Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-26@11:21:33 GMT

گرانی برنج و دور شدن آن سفره خانوارها

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۳۴۶۴۶

گرانی برنج و دور شدن آن سفره خانوارها

پس از موافقت ستاد تنظیم بازار کشور برای خارج کردن برنج از دایره ارز 4200 تومانی و تغییر آن به ارز نیمایی، تبعات منفی این تصمیم بر سفره خانوارهای کم درآمد و آسیب پذیر بیش ازپیش نمایان شد، در این میان استان‌هایی مانند لرستان که درآمد کمتری نسبت به دیگر استان‌ها داشتند فشار مضاعفی را متحمل شدند.

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، برنج یکی از کالاهای اساسی در سبد خانوارهای ایرانی بود و از اهمیت فراوانی برخوردار است به طوری که با تغییر قیمت آن واکنش‌های مختلفی را از سوی جامعه شاهد هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حدود یک ماه است که قیمت برنج روند صعودی پیدا و همین امر موجب نگرانی خانواده‌ها و التهاب دربازارشد، در حالی قیمت برنج وارداتی افزایش پیدا کرد که قشر ضعیف جامعه دیگر توان خرید یک کیسه برنج را ندارند.

گرانی برنج  و دیگر کالاهای اساسی این روزها یکی از موضوعات روز جامعه است و شهروندان به شدت از این وضع ناراضی و نگران هستند، چراکه با این سیر صعودی قیمت‌ها بسیاری از خانواده‌ها توان خرید یک کیسه برنج را هم ندارد، این را می‌شود از خلوت شدن فروشگاه‌های سطح شهر و گلایه‌های شهروندان فهمید.

کارشناسان و بازاریان نیز در این مورد اظهار نظرهای مختلفی را مطرح می‌کنند و معتقدند هستند تصمیم دولت  مبنی بر خارج کردن برنج از دایره ارز 4200 تومانی در شرایطی که درآمدها کاهش پیدا کرده فشار اقتصادی قابل توجهی را بر مردم تحمیل می‌کند.

 

گران شدن برنج؛ فشار اقتصادی بر مردم

در این راستا عضو کمیسیون بازرگانی اتاق بازرگانی لرستان با بیان اینکه برنج کالایی بسیار مهم در سبد غذایی مردم که تبعات تغییر قیمت آن، زنجیره غذایی اقشار کم درآمد را نشانه می‌گیرد، افزود: در شرایطی که برنج وارداتی از مهم‌ترین کالا‌های مصرفی خانوارهای کم درآمد جامعه است، حالا خبر‌ها از حذف ارز دولتی برای واردات این محصول مهم در زنجیره غذایی دهک‌های پایین جامعه حکایت دارد، تصمیمی که تاثیر زیادی در افزایش قیمت برنج و فشار اقتصادی مضاعف بر قدرت خرید مردم داشته است.

اشکان تقی زاده با بیان اینکه از سال 97 هم زمان با تولد دلار 4200 تومانی در ادبیات اقتصادی ایران، شاهد دسته بندی واردات کالاها به اساسی و غیراساسی بودیم، اظهار کرد: به مرور زمان اختصاص ارز دولتی با نرخ 4200 محدود به کالاهای اساسی شد، در این میان، با تشدید تحریم‌های دولت آمریکا بر فروش نفت خام ایران، عملاً نظام پولی و ارزی کشورمان با کاهش درآمدهای نفتی و ارزآوری مواجه شد.

وی گفت: این روند باعث شد دولت در بودجه سال 99 به دنبال محدود کردن منابع ارز دولتی برای واردات کالاهای اساسی باشد و طبق گفته مقامات دولت، میزان ارز تخصیص یافته برای واردات کالاهای اساسی از رقم 14 میلیارد دلار در سال 98 به رقم 10 میلیارد و 500 میلیون دلار در سال 99 کاهش پیدا کرد.

این منتور کسب و کار ادامه داد: اما این رقم با توجه به کاهش معنادار قیمت نفت در بازار جهانی، برای دولت تا حدود زیادی تحقق پذیر نیست و بر این اساس، سیاست‌گذار تصمیم به حذف برخی کالاها از دایره تخصیص ارز4200 تومانی گرفته است، سیاستی که در سال گذشته با حذف ارز دولتی واردات گوشت، چای و شکر کلید خورد و حالا در این روزها نوبت به برنج رسیده است.

تقی زاده بیان کرد: متاسفانه طی دو سال گذشته موج تصمیمات یک شبه‌ دولت در زمینه‌های سیاست خارجی و سیاست‌های ارزی جز آسیب به قشر متوسط و کم درآمد نتیجه‌ی در بر نداشته و بیش از پیش موجب نگرانی مردم شده است.

 

وی گفت: در این میان جدای از عدم رعایت اصول اقتصاد سیاسی، در بحث تصمیم‌گیری برای وضع قوانین داخلی نیز وزنه‌های سنگینی به پای فعالین اقتصادی و همینطور مردم آویخته شده که قدرت حرکت را از آنها می‌گیرد.

آسیب پذیری استان‌های کم درآمد

عضو کمیسیون  بازرگانی اتاق بازرگانی لرستان عنوان کرد: در این میان استان‌هایی مانند لرستان بیش از دیگر استان‌ها دچار آسیب خواهد شد چرا که درآمد سرانه و همچنین نرخ اشتغال این استان کمتر از دیگر استان‌هاست.

تقی زاده با اشاره به اینکه مگر نه اینکه اقتصاد مقاومتی که از آن دم زده می‌شود اقتصادی است که دولت و مردم در مقاومت شریک هستند؟ گفت: پس چرا کلیه کسری‌های بوجه دولت از سفره‌ مردم جبران می2شود.

وی ادامه داد: سال گذشته به اشتباه و به اصطلاح به منظور تنظیم بازار، صادرات کالاهای اساسی ممنوع و در برخی موارد محدود شد که این سیاست به دور زدن قوانین توسط عده‌ی منجر و اثربخشی لازم را نداشت.

این تحلیلگر تجارت بین الملل با اشاره به اینکه می‌دانیم پیشنهاد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات برنج و شکر با هدف حمایت از تولید کنندگان ارائه شد، گفت: اما در مورد برنج تولیدکنندگان مشکلی در بخش فروش ندارند، باید دید با چه هدفی این قانون وضع شده است.

تقی زاده تاکید کرد: دولت درشرایط فعلی حداقل می‌تواند کالایی را برای خارج کردن از لیست ارز 4200 تومانی انتخاب کند که تأثیر کمتری بر زنجیره غذایی اقشار آسیب پذیر داشته باشد.

 

افزایش 70 درصدی قیمت برنج

رییس اتاق اصناف لرستان نیز با اشاره به افزایش قیمت برنج می‌گوید: برنج تا قبل از این با ارز 4200 تومانی وارد می‌شد اما با حذف شدن ارز 4200 و تبدیل آن به ارز نیمایی شاهد افزایش 70 درصدی قیمت آن هستیم که در این میان قشرآسیب پذیر جامعه متحمل فشار اقتصادی می‌شوند.

منوچهر اسبکوه افزود: با گران شدن ارز دولت دیگر نمی‌تواند با ارز 4200  واردات انجام دهد از سوی دیگر برخی ازارز 4200 سوء استفاده و برنج را به صورت آزاد به فروش می‌رساندند.

 وی با بیان اینکه با شیوع کرونا گرانی در کل دنیا افزایش پیدا کرد، بیان کرد: در حالی که گرانی و تورم در کشور ما هم افزایش پیدا کرده و خانواده‌های کم درآمد به شدت از این موضوع آسیب می‌بینند اما عده‌ از این شرایط سوء استفاده می‌کنند.

 وی گفت: گران شدن برنج هم مختص به استان ما نیست و همه کشور را در برمی‌گیرد و به نظر می‌رسد با این روند شاهد افزایش دیگر کالاها مانند شکر باشیم.

 

مردم توان خرید ندارند

رییس اتحادیه خوار و بار فروشان خرم‌آباد نیز با بیان اینکه دولت باید برای کاهش قیمت برنج راهکاری ارائه کند، عنوان کرد: دولت به ویژه صنعت و معدن باید راهکارهایی مانند جلوگیری از واردات برنج نظارت بر چگونگی عرضه اتخاد کند تا قیمت برنج کنترل شود نه اینکه خود اقدام به گران کردن برنج کند.

عیسی فراشی افزود: این افزایش بیش از 50 درصدی برنج به مردم به خصوص قشر ضعیف فشار زیادی وارد می‌کند.

وی ادامه داد: اکنون قیمت انواع برنج هندی به شدت افزایش پیدا کرده به طوری که مردم توان خرید ندارند، برنج  دولتی «جی تی سی» که کیسه‌ی 68 هزار تومان عرضه می‌شد به 140 هزارتومان افزایش پیدا کرده برنج  هندی نیز کیسه 180 هزار تومان به فروش می‌رسد و این قیمت برای خانوارهای کم درآمد واقعا گران است.

رییس اتحادیه خواربارفروشان خرم‌آباد معتقد است؛ دولت می‌تواند با نظارت دقیق و مستمر همچنین برخوردهای قاطع از تخلفات جلوگیری کند.

 

تقاضایی برای خرید وجود ندارد

 معاون بازرگانی سازمان صمت لرستان نیز با بیان اینکه برنج  از ارز نوع یک به ارز نوع دو تبدیل شد، گفت: با این اتفاق قیمت برنج افزایش چشمگیری دارد، در حالی که برنج به وفور در سطح شهر وجود دارد اما تقاضایی برای خرید وجود ندارد.

حسین دالوند عنوان کرد: اکنون قیمت یک کیسه برنج دولتی 145 هزار تومان است و انواع برنج هندی هم تا 200 هزار تومان داریم.

وی با اشاره به اینکه تخلف بعضی‌ها در ارز 4200 تومانی علت تبدیل برنج به ارز نیمایی، افزود: برای اینکه جلوی تخلفات در سطوح بالا گرفته شود این کار انجام شد که البته با این اقدام به قشر ضعیف فشار اقتصادی وارد شد.

معاون بازرگانی سازمان صمت لرستان گفت: قیمت تعیین شده هم مصوب ستاد تنظیم بازار کشور است وما دخل و تصرفی در تعیین نرخ برنج نداریم.

دالوند در بخش دیگری از صحبت‌های خود افزود: اکنون حدود 5 هزار تن برنج در استان موجود است اما به دلیل قیمت بالا متقاضی ندارد، البته ظرف سه ماه گذشته نیز حدود چهار هزار تن برنج با ارز 4200 تومانی توزیع شده است.

گزارش از نسرین صفربیرانوند

انتهای پیام/85025

منبع: فارس

کلیدواژه: برنج افزایش قیمت ارز قیمت افزایش پیدا کالاهای اساسی ارز 4200 تومانی فشار اقتصادی کم درآمد هزار تومان ارز دولتی توان خرید پیدا کرده قیمت برنج آسیب پذیر تقی زاده استان ها ارز دولت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۳۴۶۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت برنج ایرانی و خارجی در میادین تره بار

طبق اعلام نرخنامه مصوب سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران، قیمت انواع برنج اعلام شد.

به گزارش مشرق، طبق اعلام نرخنامه مصوب سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران، قیمت انواع برنج اعلام شد.

قیمت انواع برنج در میادین و بازارهای میوه و تره‌بار به شرح ذیل است؛

هر کیلوگرم انواع دودی پر محصول غیرتنظیم بازار ۹۳ هزار تومان

هر کیلوگرم هاشمی غیرتنظیم بازار ۱۱۵ هزار تومان

هر کیلوگرم دمسیاه غیرتنظیم بازار ۱۱۵ هزارتومان

هر کیلوگرم شیرودی غیرتنظیم بازار ۸۱ هزار تومان

هر کیلوگرم طارم اصل غیرتنظیم بازار ۱۱۵ هزار تومان

هر کیلوگرم فجر غیرتنظیم بازار ۹۲ هزار تومان

هرکیلوگرم قهوه‌ای غیرتنظیم بازار ۹۴ هزار تومان

هرکیلوگرم معطر ایرانی سایر انواع (گرده، چمپا، عنبر بو …) غیرتنظیم بازار ۷۶ هزار تومان

هر کیلوگرم ندا غیرتنظیم بازار ۴۸ هزار تومان

هرکیلوگرم نیمدانه پر محصول غیرتنظیم بازار ۳۸ هزار تومان

هرکیلوگرم نیمدانه معطر غیرتنظیم بازار ۶۱ هزار تومان

هرکیلوگرم وارداتی پاکستانی غیرتنظیم بازار ۳۸ هزار تومان

هرکیلوگرم هندی وارداتی دانه بلند ۱۱۲۱ غیرتنظیم بازار ۵۲ هزار تومان

هرکیلوگرم وارداتی هندی دانه بلند غیرتنظیم بازار برندهای طبیعت، محسن، مژده و غیره ۶۲ هزار تومان

دیگر خبرها

  • علت گرانی شدید قیمت پیاز چیست؟
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد / پیاز در مزرعه چه قیمتی دارد؟
  • علیرضابیگی: دولت مشکلاتش را به سفره مردم منتقل کرد
  • مدیریت بازار کالای اساسی جدی گرفته شود
  • کدام نهاد مسئول گرانی خودرو است؟
  • قیمت جدید برنج اعلام شد
  • رنگین شدن سفره بیکاران در گروی افزایش بیمه بیکاری
  • قیمت برنج ایرانی و خارجی در میادین تره بار
  • هشت هزار و ۴۱۳ تن برنج و شکر به نرخ دولتی در لرستان توزیع شد