Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-05-05@21:39:27 GMT

گوش‌ها می‌خوانند!

تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۲۴۸۴۱

گوش‌ها می‌خوانند!

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایسکانیوز، ایرانیان سال 99 را با بحرانی آغاز کردند که بسیاری از وجوه زندگی آنان را تحت تاثیر قرار داد. بیماری کرونا که همچون کابوسی وحشتناک به زندگی مردم ایران سایه انداخت و کار و کاسبی بسیاری از مردم را فلج کرد.

تعطیلی مغازه‌ها، تعطیلی مدارس و دانشگاها، تعطیلی باشگاه‌های ورزشی و در نهایت لغو برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از پیامدهای شیوع این بیماری بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ناشران بسیاری به هدف حضور در نمایشگاه کتاب اقدام به چاپ کتب خود کردند که با شیوع بیماری متحمل ضرر بسیاری شدند. کرونا همه مردم را به اجبار خانه‌نشین کرد و فرصت انجام هرکاری را از آنان گرفت. با وجود این تعطیلی‌ها بسیاری از ناشران اقدام به ارائه کتب منتشره خود در قالب کتاب صوتی کرده‌اند. در این میان نرم‌افزارهای ارائه صوتی و الکترونیک کتاب که پیش از این در انتشار کتب بصورت غیرکاغذی فعال بودند بیشتر از قبل در میان مردم شناخته شدند.

*ارزان‌تر بخوان

کتاب‌های صوتی به‌دلیل اینکه با قیمتی کمتر از قیمت بازار در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد گزینه مناسبی برای جایگزین کردن کتاب‌ کاغذی به نظر می‌رسد. در اکثر نرم‌افزارها کتاب‌ها با تخفیف چهل الی شصت درصدی نسبت به قیمت پشت جلد، در برخی موارد کمتر یا بیشتر عرضه می‌شود. به‌عنوان مثال کتاب «آب‌نبات هل‌دار» با نویسندگی مهرداد صدقی که با قیمت پشت جلد سی و پنج هزار تومن در کتابفروشی‌ها موجود است، در نرم‌افزار طاقچه با گویندگی میرطاهر مظلومی به قیمت هجده هزار تومان عرضه شده. البته برخی نرم‌افزارها برای جذب و رضایت مشتری برخی کتاب‌ها را رایگان در اختیار مخاطب قرار می‌دهند.

*بپز و بخوان

مزیت دیگری که کتاب صوتی نسبت به کتاب چاپی دارد برای افرادی است که در طول روز به دلیل مشغله‌های فراوان زمان کافی برای مطالعه کتاب ندارند. با دانلود و ذخیره‌سازی هر کتابی در تلفن همراه می‌توان در شرایط مختلف و در هنگام کار از زمان از دست رفته برای گوش دادن به کتاب‌های مختلف استفاده کرد. بسیار مشاهده شده افراد حین کار، آشپزی، ورزش و یا در ماشین و ترافیک کتاب مورد علاقه خود را گوش دهند. با این وصف اگر فردی در نوجوانی علاوه بر محتوای مکتوبی که مطالعه می‌کند، طی چند سال می‌تواند تعداد کتاب‌هایی که تجربه کرده است را چند برابر افزایش دهد.

از دیگر جذابیت‌های کتب صوتی می‌توان به چند گوینده بودن برخی کتب اشاره کرد. با گویندگی افراد مختلف، مخاطب با شخصیت‌های داستان راحت‌تر ارتباط برقرار می‌کند و در میانه داستان گم نمی‌شود. از این نمونه می‌توان به کتاب هفتاد و سومین نفر به قلم یاسین حجازی اشاره کرد که موسسه فرهنگی رسانه آفتاب آن را منتشر کرده است و توسط حامد بهداد، بهروز رضوی و شهاب حسینی گویندگی شده است.

از طرفی دیگر برخی کتب به دلیل متقاضی بالایی که دارند در کتاب‌فروشی‌ها یافت نمی‌شوند، در این شرایط مخاطب می‌تواند به راحتی کتاب را در نرم‌افزارهای کتاب گویا پیدا کرده و به‌صورت صوتی و الکترونیک از آن استفاده کند.

نوار، طاقچه، فیدیبو، کتابراه و ایران‌صدا از جمله معروف‌ترین نرم‌افزارهای ارائه صوتی کتاب هستند که در فضای نت قابلیت دانلود و استفاده از آن‌ها فراهم شده. تقاضای رو به رشد برای کتاب‌های صوتی را می‌توان در این آمار مشاهده کرد که تعداد عناوین کتاب صوتی منتشر شده در بسیاری از کشورها از حدود 5 هزار به بیش از 6200 در سال رسیده است.

انتهای پیام/

347 / 347 کتاب صوتی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: کتاب صوتی کتاب صوتی کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۲۴۸۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست خبری سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

عکاس امیر حسین جامه بزرگ

دیگر خبرها

  • (تصاویر) آذری جهرمی در مراسم رونمایی از کتاب «مهندسی اجماع»
  • رونمایی از کتاب «مثل ابراهیم» در رزن
  • نشست خبری سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
  • شیائومی یک ساعت فوق‌مقاوم با ۱۵ استاندارد نظامی ساخت!/ عکس
  • حضور انتشارات نگاه با ۲ هزار عنوان در نمایشگاه کتاب
  • نشر شالگردن با ۱۸۰ عنوان به نمایشگاه کتاب می‌آید
  • انتشار کتابی از عدنان غُریفی در اولین سالگرد درگذشتش
  • کتاب عکس «نزدیک تر» حاصل سفر به ۵ قاره جهان است
  • سمنان چگونه پایتخت کتاب ایران شد؟
  • ایموجی صوتی؛ عجیب‌ترین قابلیت گوگل که به تماس‌های صوتی اضافه شد