Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@05:07:39 GMT

کاربری کمربند جنوبی مشهد تغییر می‌کند؟

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۳۵۶۴۰

کاربری کمربند جنوبی مشهد تغییر می‌کند؟

ایسنا/خراسان رضوی عضو هیئت رئیسه شورای شهر مشهد گفت: پیشنهاد کمیسیون شهرسازی این است که کمربند جنوبی نمی‌تواند تخریب شود، بلکه  به‌عنوان اموال و سرمایه عمومی باید حفظ شود و یا با کاربری اجتماعی مورد استفاده قرار گیرد که البته  اثرات کاربری اجتماعی آن در محیط زیست، در اقتصاد و...  باید مطالعه شود.

شهناز رمارم در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص وضعیت کمربند جنوبی در طرح تفصیلی جنوب غربی مشهد که امروز در شورای شهر بررسی می‌شود، اظهار کرد: در شورای شهر هر تصمیمی که گرفته می‌شود با توجه به اسناد بالادستی است؛ زیرا اسناد بالادستی چراغ راهنمای ماست؛ بدین معنا که مشاوران تهیه‌کننده طرح‌های تفصیلی با توجه به طرح‌ جامع شهر  می‌توانند طرح تفصیلی نهایی را تهیه و ارائه کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 در واقع در تمام اسناد بالادستی و طرح جامع فعلی مشهد، حتی طرح جامع اول و دوم، کمربند جنوبی دیده شده و  عملیات شروع این پروژه از دوره سوم شورای شهر مشهد آغاز شده است.

وی ادامه داد: زمانی که ما شورا را تحویل گرفتیم حدود 180 میلیارد تومان آن هم  با دلار هزارتومان در پروژه کمربند جنوبی هزینه شده بود؛ بنابراین ما در کمربند جنوبی میراث‌دار  یک هزینه عمومی هستیم، از طرفی یک مطالبه از جانب فعالان محیط زیستی داریم که این کمربند به محیط زیست صدمه می‌زند. اما گله‌مندی من از فعالان محیط زیست این است که در زمان شروع پروژه‌ای به این بزرگی و در این وسعت کجا بودند؟

عضو هیئت رئیسه شورای شهر مشهد تصریح کرد: کمربند جنوبی نمی‌تواند تخریب شود، بلکه به‌عنوان اموال و سرمایه عمومی باید حفظ شود و یا با کاربری اجتماعی مورد استفاده قرار گیرد که البته اثرات کاربری اجتماعی آن در محیط زیست، در اقتصاد و...  باید مطالعه شود. می‌تواند دوطرف کمربند برای حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی به صورت فضای سبز باشد که تحت عنوان کوه پارک در دست اقدام است. البته این موضوع پیشنهاد کمیسیون شهرسازی است که امروز در مورد آن در صحن علنی تصمیم‌گیری خواهد شد؛ یعنی تغییر کاربری کمربندجنوبی و اثرات زیست محیطی آن مطالعه شود.

وی ادامه داد: در نظریه کمیسیون شهرسازی در رابطه با این موضوع آمده است که «پس از بحث و تبادل نظر گسترده پیرامون مزایا و معایب کمربند جنوبی، با توجه به پیش‌بینی بزرگراه جنوبی (کمربند جنوبی) در ساختار ترافیکی شهر مشهد در طرح جامع مصوب، پیشنهاد مشاور محترم مبنی بر حفظ بزرگراه جنوبی مورد تأیید قرار گرفت. لازم به توضیح است با عنایت به اقدامات اخیر شهرداری در راستای خلق فضای اجتماعی در پهنه‌های جنوبی شهر(کوه پارک)، انجام ارزیابی اثرات اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی ناشی از نقش ترافیکی محور در این بخش از شهر مورد تاکید قرار می‌گیرد».

رمارم تصریح کرد: فعالان محیط زیست موقع شروع پروژه کمربندجنوبی کجا بوده‌اند؟، کوه خراب و منفجر شده، جاده تخریب شده، مرتع از بین رفته و صدماتی که می‌خواسته به محیط زیست وارد شود، وارد شده است. آیا هزینه 180 میلیاردی که انجام شده را باید بگذاریم از بین برود؟ می‌توانیم با تغییر کاربری و با حفظ کمربند برای آینده که ببینیم سرنوشت آن چه می‌شود، از آن استفاده بهینه کرد. 

عضو شورای شهر مشهد با تاکید بر اینکه تغییر کابری کمربند جنوبی به شرط انجام مطالعات و تاثیرات آن کاربری است، عنوان کرد: ممکن است مردم بیایند آنجا و آنجا بیشتر صدمه ببیند. ما که نمی‌دانیم. ما الان می‌گوییم آنجا پیاده‌راه شود، محل دوچرخه سواری شود و... اما آیا همین موضوع نباید مطالعه شود؟ شاید فردا مردم هجوم آوردند به ارتفاعات جنوب شهر و تخریب بیشتری به محیط زیست وارد شد. در رابطه با این موضوع باید مطالعه انجام شود. 

رمارم در پاسخ به این پرسش که آیا در طرح تفصیلی جنوب غرب مشهد، کوه‌پارک رسمیت پیدا کرده است؟، بیان کرد: با توجه به اینکه دو طرف کمربند، سبز می‌شود، نظریه کمیسیون به کوه پارک در صورت تصویب در صحن علنی جایگاه قانونی داده است.

وی در مورد میزان ساخت‌وسازها در ارتفاعات جنوبی در طرح تفصیلی بیان کرد: با توجه به ضرورت حفظ ارتفاعات، کنترل و جلوگیری از تحریک توسعه ناشی از بزرگراه جنوبی ، مقرر شد کلیه اراضی بلافصل شمال بزرگراه جنوبی به فضاهای سبز حفاظتی و کاربری‌های خدماتی بزرگ مقیاس اختصاص یابد. قطعا جلوی ساخت و سازها گرفته می‌شود. ساخت‌وسازها درحدی است که به مردم فقط خدمات همچون سرویس بهداشتی و... داده شود نه بیشتر.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی کمربند جنوبی مشهد طرح تفصيلي شورای شهر مشهد شهرداری مشهد کاربری اجتماعی شورای شهر مشهد بزرگراه جنوبی کمربند جنوبی باید مطالعه مطالعه شود طرح تفصیلی محیط زیست کوه پارک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۳۵۶۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۹۵ هکتار اراضی کشاورزی در آذربایجان شرقی واگذار شد

به گزارش خبرنگار مهر، داداش نصیری صبح سه شنبه در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: از مجموع اراضی که سال گذشته واگذار شد ۲۱۵ هکتار برای طرح‌های کشاورزی و وابسته به آن و ۱۸۰ هکتار برای طرح‌های غیرکشاورزی تعلق داشت.

وی ادامه داد: قرارداد طرح واگذاری زمین به طرح‌های کشاورزی و وابسته به آن در چهار فقره و قرارداد واگذاری زمین به طرح‌های غیرکشاورزی در ۱۰ فقره و در مجموع در ۱۴ قرارداد امضا و واگذار شد.

نصیری در مورد عملکرد مدیریت امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان در ارتباط با حفظ کاربری اراضی تبصره یک ماده یک قانون حفظ کاربری‌ها، گفت: با توجه به لزوم تغییر کاربری اراضی کشاورزی به فعالیت‌های غیرزراعی و باغی، ۱۵۶ هکتار زمین در سال گذشته در استان تغییر کاربری یافته و از این محل ۵۰۸ میلیارد ریال به حساب خزانه واریز شده است.

وی افزود: این تغییر کاربری‌ها در قالب ۵۸۵ فقره صادر شد.

نصیری اضافه کرد: در سال گذشته مجوز ۳۲ هکتار تغییر کاربری در قالب ۳۰۹ فقره که مشمول عوارض تبصره یک ماده یک بودند و ۱۲۴ هکتار در قالب ۲۷۶ فقره مجوز که معاف از عوارض بودند از سوی امور اراضی استان صادر شد.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی به عملکرد این واحد در تجمیع و یکپارچه سازی اراضی کشاورزی در استان اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۱۸ مورد تجمیع به مساحت یک هزار و ۱۸۵ هکتار در استان انجام شد.

نصیری افزود: همچنین در این مدت چهار مورد اراضی به مساحت ۶۴۲ هکتار در استان یکپارچه سازی شد.

وی با تبیین عملکرد مدیریت امور اراضی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی در سال ۱۴۰۲، گفت: از مجموع سه هزار و ۹۰ روستایی که در استان وجود دارد تعداد یک هزار و ۲۳۴ روستا دارای تداخل شناسایی شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه هر هفته ۱۲ روستا در کمیسیون رفع تداخلات استان بررسی می‌شود در سال گذشته یک هزار و ۱۲۶ روستا تعیین تکلیف و به ادارات ذیربط ابلاغ شد.

نصیری افزود: ۱۰۸ روستای باقیمانده نیز در دست بررسی است.

وی تعداد پلاک‌های تعیین تکلیف شده در قالب این طرح را ۳۶۵ پلاک و مساحت این اراضی را ۴۳۸ هزار و ۷۸۱ هکتار اعلام کرد.

مدیر امور اراضی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در مورد عمکلرد این واحد در مورد صدور سند اظهار کرد: سال گذشته برای ۱۹ هزار و ۸۷۹ قطعه زمین به مساحت ۹۰ هزار و ۸۱۰ هکتار سند زراعی صادر شد.

نصیری افزود: از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ نیز برای ۲۴ هزار و ۲۰۰ قطعه به مساحت ۲۸ هزار و ۴۴ هکتار سند صادر شده بود و در مجموع هفت سال گذشته نزدیک به ۶۰ هزار قطعه زمین به مساحت بیش از ۴۵۰ هزار هکتار، سند دار شد.

نصیری به آمار حفاظت و شناسایی و قلع و قمع تغییر کاربری‌های غیرمجاز در استان در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۲۱۸ هکتار در قالب پنج هزار و ۱۱۵ فقره تغییر کاربری غیرمجاز در استان شناسایی شد که از این تعداد ۱۹۰ فقره به مساحت ۶.۳ هکتار با استناد به احکام صادره قلع و قمع شد.

وی ادامه داد: همچنین ۹۰ هکتار و به تعداد ۲ هزار و ۵۵ فقره با استناد به تبصره ۲ ماده ۱۰ قلع و قمع شد و ۳۸۱ فقره نیز در نوبت اجرای احکام است.

کد خبر 6086047

دیگر خبرها

  • 39 تغییر کاربری غیر مجاز در ساری قلع و قمع شد
  • ۳۹ تغییر کاربری غیر مجاز در ساری قلع و قمع شد
  • فلرها، سلامتی مردم عسلویه را نشانه گرفته است
  • مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد/جای نگرانی نیست
  • کاهش پرونده‌های تغییر غیرمجاز کاربری اراضی در تهران
  • جلوگیری از تغییر کاربری و ویلاسازی غیرمجاز در ۵۰ هکتار از اراضی ملی
  • رونمایی از چهره جدید گذر ۳۰ تیر | این گذر تغییر کاربری می دهد
  • آزادسازی ۱۰ هکتار از زمین های کشاورزی گرگان
  • جلوگیری از ۲۱۲ مورد تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی لرستان
  • ۳۹۵ هکتار اراضی کشاورزی در آذربایجان شرقی واگذار شد