Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، ساخت یک فیلم سینمایی پروسه سختی دارد و همین باعث می‌شود برخی از سینماگران که برای سرمایه مادی و اعتبار هنری خود ارزش بیشتری قائل‌اند، نسبت به سرنوشت اثر خود حساسیت زیادی داشته باشند. به همین دلیل رویه‌ای مرسوم بین سینماگران ایرانی و خارجی وجود دارد که قبل از اکران عمومی، فیلم خود را برای برخی از گروه‌های مرجع به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی اکران می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منتقدان، پخش‌کنندگان، هنرمندان، اهالی رسانه و مدیران از جمله اقشاری هستند که مهمان این اکران‌ها می‌شوند. محل نمایش این فیلم نیز در بیشتر مواقع دفاتر تهیه‌کنندگان آن فیلم است. اکران‌ها در نوبت‌های مختلف و با تعداد تماشاچیان متفاوتی رقم می‌خورد.

معمولا این نمایش‌های خصوصی به دو دلیل صورت می‌گیرد؛ اول این‌که صاحبان  اثر می‌خواهند نظر تخصصی اهل فن را جویا شوند تا درصورت نیاز تا قبل از اکران عمومی، خروجی نهایی را اصلاح کنند. اما دلیل دوم -که البته فراگیر نیست- در جهت نمک‌گیر کردن برخی از منتقدان و اهالی رسانه است. در حاشیه همان اکران خصوصی تهیه‌کنندگان به صورت غیررسمی برای کسب حمایت از افراد فوق اقدام می‌کنند که نمود آن در وقت نمایش عمومی مشخص می‌شود. اما این اتفاق به منظور هرکدام از دلایل فوق که باشد، رویه‌ای مرسوم است که در اکثر مواقع حرفه‌ای نیز حساب می‌شود.

اما اخیرا خبرهایی از شکل جدید اکران خصوصی شنیده می‌شود. مهمانی سینمایی در برج‌های سلبریتی‌ها در شهرهای مختلف کشور -خصوصا تهران- برج‌هایی ساخته شده که فوق لاکچری نامیده می‌شوند. سازه‌هایی در گران‌ترین مناطق شهر با تعداد طبقاتی زیاد که امکانات جانبی آن‌ها هم‌سطح و بعضا فراتر از مجتمع‌های تفریحی شهر است.

استخر، سونا، جکوزی، سالن بیلیارد، سالن ورزشی به همراه مربی، کادر پزشکی مستقر و... تنها بخشی از امکانات این برج‌های لوکس است. اما در کنار این موارد سالن‌های کوچک اما مدرن نمایش هم در این برج‌ها ساخته شده که برای اهالی استفاده می‌شود. هر آن‌که یکبار به این مجموعه‌ها سرزده باشد خوب می‌داند که ورود به این برج‌ها چیزی شبیه به ورود به اماکن حساس دولتی هست و در برخی از موارد که برنامه‌های ویژه داشته باشد -که لازم است عکس‌برداری نشود- حتی گیت هم تعبیه می‌شود.

اما همه این‌ها را گفتیم که به این بخش از گزارش برسیم. همانطور که گفته شد قبلا اکران خصوصی برای مراجع فکری و موثر هنری -آن‌هم به میزبانی تهیه‌کننده- مرسوم بود اما گویا اخیرا برخی از فیلمسازان فیلم‌هایشان را برای نمایش به این برج‌ها می‌برند. یکی از فیلم‌های موفق جشنواره اخیرا در برج لوکس شمال شهر که یکی از مشاهیر فوتبال ایران ساکن است به نمایش درآمده است. در مورد دیگر فیلمی در برج صاحبان یکی از کارخانجات معروف ابزارآلات روی پرده رفته است. اما آیا سینماگران صرفا به واسطه روابط دوستانه با این ثروتمندان اقدام به این کار می‌کنند یا دلایل درگیری دارد؟

شواهد نشان می‌دهد ماجرا بیش از آن‌که به دلیل روابط دوستانه باشد به منظور جذب حمایت مادی از این دوستان ثروتمند است. با ادامه شرایط خاص بیماری کرونا و رکود اقتصادی سینما آیا باید شاهد سینماگرانی باشیم که با نسخه‌ فیلم‌هایشان از این برج در فرمانیه به آن برج در الهیه می‌روند؟

کد خبر 528266 برچسب‌ها رسانه‌ ایرانی سینمای ایران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: رسانه ایرانی سینمای ایران برج ها فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۳۲۲۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییر در قوانین جوایز اسکار

آکادمی اسکار قوانین جدیدی را برای فصل آینده این جوایز اعلام کرد که بر فیلم‌ها در شاخه‌های بهترین فیلم بین‌المللی، انیمیشن، موسیقی متن و فیلمنامه‌نویسی تأثیر می‌گذارد.

به گزارش ایسنا، بر اساس قوانین جدید آکادمی، انیمیشن‌های بلندی که در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی از سوی کشورها معرفی شده‌اند به شرط دارا بودن شرایط، امکان رقابت در شاخه بهترین انیمشن بلند را نیز خواهند داشت.

همچنین پنجره اکران فیلم‌ها برای شرکت در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی برای اسکار ۲۰۲۵ از ۱ نوامبر ۲۰۲۳ (۱۰ آبان ۱۴۰۲) تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۴ (۱۰ دی ۱۴۰۳) خواهد بود و فیلم‌ها برای واجد شرایط شدن باید در این بازه زمانی در کشور مبدا اکران سینمایی داشته باشند.

در بخش موسیقی متن نیز فهرست نامزدهای اولیه اسکار از ۱۵ به ۲۰ عنوان افزایش می یابد و سه آهنگساز در صورتی که همه آنها به طور کامل در موسیقی مشارکت داشته باشند، مجاز به دریافت تندیس‌های فردی خواهند بود.

در بخش‌های فیلمنامه‌نویسی، آکادمی اکنون از رقابت کنندگان می‌خواهد تا فیلمنامه نهایی را ارسال کنند.

با ورود به فصل جوایز اسکار ۹۷، تغییراتی در جوایز گاورنرز ایجاد شده است. جایزه یادبود «ایروینگ جی. تالبرگ» که به تهیه‌کننده خلاقی داده می‌شود که مجموعه آثارش نشان‌دهنده کیفیت بالای تولید تصلویر متحرک است، اکنون به عنوان تندیس اسکار اعطا می‌شود.

تعریف جایزه بشردوستانه «ژان هرشولت» نیز برای شامل شدن گسترده وسیع‌تری از تلاش‌های بشردوستانه بازنگری شده است و به فردی در صنعت فیلم داده می‌شود که تلاش‌های انسان دوستانه‌اش به ارتقای رفاه انسانی و کمک به اصلاح نابرابری‌ها کمک کرده است.

دو جایزه ویژه ارائه شده در جوایز فنی اسکار نیز تغییر نام داده‌اند: جایزه «گوردون ای ساویر» به جایزه یک عمر دستاورد علمی و فنی  و جایزه «جان آ. بونر» به جایزه خدمات علمی و فنی تغییر نام دادند.

برای واجد شرایط شدن فیلم‌های بلند در جوایز اسکار، این آثار باید بین ۱ ژانویه ۲۰۲۴ تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۴ اکران سینمایی داشته باشد. اکران در سینما-ماشین‌ها دیگر وسیله‌ای برای احزار صلاحیت نخواهند بود و منطقه دالاس-فورت نیز به شش منطقه لس آنجلس، نیویورک، منطقه خلیج سانفرانسیسکو، شیکاگو، ایلینویز، و آتلانتا (جورجیا) اضافه شد که در آن فیلم‌ها می‌توانند با اکران سینمایی واجد شرایط می‌شوند.

هنگامی که یک فیلم اکران اولیه حداقل یک هفته‌ای خود را در یکی از شش منطقه معرفی شده بالا در ایالات متحده داشته باشد، باید استانداردهای نمایشی خاصی را نیز برای واجد شرایط بودن در شاخه بهترین فیلم بلند رعایت کند.

نود و هفتمین دوره جوایز اسکار در تاریخ ۲ مارس ۲۰۲۵ (۱۱ اسفند) برگزار خواهد شد.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: سینمایی‌های فهرست تایم ۲۰۲۴ / دل تورو درباره میازاکی چه نوشت؟ کیلین مورفی اسکار ایرلند را هم برد ؛ پیروزی کامل شد تاخت و تاز سینمای ژاپن در چین

دیگر خبرها

  • «مست عشق» و رکورد تازه در سینمای ایران / یک فیلم غیرکمدی به صدر جدول فروش روزانه رسید
  • «مست عشق» و یک رکورد تازه در سینمای ایران / یک فیلم غیرکمدی به صدر جدول فروش روزانه رسید
  • پاکستان؛ فرصتی طلایی برای اکران و تولیدات مشترک سینمایی
  • اکران مردمی فیلم سینمایی آپاراتچی در برخوار
  • «پرویز خان» در بخش نمایش خانگی اکران خواهد شد
  • (تصاویر) اکران خصوصی فیلم سینمایی «مست عشق»
  • اکران فیلم سینمایی «مست عشق» در ۶ سینمای مشهد از فردا ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • «پرویزخان» به خانه‌ها می‌آید
  • «پرویز خان» راهی اکران آنلاین شد
  • تغییر در قوانین جوایز اسکار