Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسجد جامع هرات که به مسجد جمعه این شهر نیز مشهور است از قدیمی ترین مساجد افغانستان و جهان است .

به گزارش خبرگزاری شبستان، مسجد جامع هرات که به مسجد جمعه این شهر نیز مشهور است از قدیمی ترین مساجد افغانستان و جهان است و قدمت آن به سال 1202 میلادی می رسد. این مسجد مربوط به عهد تیموریان است.

 

تنها بخش کوچکی از مسجد عهد غوریان در درب ورودی جنوبی باقی مانده‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تزیینات دورهٔ غوری پسانترها زیر کار تزیین دورهٔ تیموریان که مسجد را به ذوق و سلیقهٔ خود تزیین نمودند مخفی ماند که در سال ۱۹۶۴ کارشناسان آن را بازیابی نمودند.

 

 اما در اثر مرور زمان بخش زیادی از کار پر مصرف تیموریان نیز از میان رفت که در نوسازی‌های سال ۱۳۲۲ خورشیدی روی مسجد انجام گرفت بخشی از آن بازسازی شد.

 

در عهد تیموریان پایتخت در هرات واقع گردیده بود. تیموریان با جلب هنرمندان، معماران، فیلسوفان و شعرا به دربار خود رهبری نهضت فرهنگی را بدست گرفتند که از دوره‌های پردرخشش تاریخ هرات می‌باشد. شاهرخ و همسرش گوهرشاد از پیشتازان دورهٔ نخست عصر تیموری به‌شمار می‌روند. حکومت سلطان حسین بایقرا از سال ۱۴۶۸ الی ۱۵۰۶ میلادی اوج دورهٔ طلایی تیموریان به‌شمار می‌رود.

 

 

 

 

پایان پیام/42

منبع: شبستان

کلیدواژه: هرات مسجد جامع افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۲۷۴۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت مسجد جامع سکینه خاتون (س) در شهرک گلستان شیراز

آیین کلنگ زنی ساخت مسجد جامع سکینه خاتون (س) با حضور آیت الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس و سردار بوعلی فرمانده سپاه فجردر شهرک گلستان توسط سپاه ناحیه محمد رسول الله (ص) شیراز به زمین زده شد. 

سرهنگ پاسدار غلامعلی احمدی جابری فرمانده سپاه ناحیه محمد رسول الله (ص) شیراز طی سخنانی دراین مراسم اظهار داشت: مسجد جامع سکینه خاتون (س) در فضای قریب ۱۰۰۰ هزار متر مربع به همت خیر نیکوکار دکتر بنی هاشمی ساخته می‌شود. 

احمدی جابری ادامه داد: بنای مسجد با معماری اصیل ایرانی و اسلامی وبا هدف دسترسی عموم مردم احداث می‌شود. 

او با اشاره اینکه این مسجد در کنار ساختمان جدید در حال احداث سپاه ناحیه محمد رسول الله (ص) ساخته می‌شود، گفت: ساختمان جدید سپاه ناحیه محمد رسول الله (ص) شیراز سال آینده به بهره برداری می‌رسد و در کنار آن ساخت ۲۰ منزل سازمانی کارکنان آغاز شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • آثار عیلامی در خطر تعرض است؟
  • در سوگ امام جعفر صادق (ع) فردا در گلستان مراسم دسته روی برگزار می‌شود
  • در سوگ صادق آل محمد فردا در گلستان مراسم دسته روی برگزار می‌شود
  • رونمایی از ماکت عمارت تاریخی پست گیلان در شهرداری رشت
  • ثبت ۵ اثر طبیعی شهرستان سپیدان در فهرست آثار طبیعی ملی
  • سازمان همکاری اسلامی حمله تروریستی به مسجدی در هرات را محکوم کرد
  • ساخت مسجد جامع سکینه خاتون (س) در شهرک گلستان شیراز
  • برنامه های دسته روی ویژه سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) در ایلام
  • داعش مسئولیت حمله به نمازگزاران شیعه در هرات را پذیرفت
  • روستای فهرج یزد در مسیر جهانی شدن + فیلم بنای ناشناخته پیش از اسلام