Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-بنیامین نتانیاهو در تکاپو برای اجرای هرچه سریعتر طرح الحاق تا پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا است 
به گزارش خبرگزاری آریا،به رغم اختلافات میان مسئولان رژیم صهیونیستی درباره جزئیات و نحوه اجرای طرح الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری و در حالی که کاخ سفید هنوز موضع نهایی و رسمی خود را در این باره اعلام نکرده، بنیامین نتانیاهو در تکاپو برای اجرای هرچه سریعتر طرح الحاق تا پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا است و در این میان این سوال به ذهن می‌رسد که با وجود هشدارهای داخلی و خارجی درباره تبعات اجرای این طرح و نبود دستورالعمل و موضع واحد در این باره دلیل این همه عجله چیست؟
 روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی در تحلیلی با عنوان "اسرائیل برای اجرای طرح الحاق با زمان مسابقه گذاشته" به بررسی دلایل اینمساله پرداخته و می‌نویسد: زمان زیادی از روی کار آمدن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به کاخ سفید نگذشته بود که اقدامات وی در حمایت آشکار از رژیم صهیونیستی آغاز شد و ترامپ در نخستین گام قدس را به عنوان "پایتخت ابدی اسرائیل" به رسمیت شناخت و سفارت کشورش را به آنجا منتقل کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی سپس طرح ضد فلسطینی موسوم به "معامله قرن" که مدعی است به صلح در خاورمیانه می‌انجامد، طراحی و ارائه کرد.
از ماه‌ها پیش اسرائیل طرحی را برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری و غور اردن در دستور کارش قرار داده که تلاش دارد قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا آن را نهایی کند. این انتخابات برحسب پیش‌بینی‌های ترامپ در نوامبر به پایان می‌رسد.

فرصتی تکرار نشدنی
مسئولان اسرائیلی اما می‌دانند که زمان رو به اتمام است و تنها چند ماه برای الحاق 30 درصد کرانه باختری در چارچوب معامله قرن مانده است.
ایلی کوهن، وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی چهارشنبه گفت: ما دو یا سه ماه برای اجرای طرح الحاق فرصت داریم. من معتقدم که این اتفاق تا پایان سپتامبر رخ خواهد داد. هیچ کسی نمی‌داند بعد از انتخابات آمریکا چه اتفاقی می‌افتد و هیچ کسی تضمین نمی‌کند که ما در آینده بتوانیم این طرح را اجرایی کنیم.
در همین حال تحلیلگران معتقدند جو بایدن، نامزد حزب دموکرات بیشترین شانس را در انتخابات آتی آمریکا به دلیل شکست‌های اخیر ترامپ از جمله تعامل با کرونا و کشته شدن جورج فلوید، شهروند سیاه‌پوست آمریکایی توسط پلیس دارد.
بایدن ششم مه در بیانیه‌ای که برای خبرگزاری یهودی "JTA" فرستاد بر لزوم فشار بر رژیم صهیونیستی برای ممانعت از هرگونه اقدامات یکجانبه که راهکار تشکیل دو کشور را از بین می‌برد تأکید کرد.
کوهن اولین مسئول اسرائیلی نیست که نسبت به از دست رفتن فرصت وجود ترامپ در کاخ سفید هشدار می‌دهد.
مه گذشته هم رون درمر، سفیر رژیم صهیونیستی در آمریکا خواهان تسریع در اجرای طرح الحاق شد به این دلیل که ممکن است بایدن در انتخابات پیروز شود و با اجرای طرح الحاق موافقت نکند.
درمر گفت: ما باید به سرعت طرح الحاق را عملی کنیم چراکه نمی‌دانیم بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا چه اتفاقی می‌افتد. ممکن است بایدن پیروز شود. اکنون فرصتی وجود دارد. فرصتی که تکرار نشدنی است.

الحاق کرانه باختری به فلسطین شامل چه قسمت‌هایی می‌شود
اشاره به این نکته لازم است که هم‌اکنون نیز تمام کرانه باختری که کنترل بخشی از آن به بر اساس توافق نامه اسلو به تشکیلات خودگردان فلسطین اعطا شده در کنترل کامل نظامی و اطلاعاتی تل‌آویو است .امنیت مرزهای شرقی نیز بر اساس پیمان صلح با اردن تضمین شده است. بر اساس توافق نامه اسلو مساحتی نزدیک به 80 درصد کرانه باختری درقالب منطقهA وB به تشکیلات خودگردان و بخشی دیگر به نام منطقهC در کنترل رژیم صهیونیستی باقی مانده است و حالا نتانیاهو قصد دارد تا بخش مهمی از مناطقB را بار دیگر به کنترل خود در بیاورد .البته این کار تل‌آویو به هیچ عنوان به معنای فروپاشی تشکیلات خودگران فلسطین نخواهد بود چرا که رژیم صهیونیستی برای کنترل و اداره شهره‌های بزرگ فلسطینی همچنان به خدمات تشکیلات خودگردان فلسطین نیاز دارد؛ نکته‌ای که از دید آمریکایی‌ها هم پنهان باقی نمانده است.در حقیقت هدف اصلی نتانیاهو از این کار علاوه بر رضایت جریان‌های صهیونیستی فراهم آوردن فضای تنفسی جدید برای رژیم صهیونیستی است.
 طی 30 سال گذشته یکی از محورهای اصلی سیاست‌های استعمارگرایانه رژیم صهیونیستی در مورد فلسطینی‌ها وادار کردن آن‌ها به مهاجرت و اسکان در حومه شهرهای بزرگ بود تا امکان سیطره بر منابع آب و زمین بیشتر از گذشته فراهم شود؛ راهبردی که دقیقاً بر ساخت شهرک‌های یهودی منطبق است .بر طبق طرح فعلی نتانیاهو مناطق الحاقی باید سراسر کرانه باختری رود اردن را در بربگیرد. تنها در این میان مناطق پیرامون شهر اریحا به عنوان مهم‌ترین پایگاه جمعیتی در مسیر اتصال اردن به فلسطین مستثنی خواهد شد. به این ترتیب بین 30 تا 40 درصد از سرزمین‌های فلسطینی اشغال شده در سال 1967 به رژیم صهیونیستی ملحق می‌شود. جالب اینجاست که بر اساس طرح معامله قرن که از سوی ترامپ مطرح شده با احتساب زمین‌های اشغال شده توسط شهرک‌های صهیونیست نشین نزدیک به 35 درصد از کرانه باختری باید به رژیم صهیونیستی برسد و نتانیاهو با این طرح جدید پا را از آن هم فراتر گذاشته است.به احتمال زیاد با اجرای این طرح 350 هزار فلسطینی نیز باید جابجا شوند. ظاهراً طرح‌های مختلفی برای تعیین تکلیف آنان مطرح شده است، از جمله این که با اعطای تابعیت رژیم صهیونیستی آن‌ها را در جامعه یهودی ادغام و یا در صورت مقاومت از نیروی نظامی برای سرکوب آن‌ها استفاده کرد.

کدام مقامات رژیم صهیونیستی با طرح الحاق مخالفند؟
از سوی دیگر میان جامعه سیاسی و امنیتی رژیم صهیونیستی نیز دغدغه‌های فراوانی در مورد اجرای این طرح وجود دارد. بسیاری از مقامات امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی معتقدند که ریسک‌های اجرای چنین طرحی بسیار بیشتر از فواید آن است و از نظر آنان نتانیاهو با عجله قصد دارد طرحی را اجرا کند که فقط تبلیغاتی برای ادامه نخست‌وزیری وی محسوب می‌شود.از جمله جدی‌ترین مخالفان این طرح می‌توان به «تامیر پاردو» رییس سابق موساد، «آوی کوخاوی» رییس فعلی ستاد ارتش رژیم صهیونیستی، «عامی ایالون» رییس پیشین سرویس اطلاعاتی این رژیم و «ژنرال گابی اشکنازی» اشاره کرد. همچنین در ماه آوریل نیز 230 نفر از مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی بیانیه‌ای را علیه طرح الحاق امضا کردند. مهم‌ترین نگرانی مقامات امنیتی و نظامی این رژیم بر هم خوردن روابط نظامی و امنیتی این رژیم با اردن به عنوان سوپاپ اطمینان مرزهای شرقی رژیم صهیونیستی است. از نظر «عبدالله دوم»، پادشاه اردن با اجرای این طرح نه تنها نفوذ اردن بر کرانه باختری و به خصوص قدس شریف از بین خواهد رفت بلکه با توجه به این که نزدیک به 50 درصد جمعیت اردن فلسطینی‌تبار هستند، بحران‌های امنیتی جدی در انتظار این کشور خواهد بود.جالب اینجاست که در زمان اعلام معامله قرن در بهمن ماه سال پیش عبدالله دوم به وادی عربه سفر کرد. منطقه‌ای که از یک سو به بحر المیت و از سوی دیگر خلیج عقبه می‌رسد. سفری که گفته می‌شود در آن عبدالله دوم شخصاً بر تأمین امنیت این منطقه در هنگام اعلام طرح معامله قرن از بیم واکنش مردم فلسطین نظارت کرد. هشدارهای پیاپی دولت اردن در خصوص بالا رفتن مخاطرات امنیتی و حتی درگیری نظامی را هم در همین چهارچوب می‌توان تحلیل کرد که باعث نگرانی مقامات نظامی رژیم صهیونیستی شده است.

نتانیاهو فقط تا پایان دوران ریاست جمهوری ترامپ مهلت دارد؟
با وجود تمام این موارد و مخاطرات پیش‌رو نتانیاهو مصمم است که از فرصت موجود نهایت استفاده را ببرد. مهم‌ترین دلیل برای تلاش نتانیاهو جهت اجرای این تصمیم را می‌توان در واشنگتن جستجو کرد.نتانیاهو یکی از مهم‌ترین ارکان موفقیت خود در اجرای گام‌هایی همچون الحاق جولان به فلسطین اشغالی را «دولت ترامپ» می‌داند و بعد از 3 نوامبر سال جاری نمی‌تواند از حضور او در کاخ سفید مطمئن باشد. در کنار این ترامپ که حالا با بحران‌های جدی اقتصادی، شیوع کرونا و اعتراضات گسترده به نژادپرستی در آمریکا روبه‌رو است، چاره‌ای جز جلب جدی‌تر حمایت اوانجلیست‌های افراطی ندارد.نتانیاهو حتی برای جلب حمایت واشنگتن حاضر شد تا شرکت‌های چینی را از مشارکت در توسعه نیروگاه‌های اسرائیل کنار بگذارد در حالی که طی سال‌های گذشته چین از مهم‌ترین سرمایه‌گذاران در فلسطین اشغالی به خصوص در طرح‌های زیرساختی محسوب می‌شود.البته آمریکایی‌ها برخی از انتقادات نرم را از تل‌آویو به دلیل اجرای این طرح مطرح کرده‌اند اما به نظر نمی‌رسد که به صورت بنیادی با آن مخالفتی داشته باشند. مهم‌ترین دلیل برای چنین ادعایی تشکیل یک کمیته مرکب از نمایندگان رژیم صهیونیستی و آمریکا است تا نقشه راه الحاق مناطق فلسطینی به رژیم صهونیستی را طراحی کند. اگرچه هیچ خبری در مورد فعالیت‌های این کمیته در رسانه‌های عمومی منتشر نشده اما از همین یک مورد می‌توان دریافت که هیچ مخالفت جدی از سوی آمریکایی‌ها صورت نخواهد گرفت. همان‌گونه که «مایک پامپئو»، وزیر امورخارجه ایالات متحده آمریکا تصمیم نهایی در مورد اجرای این طرح را مربوط به رژیم صهیونیستی عنوان کرده است .علاوه بر تمام این‌ها نتانیاهو به احتمال زیاد از موقعیت متزلزل ترامپ در بین افکارعمومی آمریکا مطلع است. اطلاعاتی که می‌تواند از طریق لابی‌های صهیونیستی در اختیار وی قرار گرفته باشد و او را در اجرای هر چه سریعتر نقشه خود مصمم‌تر می‌کند.

نتانیاهو از چه چیز در مورد بایدن مطمئن است
سئوالی که در این میان مطرح می‌شود، این فرض است که آیا بایدن در صورت رسیدن به منصب ریاست جمهوری می‌تواند ماجرا را معکوس کند. واقعیت این است که نتانیاهو تجربه بدی از چنین تغییراتی ندارد.«جو بایدن» تاکنون هیچ‌گونه موضع‌گیری صریحی در خصوص اجرای طرح الحاق نداشته است. موضع او حتی در مقابل انتقال سفارت آمریکا به قدس شریف هم بسیار نرم و ملاحظه‌آمیز بود و تنها به این نکته اشاره کرد که کنسول‌گری آمریکا در منطقه قدس شرقی را دوباره باز خواهد کرد. در سال 2009 نیز اوباما موضع‌گیری جدی در مقابل حملات رژیم صهونیستی به نوار غزه که موجب شهادت نزدیک به 1200 فلسطینی شد نشان نداد. بنابراین نتانیاهو می‌تواند مطمئن باشد که حتی در صورت کنار رفتن ترامپ و روی کار آمدن بایدن دست وی برای هرگونه مذاکره باز است؛ مذاکره‌ای که اگرچه در آن نتانیاهو از موضع بالای قبلی برخوردار نیست اما می‌تواند مطمئن باشد که شانس حفظ دستاوردهای خود در دوران ترامپ را خواهد داشت.


اتحاد فتح و حماس علیه طرح الحاق کرانه باختری
به گزارش  سایت شبکه المیادین، دو جنبش فتح و حماس در کنفرانس خبری مشترکی  بر لزوم نادیده گرفتن اختلافات و ورود مشترک به نبردی علیه اشغالگران تاکید کردند.
دو جنبش فتح و حماس این مرحله جدید از اقدام ملی مشترک را در کنفرانس خبری مشترک صالح العاروری، نایب رئیس دفتر سیاسی حماس و جبریل الرجوب، دبیرکل کمیته مرکزی جنبش فتح اعلام کردند.
العاروری تاکید کرد: این کنفرانس فرصتی برای آغاز مرحله جدید در جهت خدمت استراتژیک به ملت ما در خطرناک‌ترین مرحله است.
نایب رئیس دفتر سیاسی حماس تصریح کرد: اگر اشغالگران بتوانند طرح الحاق بخشی از کرانه باختری را اجرایی کنند این یعنی  الحاق سلسله وار ادامه خواهد یافت. ما باید با این طرح‌ها مقابله کنیم و به هیچ وجه نمی‌توانیم سکوت کنیم و دست روی دست بگذاریم.
العاروری تاکید کرد: گام الحاق به منزله لغو راه حل دو کشوری است زیرا با این پروژه نمی‌توان کشور فلسطین را در غزه و کرانه باختری ایجاد کرد. اشغالگران کرانه باختری را سرزمین موعود می‌دانند و آماده‌اند برای عملی شدن آن راهکارهای خطرناک را هم امتحان کنند.
العاروری تاکید کرد: ما و فتح در مقابله با اشغالگر و ایستادن مقابل طرح‌های آن حتی اگر با هم اختلاف داشته باشیم یکسان عمل کرده‌ایم. تجربه می‌گوید تلاش مشترک در دو انتفاضه اول  و دوم در شکست طرح‌های اشغالگران موفق افتاد. به ملت و جوانان و پایگاه‌ها در فتح و حماس این پیام را می‌دهم که در تمام مواضع با هم هستیم و نباید منتظر دستورات مستقیم بود. همه باید وارد تلاش مشترک در مقابله با طرح و دفاع از ملت فلسطین شوند. ما از انواع مقابله و مبارزه علیه طرح الحاق استفاده خواهیم کرد.





منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: اسرائیل نتانیاهو ترامپ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کرانه باختری اجرای طرح الحاق رژیم صهیونیستی اجرای این طرح معامله قرن برای اجرای فتح و حماس کاخ سفید مهم ترین بر اساس طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۲۹۵۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقابله مقاومت با یورش نیروهای اشغالگر در شمال کرانه باختری

همزمان با عملیات نظامی جاری در شهر دیرالغصون در طولکرم، تک تیراندازان ارتش اشغالگر به طور بی‌دهدف دست به تیراندازی زدند.

به گزارش ایسنا، خبرنگار الجزیره گزارش داد که تیراندازی زمانی رخ داد که نیروهای اشغالگر در حال تفتیش اطراف خانه محاصره شده در شهر دیر الغسون در طولکرم در کرانه باختری بودند.

این خبرنگار خاطرنشان کرد ارتش اشغالگر ادعا می‌کند که کسانی که در این خانه هدف قرار گرفتند، عملیاتی را در نوامبر گذشته انجام دادند که منجر به کشته شدن یک شهرک نشین شد.

گردان‌های شهدای الاقصی - طولکرم نیز از درگیری‌های شدیدی با نیروهای اشغالگر خبر داد  که با مسلسل و مواد منفجره به شهر دیرالغصون در طولکرم در شمال غربی کرانه باختری یورش بردند.

طبق گزارش المیادین، نیروهای اشغالگر همزمان با درگیری با مقاومت، خانه‌ای را در شهر دیرالغصون محاصره کردند. سپس لودرهای اشغالگران شروع به تخریب خانه محاصره شده کردند.

روز گذشته، نیروهای رژیم صهیونیستی به شهر حلحول در شمال الخلیل یورش بردند و شوکر و گاز سمی شلیک کردند و منابع محلی از درگیری بین جوانان فلسطینی و نیروهای اشغالگر در اردوگاه العروب الخلیل خبر دادند.

نیروهای اشغالگر همچنین به شهر دورا در جنوب الخلیل در کرانه باختری یورش بردند و مجددا شوکر و گاز اشک آور سمی شلیک کردند.

نیروهای اشغالگر پیش از عقب‌نشینی به سمت برج نظامی در محله خرسا در جنوب شهر، گشت زنی‌های خود را در نقاط مختلف شهر انجام دادند.

همچنین نیروهای رژیم صهیونیستی به مناطق قیزون، تقاطع شعابه و وادی الهریه، علاوه بر شهرک سعیر، در شمال الخلیل، یورش بردند و به روستای الریحیه در الخلیل نیز حمله و خانه‌ای در جنوب الخلیل را تخریب کردند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اعلام شهادت ۴ تَن از مبارزان قسام و گردان‌های قدس در کرانه باختری
  • ادامه حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه و کرانه باختری
  • جنایت جدید صهیونیست‌ها در کرانهٔ باختری
  • ببینید | جنایت جدید صهیونیست‌ها در کرانه باختری
  • گزارش فلسطینی از اقدامات خرابکارانه و حملات صهیونیست‌ها در کرانه باختری
  • انگلیس ۲ گروه از شهرک‌ نشینان صهیونیست را تحریم کرد
  • انگلیس ۲ گروه از شهرک‌نشینان صهیونیست را تحریم کرد
  • مقابله مقاومت با یورش نیروهای اشغالگر در شمال کرانه باختری
  • حمله نظامیان صهیونیست به شمال طولکرم+فیلم
  • اشغالگران در تلاش برای خاموش کردن صدای کرانه باختری هستند