Web Analytics Made Easy - Statcounter

جمشید بنی فری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه تاکنون در راستای طرح خرید حمایتی گوجه فرنگی حدود هشت هزار تن از کشاورزان خریداری و به کارخانه‌های رب گوجه حمل شده است افزود: هیچ‌گونه محدودیتی درخرید حمایتی گوجه فرنگی نیست.
طرح خرید حمایتی گوجه فرنگی برای نخستین بار از اواخر تیرماه امسال به قرار هرکیلوگرم ۱۰هزار ریال در شهرهای شوشتر ، دزفول ، شوش ، گتوند ، دشت آزادگان ، اندیمشک ، رامهرمز و  اهواز با هدف جلوگیری از ضرر و زیان کشاورزان و تنظیم بار این محصول شروع شده و در روزهای اخیر به اوج خود نزدیک شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مدیرکل تعاون روستایی خوزستان با بیان اینکه روزانه ۶۰۰ تا ۷۰۰تن گوجه فرنگی از کشاورزان خوزستانی خریداری می شود پیش بینی کرد حدود ۱۵هزار تن گونه فرنگی به صورت حمایتی خریداری و به کارخانه های تولیدی حمل شود.
بنی‌فری با بیان اینکه طرح حمایتی گوجه‌فرنگی بدون محدودیت زمانی همچنان ادامه دارد افزود: این طرح در کمک به تنظیم بازار موثر بوده از این رو یکی از دلایل عمده ایجاد طرح حمایتی گوجه توسط تعاون روستایی از کشاورزان، کمبود تقاضا در بازار بود و تعاون روستایی طبق رسالت خود که حمایت از کشاورزان است به پرداخت یارانه دولتی گوجه فرنگی به صورت حمایتی پرداخت تا کشاورزان بیش از این متضرر نشوند.
امسال حدود ۱۰هزار هکتار زمین های کشاورزی خوزستان به کشت گوجه فرنگی رفت و پیش بینی شده حدود ۷۰هزار تن محصول برداشت شود.
در یک ماه اخیر بسیاری از کشاورزان گوجه کار خوزستانی به علت کاهش شدید قیمت گوجه فرنگی، حتی تمایلی به برداشت محصول خود نداشتند.
با این حال قیمت نهایی این محصول پرمصرف در بازارخرده فروشی اهواز به علت دخالت دلالان و دست به دست گشتن این محصول ، کمتر از ۳۰هزار ریال نبود.
پارسال نیز با افزایش تولید بی سابقه برنج در خوزستان تعاون روستایی خوزستان موظف شد شلتوک تولیدی استان به با قیمت توافقی - حمایتی خریداری کند و در این میان شبکه‌های تعاون روستایی با دستور نماینده عالی دولت تدبیر و امید در خوزستان ، حدود ۸۶هزار تن شلتوک از شالی‌کاران خریداری کردند تا از سقوط قیمت این محصول در بازار جلوگیری کنند.
در سال‌های اخیر افت و خیز محصولات کشاورزی بخصوص صیفی‌ها و جالیزی خوزستان به یک تراژدی تلخ تبدیل شده است به گونه ای که بسیاری از کشاورزان به علت افت قیمت محصول خود متحمل ضررو زیان زیادی شدند.
بستن بودن مرزهای صادراتی چذابه و شلمچه نیز در کاهش قابل توجه قیمت گوجه فرنگی در استان موثر بود.
استان خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۲میلیون تن محصولات زراعی و باغی به ارزش ۲۹۰هزار میلیارد ریال ، در جایگاه نخست کشوری قرار دارد.
هم اکنون کمبود کارخانه‌های فراوری ، بسته‌بندی و تبدیلی (واحدهای پایین دستی بخش کشاورزی ) و فقدان زنجیره تولید تا مصرف ، مهمترین چالش بخش کشاورزی استان است.

نمونه بارز این نقیصه و چالش ، ارسال بیش از ۸۰درصد تولید چغندرقندپاییزی خوزستان به هفت کارخانه قند خارج از استان است که این مساله هزینه‌های زیادی را بر کشاورزان چغندرکار خوزستانی تحمیل کرد.

برچسب‌ها گوجه فرنگی تعاون روستایی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گوجه فرنگی تعاون روستایی گوجه فرنگی تعاون روستایی حمایتی گوجه فرنگی تعاون روستایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۲۹۶۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۱۰ هزار تن گندم به مراکز مسقف خوزستان انتقال داده شد

به گزارش خبرنگار مهر، مجید نبی پور ظهر امروز یکشنبه در بازدید از یکی از مراکز خرید گندم در شهرستان حمیدیه با بیان اینکه امسال ۷۵۴ هزار هکتار از مزارع خوزستان زیر کشت گندم رفت، به ورود سامانه بارشی در مرحله برداشت گندم به استان اشاره کرد و افزود: ۸۶۴ هزار تن گندم از مزارع استان پیش از آغاز بارش‌ها برداشت شده بود که از این میزان ۵۶۰ هزار تن گندم در مراکز خرید روباز انبار و بیش از ۱۰۰ هزار تن گندم به سیلوها منتقل شده بود.

نبی پور اضافه کرد: با توجه به هشدارهایی که صادر شده بود، جلسه‌های متعددی با ارگان‌های مربوطه از جمله استانداری، جهاد کشاورزی، اداره کل غله و بازرگانی، تعاون روستایی برگزار شد و با همکاری گمرک نیز کامیون‌های حمل کالا به سمت حمل محصول گندم برای انتقال از مراکز روباز به مراکز مسقف سوق داده شد.

وی با بیان اینکه در کمتر از یک هفته ۵۱۰ هزار تن گندم به مراکز مسقف استان خوزستان انتقال داده شد، تصریح کرد: مرکز خرید حمیدیه یکی از مراکز مهمی است که حدود ۱۶ هزار تن گندم در آن انبار شده است؛ همچنین کمتر از ۵ درصد از گندم‌های خریداری شده در مراکز خرید روباز باقی مانده که در مدت امروز تا فردا به مراکز مسقف انتقال داده خواهد شد.

وی ادامه داد: در طول سه روز بارندگی با استفاده از پوشش‌های پلاستیکی و برزنتی گندم موجود در مراکز خرید روباز پوشانده شد و از این رو مردم نگران وارد شدن خسارت به محصول گندم موجود در مراکز خرید نباشند.

نبی پور افزود: به حدود ۱۰۰ هزار هکتار از مزارعی که برداشت گندم در آنها صورت نگرفته بود، خسارت بین ۲۰ تا ۷۰ درصدی با میانگین ۴۰ درصد ناشی از ناشی از تگرگ، آب‌گرفتگی و… وارد شده است.

وی تصریح کرد: در روزهای آینده برآورد خسارات مزارع برداشت نشده که ۵۰ درصد از کل مزارع گندم را تشکیل می‌دهد، انجام خواهد شد.

نبی پور اظهار کرد: حدود ۲ هزار و ۸۰۰ کمباین در سال جاری برای برداشت محصول گندم در خوزستان به کار گرفته شد که این میزان در سال گذشته ۲ هزار و۲۰۰ دستگاه بود؛ همچنین سرعت برداشت نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد بیشتر بود که در نتیجه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۵۰ هزار تن محصول بیشتر برداشت شده است.

کد خبر 6097334

دیگر خبرها

  • خسارت کشاورزان خوزستانی در کمترین زمان پرداخت می‌شود
  • موضوع اصلاح قیمت خرید گندم به درخواست کشاورزان پیگیری شد
  • ۲۰ هزار تن گندم استان فارس از آسیب باران و سیل در امان ماند
  • مازندران سالانه ۴۸۰ هزار تن گندم مصرف می کند
  • ۵۱۰ هزار تن گندم به مراکز مسقف خوزستان انتقال داده شد
  • هزینه ۳۵ درصد وجوه سیب‌زمینی انبار شده در اردبیل پرداخت شد
  • پرداخت ۳۵ درصد وجوه سیب زمینی خریداری شده از کشاورزان اردبیلی
  • پرداخت یک هزار میلیارد ریال وجوه سیب زمینی کاران اردبیل
  • کمترین خسارت به گندم‌های نگهداری شده در مراکز روباز خوزستان
  • توت فرنگی مازندران چشم انتظار صنایع تبدیلی/ کام شیرین واسطه ها