نحوه برگزاری انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه کرمانشاه، گفت: دور اول انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۶ حوزه انتخابیه استان کرمانشاه با موفقیت برگزار و منتخبین مردم در پنج حوزه انتخابیه تعیین تکلیف شدند و انتخابات در حوزه انتخابیه کرمانشاه به دور دوم کشیده شد.

رئیس ستاد انتخابات استان کرمانشاه با بیان اینکه سرنوشت مشخص شدن دو کرسی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه کرمانشاه به دور دوم کشیده شده است، گفت: در حوزه انتخابیه شهرستان کرمانشاه "محمد رشیدی" با کسب حد نصاب آرا به عنوان منتخب اول مردم به مجلس شورای اسلامی راه پیدا کرد و چهار نامزد که موفق به کسل بیشترین آرا شده بودند برای کسب دو کرسی باقی مانده در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی باهم به رقابت خواهند پرداخت.

وی بابیان اینکه تعداد شعب اخذ رأی در مرحله دوم انتخابات نیز همان تعداد شعب اخذ رأی در مرحله اول خواهد بود، گفت: تعداد ۶۴۵ شعبه اخذ رأی شامل ۵۴۵ شعبه شهری و ۱۰۰ شعبه اخذ رأی روستایی برای دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در شهرستان کرمانشاه در نظر گرفته شده است.

شعبانی ادامه داد: بر اساس اختیارات قانونی و ابلاغ وزارت کشور به استان‌ها در دور دوم انتخابات تعداد صندوق‌های اخذ رأی را می‌توان ۳۰ درصد کاهش داد، اما در نظر داریم در این دور از انتخابات نیز همان شعب اخذ رأی و در همان گستره جغرافیایی که در دور اول بوده است انتخابات دور دوم را برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه فرآیند برگزاری دور دوم انتخابات در کرمانشاه کاملا الکترونیکی خواهد بود، خاطرنشان کرد: در دور اول انتخابات، تنها مرحله احراز هویت الکترونیکی بود اما در این دور بخش اخذ رای نیز به صورت الکترونیکی انجام خواهد گرفت.

رئیس ستاد انتخابات استان کرمانشاه اضافه کرد: با توجه به اهمیت انتخابات در دور دوم نیز به منظور برگزاری هرچه بهتر روند اجرایی انتخابات در حال حاضر یک هزار و ۲۰۰ کاربر شعب اخذ رأی در حال آموزش و فراگیری نحوه استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی اخذ رأی هستند.

وی تصریح کرد: صندوق‌های الکترونیک اخذ رأی به‌گونه‌ای طراحی شده‌ که هر فردی و با هر میزان از سطح سواد می‌تواند به‌راحتی از طریق وارد کردن کد هریک از نامزدها، رأی خود را به صندوق بیاندازد.

شعبانی در ادامه این نشست خبری ادامه داد: برای هریک از چهار نامزدی که به دور دوم راه پیدا کرده‌اند یک کد در نظر گرفته شده که "جهانبخش امینی" با کد ۱۱، "ابراهیم رحیمی زنگنه" با کد ۲۲، "فضل الله رنجبر" با کد ۳۳ و "عبدالرضا مصری" با کد ۴۴ در انتخابات حضور خواهند داشت و هنگامی که رای دهنده کد نامزد مورد نظر خود را وارد، تصویر نامزد روی صفحه قابل مشاهده بوده و سپس می‌تواند رای خود را ویرایش و یا ثبت کند.

به گفته وی، دکمه رای سفید نیز برای کسانی که می‌خواهند رای سفید بدهند روی این صندوق‌های الکترونیکی تعبیه شده است.

رئیس ستاد انتخابات استان کرمانشاه افزود: با توجه به حساسیت و رقابت شدیدی که در این دور از انتخابات وجود دارد، برنامه‌ریزی شده انتخابات را با دقت بیشتری برگزار کرده و تغییراتی در عوامل اجرایی بوجود خواهد آمد و از ظرفیت نمایندگان فرماندار حوزه‌های انتخابیه دیگر استان که در دور اول بوده‌اند در این دور و در حوزه انتخابیه کرمانشاه استفاده خواهد شد.

وی در خصوص شرایط رای دهندگان نیز گفت: کسانی که در دور اول انتخابات در هیچ حوزه‌ای رأی نداده‌اند و یا اینکه در همین حوزه انتخابیه کرمانشاه رأی خود را به صندوق انداخته‌اند؛ می‌توانند با در دست داشتن یکی از پنج مدارک هویتی شامل شناسنامه، گواهینامه، کارت ملی، گذرنامه و کارت پایان خدمت در دور دوم انتخابات رأی دهند.

شعبانی در خصوص زمان مجاز برای تبلیغات نامزدها و ساعت آغاز انتخابات نیز، گفت: تبلیغات نامزدها از بامداد سه‌شنبه مورخ ۱۳ اردیبهشت آغاز و به مدت یک هفته ادامه خواهد داشت و پس از آن فرایند رأی گیری از ساعت ۸ صبح روز جمعه ۲۱ اردیبهشت‌ماه آغاز و تا ساعت ۱۸ ادامه خواهد داشت و در صورت لزوم این زمان قابل تمدید خواهد بود.

رئیس ستاد انتخابات استان کرمانشاه در ادامه در خصوص مدت زمان پیش‌بینی شده برای شمارش آراء و اعلام نتایج انتخابات نیز، افزود: باتوجه به اینکه انتخابات در این دوره کاملا الکترونیکی برگزار می‌شود در نتیجه فرایند انتخابات طولانی مدت نخواهد بود و احتمالا در همان ساعات اولیه پس از پایان رای گیری نتایج نهایی انتخابات اعلام می‌شود.

خبرنگار: سید محمد مهدی حسینی

انتهای خبر/

کد خبر: 1228930 برچسب‌ها کرمانشاه انتخابات مجلس شورای اسلامی مجلس شورای اسلامی

دیگر خبرها

  • اقدام کمیسیون اروپا علیه فیس بوک و اینستاگرام
  • ۱۶ طرح ارتباطی در کهگیلویه و بویراحمد در دست اجرا
  • بررسی روند اجرای قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران
  • بزودی صدور دسته چک منوط به ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان خواهد شد
  • پنجشنبه را تعطیل کنید که از نظر فرهنگی و تمدنی مهم است | برای فعالیت اقتصادی هم فضای مجازی و دورکاری هست!
  • افزایش ۳۳ درصدی خدمات پستی البرز در خرید و فروش اینترنتی
  • انتخابات دور دوم در کرمانشاه به‌صورت تمام الکترونیک برگزار می‌شود
  • طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک همچنان اجرا می‌شود
  • سبدی از اقدامات فنی، فرهنگی، زیرساختی، عمرانی و برقی در مجتمع گردشگری صفه
  • مرحله دوم انتخابات در البرز به صورت نیمه الکترونیک برگزار می‌شود