Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل حج و زیارت استان گلستان با اشاره به لغو مناسک حج از سوی وزارت عربستان گفت: شیوع کرونا سفر معنوی حج تمتع را برای 2 هزار و 835 زائر گلستانی به تعویق انداخت، در صورت عدم انصراف زائران، سفر حج آنها برای سال 1400 محفوظ است.

سیدعلی میرقاسم‌پور صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: در حج تمتع امسال قرار بود 2 هزار و 835 نفر در قالب 21 کاروان «15 کاروان اهل سنت و 6 کاروان شیعه» به سرزمین وحی اعزام شوند، که به دلیل شیوع کرونا وزارت حج عربستان برگزاری مناسک حج را لغو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه سازمان حج و زیارت برنامه‌ریزی‌های لازم را برای اعزام زائران انجام داده بود، تصریح کرد: ما چاره‌ای نداشتیم جز اینکه مطابق قراردادهایی که با وزارت حج عربستان و اسکان زائران در آن کشور عمل کنیم، با توجه به اینکه روند ثبت‌نام و بخشی از معاینات پزشکی زائران، اخذ گذرنامه و مدارک انجام شده بود.

* حج تمتع در سال 1400 انجام می‌شود

مدیرکل حج و زیارت استان گلستان افزود: نیت سازمان حج و زیارت اعزام زائران به سفر حج با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بود در این زمینه منشور بهداشتی در قالب 150 بند ترسیم شد تا زائران مرحله به مرحله بر اساس آن موارد قبل، حین و بازگشت از سفر حج را رعایت کنند اما کشور عربستان به پیشنهاد هیچ کشوری اعتنا نکرد و نهایتا به صورت یکطرفه مناسک حج را تعطیل کرد.

میرقاسم‌پور در پاسخ به این سوال که اعزام زائران حج امسال مربوط به ثبت‌نام کنندگان چه سالهایی بوده است، گفت: افرادی که سال 1386 ثبت‌نام کرده بودند قرار بود راهی سرزمین وحی شوند، ثبت نام کاروان شیعه تا آبان 1386 اعلام شده بود و اهل سنت تا خرداد 1386 اعلام شده بود.

وی با بیان اینکه زائران حج تمتع هیچ نگرانی برای اعزام نداشته باشند، ابراز کرد: زائرانی که درخواست دریافت هزینه سفر حج را نکنند، روند اعزام حج تمتع آنها به سال آینده موکول خواهد شد.

*هیچ افزایش قیمت برای اعزام حج تمتع زائران نخواهد شد/ زائران برای انصراف عجله نکنند

مدیرکل حج و زیارت استان گلستان گفت: با تصمیمی که شورای عالی حج گرفته و رئیس سازمان حج اعلام کردند زائران عزیز با همین ترکیب و قیمت اعلام شده برای سال 1400 به سرزمین وحی اعزام می‌شوند.

میرقاسم‌پور با اشاره به اینکه بر اساس آنچه اعلام شده هیچ افزایش قیمت برای اعزام حج تمتع زائران نخواهد شد، افزود: هر تغییراتی که صورت بگیرد از طریق مدیران کاروان‌ها به زائران اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی در خصوص اینکه ممکن است سال آینده برخی زائران توانایی جسمانی نداشته باشند و یا در قید حیات نباشد برای انصراف از سفر حج چه اقداماتی باید انجام دهند، گفت: توصیه ما به همه زائران این است که انصراف ندهند کسانی که صحت جسمی و توانایی مالی دارند هیچ نگران نباشند تمام تلاش سازمان حج این است که قیمت ارز تثبیت نگه داشته شود و زائران با همین قیمت در حج 1400 از آن استفاده کنند.

میرقاسم‌پور ابراز کرد: اگر احیانا زائران به هر دلیلی قصد انصراف دارند باید فرم‌های مخصوصی که در اختیار مدیران کاروان‌ها قرار گرفته را دریافت و نسبت به تکمیل آن اقدام کنند تا پول آنها در حسابشان واریز شود.

وی بیان کرد: کسانی که در کاروان‌ها ثبت‌نام کردند و قصد انصراف دارند خیلی عجله نکنند و صبوری به خرج دهند و حتما با مدیران کاروان مشورت بگیرند.

* 32 هزار زائر ثبت‌نامی در لیست انتظار برای جایگزینی

مدیرکل حج و زیارت استان گلستان با اشاره به اینکه 32 هزار زائر ثبت‌نامی در لیست انتظار برای جایگزینی هستند، گفت: در این فاصله زمانی از مدیران کاروان‌ها خواسته شده که ارتباط خود را تا برگزاری موسم حج سال آینده با زائران قطع نکنند و از طریق فضای مجازی، برگزاری کلاس‌های آموزشی و ارتباط با روحانی و مدیر کاروان به سوالات آنها پاسخ داده شود.

میرقاسم‌پور در خصوص وضعیت اعزام زائران به حج عمره گفت: تصمیم سازمان حج و زیارت این بوده که امسال با مذاکراتی که با وزارت حج عربستان انجام دادند این اتفاق بیفتد که این مهم بستگی به شرایط دارد و باید منتظر باشیم که بعد از ایام محرم چه شرایطی پیش خواهد آمد.

انتهای پیام/83001    

منبع: فارس

کلیدواژه: حج استان گلستان گلستان اهل سنت مدیران کاروان اعزام زائران برای اعزام اعلام شده سازمان حج کاروان ها ثبت نام حج تمتع سفر حج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۳۷۱۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین اخبار حج تمتع ۱۴۰۳ / روند صدور روادید زائران آغاز شد

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: تاکنون ثبت نام بیش از ۸۲۷۰۰ زائر حج تمتع ۱۴۰۳ قطعی و روند و اقدامات لازم برای صدور روادید آن‌ها آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از از پایگاه اطلاع‌رسانی حج، سیدعباس حسینی رئیس سازمان حج و زیارت در نشست شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه حج و زیارت برای کاهش عوامل و افزایش سرانه زائر اظهار کرد: تاکنون بیش از ۸۲۷۰۰ زائر حج ۱۴۰۳ ثبت‌نام کردند و انتظار می‌رود ظرفیت باقی‌مانده تا پایان این هفته تکمیل شود.

وی با بیان اینکه اقدامات لازم برای صدور روادید زائران آغاز شده است، افزود: امید تسن که روند اخذ ویزای زائران در بازه زمانی موردنظر تکمیل شود.

حجت الاسلام سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز از همه دست اندرکاران سفرهای عمره و حج برای فراهم کردن مقدمات لازم جهت اعزام حجاج ایرانی به سرزمین وحی تشکر و تصریح کرد: خادمان موظفند به خواسته‌های زائران توجه کرده و برای مواردی که امکان اجرا دارد راهکار مناسب ارائه دهند.

تأیید استطاعت ۸۲ هزار و ۱۶۴ زائر

سید علی مرعشی رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت نیز اظهار داشت: استطاعت ۸۲۱۶۴ زائر تاکنون تأیید شده و ۱۵۰۰ نفر هم به کمیسیون‌های پزشکی ارجاع و تنها ۱۴۳ نفر رد شدند.

مهران فرشید مدیرکل دفتر طرح و برنامه و فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی هم از سامانه جامع مسکن و آثار استفاده از آن در چیدمان پروازها و اسکان در هتل‌ها گزارش داد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت از معاون عتبات سازمان حج خواست در خصوص فعالیت شرکت‌های ارائه دهنده خدمات در سال ۱۴۰۱ بررسی لازم انجام شود و راهکار مناسب برای برخی مشکلات مرتبط با این شرکت‌ها برای تصمیم‌گیری به جلسه شورای برنامه‌ریزی ارائه شود.

به گزارش ایمنا، ثبت‌نام از واجدین شرایط و متقاضیان اعزام به حج تمتع سال ۱۴۰۳ در کاروان‌های سراسر کشور از روز یکشنبه ۶ اسفند آغاز و با توجه به تعیین نرخ ارز سفر حج بر اساس حواله مرکز مبادله طلا و ارز، حداقل هزینه این سفر معنوی ۱۶۲ و حداکثر قیمت آن ۱۸۸ میلیون تومان تعیین شد.

بنا بر اعلام رئیس شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، عملیات انتقال زائران حج تمتع ۱۴۰۳ از بیست‌وچهارم اردیبهشت آغاز خواهد شد.

کد خبر 747088

دیگر خبرها

  • آغاز اعزام کاروان‌های حج عمره آذربایجان شرقی
  • آغاز اعزام کاروان‌های عمره مفرده آذربایجان شرقی
  • اعزام کاروان های عمره مفرده آذربایجان شرقی از ششم اردیبهشت ماه
  • اعزام پنج هزار گلستانی به سفر معنوی حج تمتع
  • حدود ۲ هزار زائر از آذربایجان‌غربی به حج تمتع مشرف می‌شوند
  • تشرف نزدیک به دو هزار زائر از آذربایجان‌غربی به حج تمتع
  • افزایش سهمیه کاروانهای حج تمتع در گلستان
  • اعلام جزئیات اعزام زائران لرستانی حج عمره به سرزمین وحی
  • آخرین اخبار حج تمتع ۱۴۰۳ / روند صدور روادید زائران آغاز شد
  • اعزام زائران حج تمتع از ۲۴ اردیبهشت