Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@21:05:16 GMT

معرفی برگزیدگان جایزه «جمالزاده»

تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۲۶۱۲۶

معرفی برگزیدگان جایزه «جمالزاده»

 مراسم پایانی جایزه «جمالزاده» با معرفی برگزیدگان برگزار شد.

 به گزارش ایسنا، این مراسم شامگاه شنبه (چهاردهم تیرماه ٩٩) با حضور قدرت اله نوروزی، شهردار اصفهان و محمد عیدی، معاون فرهنگی شهردار اصفهان برگزار شد.

بدون لابی‌گری داوری کردیم

مجید قیصری، دبیر ادبی دومین دوره جایزه «جمالزاده» در مراسم پایانی این جشنواره گفت: زمانی که به جایزه دعوت شدم، فکر نمی کردم کار جایزه «جمالزاده» به این گستردگی باشد؛ من در جشنواره «خاتم» هم تجربه دبیری دارم ولی تعداد آثار رسیده و گستردگی کار در جایزه «جمالزاده» با آن قابل قیاس نبود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این دوره ۱۴۳۸ اثر در ۴ بخش به دست ما رسید که از این تعداد ۸۶۹ اثر در بخش داستان آزاد، ۱۸۸ اثر در بخش داستان اصفهان، ۲۹۴ اثر در بخش زندگی نگاره‌های کرونا و ۸۷ اثر در بخش زندگی نگاره‌های اصفهان دریافت شد. این آثار در سه تیم جداگانه هیات انتخاب و هیات داوری غربالگری و خوانده شد و داوران هر دو مرحله با کمال دقت آثار را انتخاب کردند.

او درباره شیوه داوری جشنواره ادامه داد: جا دارد ذکر کنم در اکثر جوایز و جشنواره‌ها وقتی در انتهای کار آثار برگزیده توسط داوران انتخاب می‌شود، جلسه‌ای اقناعی برگزار می‌گردد که طبق آن بحث‌هایی درباره آثار انتخابی داوران با هم انجام می‌شود. ولی ما امسال در جایزه «جمالزاده» به اضطرار کرونا که امکان برگزاری جلسات را کم می‌کرد مبنا را بر اساس رتبه‌هایی گذاشتیم  که هر داستان آورده بود و داورهای هیچکدام از بخش‌ها نمی‌دانستند کدام داستان در بخش دیگر اول و دوم و سوم شده است و البته آنچه ما را شگفت زده کرد این بود که در بخش داستان اصفهان داوران اثر نسترن مکارمی را حائز رتبه اول دانسته بودند که در بخش داستان آزاد هم اثر دیگری از او اول شد. این موضوع  نشان می‌دهد داورهای ما بدون شناخت هم بر اساس معدل و ادبیت اثر به آن نمره داده‌اند. نفر سوم بخش داستان اصفهان و آزاد هم بر حسب اتفاق مشترک بود و در هر دو بخش به آثار آقای خسرو عباسی رسید.

او اضافه کرد: نقطه نظرهایی برای تغییر در این سیر وجود داشت تا به قول برخی دوستان تعداد بیشتری از شرکت‌کنندگان خوشحال شوند ولی جرات نکردیم در انتخاب داوران دست ببریم و این موضوع برای‌مان مهم بود که خود اثر نمره را کسب کرده باشد چون داوران ما صرفا با اثر بدون اسم نویسنده مواجه می‌شدند و مبنای جشنواره انتخاب داستان خوب بود. با این اوصاف فکر می‌کنم این نحوه انتخاب نشان‌دهنده صداقت جشنواره بوده و این اتفاق نادر برای ما ارزشمند بود. اتفاق خوب دیگر در این دوره، این بود که ما از نفرات اول بخش‌های مختلف سال قبل در تجربه داوری امسال استفاده کردیم  تا بدون هیچ لابی‌گری و زد و بندی داوران را انتخاب کنیم و امیدواریم این حرکت، رویه‌ای معمول در جوایز ادبی ما بشود. علاوه بر اینکه من باید همین جا از شورای سیاست‌گذاری جایزه «جمالزاده» هم تشکر کنم که با وسواس و دقت نظر خاصی داوران این جایزه را برگزیدند.

دبیر ادبی دومین جایزه «جمالزاده» سپس در پاسخ این پرسش مجری که تا چه حد هدف جشنواره در تولید داستان‌هایی با فضای شهری اصفهان محقق شده، گفت: هنوز تا رسیدن به این تصویر فاصله زیادی داریم و اتفاقا یکی از مباحث مطرح شده در شورای سیاست‌گذاری همین موضوع بود که تبیین نگاه‌های جشنواره در این زمینه همچنان به شفاف سازی نیاز دارد و باید همچنان به جشنواره فرصت داد تا بتوان تصویر وضعیت تاریخی اجتماعی شهر اصفهان را به درستی در داستان‌ها دید. کما این‌که هنوز بیشتر آثار رسیده با محوریت اصفهان نگاه توریستی دارند و جای نگاه‌های عمیق و لایه‌مند نسبت به فرهنگ و تاریخ اصفهان در آثار خالی است ولی من مطمئنم با بناگذاری خشت‌های صحیح در این جشنواره و با تکیه بر تجربه در سال‌های آینده کم کم این هدف هم محقق می‌شود.

مجید قیصری در ادامه یکی از موارد قابل توجه شورای سیاست‌گذاری جشنواره را توجه به بعد آموزشی آن دانست و افزود: امسال هم برنامه‌ریزی ‌هایی برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی شده بود ولی متاسفانه با شیوع کرونا نتوانستیم اجرایی‌شان کنیم. البته امیدواریم بتوانیم در طول سال جاری دوره‌ها و کارگاه‌هایی برای آموزش داشته باشیم تا نویسنده‌ها و شرکت کنندگان به افق‌های روشن‌تری دست یابند.


 
 
فهرست برگزیدگان نهایی دومین جایزه «جمالزاده» در این برنامه به شرح زیر اعلام شد که نفرات اول بخش‌ها لوح افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی دریافت کردند و نفرات دیگر لوح افتخار و جایزه نقدی گرفتند:
 
*برگزیدگان بخش داستان اصفهان:

نفر اول/ نسترن مکارمی/ «ظل ظلیل»  
نفر دوم/ راضیه مهدی زاده/ «زبان زمین»  
نفر سوم مشترک/ متینه ایقایی/ «زن عمو یحیی»
نفر سوم مشترک/ خسرو عباسی/ «سفر عیسا»  
  
 
*برگزیدگان بخش داستان آزاد:

نفر اول/ «زخم طاهره»/نسترن مکارمی
نفر دوم/«دست از سرم بردار»/سیاوش قربانی‌پور
نفر سوم /«وقتی مهتاب بر گوراب‌ها می‌تابد» /خسرو عباسی
 
 
*برگزیدگان زندگی نگاره اصفهان:

نفر اول/ سمیه سیدیان/ «آدم‌های گمشده»
نفر دوم/ کتایون صهبا / «خانه آقاجانم»
نفر سوم/ الهام تربت اصفهانی/ «گل‌های قرمز پنج پر»
 
 
*برگزیدگان زندگی نگاره کرونا:

عباس باباعلی/ «ک مثل کرونا»  
سمیه یوسفی/ «سین هفتم»
ندا تسلیمیان/ «به روایت نون، ت»


 
جشنواره «جمالزاده» اثرات ملی و جهانی دارد

شهردار اصفهان در مراسم اختتامیه جایزه جمالزاده با اشاره به نقش مهم محمدعلی جمالزاده در جریان ادبیات داستانی ایران گفت: هرچقدر ما بتوانیم چنین اشخاصی را با رویدادها پیوند دهیم، گام‌های موثرتری در جهت فرهنگ‌سازی برداشته‌ایم. 

قدرت‌اله نوروزی ادامه داد: علاوه بر این ما معتقدیم اثر برگزاری چنین جشنواره‌هایی تنها منحصر به اصفهان نیست و اثرات ملی و جهانی دارد.

او سپس برگزاری رویدادهای مختلف شهرداری را در اصفهان تحت تاثیر شرایط کرونا دانست و گفت: ما مجبور شدیم بسیاری از ایده‌های‌مان را تغییر دهیم البته خوشبختانه توانستیم از طریق فضای مجازی شرایطی را ایجاد کنیم که برخی از کارها به درستی جلو برود که یکی از مهم‌ترین نمونه‌هایش برگزاری همین جایزه «جمالزاده» است. البته آرزوی ما این است که بتوانیم چنین جشنواره‌ای را به شکل حقیقی با حضور داوران، برگزیدگان و شرکت‌کنندگان برگزار کنیم تا اثرگذاری بیشتری داشته باشد.

نوروزی در ادامه بیان کرد: شاید شنیده باشید زمانی که ویروس کرونا در چین شیوع یافت، اصفهان، اولین شهری بود که به چین پیام داد و آمادگی خود را برای کمک به چینی‌ها اعلام کرد و در نتیجه این حرکت فرهنگی اخلاق محور، چینی‌ها هم متقابلا با ما تعامل کردند. البته حرکت فرهنگی ما محدود به چین نبود ما به همه سازمان‌های بین‌المللی نامه دادیم تا به آن‌ها کمک کنیم و از کم‌های‌شان بهره ببریم چون کرونا دشمن مشترک ما بود.

جایزه «جمالزاده»، راویت تازه ایران

معاون فرهنگی شهردار اصفهان نیز در مراسم اختتامیه دومین جایزه «جمالزاده» با بیان اینکه امروزه مزیت شهرها به شاخصه‌های فرهنگی آن‌ها است؛ گفت: شاید قبل از این گمان بر این بود که شهرداری متکفل امر کالبد شهر است ولی امروزه سه وجه هویت شهری انسان، کالبد و انسان ساخت است.

محمد عیدی ادامه داد: از مزیت نسبی که نه، بلکه مطلق شهرها است که در جهت توسعه پایدار دست بر روی سرمایه‌های فرهنگی خودشان بگذارند و اگر گمان همه شهرها بر این است که به جهان شهر و شاخص‌های آن برسند تنها از طریق گذر فرهنگ در این مسیر گام برمی‌دارند. مقوله دوم اینکه شهرداری‌ها به این باور درست رسیده‌اند که شهرها را بر بن ریشه‌ها بسازند. این بن ریشه‌ها هم میراث کالبدی و هم میراث معنوی است تا بتوانند بر مبنای شاخص‌های بومی به امر جهانی بدل شوند. سوم اینکه شخصیت‌ها برندهای شهرها هستند به خصوص کسی مثل محمدعلی جمالزاده که در روش و منش الگوی بسیار مطلوبی است.

او در پایان برآوردخود را از دستیابی به اهداف جایزه اینطور بیان کرد: فکر می‌کنم به نسبت اولین سال برگزاری جایزه «جمالزاده» گام موثرتری در هر دو حوزه برداشته شد و ما این آمادگی را داریم که این حرکت در ادامه کاملا در بستر تخصصی و مدنی برگزار شود. آرزو می‌کنم جایزه «جمالزاده« بتواند داستان و روایتی جدید را نه فقط برای اصفهان و ایران بلکه ایران صورت‌بندی کرده وآغاز فرایندی نوین برای همگان باشد.  

انتهای پیام
 

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۲۶۱۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه

هشت اثر از ایران به عنوان نامزد فهرست کتاب برای کودکان با نیازهای ویژه معرفی شدند. 

به گزارش ایسنا، گروه جوایز کتاب برای کودکان با نیازهای ویژه شورای کتاب کودک در جلسه داوری اسفندماه ۱۴۰۲ از میان آثار رسیده، هشت اثر را برای معرفی به دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) انتخاب کرد. 

 در بخش کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه:  

«افسانه نمکی» (کتاب حسی – لمسی) طراحی و اجرای ستاره اقتداری. این کتاب براساس روایتی از روستای کبودر آهنگ همدان بازنویسی شده. برای فعال کردن کودکان نابینا و کم‌بینا درحین خواندن کتاب از المان‌های معماری ایرانی  و ابزارهای سنتی استفاده شده است. 

«خاله می‌بافه من می‌پوشم» (کتاب حسی – لمسی) طراحی و اجرای سودا آزادی، نویسنده خط بریل ناصر مرادی. از ویژگی‌های کتاب راویت داستان توسط ﮐودکی نابیناست. از بافت‌های متنوع و حجم‌های گوناگون در ساخت اثر استفاده شده است. ظرافت اجرا و تنوع در بافت‌ها برای کودک با آسیب بینایی جذاب است. 

«روباه و زاغ» (کتاب حسی – لمسی) طراحی و اجرای سمانه نادری. بازسازی یک روایت کلاسیک  به شکل حسی - لمسی. استفاده از بافت‌های متنوع برای نمایش شخصیت‌ها و فضای داستان. ابتکار عمل در ساخت کتاب برای حرکت شخصیت‌ها به وسیله مخاطب.

 «من مترسکم ولی می‌ترسم» نویسنده احمد اکبرپور، تصویرگر مریم طهماسبی، انتشارات فاطمی، کتاب‌های طوطی. (اثر صوتی گروه جیکو، وابسته به کمیته خدمات کتابداری برای کودکان با نیازهای ویژه) 

 «تو یک جهانگردی» نویسنده شهرزاد شهرجردی، تصویرگر غزل فتح الهی، انتشارات فاطمی، کتاب‌های طوطی. (اثر صوتی گروه جیکو، وابسته به کمیته خدمات کتابداری برای کودکان با نیازهای ویژه) 

 «موزی که می‌خندید» نویسنده حمیدرضا شاه‌آبادی، تصویرگر حسن موسوی، انتشارات افق.(اثر صوتی گروه جیکو، وابسته به کمیته خدمات کتابداری برای کودکان با نیازهای ویژه) 

در این سه اثر صوتی در کنار خواندن متن از موسیقی و جلوه‌های صوتی برای انتقال بهتر مفاهیم استفاده شده و برای شنونده‌ با آسیب بینایی فضایی ایجاد می‌کند که می‌تواند داستان و تصاویر کتاب را از طریق صدا در ذهن خود تصور کند. 

در بخش کتاب با شخصیت‌های معلول:   

 «جهان مال من است» نویسنده تهمینه حدادی، تصویرگر هاله قربانی، انتشارات فاطمی، کتاب‌های طوطی. داستان با روایتی ساده به جزئیاتی از تجربیات خیال‌انگیز کودکی می‌پردازد. شخصیت‌پردازی در متن پویاست و عدم آشکارسازی و عدم تمرکز بر معلولیت کودک دیده می‌شود. 

«ترسناک‌ترین کاری که تا حالا انجام دادی چه بوده؟» نویسنده سولماز خواجه‌وند، تصویرگر مرجان وفاییان، انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان. داستان با شخصیتی باورپذیر، به دور از کلیشه‌ها و با برانگیختن حس پذیرش معلولیت به موضوع ترس از دیدن و بینایی می‌پردازد. 
  
داوران گروه جوایز کودکان با نیازهای ویژه شورای کتاب کودک، مرضیه شاه کرمی، سوده کریمی، مرجان ریحانیان، ماندانا رضوی زاده، میترا مؤدب، فریبا کیهانی و طاهره بشیر هستند. مسعود طاهریان( عضو نابینای گروه‌ خدمات کتابداری برای کودکان با نیازهای ویژه) نیز به عنوان مشاور در گروه حضور دارد. 

دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان هر دو سال یک بار فهرستی از کتاب‌های مناسب برای کودکان ویژه را به منظور ایجاد فرصت لذت از کتاب برای کودکان ویژه، تشویق ناشران و توسعه این نوع محصولات منتشر می‌کند. داوری نهایی در تورنتو کانادا برگزار می‌شود و آثار برگزیده در فهرست دوسالانه‌ای تحت عنوان کتاب برای کودکان با نیازهای ویژه منتشر و در نمایشگاه کتاب کودک بولونیا ۲۰۲۵ به نمایش گذاشته می‌شوند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • روایت برگزیدگان جشنواره «قهرمان ایران» از عملکرد رسانه ملی
  • اعلام فراخوان جایزه ملی داستان و بازآفرینی در اصفهان
  • برگزاری جایزه داستان و بازآفرینی با رویکرد روایتگری ادبی
  • معرفی برگزیدگان رویداد مدیریت مصرف آب در صنعت نساجی
  • معرفی برگزیدگان مسابقات تیراندازی تفنگ و تپانچه بادی نیرو‌های مسلح در کرمان
  • معرفی برگزیدگان جشنواره آب و رسانه در سمنان
  • معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه
  • معرفی برگزیدگان «نمایش» و «سرود» جشنواره روستایی رضوی
  • معرفی برگزیدگان جشنواره رادیویی پژواک
  • معرفی برگزیدگان سومین جشنواره پژواک/ وعده معاون صدا برای برگزاری دور چهارم به صورت بین‌المللی