Web Analytics Made Easy - Statcounter

جنگل‌های هیرکانی متراکم‌ترین جنگل در ایران و ارزشمندترین جنگل در جهان است که به دلیل قدمت دیرینه‌ای لقب فسیل زنده و یا موزه طبیعی نیز گرفته است که 53 درصد این جنگل‌ها در استان مازندران قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، درست ۱۴ تیر ماه سال گذشته بود که « جنگل‌های هیرکانی » دومین اثر بزرگ طبیعی ایران، در چهل و سومین اجلاس کمیته میراث جهانی در باکو با اکثریت آرا در فهرست میراث جهانی قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جنگل‌های هیرکانی متراکم‌ترین جنگل در ایران و ارزشمندترین جنگل در جهان است که به دلیل قدمت دیرینه‌ای لقب فسیل زنده و یا موزه طبیعی نیز گرفته است که ۵۳ درصد این جنگل‌ها در استان مازندران قرار دارد.

 

این جنگل‌ها از بی‌نظیرترین جنگل‌های دنیا محسوب می‌شود که پس از ۱۴ سال و بعد از بازرسی این جنگل‌ها در ایران توسط کارشناسان یونسکو با همراهی مسؤولان سیاسی، کارشناسان محیط‌زیست و منابع‌طبیعی، جوامع محلی و قرق‌بانان، در چهل‌وسومین اجلاس یونسکو ثبت جهانی شد.

دسترسی به جنگل‌های هیرکانی در استان‌های شمالی در پارک ملی گلستان، جنگل الیمستان هراز، جنگل افراتخته، جنگل ابر شاهرود، جنگل‌های ارسباران، پارک جنگلی بی‌بی‌ یانلو و پارک جنگلی ناهارخوران گرگان است.

ماجرای ثبت جنگل‌های هیرکانی البته در سال ۱۳۸۷ بنا به دلایلی رها شده بود که در سال ۱۳۹۶ پیگیری و در دی ماه سال ۱۳۹۶ پرونده آن تکمیل و به دبیرخانه یونسکو ارسال شد و پس از پذیرش اولیه مقرر شد در نیمه‌اول مهرماه همان سال، سایت‌ها توسط ارزیابان IUCN مورد بازدید میدانی قرار گیرند.

 

فتح‌الله غفاری معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی مازندران ـ منطقه ساری در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: در زمینه ثبت جنگل‌های هیرکانی، سه سایت بولا با وسعت ۲۷هزار هکتار، الیمستان امل با وسعت یک‌هزار و ۲۰۰ هکتار و واز نور با وسعت ۱۳هزار و ۵۰۰ هکتار در مجموع با وسعت ۴۱هزار و ۷۰۰ هکتار در نظر گرفته شذ.

وی با اشاره به اینکه در زمینه ثبت این اثر و میراث طبیعی ادارات مرتبط همکاری داشتند که توانستند به موفقیت برسند، افزود: قطعا ثبت جنگل‌های هیرکانی به نفع کشور است درست است وظیفه مسؤولان را در زمینه حفظ این اثر مهم سنگین‌تر می‌کند ولی می‌تواند ارزآوری برای کشور داشته باشد.

معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی مازندران ـ  منطقه ساری با بیان اینکه گونه‌های نادر و باارزش با قدمت طولانی و همچنین قطر بسیار در جنگل‌های هیرکانی داریم که دارای طبیعت و چشم‌انداز بی‌نظیری است، اضافه کرد: جنگل‌های هیرکانی باقی‌مانده دوره سوم زمین‌‌شناسی بوده که از عصر یخبندان یعنی ۳۰ میلیون سال قبل مصون ماندند.

غفاری یادآور شد: بسیاری از گونه‌ها از لحاظ جنگل‌شناسی نادر هستند که باید تمام تلاش خود را برای حفاظت از این گونه‌ها بکار گیریم.

 

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اجرای طرح تنفس در جنگل‌های شمال، اظهار کرد: مشاور طرح نیمه تفضیلی انتخاب شد که بخش اعظمی از کارها انجام شده و باید اواسط امسال بعد از این مرحله طرح تفضیلی اجرایی آغاز شود که البته اجرای طرح تنفس نیز کمک شایانی در راستای حفظ جنگل‌های هیرکانی این میراث باارزش خواهد بود.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ج

منبع: فارس

کلیدواژه: جنگل های هیرکانی جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۲۰۸۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین پویش مردمی پاکسازی جنگل های هیرکانی در گرگان برگزار شد

به گزارش جام جم آنلاین از گرگان ، احمد سالاری با اعلام این خبر اظهار داشت: در راستای گرامیداشت هفته «زمین پاک»، شهرداری گرگان با همراهی و حضور حدود ۲۰۰ فعال محیط زیست پارک جنگلی النگدره را از وجود زباله پاکسازی کرد.

وی ادامه داد: این پاکسازی در ادامه پویش مسئولانه مردمی در پاکسازی جنگل های هیرکانی در النگدره در روز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار شد.

سالاری خاطرنشان کرد: هدف اصلی این اقدام فرهنگ سازی و ارتقای آگاهی و آموزش مسائل زیست محیطی با همراه نمودن شهروندان در خصوص عدم رها سازی زباله در طبیعت برنامه ریزی شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه شعار امسال مبنی بر «مشارکت مردم ایران در برابر پلاستیک و نجات زمین» نام گذاری شده است و همانطور که می دانیم نزدیک به ۵۰۰ سال زمان می برد تا پلاستیک در طبیعت تجزیه شود تلاش کنیم با فرهنگ سازی و مشارکت شهروندان پلاستیک زباله در طبیعت رها نشود.

سالاری خاطر نشان کرد: امیدواریم روز زمین پاک فرصتی برای یادآوری همه ما جهت احترام به زمین به عنوان مادر هستی و گسترش فرهنگ مسئولیت پذیری شهروندان برای پاکیزه نگه داشتن طبیعت و محیط زیست  در اذهان عمومی به اولویت همیشگی تبدیل شود.

لازم به ذکر است، اختتامیه این پویش با حضور سید محمدرضا سیدالنگی شهردار گرگان و معاونین، صفرعلی پایین محلی و حمیدرضا آقاملایی اعضای شورای اسلامی شهر گرگان و نیروها و ادوات شهرداری و همکاری معاونت محیط زیست و خدمات شهری و دفتر مشارکتهای مردمی شهرداری و همچنین همراهی مسئولین منابع طبیعی، اداره ورزش و جوانان و جمع کثیری از طبیعت دوستان در پارک جنگلی النگدره برگزار شد.

دیگر خبرها

  • ثبت تصویر گوزن قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار + فیلم
  • رخ نمایی مرال قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران / بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • (ویدئو) غذا خوردن یک شوکا در دل جنگل‌های هیرکانی
  • دومین پویش مردمی پاکسازی جنگل های هیرکانی در گرگان برگزار شد
  • دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه
  • (ویدئو) کاشت نهال به‌جای درختان قطع شده در جنگل‌های هیرکانی
  • ماجرای قطع ۴۰ درخت در نوشهر
  • ماجرای قطع ۴۰ اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی