Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر امور خارجه گفت: در شرایط سیال گذار بین المللی که الان ۳۰ سال است در این شرایط قرار داریم، مهمترین نکته فهم دقیق و عدم اشتباه است، هر کس در شرایط گذار در تاریخ اشتباه کرده، دچار مشکلات اساسی شده است.

 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، محمدجواد ظریف در نشست علنی امروز (یکشنبه ۱۵ تیرماه) مجلس شورای اسلامی در تشریح گزارشی درخصوص تحولات بین المللی و سیاست جمهوری اسلامی ایران گفت: در ابتدا باید بگویم که من اولین بار است که در مجلس جدید حضور پیدا می‌کنم، در اینجا باید به اعضا، رئیس و هیات رئیسه مجلس تبریک عرض کنم و برای همه نمایندگان محترم از خداوند متعال توفیق خدمت به مردم بزرگ ایران را مسئلت دارم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وزیر امور خارجه کشور با اشاره به تحولات بین المللی جهان و سیاست جمهوری اسلامی در قالب این تحولات، گفت: امروز دنیا شاهد یک تحول عمده در روابط بین الملل است که شاید در ۱۰۰ سال گذشته یا لااقل در ۷۰ سال گذشته بعد از پایان جنگ جهانی دوم بی سابقه است. این تغییرات در روابط بین الملل بنیادین بوده و ماهیت بسیاری از مفاهیم و روابط بین الملل در حال تغییر است.

وی ادامه داد: این تحولات از پایان امپراطوری شرق شروع شد، البته غربی‌ها فکر می‌کردند که این پایان یعنی پیروزی جبهه غرب، اما به سرعت فهمیدند که شرایط جدیدی بر روابط بین الملل حاکم شده و غرب هنوز تاوان اشتباه برداشتی که در ابتدای دهه ۹۰ میلادی کرد، را می‌پردازد. آنچه که مهم است در شرایط سیال گذار بین المللی که الان ۳۰ سال است در این شرایط قرار داریم و پایانی برای این شرایط دیده نمی‌شود، مهمترین نکته در این وضعیت فهم دقیق و عدم اشتباه است، هر کس در شرایط گذار در تاریخ اشتباه کرده، دچار مشکلات اساسی شده و برخی حکومت‌ها نیز در این وضعیت به پایان رسیدند.

ظریف گفت: متاسفانه ایران هم در تاریخ معاصر در مقاطع گذار به دلایل مختلفی علی رغم اهمیت موقعیت ژئوپولتیک و استراتژیک، نتوانسته تا قبل از انقلاب اسلامی نقش بسزایی را در این شرایط ایفا کند، فرصت‌ها از دست رفته، شاید به خاطر آنکه در گذشته جهت گیری‌های جهانی شناخته نشده و کنش گری فعال و شاید انسجام داخلی نداشته است. همچنین مهمتر از تمام این مسائل این بوده که نخبگان جامعه ما در شرایط گذار نه تدبیر و نه شجاعت کافی داشته اند تا در شرایط گذار بتوانند وضعیت کشور را به شکلی مدیریت کنند تا این شرایط به نفع کشور تمام شود.

وزیر امور خارجه افزود: امروز شرایط گذار دو مشخصه مهم دارد؛ مشخصه اول شدن مداوم یا سیالیت همه جانبه ائتلاف‌های کوتاه مدت و فرصت طلبانه و تحول در مفاهیم است.

ادامه دارد...

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه مجلس شورای اسلامی جلسه علنی مجلس شرایط گذار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۲۲۶۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورل: جعبه جنگ جهانی نباید دوباره باز شود

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایسنا، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز یکشنبه در سخنانی با اشاره به جنگ اوکراین، جنگ غزه و بالا گرفتن تنش‌های منطقه‌ای گفت: «رویارویی هسته‌‎ای به دلیل تنش میان شرق و غرب به یک احتمال واقعی تبدیل شده است.»

به گزارش العربیه، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: «نشانه‌های جنگ جهانی دوباره بازگشته است. جعبه جنگ نباید دوباره باز شود.»

بورل تصریح کرد: «اروپا با عدم تنوع در منابع انرژی و اتکا به روسیه خود را تضعیف کرده است.»

310310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900763

دیگر خبرها

  • فشار بن گویر بر نتانیاهو: نخست وزیر قول حمله به رفح و عدم پایان جنگ را داده است
  • شناسایی ۷۲۳ فرصت سرمایه گذاری در مازندران
  • صدور ۱۶۵ میلیون دلار مجوز سرمایه گذاری خارجی در مازندران
  • منچستریونایتد و یک دهه اشتباه در سیاست های نقل و انتقالاتی! (زیرنویس فارسی)
  • مصوبات شوراها بر جذب سرمایه‌گذار معطوف شود
  • رئالیسم سیاسی چیست؟
  • رئیس‌جمهور با یک خط می‌تواند فیلتر را بردارد
  • بورل: جعبه جنگ جهانی نباید دوباره باز شود
  • پشت پرده فعال‌شدن دیپلماسی آفریقاییِ ایران چیست؟
  • تشریح آخرین وضعیت دو پروژه سرمایه‌گذاری خارجی