Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر کل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان گفت: خواسته ما این است که عملکرد دانش‌آموزان در ساحت‌های مختلف به عنوان پروفایل آن‌ها ثبت شود تا در نهایت پرونده‌ای در طول سال تحصیلی از این عملکرد شکل بگیرد، اما این با ساختار فعلی ممکن نیست بنابراین مجبوریم راه میانبری را انتخاب کنیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو؛ حسین تاریخی در ابتدای این نشست گفت: حوزه تحول در آموزش و پرورش که بار‌ها از سوی مقام معظم رهبری به مسئولان تاکید شده، این روز‌ها مورد توجه جدی مسئولان آموزش و پرورش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حسین تاریخی در نشست خبری خود با اشاره به تحول بنیادین در آموزش و پرورش به عنوان دستور کار اصلی دستگاه تعلیم و تربیت کشور گفت: سند تحول بنیادین تصویرگر افق مطلوب در آموزش و پرورش ماست که یکی از نکات کلیدی در آن تربیت انسان چندبعدی و جامع است که باید در ۶ ساحت محقق شود. در راستای گفتمان‌سازی سند تحول اتفاقات خوبی افتاده، اما همچنان با نقطه آرمانی فاصله داریم.

وی درباره نقش انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در ایجاد تحول در آموزش و پرورش گفت: اتحادیه در ۵ بخش می‌تواند به تحقق تحول کمک کند. حوزه‌های محتوایی و فرایندی از جمله این بخش‌هاست. مکانیزم آزمون‌ها و ارزیابی در آموزش و پرورش فعلا بیشتر حوزه علمی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. اتفاقاتی مانند تقلب در امتحانات مجازی نشان می‌دهد همچنان ارزیابی‌های ما حافظه محور است. مکانیزم کنکور سراسری هم مشخصا ناظر به اطلاعات درسی و تحصیلی دانش‌آموزان است. ما نمی‌توانیم ادعا کنیم تربیت ۶ ساحته داریم، اما در مهم‌ترین ارزیابی‌ها در ورود به مرحله بعدی فقط به یک ساحت توجه کنیم، این نشان از بی اهمیت بودن سایر ساحت‌ها دارد که باید تحول در آن اتفاق بیفتد.

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان به موضوع تحول در نیروی انسانی شاغل در آموزش و پرورش به عنوان یکی از مهم‌ترین عرصه‌های تحول اشاره کرد و گفت: خلا نیروی انسانی موجود در آموزش و پرورش باعث نوعی شتابزدگی در به کارگیری افراد در آموزش و پرورش شده است که اگر افراد بی صلاحیت وارد شوند آسیب‌های بزرگی برای نظام تعلیم و تربیت در پی خواهد داشت.

تاریخی در ادامه درباره نقش تشکل‌ها در یادگیری و فعالیت اجتماعی دانش‌آموزان گفت: دانش‌آموزان ما باید کار تیمی را یاد بگیرند و خود را در تعامل با مدرسه و خانواده قرار دهند تا انتظارات ما از تحول محقق شود.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره ستارگان در تابستان امسال گفت: پیش‌بینی می‌کنیم حداقل ۱۰۰ هزار نفر از دانش‌آموزان در این جشنواره شرکت کنند. بیش از ۶۰۰ مربی برای خدمات رسانی به دانش‌آموزان همکاری می‌کنند. مهارت‌افزایی و دانش‌افزایی والدین هم جزیی از برنامه‌های تابستانی سال ۹۹ خواهد بود.

تاریخی درباره دوره‌های آموزشی تابستان امسال گفت: عمده این دوره‌ها به صورت مجازی برگزار خواهد شد، اما در مناطقی که از نظر سلامت سفید باشند به برگزاری اردو‌های دانش‌آموزی هم فکر می‌کنیم.


وی درباره پورتال علمی آموزشی زبدگان گفت: این پورتال با هدف ارائه محتوای مطلوب در محور‌های علمی - درسی، دوره‌های مشاوره تحصیلی، آزمون‌های آزمایشی و دوره‌های برنامه‌نویسی به دانش‌آموزان است. همچنین مسابقات علمی فناوری در قالب لیگ‌های علمی جزو برنامه‌های این پورتال است.

دبیرکل اتحادیه به تور‌های علمی گردشگری به عنوان بخش سوم فعالیت‌های زبدگان و آموزش‌های مهارتی به عنوان بخش چهارم خدمات پورتال نخبگان اشاره کرد و گفت: انشالله با تقویت پورتال بتوانیم یک سبد جامع از فعالیت‌های علمی مهارتی در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهیم.

تاریخی در ادامه درباره تولیدات حوزه فیلم و سینما در کشور گفت: بسیاری از این تولیدات ذائقه جوانان ما را تغییر داده است که مورد تایید ما نیست و اتحادیه برای ورود به این حوزه اعلام آمادگی می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر شخصیت حقوقی مستقل اتحادیه در عین استفاده از امکانات دولتی گفت: ما از امکانات دولتی برخوردار نیستیم و گواه ما بر این مدعا این است که هنوز اتحادیه در بسیاری از شهر‌ها مکانی برای فعالیت ندارد.

دبیرکل اتحادیه درباره جبران خلا‌های ساحت‌های شش گانه گفت: مرکز ارائه خدمات و محصولات ما به همین منظور راه‌اندازی شده است. خواسته ما این است که عملکرد دانش‌آموزان در ساحت‌های مختلف به عنوان پروفایل آن‌ها ثبت شود تا در نهایت پرونده‌ای در طول سال تحصیلی از این عملکرد شکل بگیرد، اما این با ساختار فعلی ممکن نیست بنابراین مجبوریم راه میانبری را انتخاب کنیم. یعنی ما در مجموعه انجمن اسلامی خواهان ورود دانش‌آموزانی هستیم که پایه علمی و درسی قوی داشته باشیم و پس از ورود، در برنامه‌هایی که برای این دانش‌آموز داریم به نوجوان تراز جمهوری اسلامی برسیم.

تاریخی درباره آسیب‌های فضای مجازی در ایام کرونا گفت: ما باید به افرادی که می‌خواهند در این فضا حضور داشته باشند آموزش دهیم تا بچه‌ها را از آسیب‌های فضای مجازی مصون کنیم. این کار در دبیرخانه فضای مجازی اتحادیه محقق می‌شود. بخشی از کار افزایش سواد رسانه‌ای دانش‌آموزان ماست. تولید فیلم و بازی رایانه‌ای هم بخشی از این اقدامات و جشنواره رسانش که به معرفی اقدامات حوزه آموزش و پرورش می‌پردازد بخشی از این اقدامات است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: حسین تاریخی اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان کرونا در ایران آموزش و پرورش آموزش و پرورش دانش آموزان دوره ها ساحت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۲۸۶۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزمون‌های نهایی مبتنی بر ارزشیابی از یادگیری است

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: در طراحی سوالات امتحانات نهایی ارزشیابی از یادگیری مورد توجه است به طوری که دانش‌آموزان از حفظیات دور باشند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو محسن زارعی، معاون وزیر آموزش و پرورش درباره افت تحصیلی دانش‌آموزان در امتحانات نهایی اظهار داشت: این موضوع را نباید به صورت مقطعی و برشی بررسی کرد، شاید برداشت جامعه و آنچه که اتفاق افتاد، پس از اعلام میانگین نمرات آزمون نهایی پایه دوازدهم به این بود که این میانگین نشانگر افت تحصیلی است.

وی افزود: آموزش و پرورش بر این موضوع اصرار دارد که مبتنی بر شفافیت، وضعیت کنونی و نمای واقعی آموزش و پرورش را به نمایش بگذارد تا برای جبران کاستی‌ها برنامه‌ریزی کند.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشی وزارت آموزش وپرورش اضافه کرد: شرایط مبتنی بر کیفیت آموزشی این‌گونه است که وضعیت فعلی را به خوبی بشناسیم و با اعلام به جامعه برای رسیدن به وضعیت مطلوب برنامه‌ریزی لازم و جبران صورت گیرد.

زارعی ادامه داد: آموزش و پرورش در این موضوع نمرات را شفاف اعلام کرد تا برنامه‌ریزی مناسبی انجام شود و معلمان دست به دست هم دهند و شاهد ارتقای کیفیت آموزشی باشیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: در موضوع افت تحصیلی دانش‌آموزان باید عوامل سهیم را در نظر بگیریم که بخشی به انگیزه دانش‌آموزان و بخشی هم به دوره‌های آموزشی گذشته مربوط می‌شود، زیرا این موضوع در یک دوره اتفاق نیفتاده است.

وی یادآور شد: اشکالی هم که وجود دارد این است که در دوره‌های مختلف تحصیلی، بازخوردی از وضعیت آموزش نداریم و یکباره این بازخورد را در پایان دوران تحصیل انجام می‌دهیم. این موضوع باید در دوره‌های مختلف بررسی شود که در زمان خود مداخلات لازم صورت گیرد.

زارعی درباره تاثیر دشواری سوالات در امتحانات نهایی بر افت تحصیلی دانش‌آموزان اظهار داشت: سوالات سخت شاخص دارد و شاخص هم ضریب دشواری است که در تحلیل آزمون‌ها، شاهد دشواری سوالات نبودیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: آنچه در طراحی سوالات مبنا قرار دادیم این است که توجه و ارزشیابی از یادگیری صورت گیرد و توجه به مفاهیم باشد و دانش آموزان و کل فرایند آموزش جهت‌دهی به سمت یادگیری داشته و از حفظیات و محفوظات دور باشند.

زارعی یادآور شد: در نوبت‌های قبل هم درصدی از سوالات مربوط به همین ارزشیابی از یادگیری متناسب با سطوح شناختی مختلف در سوالات امتحانات نهایی بوده است؛ بنابراین جمع‌بندی این نیست که سوالات سخت بوده است.

دیگر خبرها

  • برپایی بازارچه کسب‌وکار به همت دانش‌آموزان بندرانزلی
  • تقویت هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای از اولویت‌های جدی ما است
  • آیین‌نامه توسعه و تقویت مهارت‌آموزی دانش‌آموزان تصویب شد
  • ۳۰۲ نفر جذب آموزش و پرورش قزوین خواهند شد
  • مهارت‌آموزی دانش‌آموزان به تصویب رسید‌
  • آموزش ۳۰۰ ساعت مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان متوسطه نظری
  • آزمون‌های نهایی مبتنی بر ارزشیابی از یادگیری است
  • آمادگی مجموعه مدارس صدرا در اجرای کامل سند تحول آموزش و پرورش
  • پیش بینی ۵۲ میلیارد اعتبار در حوزه عمرانی آموزش و پرورش رزن
  • طرح مراقبت‌های روانی اجتماعی دانش‌آموزان در سمنان اجرا شد