چین با زیرخاکی های کمیاب تهدید می کند
تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۲۳۰۴۵
ساعت 24 -روز ٢٠ ماه مه ٢٠١٩ ، در شهر کانژوو با حدود ١٠ میلیون جمعیت در استان جیانگشی(جنوب شرقی چین) جنب و جوشی به چشم می خورد. آقای شی جین پینگ ، رئیس جمهور چین، از خط های تولیدی یک کارخانه تصفیه عنصرهای خاکی کمیاب بازدید می کند.
آقای لیو هه، مشاور اصلی اقتصادی او که مسئول مذاکره با امریکا برای کاهش تشنج اقتصادی بین دو ابر قدرت است، در این « دیدار برای بررسی وضعیت » که با پوشش رسانه ای وسیع همراه است ، رئیس جمهور را همراهی می کند .
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در مقاله ای منتشر شده در روزنامه انگلیسی زبان چین، Global Times، پروفسور روابط بین الملل جین کانرونگ، مدرس دانشگاه رنمین پکن ، چنین ارزیابی می کند:« چین دارای سه برتری برای پیروزی در جنگ تجاری علیه امریکاست» که یکی از آنها ممنوعیت صادرات عنصرهای خاکی کمیاب است چند روز بعد، سازمانی که صنایع چین در این بخش را نمایندگی می کند رسما اعلام کرد که با اجرای راهکارهای تلافی جویانه موافق است .این تهدید بنظرجدی می آید چرا که پیش از این نیز اجرا شده است. به دنبال توقیف یک کشتی چینی در سپتامبر ٢٠١٠ توسط نیروی دریائی ژاپن در سواحل جزایر سن کاکوکه مورد نزاع دو کشور است، چین بلافاصله بدون اعلام رسمی، ارسال عناصر کمیاب به ژاپن را متوقف کرد. این کار باعث وزش طوفانی از وحشت بربازار های جهانی شداما این عنصر های کمیاب خاکی چه هستند و به چه کار می آیند ؟ مجموعه از ١٧ عنصر معدنی که خاصیت های شیمیائی نزدیک به هم دارند ( از جمله سریم، دیسپروزیم، اربیم و غیره) و در تولید محصولات با تکنولوژی پیشرفته ( بعضی از توربین های بادی، خودرو های با تکنولوژی جدید) و وسائل الکترو نیکی ضروری هستند. عنصر های کمیاب همچنین در صنایع دفاعی کاربرد دارند. از پایان دهه ١٩٩٠ ، چین بطور متوسط ٩٠ درصد تولید جهانی آنها را در اختیار دارد.
تهدید تحریم
بخش قابل توجهی از واردات چین از ایالات متحده است. دولت امریکا که متوجه آسیب پذیری اش در مقابل چین ، این « رقیب راهبردی» شد. از بازگشائی مانتین پاس در کالیفرنیا دفاع کرد و این معدن از اول سال ٢٠١٨ عملیاتی شد. اما این منطقه صنعتی فاقد کارخانه های تصفیه است در نتیجه در حال حاضر امریکا خاک های معدنی تصفیه نشده را به چین صادر می کند که در آنجا تصفیه و تبدیل شده و سپس بصورت محصولی نهائی ، مثل مغناطیس، به بازار امریکا، اروپا و همچنین هند و ژاپن صادر می شود .با چنین زمینه ای آیا تهدید تحریم علیه امریکا عملی است ؟ اجرای راهکارهای محدود کننده صادرات بی شک می تواند در کوتاه مدت با اهدای دسترسی ممتاز به محصولات نهائی شده ای که به راحتی قابل جایگزینی نیستند به نفع شرکت های چینی شود. اما این امر شرکای آنها را ملزم به متنوع سازی چرخه تجاری شان می سازد و می تواند باعث زیر سوال رفتن مرکزیت چین در چرخه ارزش افزوده شود. بصورتی متناقض محدودیت در صادرات می تواند موجب تقویت رقبا گردد. در عمل این محدودیت ها احتمالا یک « شوک عرضه» بوجود می آورند و با افزایش قیمت جهانی، استخراج معادن جدید را سود آور می کنند.
به هر ترتیب ، اراده امریکا برای عدم وابستگی به چین کاملا روشن است. در ایالات متحده، عملیات تصفیه و تبدیل خاک های معدنی تصفیه نشده مانتین پاس از پایان سال آغاز می شود و پنتاگون اعلام کرده قصد دارد در کارخانه های تصفیه و تبدیل در خاک امریکا سرمایه گذاری کند. چین نزدیکی دولت ترامپ با بعضی از شرکایش (کانادا و بخصوص استرالیا) را تحت نظر دارد. در تابستان ٢٠١٩، Global Times با طعنه از تلاش روشن مستاجر کاخ سفید برای « باز خرید» Groenland خبر داد که بنظر این روزنامه نشانه « عصبانیت» امریکا از سلطه چین بر بخش عنصرهای خاکی کمیاب است .
یکسال پس از بازدید شی جین پینگ از کارخانه مغناطیس سازی جیانگشی، چین هنوز تهدید تحریم علیه امریکا را عملی نکرده است. در مشاجره پر هیاهوی دو ابر قدرت یک نکته از دید بسیاری از ناظران مخفی مانده است. چین برای سال ٢٠٢٠، نه تنها سهمیه تولید عناصر کمیاب را کاهش نداده بلکه ١٠ درصد بر میزان آن فزوده است. شاید این شیوه ای است از سوی پکن برای اشباع بازار و کاهش قیمت جهانی تا بدین ترتیب پروژه های جدید معدنی ایالات متحده را در نطفه خفه کند.همه گیری کوید-١٩ که باعث توقف فعالیت های معدنی چین و البته اقتصاد جهانی شد، این محاسبه را زیر سوال برد. اما روشن است که در شرائطی همه جهان در مورد وابستگی شان به چین می اندیشد ، عنصر های کمیاب به مسئله ای اساسی تبدیل می شود.
نویسنده Camille Bortoliniتحلیل گر اقتصادی وزارت اقتصاد فرانسه در پنک بین سالهای ٢٠١٧ تا ٢٠١٩- lمنبع لوموند دیپلماتیک
منبع: ساعت24
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۲۳۰۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
۸ انیمیشن کلاسیک که باید حتما ببینید | از والت دیزنی تا میازاکی
همشهری آنلاین: انیمیشن چنان حیطه گسترده و متنوعی شده که بعید است سازندگان، منتقدان و طرفدارانش سر تعریف یکسان و واحدی از اینکه انیمیشن چیست به توافق برسند. این عدم توافق، با توجه به پیشرفتهای تکنولوژیک در فرآیند فیلمسازی طی دو دهه اخیر، خیلی هم تعجببرانگیز نیست. برای مثال، به سادگی نمیشود گفت «آواتار» جیمز کامرون انیمیشن است یا لایو اکشن. خود کامرون که معتقد است فیلمش انیمیشن نیست و همه جزئیات فیلم را بازیگران ساختهاند، ولی میشود با نظرش موافق نبود. بسته به اینکه در تحلیل و تفسیر سینمای دیجیتال به کدام فلسفه و رویکرد متوسل میشوید، تعیین انیمیشن بودن یا نبودن فیلمها هم متفاوت خواهد شد. با این حال هنوز هم به سادگی میشود یک انیمیشن متعارف را از همان نخستین نماهایش شناخت و تصمیم گرفت که به تماشایش میارزد یا نه. انیمیشن جذاب، مخصوصا در دو دهه اخیر، با داستانی گرم و گیرا و شخصیتهایی زنده روی نگاه ما به زندگی و آدمها و رفتار خودمان اثر میگذارد. انگار رنگها و اشکال و حتی چهرههای انسانی گرافیکی با معصومیتشان همدلی ما را راحتتر از فیلمهای لایو اکشن تسهیل میکنند. چقدر طول کشید که از پیرمرد شجاع و وفادار و بامزه «آپ/ بالا» خوشتان بیاید و با او همدلی کنید؟ نوازنده شکستخورده انیمیشن «روح» که در زندگی نتوانسته دنبال رؤیای نوازندگیاش برود و تازه پس از مرگ در عالم ارواح شجاعت لازم را برای تغییر زندگیاش به دست میآورد، چقدر شما را به خطر کردن و پی رؤیاهایتان رفتن ترغیب کرده؟ همین اواخر، انیمیشن معمولی «لئو» چقدر دیده شد و پیام ساده و عملیاش که ماهی را هروقت از آب بگیری تازه است، به دلها نشست. ۸ انیمیشنی که در اینجا معرفی کردهایم، همگی کلاسیکاند، بعضی تجاری و متعارف و بعضی غیرتجاری و نامتعارف که همهشان ارزش تماشا دارند.
بامبی (۱۹۴۵)کارگردان: دیوید هَند
محصول: امریکا
بچه گوزنی که مادرش را از دست داده باید به تنهایی در جنگل زندگی کند. این داستان دقیقا مناسب سال ۱۹۴۵ بود که جنگ جهانی دوم تمام شد. میلیونها کودک در سراسر قاره سبز و سایر نقاط دنیا باید راه و رسم زندگی را بدون اینکه راهنما و بزرگتری داشته باشند میآموختند و میتوانستند گلیمشان را از آب بیرون بکشند. جنگلی که بامبی در آن پا میگیرد و تجربه به دست میآورد، استعارهای از جوامع جنگزده است که خطر در هر گوشه و کنارش کمین کرده و بچه گوزن معصوم و زیبایی مثل بامبی برای آموختن راه و رسم زندگی در این محیط نیازمند دوستانی زرنگ مثل تامپر خرگوشه است.
سیندرلا (۱۹۵۰)کارگردان: کلاید جرونیمی، همیلتون لاسک و ویلفرد جکسون
محصول: امریکا
این داستان اسطورهای همانقدر که به دختران جوان میقبولاند فقط کافی است صبور و خوشقلب باشند تا بخت در خانهشان را بزند و به خوشبختی برسند، به زعم فمینیستها، مروج اعتقادات ناروایی است که باور دختران جوان را به تواناییهای خودشان تضعیف میکند. با این همه، در این انیمیشن والت دیزنی، سیندرلا مظهر همه خوبیهایی است که یک دختر جوان آرزویشان را در سر میپروراند. نامادری بدجنس سیندرلا هم تجسمی از همه نیروهایی شر و شومی است که نمیخواهد زیبایی و دانایی و کاردانی سیندرلا را باور کند و فقط به حمایت از دختران نالایق خودش میاندیشد که استعدادشان در کرنش کردن است.
سیاره شگفتانگیز (۱۹۷۳)کارگردان: رنه لالوکس
محصول: فرانسه
انیمیشنی سوررئال که دیدنش تجربهای منحصربهفرد است و البته اگر اهل تجربه چیزهای نامتعارف نباشید، شاید چندان به مذاقتان خوش نیاید. جز رنه لالوکس، دیگر آدم مهم و موثر «سیاره شگفتانگیز» هنرمند کارتونیست رولان توپور بود که در نوشتن فیلمنامه و طراحی تولید این انیمیشن هم نقش داشت. «سیاره شگفتانگیز» داستان دو نژاد Oms و Draags است که در سیاره Ygam زندگی میکنند. Oms ها از نظر جثه اندازه انسان و تحت ظلم و ستم Draags های غولپیکر و آبیرنگ هستند که با مداخله یک دختر Draags تغییری در این وضع رخ میدهد. تصاویر این انیمیشن جادویی به نقاشیهای سورئالیستی شباهت دارد.
آکیرا (۱۹۸۸)کارگردان: کاتسوهیرو اوتومو
محصول: ژاپن
سی سال پس از جنگ جهانی سوم، توکیو به شهری بسیار بزرگ و صنعتی تبدیل شده که گروههای خلافکار شب و روز در آن با هم میجنگند. علت وقوع جنگ جهانی سوم کودکی به نام آکیرا بوده که تواناییهای خاصی داشته. یکی از اعضای ضعیف گروههای خلافکار که صاحب قدرتی عجیب شده، آکیرا را پیدا میکند، ولی آکیرا چیزی نیست که او فکرش را میکرده. اتوموتو گفته منبع الهامش دهه ۱۹۷۰ توکیو بوده که تظاهرات دانشجویی، موتورسواران، جنبشهای سیاسی، گنگستران و جوانان بیخانمان در آن وجود داشتند. کیفیت بالای گرافیکی این انیمیشن یکی از دلایل موفقیت آن بود.
شیرشاه (۱۹۹۴)کارگردان: راجر آلرس و راب مینکاف
محصول: امریکا
شیرشاه مرده؛ زندهباد شیرشاه. تقریبا میتوان «شیرشاه» را خلاصه کرد به مرگ شیر پدر و بر جای نشستن شیر پسر. ولی همهچیز به همین سادگی هم نیست. شیر پسر تا به شیرشاه بدل شود باید سفر دورودرازی را از سر بگذراند. این انیمیشن که چهبسا ادای دین کمپانی دیزنی به دیوید لین حماسهساز بزرگ سینما باشد، چشماندازهایی باشکوه و حیواناتی با جاهطلبی ریاست بر سایرین را در داستانی درگیرکننده به تصویر میکشد. این داستانِ گذر از کودکی به بزرگسالی شیربچهای است که میخواهد پنجه جای پنجه پدرش بگذارد.
داستان اسباببازی (۱۹۹۵)کارگردان: جان لستر
محصول: امریکا
وقتی نخستین قسمت «داستان اسباببازی» در سال ۱۹۹۵ اکران شد، رسانهها آن را بهعنوان نخستین انیمیشن تمامکامپیوتری تاریخ معرفی میکردند که بدون دخالت دستان پرمهارت استادان انیماتور قدیمی تولید شده است. در آن دوران هنوز خبری از فناوریهای پیشرفته امروزی نبود و انیمیشنهای دوبُعدی، مثل «دیو و دلبر» (۱۹۹۱)، «علاءالدین» (۱۹۹۲) و «شیرشاه» (۱۹۹۴) با داستانهای جذاب و شخصیتهای دوستداشتنیشان، به فانتزیهایی جان میدادند که هم هوش از سر کودکان میبرد و هم بزرگسالان را به تحسین وامیداشت. اما داستان اسباببازی انقلابی در صنعت انیمیشن بهوجود آورد که یکی از مهمترین دستاوردهایش گسترش مرزهای خیالپردازی بود.
آبی تمامعیار (۱۹۹۷)کارگردان: ساتوشی کن
محصول: ژاپن
بگذارید اهمیت این انیمه جذاب را با این ماجرا شرح دهیم: دارن آرونوفسکی، کارگردان مشهور امریکایی، بابت بازسازی نعل به نعل صحنه وان حمام این انیمیشن در فیلم «مرثیهای بر یک رؤیا» ۵۹ هزار دلار به ساتوشی کن پرداخت کرد. بعدها دوباره آرونوفسکی در فیلم «قوی سیاه» تکههایی از این انیمیشن را بازآفرینی کرد. همین که کارگردانی خلاق مثل آرونوفسکی این چنین تحت تاثیر این انیمیشن است، نشان میدهد با چه اثری مواجهایم. رازآمیز، مهیج، پرتعلیق و در مرز خیال و واقعیت؛ دختر جوانی از دنیای خوانندگی وارد دنیای بازیگری میشود، اما یکی از هوادارانش از این تصمیم او راضی نیست.
شهر اشباح (۲۰۰۱)کارگردان: هایائو میازاکی
محصول: ژاپن
بیشک هایائو میازاکی بزرگترین کارگردان انیمیشن ژاپن در تاریخ سینماست و نامش همردیف کسانی چون والت دیزنی و جان لَسِتر قرار دارد. روی هر کدام از انیمههای میازاکی که دست بگذارید جایی در فهرست بهترین انیمیشنهای تاریخ سینما دارد. از کیفیت بصری غنی و خیالانگیز آثارش بگیرید تا سبک روایی و موسیقی و هر عاملی که میتواند به جذابیت یک انیمیشن کمک کند، در کارهای او به حد اعلا رسیده است. «شهر اشباح» مشهورترین اثر میازاکی درباره دختری ۱۰ ساله است که تلاش دارد پدر و مادرش را که به خوک تبدیل شدهاند نجات دهد. اگر این قصه یکخطی برایتان عجیب است، خود انیمیشن هوش از سرتان میبرد.
کد خبر 847477 منبع: همشهری آنلاین برچسبها کارتون مجله انیمیشن پویا نمایی - انیمیشن