Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@17:31:50 GMT

خداحافظی غُبار بی توجهی از رخسار «کنارصندل»

تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۲۱۹۷۱

خداحافظی غُبار بی توجهی از رخسار «کنارصندل»

ایسنا/کرمان مدیر پایگاه باستان‌شناسی جیرفت گفت: ایجاد مجموعه گردشگری با طرح بومی در محوطه کنارصندل هیچ منافاتی با ثبت جهانی این اثر ندارد و سرمایه گذاری در این مجموعه در راستای حفظ و آبادانی آن است.

طی روزهای اخیر کلیپی در فضای مجازی دست به دست می شود که نشان دهنده ساخت و ساز در حاشیه تپه باستانی کنارصندل جیرفت است و برخی از دوستداران میراث فرهنگی با ابراز نگرانی از چنین سازه ای، معتقدند این ساخت و ساز در حریم تپه کنارصندل صورت گرفته و نگرانی آنها از ایجاد مشکل در ثبت جهانی این محوطه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

برای رفع نگرانی ها و دغدغه‌های دوستداران میراث فرهنگی "دکتر نصیر اسکندری" رییس پایگاه باستانشناسی جیرفت در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اهمیت و ارزش  محوطه  کنارصندل گفت: کنارصندل از سال 86 تاکنون یعنی نزدیک به 13 سال است که به حال خود رها شده و از آن چیزی جزء تخریبِ حاصل از باد و باران بر آثارمعماری که نتیجه کاوش های پروفسور مجیدزاده بود، بر جای نمانده است.

وی از اعلام آمادگی بخش خصوصی برای احداث مجموعه کپری برای رفاه حال گردشگران و بازدیدکنندگان محوطه باستانی کنارصندل خبر داد و افزود: چندی قبل سرمایه گذاری با سابقه احداث هتل کپری منوجان برای راهاندازی مجموعهای مشابه آن اعلام آمادگی کرده که بعد از پیگیری‌های صورت گرفته و رایزنی با کارشناسان وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی گردشگری کشور و انعقاد تفاهم نامه عملیات ساخت و ساز را با هدف کمک در حوزه میراث  آغاز کرده است. 

مدیر پایگاه باستان‌شناسی جیرفت راه اندازی بازارچه محلی و صنایع دستی و موزه محلی در مجموعه گردشگری را از دیگر طرحهایی عنوان کرد که ‌در دستور کار هستند و گفت: مجموعه گردشگری کپری به سبک بومی در روستای کنار صندل احداث  می شود و ساخت این مجموعه گردشگری در راستای حفظ محوطه و آبادانی روستا خواهد بود.

اسکندری با این توضیح که در این مجموعه برای گردشگران و بازدیدکنندگان امکاناتی در نظر گرفته می شود که علاوه بر محوطه کنار صندل جاذبه دیگری هم برای جذب گردشگر وجود داشته باشد و اظهار کرد: با ایجاد بازارچه محلی در این مجموعه گردشگری که قرار است در اختیار روستائیان منطقه قرار گیرد که تولیدات صنایع دستی خود را عرضه نمایند. 

وی رونق اقتصادی روستاییان همجوار با محوطه باستانی کنارصندل را نوید داد و افزود: راه اندازی مجموعه گردشگری بدون شک به اقتصاد منطقه کمک  خواهد کرد. 

مدیر پایگاه باستان‌شناسی جیرفت احداث موزه محلی  را از دیگر جاذبه های این مجموعه گردشگری عنوان کرد و در ادامه در پاسخ به ابراز نگرانی دوستداران میراث فرهنگی که معتقدند چون سازه در حریم تپه بنا شده، مشکلاتی برای ثبت جهانی کنار صندل ایجاد می کند گفت: حریم تپه کنارصندل بعد از روستای چمن تا روستایی در پایین دست کنارصندل قرار دارد اما به عنوان کسی که بنا به مسئولیتی که بر عهده دارم پیگیر کارهای ثبت جهانی کنارصندل هستم، به همه دوستداران میراث فرهنگی این اطمینان را می دهم که ساخت این مجموعه گردشگری هیچ منافاتی با ثبت جهانی کنار صندل ندارد. 

اسکندری در ادامه مطلب فوق افزود: به دلیل اینکه این مجموعه کاملا با سبک بومی و در بافت روستایی در دست احداث است و از طرفی ساخت این سازه با مصالح ناپایدار عمدتا کپری بوده و بدون کندن زمین و بر روی سطح ایجاد می شود بر همین اساس به شیوه ای بنا شده که قابل حمل است و اگر روزی هم بنا به شرایطی نیاز به جابجایی آن شود در کمترین زمان می توان اقدام به حمل و جابجایی آن کرد. 

وی اعتماد دوستداران میراث فرهنگی را در صیانت از محوطه های باستانی خواستار شد و گفت: کنار صندل برای همه ما ارزشمند است و ساخت این مجموعه گردشگری هیچ تخریبی به محوطه وارد نکرده و نمی کند بلکه باعث اشتغالزایی برای اهالی روستای کنارصندل و رونق اقتصادی در منطقه و همچنین جذب گردشگر و حفظ محوطه خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جنوب کرمان دوستداران میراث فرهنگی مجموعه گردشگری ثبت جهانی کنار صندل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۲۱۹۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح احیا باغات و بافت تاریخی شهر شاهدیه


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد در بازدید از طرح‌های عمرانی شهرداری شهر شاهدیه در حوزه میراث فرهنگی گفت: شهر شاهدیه با توجه به ویژگی‌های منحصر بفردی که از نظر میراث فرهنگی، ابنیه تاریخی تپه‌های بسیار زیبا باغات انار ویژه‌ای دارد که، یک مجموعه کاملی از جاذبه‌های میراث فرهنگی و گردشگری است.


رستگاری با اشاره به نیاز شاهدیه در معرفی بیشتر به هموطنان برای توسعه پایدار گردشگری گفت: در این راستا در چند سال گذشته مجموعه شهردای و شورای اسلامی شهر شاهدیه همت کرده و برای بازسازی معابر به شکل سنتی، احیای بافت تاریخی و باغات گام‌های بسیار موثری را برداشته اند.


وی در ادامه افزود: در سال جاری نیز چهار طرح ارزشمند در محدوده مرکزی بافت تاریخی شاهدیه توسط شهرداری با اعتبار بیش از صد وبیست میلیار ریال در حال اجرا است.


رستگاری گفت: کارگاه خشت زنی کف و بدنه سازی و احیای باغات از جمله این اقدامات است که قطعا برای توسعه پایدار گردشگری شهر شاهدیه موثر است.

دیگر خبرها

  • ضرغامی: حال مردم خوب هست که به سفر می‌روند
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • یکی از ۴ سنگرِ اهواز در زمان جنگ از بین رفت
  • اجرای طرح احیا باغات و بافت تاریخی شهر شاهدیه
  • ادعای عبور آزادراه قائمشهر ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد
  • محوطه تاریخی نوشیجان در فهرست موقت یونسکو ثبت می‌شود
  • آخرین آمار حکایت از رشد قابل توجه گردشگری است
  • ادعای عبور آزادراه قائمشهر_ ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد
  • آمادگی تاجیکستان برای ساخت محوطه لجستیکی در بندر چابهار