Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس بازار لوازم خانگی معتقد است وزارت صمت با تکمیل «سامانه جامع تجارت» و «سامانه جامع گارانتی» می‌تواند حدود 80 درصد از معضلات موجود در بازار لوازم خانگی را کاهش دهد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، سعید عباسی کارشناس بازار لوازم خانگی در گفتگو با یک برنامه رادیویی ضمن اشاره به اینکه، بررسی دقیق آمار و اطلاعات مربوط به ظرفیت خطوط تولید و انبارهای کشور، نشان می‌دهد که هیچ‌گونه کمبودی در بازار لوازم خانگی وجود ندارد، اظهار داشت: به نظر می‌رسد در حال حاضر، شرایط دست به دست هم داده تا تولیدکنندگان داخلی بتوانند ظرفیت تولید و فروش خود را به حداکثر ممکن برسانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عباسی با بیان اینکه یکی از معضلات کنونی بازار، رواج لوازم خانگی تقلبی با پوشش برندهای معروف خارجی است، گفت: این تخلف اصطلاحا «ری‌برندینگ» نام دارد و معمولا بعد از نوسانات قیمتی شیوع بیشتری در بازار پیدا می‌کند.

کارشناس بازار لوازم خانگی با بیان اینکه تخمین زده می‌شود معضلاتی همچون رواج ری‌برندینگ و فروش اجناس تقلبی و زیرپله‌ای، با ایجاد شفافیت در حلقات زنجیره تأمین و تولید لوازم خانگی (تولیدکننده، واردکننده، خرده‌فروش و مصرف‌کننده) تا 80 درصد کاهش پیدا کند، گفت: بر اساس مفاد قانونی وزارت صمت مسئولیت پیگیری و راه‌اندازی سازوکارهای مذکور را بر عهده دارد.

وی با اشاره به مصوبه کارگروه تنظیم بازار در سال 95 که بر ثبت اطلاعات تولیدکنندگان و توزیع کنندگان لوازم خانگی در سامانه جامع تجارت تأکید داشت، عنوان کرد: با اجرای کامل این مصوبه دولت قادر خواهد بود که از ابتدای مرحله تولید یا واردات تا مرحله رسیدن به دست مصرف کننده، رصد کند.

کشف اجناس تقلبی با استعلام گارانتی توسط خریدار

عباسی با بیان اینکه استعلام گارانتی توسط خریدار در حلقات سوم و چهارم زنجیره فروش (خرده‌فروش به مصرف‌کننده) می‌تواند نقش گلوگاه مبارزه با اجناس تقلبی و قاچاق را ایفا کند، گفت: فراهم شدن این قابلیت منوط به راه‌اندازی هرچه سریعتر سامانه جامع گارانتی است و در این صورت اجناس قاچاق و تقلبی در هنگام خرید توسط مصرف‌کننده قابل شناسایی خواهند بود.

وی با بیان اینکه گارانتی در ایران به علت غیر واقعی و تقلبی بودن، اعتبار خود را در اذهان عمومی از دست داده است، گفت: در این زمینه ضعف قانونی نداریم و قانونگذار، الزام ارائه خدمات پس از فروش و گارانتی را به واردکنندگان و تولیدکنندگان گوشزد کرده است.

این کارشناس بازار لوازم خانگی افزود: «ماده 4 قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان» صنایعی از جمله خودرو (سنگین یا سبک)، ماشین‌آلات صنعتی، لوازم خانگی، مصنوعات الکتریکی و وسایل ارتباطی را مکلف به داشتن نمایندگی رسمی و تعمیرگاه مجاز، تأمین قطعات یدکی و ارائه سرویس و خدمات پس از فروش کرده است.

تولیدکنندگان سودجو عامل اصلی آشفتگی بازار مواد اولیه

این کارشناس بازار لوازم خانگی به ناهماهنگی‌های به وجود آمده در تخصیص ارز برای تأمین مواد اولیه تولیدکنندگان لوازم خانگی اشاره داشت و عنوان کرد: علت اصلی پیدایش چنین مسائلی به سودجویی برخی تولیدکنندگان برمی‌گردد که ابتدا به شکل غیرواقعی اقدام به ثبت سفارش مواد اولیه کرده اما ارز دریافتی را به منظور واردات مواد اولیه مصرف نمی‌کنند.

وی افزود: لازم به ذکر است، متولی احراز صلاحیت اختصاص ارز به تولیدکنندگان، وزارت صمت است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: متأسفانه هیچگاه آمار دقیقی در خصوص حجم تقاضا از سمت مصرف‌کننده و همچنین مقدار ظرفیت عرضه از سمت تولیدکننده در صنعت لوازم خانگی وجود نداشته است و به همین خاطر پیش‌بینی توانایی تأمین و ساخت قطعات در داخل کشور، برای سیاست‌گذار مبهم است.

انتهای پیام/ 4141

 

منبع: آنا

کلیدواژه: لوازم خانگی سامانه تجارت سامانه گارانتی سامانه جامع مواد اولیه مصرف کننده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۲۷۸۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توضیح رئیس سازمان صمت تهران درباره افزایش قیمت لوازم خانگی

به گزارش قدس آنلاین، در روزهای پایانی سال گذشته رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی از افزایش قیمت بدون سر و صدای برخی کارخانه‌ها در یک ماه گذشته خبر داد و در سال جاری هم گزارش‌هایی از افزایش قیمت برخی از برندهای لوازم خانگی منتشر شد.

اما محمود سیجانی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اخبار منتشر شده از افزایش قیمت بدون مجوز لوازم خانگی، اظهار کرد: برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی درخواست افزایش قیمت ارائه کرده‌اند که در دست بررسی است و هنوز تایید نشده است.

وی افزود: تا زمانی که سازمان حمایت با این درخواست‌ها موافقت نکرده، شرکت‌ها اجازه افزایش قیمت ندارند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • 5 لوازم خانگی که قبض برق شما را نجومی می‌ کنند
  • خسارت میلیاردی آتش در مغازه لوازم‌خانگی
  • احتکار ۳۵ میلیاردی لوازم خانگی قاچاق در اصفهان
  • افزایش قیمت لوازم خانگی در راه است؟
  • لوازم خانگی گران خواهد شد؟
  • آتش سوزی مغازه لوازم خانگی در فریمان
  • توضیح رئیس سازمان صمت تهران درباره افزایش قیمت لوازم خانگی
  • فروش نوکیای تقلبی حرام است!
  • چگونه از خرید لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی خودرو در امان باشیم؟ | لوازم یدکی اصل را از اینجا تهیه کنید
  • قیمت لوازم خانگی ایرانی در بازار چهارشنبه ۵ اردیبهشت+اینفوگرافیک