Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجاریان، تئوریسین اصلاحات در موضع‌گیری خود، نامه جنجالی پدرخوانده چپ را غیرانتقادی و به غایت محافظه‌کارانه ارزیابی کرد

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه «صبح نو» در گزارشی به موضع‌گیری سعید حجاریان نسبت به نامه موسوی خوئینی‌ها پرداخته است که مهم‌ترین بخش‌های آن در ادامه می‌آید.

فحاشی تئوریسین به خودی و غیرخودی

سعید حجاریان که ادبیات و زبانش شباهت شگرفی به مرام بولتن‌نویسی‌های گروه‌های التقاطی دارد، بار دیگر با حمله به منتقدان نامه اخیر موسوی‌خوئینی‌ها، آن‌ها را «مشتی سفله» خواند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در این باره تصریح کرد: «اکنون، کار به جایی رسیده است که مشتی سفله هر چه می‌خواهند به زبان می‌آورند و هر چه کینه دارند نثار ایشان می‌کنند. به‌قول خود آقای خوئینی‌ها، اف بر تو ای روزگار سفله‌پرور.»

حجاریان با تعریض و کنایه نسبت به مجید انصاری یکی از اعضای مجمع روحانیون مبارز که اخیراً در گفت‌وگویی نامه خوئینی‌ها را موضع رسمی مجمع ندانسته بود، اعلام کرد: «آقای مجید انصاری تشخیص داده‌اند تا پیش از تشکیل جلسه شورای مرکزی تشکل‌شان با خبرگزاری تسنیم گفت‌وگو کنند و سخن آقای خوئینی‌ها را شخصی و غیرتشکیلاتی بخوانند. ما نیز سخن آقای انصاری را سخن شخص ایشان می‌دانیم.»

حجاریان همچنین در بخش دیگری از موضع‌گیری خود، درباره اظهارات محمد هاشمی که نامه پدرخوانده چپ را غلط و موجب شادی دشمنان خوانده بود، با «وکیل میت» خطاب کردن او، تاکید کرد: «آقای محمد هاشمی با ادبیاتی زننده در مقام پاسخگویی ظاهر شدند که گمان دارم بنا داشتند جبران مافات کنند؛ آقای هاشمی چندی پیش به‌عنوان وکیل میت ادعا کردند امام خمینی به مرحوم آیت‌الله هاشمی پیشنهاد قائم‌مقامی رهبری داده بودند و با این سخن بنای جبران داشتند.»

مظلوم‌نمایی از مرد خاکستری

مظلوم‌نمایی از وجهه سیاسی جریان چپ سنتی به پرچمداری موسوی‌خوئینی‌ها، دیگر محور اعلامیه مواضع اخیر مغز متفکر جریان اصلاحات، بود. حجاریان با این ادعا که خوئینی‌ها، فردی فاقد قدرت و خانه‌نشین است که هیچ اثری در معادلات سیاسی کشور ندارد، به نوعی انتظار دیگران از خوئینی‌ها، برای پذیرفتن مسوولیت حمایتش از حسن روحانی، رییس‌جمهوری را مردود خواند.

حجاریان در این باره اعلام کرد: «خطاب به آیت‌الله خوئینی‌ها می‌گویند وضع موجود ثمره کار شماست در حالی که ایشان بیش از سه دهه است که خانه‌نشین بوده‌اند. لذا بدون مجامله باید گفت آن‌ها که صاحب قدرت بوده‌اند باید پاسخگوی این وضعیت باشند.»

ادعای حجاریان در بی‌اثربودن خوئینی‌ها، درحالی است که خوئینی‌ها جدای از ترک تازی‌اش در دهه شصت در دستگاه قضایی کشور و پیش از آن، حضور موثرش در تدوین قانون اساسی و حوادث مهم سیاسی کشور از جمله تسخیر لانه جاسوسی آمریکا، در سال‌های اخیر نیز به‌عنوان مهم‌ترین بازیگر پشت پرده، نقش بی‌بدیلی در حمایت همه‌جانبه اصلاح‌طلبان از حسن روحانی در دو انتخابات‌92 و 96 ایفا کرد.

خوئینی‌ها حتی می‌توانست بیشتر از این تعیین‌کننده باشد و به رفع برخی مناقشات میان جریان اصلاح‌طلبی و حاکمیت، همت بگمارد اما چنین نکرد و ترجیح داد، با ژست اپوزیسیون، مطالبه‌گرِ مسوولیت‌ناپذیرِ حاکمیت باقی بماند.

در همین باره؛ محمد قوچانی، سردبیر روزنامه سازندگی ارگان مطبوعاتی حزب کارگزاران، چندی پیش در مقاله‌ای انتقادی نسبت به راه و روش خوئینی‌ها، نوشت: «در نیمه اول عصر اعتدال در حالی که راه گفت‌وگو برای سران اصلاحات مانند سیدمحمد خاتمی و عبدالله نوری به هر علت گشوده نبود چراغ سبزی به سیدمحمد موسوی‌خوئینی‌ها داده شد که اسحاق جهانگیری آن را گشوده بود. متاسفانه موسوی‌خوئینی‌ها به نمایندگی از جبهه اصلاحات حاضر به انجام این مأموریت تاریخی در گفت‌وگو با حاکمیت 
نشد.»

نامه موسوی خوئینی‌ها محافظه‌کارانه بود!

حجاریان در بخش دیگری از موضع‌گیری خود، با محافظه‌کارانه خطاب کردن مرقومه خوئینی‌ها نوشت: «می‌توان گفت آیت‌الله خوئینی‌ها در متنی به غایت محافظه‌کارانه و آن هم در چند سطر کوتاه، صرفاً وضع جامعه و فشارهای وارده بر روح، روان و معیشت جامعه را تصویر کرده است؛ مواردی که اظهر من‌الشمس هستند و حتی از سوی عالی‌ترین مقامات بیان می‌شوند.» 

بر این اساس، اگر نامه خوئینی‌ها به رهبر انقلاب را نوعی تست فضای کلی سیاسی کشور در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ارزیابی کنیم، حجاریان با محافظه‌کارانه دانستن این نامه، قصد داشته هزینه رادیکالیسم مبتلا به چپ را کاهش دهد و هجمه‌های انتقادی نسبت به آن را خنثی کند و غیرمستقیم اعلام بدارد که چپ، همچنان پا در رکاب چارچوب‌هاست و آنچه خوئینی‌ها بیان داشته، امری رایج است که قبلاً مشابه آن وجود داشته است. به بیانی شاید بشود نگارش آن نامه توسط خوئینی‌ها را نوعی با دست پس زدن و اتصافش به محافظه‌کاری توسط حجاریان را نوعی با پا پیش کشیدن قدرت برداشت کنیم.

غیرستیزی به سبک رواداران

البته در تحلیل ادبیات حجاریان باید گفت، کسی که نسبت به هم‌کیشان سیاسی خود یعنی اصلاح‌طلبان که در برخی روش‌ها با او همساز نیستند، در قالب واژگان شرم‌آور و سخیفی همچون «اصلاح‌طلبان دست‌آموز» رحم نمی‌کند، نباید انتظار داشت که نسبت به منتقدان جدی اصلاحات، پرده‌داری کرده و شأن آن‌ها را حفظ کند.

او چندی پیش در گفت‌وگویی با همشهری، ضمن انتقاد به اصلاح‌طلبانی که منتقد گذشته رادیکال جبهه اصلاحات هستند و به نوعی قائل به پالایش از درون هستند، گفت: «من به دوستان توصیه می‌کنم اگر در گفتار و کردارشان گرهی از کار کشور باز نمی‌کنند و کمکی به تعمیق تفکر نمی‌کنند لااقل به ته‌مانده جریان اصلاحات لطمه نزنند. قدرت گرفتن راست‌های رادیکال باعث می‌شود که بسیاری از اصلاح‌طلبان دست‌آموز کم‌کم به کنجی بخزند یا به‌دنبال کاسبی بروند یا حتی به اردوی رقیب نقل مکان کنند.»

اساساً این وجهه از سیاست‌ورزی مدعیان دموکراسی‌خواهی در ایران، جالب و متناقض می‌نماید. آن‌ها در حالی خود را نسبت به مخالفان اندیشه‌ای خود، روادار و مسامحه‌جو جا می‌زنند که کوچکترین دیدگاه خلافی را مستحق بیشترین نفرت‌پراکنی می‌دانند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: حسن روحانی اصلاحات موسوی خوئینی ها حجاریان نامه موسوی خوئینی ها محافظه کارانه اصلاح طلبان موضع گیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۲۳۱۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبلیغ نافرمانی مدنی توسط رئیس جبهه اصلاحات

رادیکال‌های اصلاح طلب می کوشند تا در راستای معارضه با نظام هر مساله ای را تبدیل به پروژه ای سیاسی کنند!

سرویس سیاست مشرق- رئیس جبهه اصلاحات در راستای تلاش برای تعریف صورت مساله زنان در ایران دیل مساله حقوق بشری اقدام به خط دهی جهت مقاومت مدنی در برابر آنچه که پوشش اجباری خواند، نمود.

آذر منصوری طی یادداشتی کوشید تا طی یک خط دهی مساله حجاب را به مقوله ای ویرانگر میان مردم و حاکمیت تعریف و تفسیر کرده و مکشفه ها را به مقاومت مدنی فرا بخواند.

وی در ادامه مدعی شدت گرفتن تبعیض‌ها علیه زنان شد و تاکید کرد که صورت مسئله زنان ایران در واقع یک موضوع حقوق بشری است که همه اجزاء آن در هم تنیده اند و نمی توان به جزئی از این کل با تحمیل و اجبار و خشونت، موضوعی در سطح پوشش را به آنها تحمیل کرد.

آذر منصوری نوشته است که نه تنها پوشش زنان و مردان ایران بلکه پوشش مردم همه کشورهای جهان برآیندی از باورها، عرف و هنجارهای جامعه است. هیچ قاعده و قانون و دین و مذهبی نمی تواند، خارج از عرف و هنجارهای جوامع سبکی خاص از زندگی را به زنان ومردان آن جامعه تحمیل کند!

در رابطه با مطالب مطرح شده از سوی آذر منصوری رئیس جبهه اصلاحات و دبیرکل حزب اتحاد ملت باید گفت؛

۱ - رادیکال‌های اصلاح طلب می کوشند تا در راستای معارضه با نظام هر مساله ای را تبدیل به پروژه ای سیاسی نموده و با تبدیل مسائل به فضای جدلی ضمن قطبی سازی صحنه اعتراضی را به زعم خود به سوی محور حقوق بشر و حقوق شهروندی مطالبق دیدگاه های خود شیفت نمایند.

۲ - رادیکال ها بدون اشاره به تلاش های مناقشه انگیز خود طی سالیان گذشته که از جامعه اعتراضی و حضور تا خیابان سخن گفته و تحریم انتخابات را کلید زدند توضیحی نمی دهند که عمل به قانون مناقشه انگیز است یا دعوت به آشوب و خیابان

این دعوت به نافرمانی مدنی که پیش از این توسط گروهک نهضت آزادی طرح و بیان شده بود نشان می دهد که رادیکال ها برای تولید منازعه و مناقشه عزم خود را جزم کرده و باید منتظر ادامه کنش های بی ثبات ساز آنان بود.

دیگر خبرها

  • پروژه ۳۸۴ واحدی مسکن ساوه هفته آینده آماده تحویل موقت است
  • لزوم بازنگری در زمان اجرای مالیات بر عایدی سرمایه
  • نخست وزیر اسپانیا به دلیل پرونده فساد مالی همسرش در آستانه استعفا قرار گرفت
  • هاشمی: امروز آرزوی دیرینه ورزش محقق شد / نسبت به سال گذشته، ۹۴ درصد رشد در افتتاح پروژه‌ها داشته‌ایم +فیلم
  • هاشمی: مراسم تجلیل از قهرمانان در سال ۱۴۰۲ با حضور رئیس جمهور برگزار خواهد شد/ نسبت به سال گذشته، ۹۴ درصد رشد در افتتاح پروژه‌ها داشته‌ایم
  • پست معنادار و پیش‌بینی سعید حجاریان با تداوم دولت سیزده
  • پاسخ معنادار سعید حجاریان به یک منتقد ناامید در توئیتر
  • تبلیغ نافرمانی مدنی توسط رئیس جبهه اصلاحات
  • کیهان: مذاکره با آمریکا به نفع آمریکا است نه ایران
  • آیت‌الله گرامی در گفت و گو با جماران: یکی از عوامل مهم لغو رفراندوم اصلاحات ارضی از سوی شاه اعتراض آیت الله بروجردی بود/ مقام ایشان در بُعد معنوی بسیار بالا بود ولی مثل بسیاری از مدعیان امروزی نبود که خود را مطرح کند