Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین ، بروز مشکلات مغزی و سکته ها در میان افراد بهبود یافته کرونایی به موضوع نگران کننده ای تبدیل شده است. اکنون تحقیقات نیز یکی پس از دیگری در راستای اثبات این موضوع است که آیا سکته مغزی با کرونا ارتباطی دارد یا نه. در این رابطه با دکتر محمد باقرزاده پزشک متخصص مغز و اعصاب گفت و گویی کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در رابطه با احتمال بروز مشکلات مغزی و اعصاب در بیماران کرونایی به جام جم آنلاین گفت: خیلی وقت است که این مسئله محرز شده که ویروس کرونا به غیر از ریه به اندام های دیگر هم آسیب می رساند. البته علائم معمول همان علائم ابتدایی همانند سرفه، تب و اختلالات تنفسی هستند اما اکنون توضیحات بیشتری در رابطه با عوارض مغزی وجود دارد.

این متخصص مغز و اعصاب عنوان کرد: ویروس کووید 19 از طریق گیرنده های سلولی و با استفاده از پروتئین موجود در آنها بر مغز تاثیر می گذارد. این موضوع اختلالات عصبی متعددی را در فرد آلوده به ویروس رقم می زند. از دست رفتن حس بویایی و چشایی نتیجه یکی از همین اختلالات عصبی است.

دکتر باقرزاده در ادامه گفت: ویروس کرونا حاوی پروتئین هایی است که می توانند به سلول های انسانی و حیوانی وارد شوند. گیرنده های سلولی به خوبی این پروتئین ها را دریافت می کنند و در ادامه تعاملاتی در بدن رخ می دهد.

وی افزود: افرادی که دارای فشار خون هستند بیشتر از هر فرد دیگری ممکن است در پی ابتلا به ویروس کرونا به عارضه های مغزی دچار شوند. ویروس کرونا قادر است از طریق گیرنده های سلولی که به نام  ACE۲ شناخته می شود به سلول های عصبی مغز نیز ورود پیدا  کند.

این پزشک متخصص در رابطه با این موضوع که ویروس کرونا تا چه اندازه در به وجود آمدن سندرم گیلن باره، مننژیت و دیگر بیماری های مغزی و عصبی نیز نقش دارد گفت: در این رابطه هنوز موضوعی روشن نشده است. ما نمی توانیم بر اساس چیزی که از لحاظ علمی اکتشاف نشده صحبت کنیم. شاید این عوارض ارتباطی به کرونا نداشته باشد اما اکنون همه احتمالات برای ویروس کرونا پررنگ هستند. ولی اکنون این احتمال بسیار پررنگ است که ویروس کووید 19 می تواند به نورون های مغزی آسیب برساند که این می تواند منتج به سکته مغزی شود.

دکتر باقرزاده بیان داشت: در رابطه با کرونا باید حساسیت بسیار زیادی را به خرج داد و هرگونه علائمی را جدی گرفت اما این هم نباید به این معنا باشد هر عارضه ای با کرونا اشتباه گرفته شود. فصل تابستان فصلی است که در آن مشکلاتی همانند اسهال تشدید می شود که نباید با علائم کرونا اشتباه گرفته شودند اما به هر حال هرگونه علامتی باید جدی گرفته شود.

وی گفت: کووید 19 در کشور ما در وضعیت بحرانی قرار دارد. این را می توان از تعداد مراجعات به مراکز درمانی به راحتی متوجه شد. الان مشکل اصلی شیوع مجدد نیست، مشکل اصلی اینجاست که بسیاری از مردم نکات بهداشتی را رعایت نمی کنند. یا باور پیدا کرده اند که کرونا فروکش کرده و یا اینکه دیگر خسته شده اند.

این پزشک متخصص در پایان گفت: راه اصلی قطع شیوع قرنطینه دوباره و رعایت فاصله اجتماعی است که به نظر نمی رسد بسترهای موجود در اجتماع برای چنین شرایطی مجددا آمادگی داشته باشد.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: کرونا مغز اعصاب ویروس ویروس کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۳۴۸۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا بهبود یافتگان سرطان سینه بار دیگر به سرطان مبتلا می شوند؟

به گزارش مدیسن نت، محققان تاکید کردند که خطر سرطان ثانویه برای هر بازمانده سرطان سینه بسیار کم است. با این حال، نسبت به افرادی که هرگز سرطان سینه نداشته اند، این خطر افزایش می‌یابد.

«آنتونیس آنتونیو»، نویسنده ارشد این مطالعه از بخش بهداشت عمومی و مراقبت‌های اولیه در دانشگاه کمبریج در بریتانیا، خاطرنشان کرد: «این بزرگترین مطالعه تا به امروز برای بررسی خطر ابتلا به سرطان دوم در بازماندگان سرطان سینه است.»

تیم او داده‌های بیش از ۵۸۰ هزار زن و بیش از ۳۵۰۰ مرد بازمانده از سرطان سینه را که در مجموعه داده‌های ملی ثبت سرطان بریتانیا ثبت‌نام کرده بودند، بررسی کردند. همه آن ها تشخیص اولیه سرطان سینه شان بین سال های ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۹ انجام شده بود.

این تیم گزارش داد که زنان نجات یافته از سرطان سینه در مقایسه با زنانی که قبلاً هرگز سرطان سینه نداشته اند، دو برابر با احتمال ایجاد تومور در سینه دیگر روبرو بودند.

این مطالعه نشان داد که برای بازماندگان مرد (که سرطان سینه در آن ها یک بیماری بسیار نادر است)، احتمال ابتلا به سرطان در سینه دیگر ۵۵ برابر افزایش یافته بود.

در مورد دیگر انواع تومور، زنان نجات یافته از سرطان سینه در مقایسه با زنان بدون سابقه سرطان سینه، ۸۷ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان آندومتر، ۵۸ درصد خطر ابتلا به لوسمی میلوئیدی و ۲۵ درصد بیشتر با احتمال ابتلا به سرطان تخمدان روبرو بودند.

سن بیمار در نخستین تشخیص سرطان سینه نیز مهم بود: زنانی که قبل از ۵۰ سالگی مبتلا به سرطان تشخیص داده شده بودند، ۸۶ درصد بیشتر با احتمال ابتلا به سرطان دوم مواجه شدند، در حالی که زنانی که برای نخستین بار پس از ۵۰ سالگی مبتلا به سرطان سینه شده بودند، تنها ۱۷ درصد بیشتر مستعد ابتلا به تومورهای ثانویه سرطانی بودند.

چرا سن مهم بود؟ به گفته تیم آنتونیو، احتمال دارد زنانی که در جوانی به سرطان سینه مبتلا می‌شوند نسبت به زنانی که سرطان‌هایشان در مراحل بعدی زندگی ظاهر می‌شود، حامل ژن‌های مرتبط با سرطان باشند.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • بانوی دشتستانی ناجی چند بیمار نیازمند به عضو شد
  • هوش مصنوعی زندگی‌ها را نجات می‌دهد/ کاهش ۹۰ درصدی مرگ و میر بیماران قلبی
  • بانوی دشتستانی به بیماران نیازمند به عضو حیاتی دوباره بخشیده شد
  • بسیاری از اختلالات روانی ریشه جسمانی دارند
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس
  • آیا بهبود یافتگان سرطان سینه بار دیگر به سرطان مبتلا می شوند؟
  • اعضای نوجوان لردگانی به بیماران نیازمند عضو زندگی بخشید
  • بیماران«ای‌ال‌اس» با امانت دادن تجهیزات به یکدیگر زنده‌اند
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!