Web Analytics Made Easy - Statcounter

بدیهی است هر سیاست کلان و بالادستی برای اینکه به یک گفتمان عمومی و پویش اجتماعی تبدیل گردد، باید علاوه بر تدوین سیاست‌ها و خط و مشی گذاری کلان و همچنین در کنار تنظیم قوانین مصداقی و دستورالعمل‌های دستگاهی، دارای یک شعار ملی، واحد و رسانه‌ای باشد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، صالح قاسمی، کارشناس تحولات جمعیت  در یادداشتی نوشت: بدیهی است هر سیاست کلان و بالادستی برای اینکه به یک گفتمان عمومی و پویش اجتماعی تبدیل گردد، باید علاوه بر تدوین سیاست‌ها و خط و مشی گذاری کلان و همچنین در کنار تنظیم قوانین مصداقی و دستورالعمل‌های دستگاهی، دارای یک شعار ملی، واحد و رسانه‌ای باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
پویش و شعاری که چه بسا اهمیت و رواج گفتمانی و اجتماعی آن از محتوای علمی و تخصصی سیاست‌های کلان موثرتر باشد.
سیاست مدیریت جمعیت از این اصل جامعه شناسانه و روانشناسانه مستثنی نیست. در واقع تجربه اجرای سیاست کنترل جمعیت که در ابتدا پیش از انقلاب اسلامی و در ادامه پس از دفاع مقدس در دستور کار قرار گرفت و امروز ایران اسلامی را در لبه بحران جمعیت قرار داده است، یکی از اصلی‌ترین مصادیق برای شعارسازی دقیق و راه اندازی یک پویش اجتماعی تاثیرگذار و موفق است.
با این توضیحات و با توجه به تجربیات موجود و ابعاد علمی و روان‎شناختی پیام‎های موثر اجتماعی، طراحی تخصصی و ترویج همگانی یک شعار واحد ملی و رسانه‎ای با هدف انتشار روح حاکم بر سیاست‌های کلی جمعیت بسیار ضروری است. شعاری که بایسته است ویژگی‌های زیر را داشته باشد.
الف- موجز، خلاصه و کوتاه باشد. یک شعار ملی نمی‌تواند طولانی باشد. اگر چه روح حاکم بر یک سیاست باید از شعار آن سیاست فهمیده شود، اما این انتظار که باید همه محتوای یک سیاست کلان در یک شعار گنجانده شود، انتظاری میسور و منطقی نیست. به این ترتیب بدیهی است، باید ایجاز و خلاصه گویی در طراحی شعار لحاظ گردد.
ب- حتی الامکان آهنگین و موزون باشد. موزون و سهل الاستعمال بودن نیز یک ویژگی مهم است، اگر چه در درجه دوم از اهمیت و اولویت است و البته در ماندگاری شعار در حافظه عموم جامعه موثر خواهد بود.
ج- یادآور شعار سابق و ذیل سایه محتوایی «فرزند کمتر، زندگی بهتر» نباشد. اگر یک شعار نو و جدیدالورود درصدد هم‎آوردی با یک شعار دیرین حدود هفتاد ساله باشد، بدیهی است که نه تنها توفیقی نخواهد داشت بلکه حتی ممکن است باعث بازخوانی و احیای مجدد شعار سابق گردد؛ لذا شعار جدید نباید در وزن و عبارات به میدان مبارزه لفظی با شعار دیرین «فرزند کمتر، زندگی بهتر» وارد شود.
د- ترجیحا به ابعاد خانوادگی و منافع فردی افزایش جمعیت و ارتقای الگوی فرزندآوری اشاره داشته باشد و مفاهیم ملی و کلان تحولات جمعیت را در لایه پنهان پیام خود گنجانده باشد. یک شعار اگر در نگاه نخست ناظر به ملاحظات سیاست مداران و منافع کلان کشوری باشد، نمی‌تواند درصد بالایی از عموم مردم جامعه را دغدغه‌مند و همراه نماید؛ لذا رویکرد درست این است که باید پیام اولیه و آشکار یک شعار موفق، بر منافع فردی و خانوادگی تمرکز نماید و صدالبته در لایه‌های بعدی به ابعاد ملی و کلان اشاره نماید، چنانچه شعار کنترل جمعیت نیز اینچنین بود.
ه- باید گویا باشد، اما ترجیحا از اشاره و توصیه مستقیم به فرزندآوری بیشتر اجتناب نماید. همچنان که گفته شد این شعار نیز مانند همه شعار‌های موفق دیگر، باید گویای پیام روشن سیاست برآمده از آن یعنی پیام تایید و تهییج به فرزندآوری و امید به آینده باشد. ضمن اینکه گاهی درصدی از ابهام و ایهام در متن یک شعار می‌تواند در واداشتن توده‌های عمومی و نخبگانی به تفکر بیشتر درباره پیام شعار موثر واقع شود.
با این توضیحات و با دقت در مختصات یک شعار مناسب ملی، واحد و رسانه‎ای که بتواند هدف تحقق سیاست‌های کلی جمعیت را پیگیری نماید و پس از نشست‌های مکرر با حضور کارشناسان مختلف در حوزه‌های جمعیت شناختی، روانشناسی و ادبیات رسانه، شعار زیر طراحی و پیشنهاد می‌شود.
فرزندان، نشاط، آینده
عبارت «فرزندان» که با دقت یک کلمه جمع بکار برده شده است کاملا آشکار مقوله فرزند را محور اصلی این شعار معرفی نموده و بر آن تاکید می‌کند. ضمن اینکه به ظاهر هیچ توصیه مستقیم و آشکاری در این عبارت دیده نمی‌شود.
عبارت «نشاط» که کاملا از منظر فردی ورود کرده و ناظر به نیاز محسوس فردی و خانوادگی عموم انسان‌های جامعه است. در ضمن به نشاط، شادابی، پویایی و سرزندگی که یکی از اصلی‌ترین برکات وجود فرزند در زندگی زوجین و خانواده هاست، اشاره می‌نماید. در عین حال عبارت نشاط در لایه‌های بعدی اشاره‌ای دارد به نشاط و پویایی اجتماعی که با افزایش فرزندآوری و حفظ جوانی ساختار جمعیت، بی گمان در جامعه محقق خواهد شد. باید توجه داشت عبارت نشاط بسیار جامع‌تر و گویاتر از عبارات مشابهی همچون شادی و شادابی است و البته در برگیرنده همه مضامین آن‌ها نیز هست.
عبارت «آینده» نیز در نخستین نگاه و البته توام با ایهام اشاره دارد به اینکه فرزندان امروز، علاوه بر نشاط فردی و اجتماعی، آینده روشنی را نیز در سه سطح برای خودشان، خانواده شان و کشورشان رقم خواهند زد.
به این ترتیب و با وجود اینکه طی سال‌های اخیر، شعار‌هایی با همین هدف طراحی و ترویج شده اند، اما شعار زیر که واجد درصد بالایی از ویژگی‌هایی است که در این نوشتار ذکر شده است، به عنوان شعار یکپارچه ملی، واحد و رسانه‎ای برای گفتمان سازی اجتماعی و پویش عمومی افزایش فرزندآوری و البته منطبق بر اصول سیاست‌های کلی جمعیت پیشنهاد می‌شود. این شعار عبارتست از؛ فرزندان-نشاط-آینده

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مدیریت جمعیت دستگاه مسئول روانشناس انقلاب اسلامی واحد و رسانه ای یک شعار ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۳۶۱۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاهی به سنجه‌های ارزیابی عملکرد دستگاه‌های سیاست‌گذار در حوزه زنان و خانواده

به گزارشگروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ  مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در گزارشی با عنوان «بررسی بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور (۲۱): حوزه زنان، خانواده و جوانی جمعیت» آورده است که گزارش پیش‌رو به بررسی جداول تفضیلی اعتبارات حوزه زنان، خانواده و جوانی جمعیت در بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، مقایسه رشد اعتبارات دستگاه‌های اصلی، سنجش میزان انطباق جداول با احکام بودجه‌ای سال ۱۴۰۳، ارزیابی سنجه‌های عملکردی و ارائه پیشنهاد‌هایی در این زمینه خواهد پرداخت. 

این گزارش بیان می‌کند که از جمله نکات مثبت و متمایز بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در مقایسه با سنوات گذشته پررنگ‌تر دیده شدن و همچنین شفاف شدن موضوعات و دستگاه‌های مرتبط با قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در قالب جدول (۲۳) است. این امر نقش قابل‌توجهی در روشن‌تر شدن نحوه هزینه‌کرد این اعتبارات و به‌ویژه نظارت عملیاتی‌تر در فرایند بودجه اعمال می‌کند. 

این گزارش مطرح می‌کند که علاوه‌بر این روشن شدن سهم هر یک از دستگاه‌ها و هم چنین میزان اعتبار اختصاص یافته به آنها از منابع بند «ب» تبصره «۱۳» را باید از جمله نکات مثبت دیگر لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در حوزه خانواده، زنان و جوانی جمعیت دانست.

 

* سنجه‌های ارزیابی عملکرد دستگاه‌های سیاست‌گذار در حوزه زنان

این گزارش ادامه می‌دهد که نگاهی به سنجه‌های ارزیابی عملکرد دستگاه‌های سیاست‌گذار در حوزه زنان و خانواده در لایحه بودجه نشان‌می‌دهد این سنجه‌ها از یک‌سو جامع و مبتنی‌بر شرح وظایف تخصصی دستگاه‌ها طراحی نشده و از سوی دیگر مبنای پیش‌بینی مقدار ۱۴۰۳ در آنها روشن نیست. علاوه‌بر این عملیاتی نبودن برخی شاخص‌ها جهت سنجش و عدم تطابق با برنامه هفتم پیشرفت از دیگر ایرادات این سنجه‌هاست. 

* نظارت‌پذیرتر شدن و شفاف‌تر شدن هزینه‌کرد 

مرکز پژوهش‌های مجلس در این گزارش پیشنهاد می‌دهد که می‌شود با هدف نظارت‌پذیرتر شدن و شفاف‌تر شدن هزینه‌کرد اعتبارات حوزه زنان، خانواده و جوانی جمعیت این موارد در بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ اعمال شود؛ انتقال اعتبار تملک دارایی سرمایه‌ای دبیرخانه ستاد حمایت از خانواده و جوانی جمعیت از جدول (۹) ردیف‌های متفرقه به جدول (۷)، انتقال ردیف دبیرخانه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت از ذیل سازمان برنامه و بودجه به ذیل نهاد ریاست‌جمهوری، پیش‌بینی بخشی از اعتبار جدول (۱۲) برای موضوع ساماندهی روش‌های جایگزین نوین در حوزه ناباروری و پوشش بیمه پایه آنها (حکم بند «ب» ماده (۸۱) مصوبه برنامه هفتم پیشرفت) از محل بخشی از اعتبارات بند «ترویج فرهنگ فرزندآوری و اقدامات مؤثر در راستای جوانی جمعیت».

* سنجه‌های عملکرد حوزه زنان خانواده و جوانی جمعیت

این مرکز همچنین پیشنهاد می‌کند که سنجه‌های عملکرد حوزه زنان خانواده و جوانی جمعیت در جدول (۷-۲) مبتنی‌بر مصوبه برنامه هفتم پیشرفت وظایف تخصصی دستگاه اصلاح و تکمیل شود. موضوع اختصاص زمین رایگان برای خانواده‌های دارای چهار فرزند و بیشتر زیر بیست سال و خانواده‌هایی که فرزند سوم آنها پس از قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به دنیا آمده مورد توجه قرار گیرد. همچنین سامانه برخط برای صدور شناسه ویژه برای مادران دارای سه فرزند و بیشتر (ماده (۲۵) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت)، راه‌اندازی مراکز تسهیلات زایمانی در مناطقی که دسترسی یک ساعته به پزشک ندارند (ماده (۴۹) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت)، کاهش در سن بازنشستگی برای مادرانی که صاحب فرزند می‌شوند (بند «ت» ماده (۱۷) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت)، مهدکودک سازمانی (ماده (۲۲) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت)، بیمه درمان ناباروری (ماده (۴۳) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت)، توسعه فرهنگ واسطه‌گری در امر انتخاب همسر (ماده (۳۷) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت) در جدول (۲۳) و اختصاص بخشی از اعتبار این جدول برای اجرایی شدن موارد یاد شده از محل بند‌های «افزایش مشارکت و مردمی‌سازی و انجام فعالیت فرهنگی و ردیف اجرای احکام عمومی مندرج از قانون جوانی جمعیت» ایجاد شود. همچنین مصادیق عبارت «اجرای احکام عمومی مندرج از قانون جوانی جمعیت» در جدول (۲۳) لایحه بودجه روشن شود. 

متن کامل گزارش را اینجا بخوانید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ایران آمادگی بورس تحصیلی دانشجویان اخراج شده از دانشگاه‌های آمریکا را دارد
  • دومین رویداد جایزه جوانی جمعیت در کرمانشاه برگزار می‌شود
  • وضعیت بودجه و عملکرد دستگاه‌های سیاست‌گذار در حوزه زنان و خانواده
  • نگاهی به سنجه‌های ارزیابی عملکرد دستگاه‌های سیاست‌گذار در حوزه زنان و خانواده
  • (ویدئو) چرا دولت سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی را اجرا نکرد؟
  • قدردانی وزیر بهداشت از تلاش جامعه مامایی در اجرای سیاست‌های جوان‌سازی جمعیت
  • فرونشاندن التهابات اجتماعی و تنش‌های داخلی، ضرورتی امنیتی است
  • قدردانی وزیر بهداشت از تلاش ماماها برای جوان‌سازی جمعیت
  • قدردانی از تلاش جامعه مامایی در اجرای سیاست‌های جوان سازی جمعیت
  • جدیدترین خبر افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بانک رفاه امروز ۱۵ اردیبهشت