Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@11:49:49 GMT

نظارت بر تاثیرات کرونا در جهان از فضا

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۳۷۵۵۶

نظارت بر تاثیرات کرونا در جهان از فضا

"ناسا"، "آژانس فضایی اروپا" و "آژانس پژوهش‌های هوافضای ژاپن" با یکدیگر همکاری کرده‌اند تا تأثیرات زیست محیطی و اجتماعی حاصل از همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ را از فضا کنترل کنند.

به گزارش ایسنا، افراد می‌توانند اطلاعات به دست آمده از این همکاری را در سایت "Earth Observation Dashboard" یا "داشبورد رصد زمین" مشاهده کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این سایت اطلاعات به دست آمده از چندین ماهواره جمع آوری شده است.

داشبورد تأثیرات کوتاه مدت و طولانی مدت محدودیت‌های مربوط به همه‌گیری این بیماری بر کیفیت هوا و آب، تغییرات آب و هوایی، فعالیت اقتصادی و کشاورزی را بررسی می‌کند. این سه آژانس فضایی قصد دارند طی ماه‌های آینده و بازگشتن بازار اقتصاد جهانی به حالت عادی مشاهدات جدیدی را به این سایت اضافه کنند.

"توماس زوربوچن"(Thomas Zurbuchen) سرپرست اداره ماموریت علمی ناسا گفت: ما با همکاری آژانس فضایی اروپا و آژانس پژوهش‌های هوافضای ژاپن قصد داریم با استفاده از ابزارهای پیشرفته رصد زمین در فضا برای به دست آوردن اطلاعات بهتری از سیاره خودمان استفاده کنیم. هنگامی که ما از فضا دیدیم که چگونه الگوی فعالیت‌های انسانی به دلیل همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ در حال تغییر کردن است می‌دانستیم که اگر این تغییرات را بررسی کرده و اطلاعات را گردآوری کنیم می‌توانیم یک ابزار تحلیلی قدرتمند جدید در دست داشته باشیم.

نخستین موضوعی که در پی شیوع کرونا و قرنظینه افراد در خانه رخ داد این بود که شاهد بهبود کیفیت هوا و کاهش سرعت فعالیت‌های صنعتی بودیم. داشبورد همچنین کاهش فعالیت بخش‌های قابل توجه‌ای از جمله فعالیت حمل و نقل در بنادر، تعداد اتومبیل در پارکینگ‌های مرکز خرید و موارد دیگر را نشان می‌دهد.

داده‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد که یک آلاینده هوا به نام نیتروژن دی اکسید که ناشی از سوختن سوخت‌های فسیلی برای حمل و نقل و تولید برق است نیز کاهش یافته است.

همچنین داده‌هایی مربوط به غلظت دی اکسید کربن نیز در حال بررسی بود. ماهواره ناسا به دنبال بررسی تغییرات طولانی مدت دی اکسید کربن در مقیاس جهانی بود در حالی که ماهواره آژانس پژوهش‌های هوافضای ژاپن در حال بررسی تغییرات غلظت دی اکسید کربن مناطق شهری منتخب مانند نیویورک، سان فرانسیسکو، توکیو و دهلی بود. تجزیه و تحلیل هر دو مجموعه داده‌های ناسا و آژانس پژوهش‌های هوافضای ژاپن نشان داد که با همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ و در خانه ماندن افراد غلظت دی اکسید کربن کاهش یافته است.

اخیرا تغییرات کیفیت آب در چند مکان که به طور معمول دارای فعالیت‌های شدید انسانی مانند صنعت و گردشگری هستند نیز گزارش شده که در طول همه‌گیری این بیماری کاهش یافته است. داشبورد مشاهدات ماهواره‌ای هدفمند را از هر سه آژانس فضایی جمع‌آوری می‌کند و غلظت کل ماده معلق و کلروفیل در مناطق ساحلی منتخب، بندرها و خلیج‌های نیمه محصور را برای ارزیابی تغییرات ایجاد شده در کیفیت آب و اینکه این تغییرات به چه میزان گسترده است، بررسی می‌کند.

لانگ آیلند سوند(Long Island Sound) مدخل رودخانه‌ی از اقیانوس اطلس، دریای آدریاتیک شمالی و خلیج توکیو از جمله مناطقی هستند که مورد بررسی قرار گرفته‌اند. کاهش گسترده در فعالیت‌های اقتصادی جهانی یکی از تأثیرات مورد توجه حاصل از همه‌گیری این بیماری است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کروناویروس کرونا در جهان فضا ناسا دی اکسید کربن آژانس فضایی همه گیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۳۷۵۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جبلی خبر داد: وضعیت اقتصادی در شبکه نمایش‌خانگی در حال بررسی

رئیس صدا و سیما ضمن ارائه توضیحاتی درباره وضعیت نظارت ساترا بر محتوا و فرآیندهای اقتصادی شبکه نمایش‌خانگی از پیگیری‌ها در زمینه جلوگیری از تخلفات احتمالی محتوایی در تولیدات سکوها به کمک آیین‌نامه‌ها و قوانین تکمیلی خبر داد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره برخی حواشی و اظهارات مطرح شده در روزهای اخیر درباره وضعیت پرداخت‌ها در حوزه نمایش خانگی اظهار کرد: به طور کلی تنظیم‌گری در این حوزه شامل اقتصاد و وضعیت مالی پروژه‌های تولیدی هم می‌شود.

وی افزود: سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر علاوه‌بر وظیفه نظارت بر محتوای تولیدات نمایش خانگی، وظیفه  تنظیم‌گری و نظارت بر فرایندهای اقتصادی این حوزه را نیز برعهده دارد.

رئیس سازمان صداوسیما با اشاره به اینکه فرآیندهای اقتصادی در حوزه نمایش خانگی باید به گونه‌ای باشد که فعالان خرد در این حوزه هم بتوانند فعالیت کنند گفت: ساترا در حال بررسی این موضوع است و نتایج بررسی‌های ساترا و برنامه‌هایش جهت اقدام لازم، ارائه خواهد شد. ‌جبلی همچنین درباره نحوه نظارت بر محتوای تولیدات نمایش خانگی عنوان کرد: با ریل‌گذاری قانونی درستی که انجام شده سازمان صداوسیما از طریق ساترا موظف به نظارت بر محتوای صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی در حوزه نمایش خانگی است و فضای همکاری و تعامل نسبتا خوبی بین تهیه‌کنندگان،  سکوها و ساترا وجود دارد.

وی تأکید کرد که البته برای جلوگیری از تخلفات احتمالی باید آیین‌نامه‌ها و قوانین تکمیلی به کمک حوزه تنظیم‌گری بیایند و پیگیری‌ها در این زمینه ادامه دارد.

سریال‌های جدید تلویزیون/ از بدل و آقای قاضی تا هشت‌پا و رویان

رئیس رسانه ملی در خصوص عملکرد رسانه ملی در پوشش خبری عملیات «وعده صادق» گفت: از لحظات اولیه شروع این عملیات و براساس آمادگی‌های ایجاد شده و برنامه‌ریزی‌های قبلی و تقسیم وظایف میان حوزه‌های مختلف محتوایی سازمان، عملیات گسترده رسانه‌ای پوشش جامع این عملیات غرورآفرین آغاز شد.

وی از پوشش زنده بیش از 14 ساعته این عملیات سخن گفت و اظهار کرد: شبکه‌های مختلف صداوسیما، حوزه خبر و نیز شبکه‌های برون‌مرزی متناسب با وظایف تعریف‌شده به پوشش جامع تصویری، اطلاعاتی و تحلیلی این عملیات پرداختند که این روند تاکنون هم در برنامه‌های مختلف ادامه دارد. ‌

جبلی پوشش عملیات وعده صادق و نیز اقدام فوری و مؤثر صداوسیما در پوشش حادثه صبح جمعه گذشته در اصفهان را مصداق روشن به دست گرفتن «روایت اول» در رویدادهای مهم دانست و گفت: آثار و نتایج این حضور فوری و مؤثر رسانه ملی مبتنی بر آمادگی‌های قبلی، در جریان‌سازی و تأثیر بر افکار عمومی داخلی،  منطقه‌ای و بین‌المللی و در درون رژیم صهیونیستی مشهود است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • انتقاد چین از تاثیرات منفی گسترش «آکوس» بر صلح و ثبات منطقه
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • آمریکا: با آژانس اتمی برای شفافیت بیشتر فعالیت‌های هسته‌ای ایران همکاری داریم
  • ساترا در حال بررسی وضعیت اقتصادی در شبکه نمایش خانگی است
  • ساترا در حال بررسی وضعیت اقتصادی در شبکه نمایش خانگی
  • فروش خودروهای الکتریکی و هیبریدی در ۲۰۲۴ رکورد خواهد زد
  • جبلی خبر داد: وضعیت اقتصادی در شبکه نمایش‌خانگی در حال بررسی
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۵ ارديبهشت
  • آخرین وضعیت بازار رمزارز‌ها در جهان/ بیت کوین آماده شد