Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@03:04:16 GMT

چگونه از زعفران ارزآوری داشته باشیم؟

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۳۵۳۳۶

چگونه از زعفران ارزآوری داشته باشیم؟

ایسنا/خراسان جنوبی رئیس شورای ملی زعفران گفت: با تعیین قیمت منصفانه زعفران در بازار جهانی به دور از رقابت‌های منفی و مخرب، ارز حاصل به چرخه اقتصادی کشور بازخواهد گشت.

محسن احتشام در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: شورای ملی زعفران تشکلی ملی است که از تولیدکنندگان و صادرکنندگان در سطح ملی تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه واحدهای تولیدی زعفران در این حوزه در سطح ملی عضو شورای ملی زعفران هستند، افزود: از وظایف مهم این شورا، سازماندهی، ساماندهی و مدیریت فعالیت‌ها از تولید تا صادرات است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس شورای ملی زعفران با بیان اینکه شورای ملی زعفران از 8 سال گذشته اقدام به اجرای طرح ملی ارتقای سطح زعفران برای ارتقای کیفیت این محصول کرده است، بیان کرد: یکی دیگر اقدامات تلاش برای ثبت جهانی برند زعفران ایران است که به زودی انجام خواهد شد.

احتشام ادامه داد: در این راستا در سال گذشته شورای مالی زعفران طرح جامع تولید و جهش در صادرات زعفران ایران را تحت عنوان فرآیند برنامه ریزی استراتژیک صادرات زعفران ایران به متولیان امر تقدیم کرده و و وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت این طرح را به هیئت دولت فرستادند تا تصویب شود و اختیاراتی برای مدیریت شایسته فرآیند صادرات زعفران فراهم شود.

وی افزود: باید شرایطی را فراهم آوریم که تعادل در مصرف و تولید زعفران به گونه‌ای ایجاد شود که به تناسب افزایش سطح تولید، افزایش عرضه به بازار نیز صورت گیرد.

رئیس شورای ملی زعفران اظهار کرد: قطعا در این راستا نیاز به هم افزایی و کمک اتحادیه صادرکنندگان زعفران، اتحادیه گیاهان دارویی، انجمن تولیدکنندگان کشاورزی و سازمان تعاون روستایی وجود دارد.

احتشام با بیان اینکه انحصار تولید زعفران در اختیار ایران بوده و ما باید تعیین کننده قیمت در بازار باشیم، تصریح کرد: شورای ملی زعفران تلاش دارد با برندسازی و حضور در بازار جهانی و مدیریت بازار صادرات زعفران به سمتی حرکت کند که قیمت زعفران به نفع کشاورزان منصفانه تعیین شود.

وی ادامه داد: در نظر داریم از تولید تا بسته بندی از حقوق مصرف کننده هم در داخل و هم در خارج دفاع کنیم تا مصرف کننده نیز کالای با کیفیت دریافت کند.

رئیس شورای ملی زعفران اظهار کرد: لازم است بخشی از اختیارات سازمان صنعت، معدن و تجارت به شورای ملی زعفران تفویص شود که این موضوع در جلسه گفت و گوی بخش خصوصی و دولت در خراسان رضوی و خراسان جنوبی مصوب شد.

احتشام با تاکید بر رفع مشکلات تولید کنندگان از بخش دولتی، تصریح کرد: یکی از این خواسته‌ها پیگیری رفع مشکلات بازگشت ارز حاصل از صادرات زعفران در راستای کاهش پدیده قاچاق و صادرکنندگان یک بار مصرف است.

وی با بیان اینکه باید به جایی برسیم که زعفران فاقد برند و علامت جمعی قابل صادرات نباشد، افزود: برای جلوگیری از رقابت‌های منفی و مخرب، کارت اهلیت برای صادرکنندگان صادر می‌شود که صادرکنندگان با داشتن این کارت متعهد به خط مشی‌های بازاریابی و برندسازی تعیین شده از سوی شورای ملی زعفران خواهند بود.

رئیس شورای ملی زعفران بیان کرد: برای برندسازی نیاز به بودجه داریم که در این راستا تقاضا کرده‌ایم نیم درصد از ارزش زعفران صادر شده از صادرکنندگان اخذ و به صندوق شورا واریز شود و منابع با کمیته‌ای متشکل از سازمان صمت، جهاد کشاورزی، شورای ملی زعفران و سازمان توسعه تجارت در راستای بهبود کیفیت، تولید و تحقیقات، بازاریابی، بازارسازی، برندسازی و جایگاه یابی برند در سطح بازار استفاده شود.

احتشام ادامه داد: لازم است قیمت پایه زعفران در خراسان تعیین شود و در خصوص تمامی امور مربوط به تولید تا صادرات اختیاراتی به شورای ملی زعفران داده شود.

وی بیان کرد: با تعیین قیمت منصفانه زعفران در بازار جهانی به دور از رقابت‌های منفی و مخرب، ارز حاصل به چرخه اقتصادی کشور بازخواهد گشت.

رئیس شورای ملی زعفران تصریح کرد: باید به نحوی مدیریت کنیم که بازار زعفران از ثبات قیمت برخوردار باشد تا هم حقوق کشاورزان و هم حقوق مصرف کنندگان رعایت شود.

احتشام با گلایه از خام فروشی زعفران، یادآور شد: در راستای مولفه‌های اقتصاد مقاومتی باید برای زعفران زنجیره ارزش تولید کنیم تا این محصول با فرآورده‌های مختلف و بسته بندی‌های مختلف صادر شده و منافعی نصیب کشور شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی زعفران رئیس شورای ملی زعفران صادرات زعفران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۳۵۳۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واحد تولید و بسته بندی زعفران غیر استاندارد در مرکزی محکوم شد

سید سعید میرنظامی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در چهل و دومین نشست کمیسیون ماده ۴۲ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، پرونده یکی از شرکت‌های تولید و بسته بندی زعفران در استان مرکزی که در ۲ بند آزمون شده مغایر با استاندارد بود، توسط اعضای این جلسه مورد بررسی و رسیدگی قرار گرفت.

وی افزود: در این نشست که با حضور قاضی منتخب دادگستری برگزار شد، با محرز شدن تخلف واحد تولیدی و اتفاق نظر اعضای کمیسیون، واحد تولیدی که در مامونیه از توابع شهرستان زرندیه استان مرکزی فعالیت می‌کرد، ملزم به پرداخت جریمه نقدی، ارائه تعهد، الزام به بهسازی تولیدات و جمع آوری محصولات از سطح بازار شد.

مدیر کل استاندارد استان مرکزی گفت: طبق ماده ۴۱ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، در صورتی که واحدهای تولیدی و خدماتی دارای پروانه کاربرد علامت استاندارد یا تاییدیه از سازمان، اقدام به تولید کالا یا خدمات پایین‌تر از کیفیت استاندارد کنند، موضوع در کمیسیون ماده ۴۲ این قانون، مورد بررسی و تصمیم گیری اعضا قرار می‌گیرد.

کد خبر 6087595

دیگر خبرها

  • ‌بازار دائمی صادرات ۱۵ میلیون قطعه‌ای مرغ
  • صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری
  • جنگ جهانی نفت؛ بایدن در تنگنای تحریم‌ها، قیمت‌ها و انتخابات
  • قیمت مرغ زنده چقدر شد؟
  • صادرات ماهانه ۱۵ تا ۲۰ هزار تن مرغ به بازار‌های هدف
  • صادرات مرغ با هدف تعادل بازار و ایجاد درآمد ارزی
  • صادرات طلای سرخ به ۴۰۰ تن می‌رسد
  • واحد تولید و بسته بندی غیر استاندارد زعفران در مرکزی محکوم شد
  • واحد تولید و بسته بندی زعفران غیر استاندارد در مرکزی محکوم شد
  • رشد بورس با افزایش تولید خودرو و صادرات محصولات پتروشیمی